Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji języka polskiego w I klasie gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10972 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji języka polskiego w I klasie gimnazjum na podstawie podręcznika „Ślad na fali” Janiny Dietrich i Alicji Zacharskiej.
Rozpatrywanie zagadnienia, czy „cudze” w każdych warunkach jest dobre oraz do czego prowadzi ślepe naśladowanie cudzoziemczyzny, jak uniknąć śmieszności i być modnym.

Temat: Cudze jest dobre?- bezrefleksyjne naśladowanie cudzoziemczyzny
w satyrze Ignacego Krasickiego Żona modna

Cele ogólne lekcji:

Rozpatrywanie zagadnienia, czy „cudze” w każdych warunkach jest dobre oraz do czego prowadzi ślepe naśladowanie cudzoziemczyzny, jak uniknąć śmieszności i być modnym;

Operacyjne:
Uczeń:

·        Czyta ze zrozumieniem satyrę Krasickiego;
·        Samodzielnie charakteryzuje i ocenia zachowanie bohaterów;
·        Dostrzega ponadczasowe wartości utworu Krasickiego;
·        Rozumie, że głównym problemem utworu i wynikających z niego wniosków jest rola obcych wpływów w kulturze;
·        Obiektywnie wartościuje omawiane zjawiska;
·        Rozpoznaje satyrę jako formę gatunkową.

Metody:          impresyjno-eksponująca, praca z tekstem,  drama, metoda przypadków, fotoekspresyjna;

Formy pracy: praca z tekstem, indywidualna.

Środki:           utwór Krasickiego Żona modna, słownik języka polskiego, ilustracje z reprodukcjami mody i sposobu bycia w stylu rokoko, plakaty sporządzone przez uczniów, duża kartka papieru, mazaki;

Przebieg lekcji:
Na początku lekcji informuję uczniów o celach zajęć oraz podaję ich temat . Proszę o przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji na temat realiów epoki, stylu rokoko. Uczniowie operują takimi hasłami jak: satyra, kosmopolityzm, ponadczasowość, cudzoziemczyzna. Na wcześniejszych lekcjach charakteryzowali żonę Piotra, wykonywali jej portrety w formie plakatu, wyjaśniali wcześniej wymienione pojęcia, co ułatwi dzisiejsze zajęcia. (Czas: do 10 minut)
Na dzisiejszej lekcji postaramy się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy „cudze” jest rzeczywiście dobre, na ile możemy korzystać z cudzych doświadczeń oraz do czego prowadzi bezrefleksyjne naśladowanie cudzoziemczyzny . Żeby zrealizować cele lekcji proszę, by uczniowie odpowiedzieli na następujące -systematyzujące -pytania:

Kto w satyrze bez zastanowienia naśladował cudzą modę? W jaki sposób się to odbywało?
  1. Do czego doprowadziło bezrefleksyjne naśladowanie cudzoziemczyzny przez bohaterów satyry?
  2. Na czym polega ponadczasowa wartość satyry Krasickiego?
(Czas na realizowanie poleceń: do 15 minut)

Odpowiedzi na powyższe pytania uczniowie zapisują w zeszycie, a następnie sporządzamy metaplan, na którym umieścimy zebrane przez nich wypowiedzi. (Czas: do 10 minut)

Proszę również, aby dwoje uczniów odegrało scenkę, w której Piotr spróbuje przekonać swoją żonę o tym, aby zaniechała bezkrytycznego naśladowania cudzej mody. Scenka ta ma uświadomić, że trudno jest nie ulegać rozmaitym modom i zachować cechy indywidualne. 
(Czas: 5 minut)

Po zrealizowaniu powyższych działań podsumowuję lekcję, oceniam aktywność moich uczniów , pytam o ich odczucia. (Czas: 5 minut)


W ramach pracy domowej zapisuję pytanie:

Jak być modnym i zachować własny styl i cechy osobowości oraz uniknąć śmieszności? Wypowiedź uzasadnij odwołując się do treści satyry oraz własnych doświadczeń. 

Opracowała: mgr Beata Czernicka, nauczyciel języka polskiego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie