Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W królestwie Złotej Rybki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 21904 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzonych w grupie dzieci 4 - letnich. W oparciu o bajkę "Złota rybka" dzieci poznają świat wartości uniwersalnych (dobro) oraz postawy bohaterów literackich, próbują dokonać ich oceny. Zapoznają się z przedstawicielami flory i fauny charakterystycznej dla środowiska wodnego. Tematycznie do zajęcia dobrane są tresci muzyczno - ruchowe, plastyczne i zadania matematyczne.

Temat bloku: Zaczarowany świat bajek

Temat dnia: W królestwie złotej rybki

Cele ogólne:
-      Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro; pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich, próby ich oceny.

-        Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania.

-        Poznawanie środowiska przyrodniczego – podmorskiej głębiny; zapoznanie z wyglądem zwierząt i roślin charakterystycznych dla środowiska wodnego.

-        Dostrzeganie i opisywanie różnic między przedmiotami; stwarzanie okazji do klasyfikowania i liczenia.


Cele operacyjne, dziecko:
-        Rozpoznaje i nazywa dźwięki charakterystyczne dla środowiska wodnego;

-        Uważnie słucha opowiadania nauczycielki;

-        Ocenia postawy bohaterów;

-        Wyjaśnia pojęcia: chciwy, pirat;

-        Nazywa niektóre rośliny i zwierzęta morskie;

-        Mówi na temat ilustracji;

-        Śpiewa piosenki;

-        Estetycznie porusza się do muzyki;

-        Klasyfikuje przedmioty ze względu na podane kryterium;

-        Stosuje określenia: nad – pod;


Metody:
-        Czynna: zadań stawianych do wykonania;

-        Oglądowa: sylwety, ilustracje, akcesoria związane z morzem;

-        Słowna: opowiadanie, rozmowa.


Formy:
-        Praca zbiorowa

-        Praca indywidualna: klasyfikowanie przedmiotów, pisanie życzenia do złotej rybki


Pomoce:
Sylwety do bajki „O rybaku i złotej rybce”, ilustracja podmorskiej głębiny, sylweta przedstawiająca nurka i pirata, koperty z sylwetami przedmiotów do klasyfikacji, miotełki do ćwiczeń metodą Kniessów, szkatułka z akcesoriami związanymi z morzem (muszelki, gąbka, perły, koral, bursztyny), obrazki do kolorowania, nagranie magnetofonowe „Morze” i piosenki pt. „Syrenka”, kartoniki i flamastry, rybka – sakiewka.


Przebieg:
1.      Zagadka słuchowa: rozpoznawanie i nazywanie odgłosów morza nagranych na taśmę magnetofonową: szum fal, krzyk mew, plusk wody itp.


2.      Słuchanie bajki pt. „O rybaku i złotej rybce” ilustrowanej sylwetami.


3.      Zabawa ruchowo – taneczna do piosenki „Syrenka”.

Raz pewna syrenka w sukience z róż

Nauczyć się tańczyć chciała i już.

Refren:

Tańczyła w przód, tańczyła w tył,

Tańczyła, tańczyła aż brakło sił.

Plątały się nóżki, mylił się rytm,

A małej syrence aż było wstyd.

Tańczyła syrenka przez cały dzień,

Aż słońce za morzem schowało się.


4.      Rozmowa nt. bajki:
-        Co niezwykłego przydarzyło się rybakowi podczas połowu?

-        Dlaczego rybka przyrzekła spełnić każde życzenie rybaka?

-        Co zażądała żona rybaka, a co chciał rybak?

-        W jaki sposób rybka ukarała żonę rybaka?

-        Jaki był rybak, a jaka jego żona?


5.      Zabawa rytmiczno - ruchowa do muzyki pt. „Idzie rak” wg metody Bati Strauss i zabawy z miotełkami (z elementami metody Kniessów):

-        Ćwiczenia ortofoniczne: naśladowanie szumu fal (szsz), wycie wiatru (uuu)

-        Ćwiczenia oddechowe: wdech – nosem, wydech – ustami; naśladowanie wiatru i wichury;

-        Ćwiczenia rytmiczne z miotełkami do melodii piosenki pt. :Syrenka”.


6.      Rozmowa nt. ilustracji przedstawiającej podmorską głębinę;

-        Kto może zobaczyć jak wygląda świat pod wodą? (nurek); omówienie wyglądu, stroju nurka;

-        Co może się stać ludziom, dzieciom, którzy nie potrafią pływać?

-        Jak wygląda podwodny świat? (ilustracja).


7.      „Skarb piratów” – rozmowa na temat znaczenia pojęcia „pirat” – ilustracja. Oglądanie skarbów ukrytych w szkatułce: perły, bursztyny, korale, muszelki, gąbka, itp.


8.      Kształtowanie pojęć matematycznych – klasyfikowanie przedmiotów: „Co pod wodą, a co nad wodą?”

Każde dziecko otrzymuje kopertę z sylwetami: ryby, muszelki, fale, łódka, domek, ptaki, drzewa, rozgwiazdy, itp. Zadaniem dzieci jest ułożenie obrazka poprzez umieszczenie sylwet pod falą lub nad falą, a łódki na fali. W trakcie wykonywania zadania dzieci utrwalają także pojęcia: duży – mały, oraz liczebniki główne.


9.      Życzenia do złotej rybki.
Dzieci wraz z rodzicami piszą lub rysują na kartoniku życzenia i wkładają je do „złotej rybki” – uszytej z materiału sakiewki w kształcie ryby.


10.  Zakończenie zajęć – rozmowa podsumowująca:

-        Za co ukarała złota rybka żonę rybaka?

-        Co to znaczy, że ktoś jest chciwy?

-        Jakie znacie inne zwierzęta – oprócz przedstawionych na ilustracji – żyjące w morzu?

-         Podajcie nazwy rzeczy, które znajdują się pod wodą, nad wodą.

                                                                                                                                         
11.  Ćwiczenia manualne (zadanie do domu) – rozdanie dzieciom obrazków do kolorowania: wypełnianie kolorem konturów zwierząt i roślin morskich – ryba, rozgwiazda, konik morski itp.

                                                                                                                                 
                                                                                                                                                 Renata Hejnosz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie