Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czy wiesz co to jest przemoc ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 637 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zadaniem nauczyciela wychowawcy jest uświadamianie uczniom czym jest przemoc, agresja, znecanie się. Przedstawiam konspekt warsztatów z uczniami , który posłuzył mi do realizacji powyzszego celu.

Konspekt zajęć warsztatowych-wychowawczych
Opracowanie mgr Wiesława Szpara
 
Temat: CZY WIESZ CO TO JEST PRZEMOC?
 
Cel:   Zapoznać uczniów ze znaczeniem słów agresja, przemoc, znęcanie
          się,
            - wdrażać młodzież do używania zwrotów grzecznościowych
            - wyrabiać koleżeńskość oraz szacunek wobec innych.
Metody: aktywne (pogadanka, rozmowa, pokaz, drama, zabawa
               psychologiczna).
Materiały: kłębek wełny, słownik języka polskiego, tablica, kreda lub 3
                  arkusze papieru, mazaki.
 
Przebieg zajęć:
*     Osoba prowadząca prosi, aby wszyscy uczniowie usiedli w kole. Przedstawia temat i cel spotkania. Nawiązuje kontakt z klasą (rundka). Uczestnicy spotkania mówią czym lubią się ostatnio zajmować i co im się udaje.
*     Następnie osoba prowadząca przypomina kontrakt. Informuje, że spotkanie poświęcone będzie przemocy w naszej szkole. Występuje ona także w innych placówkach oświatowych. Być może są wśród nas osoby, które kiedyś użyły przemocy, albo padły jej ofiarą. Na zajęciach nie ujawniamy nazwisk osób agresywnych. My dążymy do zmniejszenia skali przemocy w szkole, aby żyło się w niej miło i spokojnie.
*     Prowadzący wypisuje na tablicy lub planszy słowa: agresja, przemoc, znęcanie się. Metodą „burzy mózgów” osoba prowadząca zachęca uczniów do podawania skojarzeń dotyczących agresji, a także osobno przemocy i znęcania się. Wszystkie pomysły zapisuje wokół wyrazów. Następnie nauczyciel czyta uczniom jak określone są te pojęcia w słowniku języka polskiego.
    Po kolei zostają wykreślone wyrazy, które nie mają nic wspólnego z tymi 
    pojęciami. Te, które pozostały określają prawidłowe znaczenie omawianych
    pojęć: przemocy, agresji, znęcania się.
*     Nauczyciel prosi, aby wszyscy wysłuchali opisu sytuacji, jaka miała miejsce w jednej ze szkół na lekcji wf. Prosi jednocześnie, aby uczestnicy zajęć zwrócili uwagę na występujące w toku lekcji zachowania agresywne uczniów.
*     Akcja rozgrywa się w sali gimnastycznej. Grupa młodych ludzi gra w piłkę. Jeden z kolegów nieumyślnie fauluje drugiego. Padają wulgarne słowa. Przy ponownym faulu uczniowie zaczynają się bić. Znajdujące się w sali koleżanki próbują rozdzielić bijących się. Inni koledzy stojący na boku dopingują ich do dalszej walki. Nagle wchodzi do sali gimnastycznej nauczyciel i widząc bijących się mówi: Co tu się dzieje?
            Po wysłuchaniu tekstu uczniowie odpowiadają na pytania:
- Jak zachowali się chłopcy?
- Który z nich był agresywny, dlaczego?
- Czy była użyta przemoc?
- Jak zachowały się inne dzieci?
- Czy koleżanki dobrze zrobiły, że próbowały rozdzielić chłopców?
- Co mogłoby się stać, gdyby nikt ich nie rozdzielił?
- W jaki sposób można było uniknąć bójki?
            Pytania te i inne mogą być przygotowane osobno na paskach karteczek i rozdane wszystkim uczniom. Po kolei uczniowie odpowiadają na wylosowane pytania. Dochodzi do krótkiej wymiany zdań. 
*     Następnie nauczyciel przedstawia dalszy ciąg wydarzenia w sali gimnastycznej: chłopcy wychodzą ze szkoły. Chłopiec, który faulował przeprasza pokrzywdzonego kolegę. Wyjaśnia powód swojego zachowania. Podaje mu rękę. W końcu chłopiec sfaulowany mówi: Nie mam już do Ciebie żalu, bądźmy nadal dobrymi kolegami.
*     Po dokończeniu przez nauczyciela opisu zdarzenia ma miejsce końcowa dyskusja na jego temat i następuje wyciągnięcie przez młodzież odpowiednich wniosków. Dyskusja prowadzona przez nauczyciela musi doprowadzić do osiągnięcia zamierzonych przez niego celów zajęć. Wypowiedzi młodzieży powinny to potwierdzić.
*     Podsumowanie: Uczniowie powinni zapamiętać co oznaczają omówione na spotkaniu słowa oraz to, że w sprawach konfliktowych nie należy stosować przemocy i agresji.
 
O innych ciekawych rozwiązaniach mowa będzie na następnych spotkaniach.
*     Zakończenie: zabawa psychologiczna p.t. „Nić przyjaźni”.
 
            Wszyscy stoją w kręgu. Nauczyciel rozpoczynając zabawę rzuca kłębkiem włóczki do wybranej osoby, mówiąc jednocześnie coś do niej miłego, przy czym nadal trzyma nić z kłębka. Osoba, która schwyciła kłębek rzuca go do kolejnej itd., ale sama także zatrzymuje nić.
Wszyscy muszą otrzymać kłębek, więc wszyscy trzymają swoją nić, a kłębek powraca do nauczyciela. Z rozwiniętej włóczki powstaje nić przyjaźni, którą zaczyna skręcać ostatnia osoba.



                                                                                                      Mgr Wiesława Szpara

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie