Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
TEST - czytanie ze zrozumieniem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8890 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przygotowany test sprawdza umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstu literackiego (fragment "Szatana z VII klasy") jak równiez umiejętność czytania, korzystania z hasła słownikowego. Po przeprowadzeniu lekcji dotyczących np. korzystania ze słowników, mozna wykorzystac ten test, a rozwiązujący go uczniowie wykazą sie umiejętnością odczytywania elementów hasła słownikowiego.

Przeczytaj tekst i hasło ze słownika, następnie odpowiedz na pytania.


„Indywidua nie pochodzą z tych stron – pomyślał Adaś z uśmiechem. – Tutejsi ludzie nie odważyliby się przenigdy palić trzech świec równocześnie, gdyż ktoś wtedy musi umrzeć. Zobaczymy, kto taki? Aha! >> Malarz<<, oczywiście... Tego drugiego nie widziałem nigdy”.

Ten drugi był ludzkim szkieletem, chudym i kościstym; gdyby nie skóra i odzienie, mógłby bez charakteryzacji udawać śmierć w szopce. Widać było wyraźnie, jak mu się porusza grdyka, tak ostro w przód wysunięta jak kość piersi ptaka. Przysłuchiwał się pilnie temu, o czym z gwałtownymi ruchami rąk opowiadał fałszywy malarz. Widać było, jak ten wyjmuje z kieszeni papier z pismem Adasia i powoli czyta. Musiał dobrnąć do ustępu z tajemniczymi znakami, gdyż przerwawszy czytanie pokazał papier chudeuszowi (...) Szkielet z latającą grdyką wziął papier w ręce, zbliżył go do świecy i patrzył w niego baranim spojrzeniem.


indywiduum n VI; lm M. ~dua, D. ~duów
1. «poszczególna jednostka, poszczególny żywy organizm; osobnik»
2. lekcew. «osoba bliżej nie znana (zwykle podejrzana, niepewna); osobnik»
Nędzne, podłe, podejrzane indywiduum.
<łc.>
lekcew. = lekceważąco


  1. Przeczytaj wyjaśnienie słowa „indywiduum” i odpowiedz jaki był stosunek Adasia do postaci, które obserwował:
a) negatywny

b) pozytywny

c) obojętny


2. W którym znaczeniu w tekście zostało użyte słowo „indywidua”? ............................


3. Jak będzie brzmiał dopełniacz, l. mn od „indywiduum”? ..........................................


4. Z jakiego języka pochodzi wyraz „indywiduum”? .......................................................


5. Palenie trzech świec równocześnie oznaczało, że:

a) wkrótce ktoś rozwiąże zagadkę

b) ktoś wpadnie w pułapkę

c) ktoś umrze


6. Wyróżniony tekst (pogrubiona czcionka) zaliczymy do:

a) wiersza

b) opisu

c) opowiadania


7. Grdyka została porównana do:

a) patyka

b) skrzydła kurczaka

c) kości piersi ptaka



8. „Spojrzenie baranie” oznacza:

a) mądre, inteligentne spojrzenie

b) głupie, tępe spojrzenie

c) ciekawe, interesujące spojrzenie


9. Podkreślony fragment tekstu należy odczytywać:

a) w znaczeniu dosłownym

b) w znaczeniu przenośnym

c) bardzo poważnie



autor: Radosław Stańczak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie