Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czas, miłość i śmierć w poezji Haliny Poświatowskiej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1471 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji języka polskiego realizowanej w ramach edukacji regionalnej. Pozwala poznać twórczość Haliny Poświatowskiej, poetki związanej z Częstochową.

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO


TEMAT: CZAS, MIŁOŚĆ I ŚMIERĆ W POEZJI HALINY POŚWIATOWSKIEJ

I Cele edukacyjne i wychowawcze:
• zapoznanie z życiem i twórczością Haliny Poświatowskiej i charakterystycznymi dla jej twórczości motywami,
• kształtowanie wrażliwości moralnej, humanistycznej i estetycznej uczniów,
· budzenie szacunku dla ludzkiego cierpienia.

II Cele operacyjne: uczeń potrafi:
• wskazać związki między biografią poetki i jej twórczością,
• określić kręgi tematyczne twórczości H. Poświatowskiej,
• dokonać analizy i interpretacji tekstu poetyckiego,
· posługiwać się terminami z teorii literatury,
• posługiwać się słownikami, np. terminów literackich.

III Środki dydaktyczne:
• plansze – środki stylistyczne,
• kalendarium życia i twórczości H. Poświatowskiej,
• karty pracy,
• słowniki.

IV Metoda:
• problemowa,
• praca w grupie.

V Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie:
- przypomnienie biografii poetki (ustna wypowiedź ucznia z wykorzystaniem kalendarium),
- odczytanie motta lekcji (zapisanego wcześniej na tablicy):
„ …gdy życie odchodzi ode mnie
przywieram do niego
mówię – życie
nie odchodź jeszcze …”
- wyjaśnienie jego znaczenia i wskazanie związku z biografią poetki.

2. Rozwinięcie:
- praca uczniów w grupach wokół tekstów poetyckich H. Poświatowskiej (wykorzystanie kart pracy),
- przedstawienie efektów pracy poszczególnych grup,
- wyciągniecie wniosków ( jakie kręgi tematyczne dostrzegliście w twórczości H. Poświatowskiej i jaki mają związek z doświadczeniami życiowymi poetki), sformułowanie i zapisanie tematu lekcji.


3. Podsumowanie:
- zapis notatki w zeszytach przedmiotowych, np.

Czas, miłość i śmierć to motywy, do których H. Poświatowska w swej twórczości odwołuje się bardzo często.
Poważnie chora na serce poetka zdawała sobie sprawę, że każdy dzień jest dla niej darem od losu i że wskazówki na jej zegarze życia biegną szybciej niż u innych.
Jednocześnie codzienne obcowanie ze śmiercią powodowało, że poetka nie bała się jej, często zastanawiała się nad jej istotą.
Mimo to, a może właśnie dlatego bardzo pragnęła miłości, przyjaźni – co także odnajdujemy w jej lirykach.

Język wierszy – prosty, w wierszach przeważają zdania pojedyncze, chętnie poetka posługuje się metaforą, zdaniami wykrzyknikowymi, które zwiększają ekspresywność języka.
ARKUSZ PRACY 1
„Koniugacja”
ja minę
ty miniesz
on minie
mijamy
mijajmy
woda liście umyła olszynie
nad wodą
olszyna
czerwona
zmarzła moknie
mijam
mijasz
mija
a zawsze tak samotnie
minąłeś
minęłam
już nas nie ma
a ten szum wyżej
to wiatr
on tak będzie jeszcze wieczność wiał
nad nami
nad wodą
nad ziemią


1. O jakich ogólnoludzkich doświadczeniach dotyczących życia mówi podmiot liryczny?

2. W jakim celu tak często pojawia się czasownik „mijać” w czasie teraźniejszym i przeszłym?

3. Jaki jest nastrój wiersza?

4. Odszukaj w wierszu środki stylistyczne (np. aliteracja, instrumentacja głosowa, onomatopeja, paralelizm składniowy, anafora…) i określ ich funkcje.
5.Co jest tematem wiersza?
ARKUSZ PRACY 2
***
Jestem Julią
mam lat 23
dotknęłam kiedyś miłości
miała smak gorzki
jak filiżanka ciemnej kawy
wzmogła
rytm serca
rozdrażniła
mój żywy organizm
rozkołysała zmysły
odeszła
Jestem Julią
na wysokim balkonie
zawisła
krzyczę wróć
wołam wróć
plamię
przygryzione wargi barwą krwi
nie wróciła
Jestem Julią
mam lat tysiąc
żyję –


1. Do jakiego utworu literackiego i w jakim celu odwołuje się poetka?

2. Czego doświadczyła w swoim życiu?

3. Jaki panuje nastrój w wierszu?

4. Odszukaj w wierszu środki stylistyczne (np. metafora, porównanie, epitet, powtórzenie…) i określ ich funkcje.
5.Co jest tematem wiersza?
ARKUSZ PRACY 3
„Śmierć”
mędrzec
wpatrzony w twoja smutna twarz
białą
nic nie wie o tobie
oprócz tego
że unicestwiasz ciało
rozsypujesz ciało
hojnie
wzbogacasz pyłem wiatr
kiedy cię poją kadzidłem
obiecujesz odejść
niechętnie
snujesz się przez kościół
wzdłuż
smugą kadzidelnego dymu
oni myślą że ciebie nie ma
jesteś
jesteś
bo jakżeby inaczej
można było nie żyć
dla przyrodnika
jesteś zagadką jak życie
dla fizyka
przeistoczeniem materii
dla wierzącego
przejściem do innego bytu
dla nas cierpiących
wyzwoleniem

1.W jaki sposób przedstawiona została śmierć?

2.Czemu, służy taki „zabieg” stylistyczny?

3.Jak ludzie „widzą” śmierć? Czym jest ona dla nich?

4. Odszukaj w wierszu środki stylistyczne (np. metafora, porównanie, epitet, powtórzenie…) i określ ich funkcje.
5.Dlaczego poetka sięgnęła po motyw śmierci? Czy dostrzegasz jakiś związek z doświadczeniami życiowymi poetki?
mgr Joanna Makowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie