Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia twórczego myślenia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 29160 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zdolność do twórczego myślenia nie jest wyłącznie darem nielicznych jednostek, ale naturalną zdolnością wszystkich ludzi. Twórcze myślenie można rozwijać. Poniższy scenariusz zajęć warsztatowych zawiera ćwiczenia uaktywniające i rozwijające kreatywność i twórcze podejście do problemów. Uczniowie uczą się generowania oryginalnych pomysłów, niestereotypowego podchodzenia do problemów, wykorzystywania wyobraźni i fantazji w pracy umysłowej, szukania nowych, różnorodnych rozwiązań. Ćwiczenia są zróznicowane,charakteryzują się tym, że odrywają uczniów od szkolnej codzienności, wprowadzają elementy humoru i relaksu, co niewątpliwie wpływa na atrakcyjnośc zajęć. Załączona jest takze ankieta ewaluacyjna zajęć.

„Era ludzi inteligentnych ma się ku końcowi.
Nadchodzi era ludzi twórczych."
E.Raudsepp


Uczestnicy: uczniowie szkoły podstawowej, gimnazjum
Cel ogólny:
  • wydobycie i uaktywnienie potencjalnych zdolności do twórczych działań
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
Cele szczegółowe:
  • wspomaganie rozwoju funkcji poznawczych takich jak: spostrzeganie wzrokowe, koncentracja uwagi, myślenie słowno-pamięciowe, abstrahowanie;
  • pobudzanie zdolności i możliwości twórczych;
  • rozwijanie płynności, giętkości i oryginalności myślenia;
  • uświadamianie uczestnikom ich potencjału twórczego;
  • możliwość przeżycia satysfakcji pracy twórczej i jej efektów;
  • pokonywanie schematów w myśleniu, zyskanie swobody twórczej;
  • zachęcenie do poszukiwania oryginalnych rozwiązań w życiu codziennym.

Pomoce: pomoce określone są rodzajem ćwiczeń, głownie obejmują materiały do pisania i rysowania, kartki z ćwiczeniami, szary papier

 

Metody: ćwiczenia ruchowe, rysunek, burza mózgów, ankieta, skojarzenia, pantomima


Formy pracy:
plenum, praca indywidualna, praca grupowa


Czas realizacji: 2 x 45 minut

 



Spodziewane efekty:
  • poprawa umiejętności dotyczących sprawności intelektualnych, m.in.: szybkości myślenia, płynności językowej, rozwijania wyobraźni i fantazji
    z kształceniem oryginalności pomysłów, poprawa koncentracji uwagi,
  • poprawa komunikacji w zespole i współpracy zorientowanej na cel.



Przebieg zajęć:

1.
Powitanie uczestników, przedstawienie prowadzącej oraz podanie celów zajęć. Uczestnicy na karteczkach piszą swoje imię i przypinają, by każdy je widział.

 

2. Ćwiczenia

 


CZĘŚĆ I


  1. PowitanieUczestnicy siedzą, prowadzący podaje kolejne hasła, a uczniowie, których dotyczy wymienione kryterium, wstają (mogą przy tym wykonać zabawne ukłony czy gesty pozdrowienia wobec grupy).

    Witam wszystkich, którzy:
    - noszą okulary;
    - pili herbatę na śniadanie;
    - mają na sobie coś niebieskiego;
    - lubią chodzić do szkoły;
    - mają siostrę;
    - urodzili się w maju;
    - lubią czekoladę.

    Cel: Ćwiczenie wprowadzające. Uczestnicy poznają się wzajemnie. Przy okazji przełamują onieśmielenie.
    Czas trwania: ok. 5 min.


  2. Uściśnij dłoń
    Uczestnicy chodzą swobodnie po sali, a prowadzący podaje im kolejne instrukcje:
    - uściśnijcie jak najwięcej dłoni;
    - stańcie w kręgu, weźcie się za ręce i zróbcie „falę”.

    Cel: Ćwiczenie przełamujące onieśmielenie, rozluźniające.
    Czas trwania: ok. 5 min.



    CZĘŚĆ II

     

    1. Łańcuch skojarzeń
    Uczniowie stoją w kręgu, prowadzący podaje wyraz, kolejna osoba wypowiada swoje skojarzenie z tym słowem. Tak robią wszyscy uczestnicy, np.: szkoła – buda - pies, łapa - noga – miss – Polonia - korona – król.
    Cel: Zadanie to jest rozgrzewką. W prawie niezauważalny sposób zapoznaje z  tematyką twórczości. Ćwiczenie rozwija płynność skojarzeniową. Jest łatwe, nie wymaga koncentracji, wprowadza luźną atmosferę. Skojarzenia są ważnym elementem operacji umysłowych.
    Czas trwania: ok. 5 min.

    2. Czy potrafisz twórczo myśleć - psychozabawa
    Każdy uczeń dostaje kartkę z pięcioma hasłami, do których wypisuje co najmniej trzy bliższe i dalsze skojarzenia.

    Przykład: ”rzeka”- woda, strumyk, kąpać się, most
    Księżyc –
    Ameryka-
    oko-
    śnieg-
    róża –

    Cel: Rozwijanie giętkości myślenia, oryginalności skojarzeń, umiejętności wychwytywania związków między pozornie różnymi przedmiotami lub pojęciami.
    Czas trwania: ok.5 min.


    3. Psychozabawa:
    do każdych trzech słów znajdź uzasadnione skojarzenie np. do słów kominek – pałac – ciepło właściwym skojarzeniem będzie słowo dom, ponieważ pałac jest domem, kominek zawsze znajduje się w domu, w domu jest ciepło (zwłaszcza rodzinne). Ćwiczenie indywidualne, rozwija giętkość myślenia, oryginalność skojarzeń, umiejętność wychwytywania związków między pozornie różnymi przedmiotami lub pojęciami.


             
    piasek – polityka – jajo                                             
             
    zegar – drogowskaz – nauczyciel                
             
    podszyty – swoboda – chorągiewka                                   
             
    lustro – piłka – szajba                                               .
             
    rozmowa – elektryczny – kosmita                            
             
    czarny – dusza – zło                                      
             
    karta – biała – ogłada                                   
             
    rzeka – impresjonizm – światło                                
             
    powietrze – woda – rdza                               
             
    strzała – płatne – ślepa                                             
             
    wiek – jabłko – gorączka                              
             
    wiotkość – na wietrze – myśląca                             
             
    majtki – rzuć – proca                                     
             
    transport – upór – głupota                                        
             
    listek – odmowa – owoc                                           
             
    łyżwy – deser – ciało stałe                                                               
             
    roślina – próżność – chłopiec                                  
               
    kolor – owoc – broń                                      
             
    parszywa – łagodność – zbłąkana                                      
             
    słup – ocean – konserwować                                              
            
    kaptur – las – sprawiedliwy               


    Cel:
    Rozwijanie giętkości myślenia, oryginalności skojarzeń, umiejętności wychwytywania związków między pozornie różnymi przedmiotami lub pojęciami.
    Czas trwania: ok.10 min.


    3. Tratwa ratunkowa – uczestnicy dzielą się na grupy 10 osobowe, każdy zespół otrzymuje arkusz papieru około 60 x 90 cm wyobrażając tratwę ratunkową. Wszyscy uczestnicy mają się zmieścić na nim i wytrzymać przez około 30 sekund.

    Cel: Ćwiczenie rozluźniające, rozwijające umiejętność współpracy grupie.
    Czas trwania: ok. 5 min.



    CZĘŚĆ III


    W tej części uczniowie pracują w grupach. Ćwiczenia maja formę konkursu pt. „Głowa pełna pomysłów”. Każda z konkurencji trwa 2 minuty, po ustalonym czasie uczniowie odkładają długopisy. Za każdy przykład grupa otrzymuje 1 punkt. Grupa z największą ilością punktów z wszystkich ćwiczeń zwycięża.

     

    1.      Wyrazy i wyrazki
    Nauczyciel podaje długie słowo np. kontrowersja, popularnonaukowy, a uczniowie wypisują jak najwięcej słów, które można utworzyć z jego liter. Grupy prezentują wyniki pracy, zwycięża ta, która utworzyła największą ilość słów.

    Cel: Ćwiczenie płynności i giętkości myślenia, rozwijanie zasobu słownictwa, umiejętności współpracy grupie.

     

    2.      Jak to wykorzystacie?
    Uczniowie wymyślają jak najwięcej przykładów nietypowego wykorzystania:
    - szklanki   - sznurowadła 
    - guzika
    Cel: Ćwiczenie kształtujące twórcze myślenie i oryginalność, przełamujące schematy w myśleniu.

     

    3.      Co by było, gdyby…
    Zadaniem uczniów jest przeanalizowanie, co stałoby się, gdyby miała miejsce określona sytuacja.
    Co by było, gdyby…
    - ludzie mieli zdolność przenikania  przez ściany.

    Cel: Ćwiczenie metodą „burzy mózgów” pobudza do twórczego wielokierunkowego myślenia i rozwija wyobraźnię, zachęca do przezwyciężania utartych schematów myślowych. Proces wyobrażania umożliwia zastosowanie syntezy wszystkich elementów twórczego myślenia: skojarzeń, abstrahowania, analogii, metafor, itp.

         
    4. Jakie to przysłowie?
    Każda grupa losuje jedno przysłowie. Przez chwilę zastanawia się, jak za pomocą gestu można je zilustrować. Grupa inscenizuje przysłowie, a reszta klasy próbuje je odgadnąć.

    Przykłady przysłów:
    -            Lepiej późno, niż wcale.
    -           
    -            Na pochyłe drzewo każda koza skacze.

    -            Nie wywołuj wilka z lasu.

    -            Kuj żelazo, póki gorące.

    -            Głodnemu chleb na myśli.

    -            Na złodzieju czapka gore.

    -            Lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu.

    -            Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała.

    -            Gdy kota nie ma, myszy harcują.           
  3. -            Pierwsze koty za płoty.

    -            Czas jest najlepszym lekarstwem.

    -            Człowiek strzela, a Bóg kule nosi.

    -            Dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane.

    -            Dzwon głośny, bo pusty.

    -            Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść

    -            Krowa, która dużo ryczy, mało mleka daje.

    -            Kto mieczem wojuje, od miecza ginie.

    -            Kto pyta, nie błądzi.
    Cel: Ćwiczenie umiejętności przekazywania gestem określonych treści słownych, kształcące wyobraźnię i ekspresję ruchową.
    Czas trwania: ok. 10 minut.


    5.Podajcie jak najwięcej wyjaśnień do skrótu USA.
    (PKP, SKS, PKO, SLD, BMW)
     Podaj jak najwięcej wyrazów, które kończą się na –at.

    Cel: Ćwiczenie rozwijające wyobraźnię i umiejętność tworzenia skojarzeń oraz łatwość korzystania ze swojego zasobu wiedzy.


    4.
    Podsumowanie wyników i ogłoszenie zwycięskiej grupy, wręczenie symbolicznych dyplomów.


  4.  5. Podsumowanie zajęć, wypełnienie ankiety przez uczniów.

    Bibliografia:         Chomczyńska – Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1995) Polubić szkołę. Warszawa: WSiP        
                             Borzęcki A., Kraszewski K., Rakowiecka B., Szmidt K., (1997) Porządek i przygoda  część 1. Warszawa: WSiP
                             Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
                            Sadowska E., (1999) Lekcje wychowawcze część I, II. Warszawa: wydawnictwo: Seventh Sea


    ANKIETA
     
    Droga Uczennico! Drogi Uczniu! Dziękuję Ci za udział w warsztatach
    Chciałabym uzyskać od Ciebie informacje na temat odbytych zajęć, aby móc je usprawnić. Liczę na Twoje szczere odpowiedzi.
     

    Czy dobrze czułeś się na dzisiejszych zajęciach?
    TAK                            NIE

    Czy zajęcia były dla Ciebie interesujące?
    TAK                            NIE

    Oceń w skali 1-6 Twoje zaangażowanie w pracy?
1
2
3
4
5
6
Czy chciałbyś kontynuować tego typu zajęcia?
TAK                            NIE

Co najbardziej Ci się podobało podczas zajęć?
……………………………………………………

Co zmieniłbyś?
…………………………………………………... 

Dziękuję Ci za udzielenie odpowiedzi!
 

Opracowanie : Renata Nowacka Zespół Szkół w Wielowsi

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie