Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Cykl zajęć propagujących wśród uczniów tematykę prozdrowotną

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1496 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Impreza została przygotowana i zaprezentowana z okazji Światowego Dnia Zdrowia. Całość obejmowała wiele różnorodnych działań, m. in. cykl zajęć dla klasy II, konkurs na gazetkę ścienną, warsztaty i zajęcia promujące zdrowie. Podsumowaniem tych działań był apel dla uczniów całej szkoły, połączony z kiermaszem zdrowej żywności.



Cykl zajęć propagujących wśród uczniów tematykę prozdrowotną - zajęcia lekcyjne oraz impreza szkolna



ZAJĘCIA LEKCYJNE



Scenariusz I



Temat: Jak dobrze być zdrowym



Cele:

  • wskazanie dzieciom związku między posiadaniem dobrego zdrowia a dobrym samopoczuciem;

  • zwrócenie uwagi na korzyści wynikające z faktu, że jest się zdrowym.



Sposób realizacji: rozmowa kierowana, praca zbiorowa, grupowa, układanie zdań, spontaniczne wypowiedzi uczniów, pantomima.

Materiały: ilustracje przedmiotów, które służą człowiekowi w umacnianiu zdrowia (owoce, warzywa, produkty spożywcze, sprzęt do zabaw, części stroju sportowego, środki higieny osobistej); ilustracje szczęśliwych młodych ludzi, uśmiechnięte twarze ludzi starszych, pomoc dzieci przy przejściu przez jezdnię osobie niewidomej, starszej, pomoc dziecka mamie przy zakupach, alpinista wspinający się na szczyt, sportowiec w wózku inwalidzkim przyjeżdżający do mety, pilot w kabinie samolotu, płetwonurek na dnie morza, pielęgniarka opatrująca ranę, rozsypane warzywa.



Plan zajęć:

Integracja grupy, wytworzenie odpowiedniego nastroju poprzez ustawienie w kręgu, podanie sobie ręki - „puszczenie iskierki”.

Zajęcie miejsc w kręgu na kocach - uświadomienie celów i tematu zajęć.

  1. Rozmowa wprowadzająca:

- Czy dobrze być zdrowym?

- Dlaczego ludzie starają się o to, aby być zdrowymi?

  1. Swobodne wypowiedzi uczniów na podane teamty.

  2. Pokaz pantomimy:

Jak wyglądają i zachowują się ludzie zdrowi?

Jak wyglądają i zachowują się ludzie chorzy?

  1. Podział na grupy - każda grupa losuje ilustracje przedstawiające przedmioty, które służą człowiekowi w utrzymaniu dobrego zdrowia.

  2. Wybór ilustracji właściwych - odrzucenie złych.

  3. Układanie haseł z rozsypanek wyrazowych na temat korzyści z posiadanego zdrowia (każda grupa losuje jedno hasło i dobiera do niego właściwe ilustracje).



Grupa I - „Dobre zdrowie pozwala cieszyć się życiem”.

Grupa II - „Zdrowie umożliwia niesienie pomocy słabszym”.

Grupa III - „Zdrowie pozwala osiągać bardzo trudne cele, które sprawiają radość i przyjemność”.

Grupa IV - „Zdrowie pozwala na wykonywanie ciężkiej, ale bardzo interesującej pracy”.



  1. Podsumowanie zajęć: Kto pomaga ludziom zachować zdrowie?

  2. Pożegnanie - „puszczenie iskierki”.





Scenariusz II



Temat: Czy potrafię dbać o higienę jamy ustnej?



Cele:

  • wdrażanie do dbania o higienę jamy ustnej;

  • rozpoznawanie owoców i warzyw;

  • ćwiczenia w prawidłowym myciu zębów;

  • znajomość produktów szkodliwych, mających wpływ na uzębienie.



Sposób realizacji: spontaniczne wypowiedzi, praca indywidualna, grupowa, pantomima, drama.

Materiały: rozsypanka wyrazowa, ilustracje dzieci z pięknym, zdrowym uśmiechem (ukazujące zdrowe zęby), ilustracje dzieci smutnych, które bolą zęby, zagadki, rebusy, opisy warzyw i owoców, rysunki warzyw i owoców.



Plan zajęć:

Integracja grupy, wytworzenie odpowiedniego nastroju poprzez ustawienie w kręgu, podanie sobie ręki - „puszczenie iskierki”.

  1. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ilustracji:

- ilustracje przedstawiające dzieci uśmiechnięte ze zdrowymi zębami;

- ilustracje przedstawiające dzieci, które bolą zęby.

  1. Układanie hasła z rozsypanki wyrazowej:

Jeśli chcesz mieć zdrowe ząbki, jak u wiewióreczki, po każdym posiłku używaj szczoteczki.

  1. Swobodne wypowiedzi na temat prawidłowego dbania o higienę jamy ustnej.

  2. Wysłuchanie wypowiedzi pani stomatolog na temat prawidłowego mycia zębów.

  3. Pokaz pantomimy - ćwiczenia w prawidłowym myciu zębów.

  4. Praca w grupach - każda grupa podaje dwoje propozycje na temat:

Jak należy się odżywiać, aby mieć zdrowe zęby?

  1. Grupy odgadują nazwy owoców i warzyw na podstawie opisu warzyw i owoców, zagadek, rebusów, rysunków.

  2. Nazwy owoców i warzyw:

Jabłko, sałata, marchew, kiwi, fasola, kukurydza, cytryna, słonecznik.

  1. Drama - wizyta u lekarza stomatologa.

  2. Odgadywanie nazw produktów, których nie należy spożywac w nadmiarze. Rebusy - ciasteczka, lizaki, cukierki, czekolada.

  3. Podsumowanie zajęć:
    Jak czuliście się na dzisiejszych zajęciach?

Czego nauczyliście się na dzisiejszych zajęciach?

  1. Pożegnanie - „puszczenie iskierki”.



SCENARIUSZ IMPREZY SZKOLNEJ O TEMATYCE ZDROWOTNEJ POD TYTUŁEM „ZDROWIE TO TWÓJ SKARB”





Celem imprezy jest zdobycie wiedzy o znaczeniu zdrowia w życiu człowieka oraz propagowanie zdrowego stylu życia.



Cel główny:

  • Jak ludzie powinni dbać o swoje zdrowie?



Cele operacyjne:

Uczeń

  • zna pojęcia: zdrowie, nawyk, zdrowa żywność, higiena

  • zna zasady higienicznego trybu życia

  • przestrzega zasad higieny

  • prawidłowo dba o higienę jamy ustnej

  • dostrzega ścisłe zależności pomiędzy zdrowiem człowieka a stanem czystości środowiska, w którym przebywa

  • umie przygotować - z zastosowaniem wymogów higieny - zdrowy posiłek

  • podejmuje odpowiedzialność za zdrowie i życie swoje oraz innych

  • prowadzi zdrowy styl życia

  • propaguje idee poszanowania zdrowia w swoim środowisku rodzinnym, rówieśniczym i społecznym



Formy aktywności

Praca grupowa, indywidualna, zbiorowa jednolita.



Metody pracy wspierające aktywność:

- problemowa

- słowna

- działalności praktycznej

- drama

- prezentacja



Materiały:

  • tekst „recepty na długowieczność”

  • scenariusz poszczególnych scenek edukacyjno-rozrywkowych

  • rekwizyty i kostiumy

  • dekoracje



Rekwizyty: gazetki ścienne o tematyce zdrowotnej, dyplomy dla laureatów i uczestników konkursu na najpiękniejszą gazetkę, czasopisma i książki z artykułami na temat dbałości o zdrowie.



Uczestnicy: klasa II a i IV a (Klub „Wiewiórka” i Koło Ekologiczne).



PRACE PRZYGOTOWAWCZE

Przygotowania rozpoczęły się na dwa tygodnie przed Światowym Dniem Zdrowia (przygotowanie scenek o tematyce zdrowotnej, ogłoszenie konkursu na najpiękniejszą gazetkę ścienną, wykonanie rekwizytów i kostiumów). Wykonanie i rozesłanie zaproszeń dla rodziców, higienistki szkolnej, dyrektora szkoły, przedstawiciela prasy lokalnej.



Impreza podzielona była na dwa etapy:

PIERWSZY ETAP

  • przeprowadzenie zajęć w klasie II a rozwijających prawidłowe nawyki higieniczne i uwrażliwiających na sposób odżywiania się oraz na dbałość o higienę jamy ustnej

  • rozstrzygnięcie konkursu na gazetkę ścienną

  • projekcja filmu pod tytułem „Śnieżnobiały uśmiech” i wykonanie prac plastycznych inspirowanych obejrzanych filmem

DRUGI ETAP

  • podsumowujący etap pierwszy, czyli zorganizowanie i przeprowadzenie apelu pod tytułem „Zdrowie to twój skarb”, połączonego z wręczeniem dyplomów zwycięzcom i uczestnikom konkursu gazetek i wystawą prac konkursowych.

  • udział w warsztatach promujących zdrowie (kiermasz zdrowej żywności, wręczenie recepty na długowieczność, pomiar wzrostu i wagi, prezentacja metod dbania o włosy, cerę, zęby).




Ewaluacja

na zakończenie imprezy uczniowie klasy II a odpowiadali na pytania:

  • Czego się nauczyłeś?

  • Czy zajęcia wam się podobały?





Maria Tatarczuch

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie