Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Autorski Program Poranków Poetyckich

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 648 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W dobie rozwoju techniki i komputeryzacji trudno jest znaleźć trochę miejsca dla poezji. Na lekcjach nie da się skupić na wszystkich aspektach omawianych wierszy, a przede wszystkim brakuje osobistych refleksji uczniów. Również utwory, które omawiamy niewiele mają wspólnego z ich indywidualnymi przemyśleniami i przeżyciami oraz potrzebami. Poezja kojarzy się zatem jako coś niezrozumiałego, ezoterycznego i niepotrzebnego.  Swój program kieruję do uczniów trzeciej klasy gimnazjum, ponieważ są oni nieco dojrzalsi i bardziej otwarci na nowe propozycje. Uczą się kreatywności, przełamują tremę, rozwijają zainteresowania oraz wsłuchują w siebie. Dla niektórych  poranki poetyckie są drogowskazem w trudnych sytuacjach życiowych. Czwarty raz w klasach trzecich w drugim półroczu proponuję moim uczniom dodatkową dawkę poezji, dlatego śmiem twierdzić, że są one potrzebne. Różnią się tym od zwykłych lekcji, że uczniowie mogą sami zaproponować wiersz,  który chcą prezentować . Dzięki porankom mogą zdobyć również dodatkowe oceny, co jest istotnym argumentem zachęcającym  i wzmagającym zaangażowanie.

Cele poranków poetyckich
-         propagowanie poezji jako środka pozwalającego wyrazić emocje, wzbudzić empatię i zrozumienie dla innych;
-         pogłębianie umiejętności pięknego czytania z uwzględnieniem kadencji, antykadencji, średniówek oraz pauz;
-         ćwiczenie umiejętności pisania różnych form wypowiedzi, np. zaproszenia i recenzji;
-         pobudzenie zdolności komunikacyjnych poprzez wzajemną współpracę;
-         pobudzenie pewności siebie, rozwijanie inicjatyw i zdolności do podejmowania decyzji;
-         poszerzanie zainteresowań i horyzontów myślowych.

Metody

-         pokaz;
-         prezentacja;
-         drama;
-         przekład intersemiotyczny.

Środki

-         świece, kadzidełka, płachty materiału, malowidła, wybrane utwory literackie;

Sposób realizacji

Raz w miesiącu uczniowie wybierają wiersz, który będą prezentować na poranku, zgodnie z tematyką poranków. Muszą w ciekawy sposób opanować tekst, mogą przygotować oprawę muzyczną, kostiumy oraz choreografię. Po wygłoszeniu tekstu powiedzą o swych refleksjach z nim związanych. Uczniowie, którzy nie biorą czynnego udziału w prezentacji również wypowiadają się na temat wysłuchanych utworów. Wszystkie wystąpienia zostaną ocenione. Po lekcji uczniowie napiszą recenzję, w której zawrą ocenę poranka poetyckiego.

Tematyka poranków
Luty- „A jeśli miłość- co to jest takiego”- czyli najpiękniejsze wiersze miłosne od Petrarki do Wojaczka.
  1. Marzec- „ Niech będą błogosławione wszystkie drogi”- czyli wiersze księdza Jana Twardowskiego i Romana Brandstaettera.
  2. Kwiecień- „ Czarny blues o czwartej nad ranem”- czyli wiesze Adama Ziemianina, Edwarda Stachury, Stanisława Grochowiaka i Andrzeja  Bursy.
  3. Maj- „ Niektórzy lubią poezję”- wiersze dowolnie wybrane przez uczniów.

Opracowała:
mgr Beata Czernicka 
nauczyciel języka polskiego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie