Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola i miejsce wycieczki w nauczaniu wczesnoszkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1419 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wycieczki szkolne należą do jednych z głównych form organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego. Są dostępne dla wszystkich grup wiekowych i możliwe do realizacji w ciągu całego roku szkolnego

Dobrze zorganizowana i przeprowadzona wycieczka daje fantastyczne rezultaty dydaktyczno-wychowawcze. Poprzez bezpośrednią obserwację, oraz udział, dzieci znacznie lepiej, szybciej, a przede wszystkim trwalej zapamiętują nowe treści. Wycieczka stwarza możliwość nie tylko przekazania istotnych informacji, lecz także powiązania tego z zabawą i własnym odkrywaniem, a więc nabywaniem doświadczeń. Zaobserwowane na wycieczkach nowe zjawiska nie tylko dostarczają wiadomości, ale skłaniają do pytań, porównań, wnioskowania i uogólnień.

M. Jakowicka wymienia kilka rodzajów wycieczek:


Ø       Rozpoznawcze – mające służyć rozeznaniu doświadczeń dziecka

Ø       Poznawcze       – organizowane w celu pogłębiania już istniejących lub uzyskanie

                                   nowych doświadczeń uczniów

Ø       Pogłębiające     - organizowane wtedy, gdy w czasie opracowywania materiału

                                   uzyskanego podczas wycieczki poznawczej powstały luki

Ø       Porównawcze   - organizowane w celu wzmocnienia dotychczasowych obserwacji

Ø       Podsumowujące – organizowane po zakończeniu bloku metodycznego




Aby wycieczka spełniła swoje funkcje musi być dobrze zaplanowana, przygotowana i przeprowadzona.. Planując ją nauczyciel powinien uwzględnić dotychczasowe doświadczenia dzieci odnośnie odwiedzanego miejsca. Najprostszym sposobem rozpoznawania doświadczeń jest przeprowadzenie ankiety w formie pytań zamkniętych. Po takim rozpoznaniu nauczyciel może określić sposób przygotowania i przeprowadzenia wycieczki.


Cechy doświadczeń
   Przygotowania
     Wykonanie
    Opracowanie

doświadczenia bogate

        krótkie

       krótkie
rozbudowane w formie uogólnienia

doświadczenia przeciętne

        krótkie

       dłuższe

dłuższe z opisem
doświadczenia ubogie
        długie
      długie
krótkie w formie opisu


Przygotowanie wycieczki polega na :

Ø      Określeniu jej celu

Ø      Ustaleniu miejsca w którym będą przeprowadzane obserwacje

Ø      Podziale dzieci na grupy i przydzieleniu zadań

Ø      Przygotowaniu narzędzi : przyborów, notatników, toreb na okazy

Ø      Wyraźnym wzbudzeniu zainteresowania tematyką wycieczki


Dzieci przed wyruszeniem na wycieczkę powinny wiedzieć co mają zobaczyć, usłyszeć, poznać, zaobserwować. Cel wycieczki określa nauczyciel ze względu na miejsce wycieczki w cyklu. W każdej dobrze przygotowanej wycieczce powinny wystąpić trzy etapy: przygotowawczy, realizacyjny i końcowy. Wycieczkę zaczynamy zawsze od zbiórki, następnie przypominamy cele i jej plan. Uświadamiamy również cele wychowawcze. Nauczyciel  czuwa cały czas nad prawidłowym jej przebiegiem, nakłania uczniów do wnikliwej obserwacji, stopniowo ukierunkowuje do samodzielnego prowadzenia i notowania wyników obserwacji a także zbierania okazów. Aby wycieczka przyniosła zamierzoną korzyść musi różnić się od lekcji, gdyż inaczej nie spełni celów jakie się przed nią stawia.. Wycieczka, to lekcja patrzenia, mówienia, słuchania i myślenia. Dzieci poznają życie , zachwycają się pięknem przyrody, otoczenia a wówczas tworzą się więzi pomiędzy nimi, a przyrodą. Materiał zebrany na wycieczce może zostać wykorzystany na  różnych zajęciach  a tym samym stwarza to naturalne podstawy do integralnego ujmowania treści kształcenia.



 Beata Zdrojewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie