Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć reedukacyjno - terapeutycznych w klasie III



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Przedstawiam przykładowy scenariusz zajęć reedukacyjno - terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce pt. "W kręgu wyrazów z ''ó'' niewymiennym", zrealizowany w klasie III.

Scenariusz zajęć terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce. Klasa III.

W kregu wyrazów z „ó” niewymiennym.
Scenariusz zajeć DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZYCH
z elementami terapii. Zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystów i kontraktowych.
Cele:
· dydaktyczny:
- opanowanie umiejetnosci pisania wyrazów z „ó” niewymiennym rozpoczynajacych sie
literami: „w”, „z”, „z”
- doskonalenie techniki czytania i pisania
· terapeutyczny:
- usprawnianie funkcji analizatora wzrokowego i sluchowego
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- doskonalenie pamieci
- doskonalenie grafomotoryki
· wychowawczy:
- wdrazanie do samodzielnej pracy.
Metody: czynnosciowa, elementy kinezjologii edukacyjnej.
Forma pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Pomoce: 6 obrazków ( wrózka, wiewiórka, wróbel, żarówka, królik, żółta, róża, żółw), kartki z wyrazami,
Termometr, kartki „ leniwe ósemki”, kolorowe kartony, klej, kartki z liniaturą
„sumowanka” sylabowa, „zakreslanka” ortograficzna, zestaw wyrazów i zdan do cwiczen w czytaniu,
zdania z lukami, kontury zólwia, wiewiórki.
Przebieg zajec:
1. Cwiczenia wstepne.
· Termometr dobrego samopoczucia.
Terapeuta rysuje na kartce kontury termometru, nastepnie zaznacza samopoczucie poprzez wpisanie
swojego imienia obok postawionej kreski na „slupku rteci”, informujac, ze im wyzsza temperatura tym
lepsze samopoczucie . Nastepnie dziecko w ten sam sposób zaznacza swoje samopoczucie.
· Cwiczenia Dennisona aktywizujace obie pólkule mózgowe:
a) „Ruchy naprzemienne”- w pozycji stojacej, dotykanie na przemian prawym lokciem lewego kolana,
lewym prawego (usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej)
b) „Leniwe ósemki”- kreslenie kciukiem (prawej, lewej reki i obiema) plynnym ruchem poziomej
ósemki, zaczynajac od punktu srodkowego na wysokosci oczu w lewo,
potem to samo ćwiczenie na kartkach ( cwiczenie poprawia plynnosc
czytania, zapamietywanie, myslenie).
2. Cwiczenia sluchu fonematycznego.
· Lancuszek wyrazowy- terapeuta wypowiada slowo, uczen mówi jaka gloske slyszy
na koncu i podaje slowo rozpoczynajace sie od tej gloski
np. róza – atrament – tornister - rower – Roman – nurek….
· Dziecko powtarza wypowiedziane przez n - la zestawienia:
paba, pobo, pebe, bopo,bapa, bepe, bypy, tada, saza.
3. Cwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, analizy, syntezy wzrokowej i sluchowej
· Ukladanie obrazków.
- Uczen otrzymuje kopertę, w której znajdują sie 3 obrazki pociete na 3 czesci.
- Uklada kolejno obrazki i nakleja je na kolorowe kartony. Na obrazkach jest WIEWIÓRKA, WRÓŻKA, WRÓBEL.
Dzieci spostrzegają, że wszystkie wyrazy zaczynają się na "W’".
Następnie dzieci otrzymują kolejną kopertę z wyrazami i podpisują nimi obrazki.
Wyrazów tych jest więcej. Są to „ŻÓŁW, ŻARÓWKA, ŻÓŁTA, RÓŻA, KRÓLIK”.
Dzieci podają wspólną cechę tych wyrazów, czyli „Ó”. Dzieci czytają wszystkie wyrazy głośno,
najpierw zbiorowo, a potem indywidualnie.
· Dobieranie wyrazów zapisanych na karteczkach do odpowiednich obrazków:
wiewiórka, wróbel, wrózka
· Terapeuta gloskuje nazwe obrazka, uczen wskazuje odpowiedni obrazek.
· Terapeuta mówi pierwsza sylabe, dziecko dopowiada pozostale tworzac nazwe obrazka,
wskazuje go.
4. Trening pamieci wzrokowej i sluchowej.
· Dziecko zamyka oczy terapeuta zabiera 1 obrazek dziecko mówi który zniknal.
· Terapeuta mówi slowa dziecko powtarza, nastepnie wypowiada je z podzialem na sylaby, robiac
dlugie pauzy po kazdej sylabie, w czasie których dziecko wykonuje jakas czynnosc, nastepnie
prosi, aby dziecko odgadlo jaki to wyraz.Ostatnie wypowiedziane slowo to- wiewiórka.
Terapeuta mówi:
wie- dziecko wykonuje 5 klasniec w dlonie wiór-
dziecko wykonuje 5 klasniec w dlonie ka
- dziecko wykonuje 5 klasniec w dlonie-
5. Cwiczenia grafomotoryki poprzez jednoczesne pobudzanie obu pólkul mózgowych oraz
koordynacji sluchowo – ruchowo – wzrokowej
· Dorysowanie wiewiórce orzeszków, w takiej ilości ile głosek ma wyraz ‘’ wiewiórka’’ .
· Cwiczenia poprawnego rytmicznego czytania
Uczen otrzymuje zdania z zaznaczonymi kolorem sylabami oraz polecenie:
Józek ulozyl zdania z wyrazami z „ó” niewymiennym.
Przeczytaj je po cichu , a nastepnie glosno z podzialem na sylaby.
Wiewiórka lubi orzechy.
Czerwony mak to przysmak wróbla.
Wrózki potrafia czarowac.
Zólwie dlugo zyja.
Żółta róża jest ładna.
Żarówka jasno świeci.
· Uzupelnianie zdan brakujacymi sylabami.
Uczen wpisuje brakujace sylaby w otrzymanym tekscie, w razie trudnosci patrzy
do tekstu z poprzedniego cwiczenia.
Wie..….ka ….bi o.…chy.
.….wony mak, to .….smak .….bla.
Wró….. po.…fia cza.…wac.
Zól….. .….go .….ja.
Zół….. ró…. to ładny kwiat.
Ża……ka jasno świe…..
- Czyta glosno caly uzupelniony tekst.
- Podkresl wyrazy z „ó” i przeczytaj je glosno.
· Utrwalenie pisowni wyrazów z „ó”.
„Ortograficzna zakreslanka” (doskonalenie spostrzegawczosci).
X W R Ó Ż K A
A I A G Ó X Y
X E Ż Ó Ł T A
K W X E W AO
O I L K L D X
R Ó Ż A P R I
WR Ó B E L B
M K R Ó L I K
S A L W F K D
- Wyszukiwanie w pionowych i poziomych rzedach i zakreslanie róznymi
kolorami wyrazów z „ó”.
- Przepisywanie odnalezionych wyrazów z ozdabianiem„ó” w szczególny sposób.
7. Cwiczenia relaksacyjne
· „Pozycja Dennisona”- na siedzaco, nogi skrzyzowane w kostkach, kolana lekko ugiete, rece
splecione, oczy zamkniete, jezyk przy podniebieniu. Wdychanie powietrza nosem, wypuszczanie
ustami.
· Cwiczenia usprawniajace funkcje graficzno -motoryczne
- Pogrubianie konturów zólwia prawa ,a nastepnie lewa reka
- Rysowanie dla zólwia kwiatka z 2 leniwych, krzyzujacych sie ósemek
8. Cwiczenia koncowe o charakterze podsumowujacym i sprawdzajacym.
- Jakie wyrazy dzisiaj poznaliśmy?
- Wpisz wyrazy , które zapamietales liniaturze z poprzedniego cwiczenia.
- Spójrz do „Ortograficznej zakreslanki” i sprawdz czy napisales wszystkie wyrazy
poprawnie i czy jakiegos nie pominales.
9.Zakończenie zajęć, pożegnanie i poukładanie prac dzieci do teczek indywidualnych.

Opracowanie i prowadzenie:
Anna Biesiadecka
Nauczyciel kształcenia zintegrowanego
Szkoła Podstawowa
W Radymnie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie