Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ziemia we Wszechświecie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4220 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji geografii z wykorzystaniem metod aktywizujących.Zajęcia mozna równiez przeprowadzić na lekcji przyrody w klasie 6.

Temat: Ziemia we Wszechświecie.
Cel ogólny:
- poznanie budowy układu Słonecznego.
Cele szczegółowe, uczeń:
- omawia system geocentryczny i heliocentryczny,
- zna terminy: wszechświat, galaktyka, Układ Słoneczny, gwiazda, planeta, satelita naturalny i sztuczny,
- wymienia planety Układu Słonecznego,
- podaje podstawowe informacje o Słońcu, księżycu i planetach Układu Słonecznego,
- analizuje dane dotyczące planet układu Słonecznego.
Forma pracy :grupowa, zbiorowa.
Metody pracy: pogadanka, praca w grupach, mapa mentalna.
Środki dydaktyczne: podręczniki, encyklopedie, plansze tematyczne, rozsypanki: terminy geograficzne i ich objaśnienia, szary papier, markery.

Przebieg lekcji:
I. Faza wprowadzająca.
1. Podanie tematu lekcji.
2. Przedstawienie uczniom celów lekcji.
3. Zapoznanie z terminami: system geocentryczny i system heliocentryczny.
4. Miejsce Ziemi we wszechświecie - przyporządkowanie terminów do ich określeń (Wszechświat, gromady galaktyk, galaktyka – Droga Mleczna, Układ Słoneczny, Ziemia. Jeden uczeń na tablicy, a reszta na miejscu przyporządkowuje podane powyżej terminy do ich określeń)

II. Faza realizacyjna.
1.Uczniowie zostają podzieleni na 10 grup (w zależności od ilości uczniów podziału na grupy można dokonać przy wejściu do klasy poprzez odliczanie lub kolory. W przypadku mniej liczebnej klasy uczniowie pracują w parach, tak jak siedzą w ławkach).
2. Liderzy grup losują nazwę obiektu ( 9 planet + księżyc ).
3. Na podstawie dostępnych materiałów uczniowie opracowują najbardziej charakterystyczne wiadomości i zapisują je na arkuszu papieru.
4. Liderzy prezentują efekty swojej pracy ( można wykonać niewielką inscenizację; nauczyciel przejmuje rolę Słońca- opowiada o swoim obiekcie, następnie wypowiadają się „poszczególne planety”, naśladując ruch planety wokół Słońca.

III. Faza podsumowująca.
1.Opracowane materiały zostają wywieszone na tablicy ( utworzenie mapy mentalnej, czyli graficzny sposób zapisu informacji).
2. Zapisanie notatki do zeszytu. Jeśli czas pozwoli nauczyciel może zastosować tzw „wyciskacz soków”, czyli uczniowie z podanych materiałów sami wybierają najistotniejsze fakty dotyczące Układu Słonecznego.
2. Zadanie domowe - Przygotuj swoją „Kosmiczną wizytówkę”.
W zależności od czasu nauczyciel może rozbić ten temat na dwie jednostki lekcyjne.


Bożena Antoniewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie