Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Omówienie i poprawa pracy klasowej dotyczącej twierdzenia Talesa, jednokładnośc

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10846 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to konspekt lekcji w II klasie gimnazjum, który pozwala omówić wyniki pracy klasowej w sposób niestandardowy. Uczniowie samodzielnie dochodzą do błędów, które popełnili na sprawdzianie.

KONSPEKT LEKCJI Z MATEMATYKI W KLASIE II GIMNAZJUM
    Dział programowy – Twierdzenie Talesa. Jednokładność i podobieństwo figur.

Temat: Omówienie i poprawa pracy klasowej dotyczącej twierdzenia Talesa, podobieństwa i jednokładności.

Cel główny:
  • Umiejętność przekształcania figur przez jednokładność, stosowania twierdzenia Talesa.
  • Umiejętność dochodzenia samodzielnie do popełnionych błędów w zadaniach.
Cele operacyjne:
  • Uczeń potrafi układać proporcję .
  • Uczeń potrafi skonstruować obraz figury w jednokładności prostej i odwrotnej.
  • Uczeń potrafi stosować własności figur podobnych do rozwiązywania zadań rachunkowych.
  • Uczniowie porównują i weryfikują otrzymane wyniki.
  • Uczniowie potrafią pracować w zespole.
Forma organizacyjna: Praca w grupach dwuosobowych.

Forma nauczania: Lekcja w klasie.

Typ lekcji: Lekcja służąca ukazaniu najczęściej popełnianych przez uczniów błędów na pracy klasowej.

Metoda: Ćwiczeniowa.

Środki dydaktyczne: Zadania dla grup.

Przebieg lekcji:
  1. Przywitanie uczniów, podanie tematu lekcji.
    Wyjaśnienie uczniom, że tym razem sprawdzone prace klasowe otrzymają pod koniec lekcji.
    Sposób prowadzenia lekcji tego wymaga, w przeciwnym wypadku uczniowie skupiliby się na uzyskanych ocenach a nie odszukiwaniu swoich błędów.
  2. Uczniowie otrzymują karty pracy, na których znajduje się treść 3 zadań, które rozwiązywali na pracy klasowej oraz ich rozwiązania.
    Są to błędne rozwiązania , które zazwyczaj podawali uczniowie na sprawdzanie.

    KARTA PRACY

    Zad. 1
    Skonstruuj obraz trójkąta o bokach 1, 3, 3 w jednokładności o skali k = 2. Jako środek jednokładności wybierz wierzchołek trójkąta.
    Rozwiązanie błędne:

    Dane punkty i ich obrazy znajdują się po przeciwnych stronach srodka jednokładności. Tak rysowali uczniowie, nie zwracali uwagi na skalę jednokładności.

    Zad.2 Oblicz pole powierzchni podłogi w klasie o wymiarach 6 m x 9 m. Jaką powierzchnię kartki w cm2 zajmie plan tej podłogi w skali 1:200? Jle wynosi stosunek powierzchni podlogi do pola obrazu w skali?

    Rozwiązanie z błędami:
    P1 = 9m ·6 m = 54 m
    P2 = 54 ·200 = 10800 m
    P1 : P2 = 54 : 10800 = 0,005 stosunek pól

    Zad. 3 Ogród warzywny jest prostokątem wymiarach 35 m x 56 m. Oblicz pole powierzchni w skali 1: 700. Ile wynosi stosunek pola ogrodu do pola tego ogrodu w skali?

    Rozwiązanie z błędami popełnianymi przez uczniów:
    P1 = 56 m ·35 m = 1960 m
    P2 = (56 · 700) · (35 · 700)
    P2 = 9604000

    P2 : P1 = 9604000 : 1960
    P2 : P1 = 700
  3. Uczniowie rozwiązują zadania, wiedząc, że w podanych propozycjach są błędy. Zazwyczaj rozpoznają swoje niepoprawne rozwiązania. Okazuje się, że pozbawieni stresu potrafią zrobić to bezbłędnie.
    W karcie pracy zostały umieszczone te zadania, z którymi uczniowie mieli największe problemy.
  4. Na koniec lekcji omawiam wszystkie zadania, plusy i minusy rozwiązań uczniów a następnie oddaję pracę klasową.
    Uczniowie wyciągają wnioski, dlaczego nie rozwiązali danych zadań poprawnie.
  5. Zadanie domowe – poprawa pozostałych zadań przez uczniów.
    Aby tak poprowadzić lekcję omawiającą pracę klasową należy dokładnie przeanalizować rozwiązania podane przez uczniów. Zaobserwować, gdzie najczęściej pojawiały się błędy i wyciągnąć wnioski do dalszej pracy.
Opracowała: Jolanta Kaszuba

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie