Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl. II z zakresu edukacji matematycznej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 53284 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pracując z uczniami klas I-III często na lekcjach stosuję gry i zabawy dydaktyczne. Wykorzystuję je jako element stwarzający sytuację problemową, stanowiący podstawowy trzon wprowadzonych treści kształcenia, dla celów ćwiczebnych oraz kontrolno – utrwalających. Prowadząc je w sposób przemyślany i ciągły przez cały rok doprowadziłam do wzrostu aktywności uczniów. Podaję kilka przykładów, gier i zabaw, które stosowałam podczas zajęć sprawdzających umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 1000 w kl. II.

Scenariusz lekcji matematyki w klasie II.

TEMAT: Gry i zabawy w nauczaniu matematyki-dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 1000

CELE: Uczeń potrafi:
  • dodawać, odejmować i porównywać liczby w zakresie 1000
  • potrafi uczestniczyć w zabawach i grach matematycznych
  • udzielać poprawnych odpowiedzi
  • wyrażać co czuje
  • stosować się do reguł
  • logicznie myśleć
  • współpracować w zespole podczas rozwiązywania problemów
  • dbać o ład i porządek podczas pracy Uczeń umie:
  • rozwiązywać zadania tekstowe
  • napisać i odczytać liczby w zakresie 1000
  • wykorzystać umiejętności matematyczne w grach i zabawach Uczeń rozumie:
  • zależności między dodawaniem a odejmowaniem
  • znaczenie bezpieczeństwa podczas zabaw
METODY:
  • podające: pogadanka, objaśnienie, dyskusja
  • problemowe: gry dydaktyczne
  • eksponujące: pokaz połączony z przeżyciem
FORMY:
  • indywidualna, zbiorowa, grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • zabawy matematyczne: „Układanka", „Dobieranka", „Zagadka-szyfr", „Kwadrat magiczny", oś liczbowa, kartoniki z liczbami, zadanie tekstowe, kostki do gry, słoneczka, mapa
PRZEBIEG LEKCJI:
  1. Czynności organizacyjno porządkowe. Powitanie się uściskiem- „Zabawa iskiereczka"
  2. Ćwiczenia z gimnastyki mózgu wg P. Dennisona
    a) punkty na myślenie
    b) ruchy naprzemienne
    c) leniwe ósemki
  3. Rachunek pamięciowy (praca zbiorowa)
    • policz setkami
    • oblicz sumę liczb
    • oblicz różnicę liczb
  4. Zabawa matematyczna „ Układanka"
    Ułóż obok sumy odpowiednie działanie.
    Uporządkuj liczby od najmniejszej do największej i odczytaj hasło. (praca w grupach)
    400 700+20 T
    720 600+50 A
    650 400+400 O
    800 300+100 L
    Otrzymujemy hasło: LATO
  5. Zabawa dramowa.
    Zamykamy oczy , przypominamy sobie jakie dary przyniosło nam minione lato.O czym pomyśleliście?(dzieci wymieniają)
    Uczniowie losują kartoniki z wyrazami, odczytują je i w nagrodę zostają zaczarowane w liczby.(poziomki, maliny, słońce plaża, zboże, przygody, pamiątki)
  6. Zabawa „Żywe liczby"
    Kilkoro dzieci wychodzi na środek klasy i prowadzi rozmowę:,, Jestem liczbą 400, jestem od ciebie większy o 200".
  7. Zabawa „Trójkąty"(praca indywidualna )
    Każde dziecko ma po 4 trójkąty i po 2 znaki mniejszości i większości. Polecenie: Wpisz dowolną liczbę trzycyfrową, aby po wstawieniu znaku działanie było prawdziwe.
  8. Zadanie tekstowe. ( praca indywidualna )
    Do sklepu przywieziono 300 kg jabłek i 200 kg gruszek. Ile owoców przywieziono do sklepu?
    Uświadomienie dzieciom o konieczności spożywania owoców i warzyw.
  9. Gra matematyczna „Kostka"
    Dzieci rzucają 3 razy kostką do gry i zapisują liczbę trzycyfrową. Zapisują kilka liczb i zapamiętują. Jedno z nich wychodzi z klasy. Podczas nieobecności jedna hczba znika. Uczeń przychodzi i odgaduje ją.
  10. Zabawa „Zagadka szyfr " ( praca w grupach ) -należy rozwiązać poszczególne działania i znaleźć do tej liczby odpowiednią literę zaszyfrowaną. Działania na dodawanie i odejmowanie.
    1.100+100= A.200 B.400 C.320
    2.200+100= A. 100 B.O C.300
    3.400-100= A. 10 B.O C.300
    4.900+100= A. 1000 B.800 C.700
    5.1000-200= A. 10 B.200 C.800
    6.700+100= A.800 B.20 C100
    7.900-500= A.200 B.100 C.400
    A B C
    1 W O R
    2 s Z A
    3 D P K
    4 A B Z
    5 K L C
    6 J N F
    7 I Y E
  11. Zabawa „ Malejące liczby"
    Każda grupa otrzymuje kartki z liczbami i wyrazami. Układa liczby od największej do najmniejszej odczytując wakacyjne przestrogi.
    • NIE PRZEBYWAJ ZBYT DŁUGO NA SŁOŃCU!
    • KĄP SIĘ W BEZPIECZNYCH MIEJSCACH!
    • NIE ODDALAJ SIĘ OD OPIEKUNÓW!
  12. Zabawa „Tworzymy pociągi"
    Dzieci stoją z przypiętym kartonikiem z liczbą. Tworzą pociąg, którego lokomotywą będzie dziecko z największą liczbą. Pozostałe wagony to dzieci z kartonikami, na których zapisane liczby ustawione są w porządku malejącym. Następnie zmieniamy dzieciom kartoniki tak, aby powstały nowe pociągi. Przed wyruszeniem jedno dziecko sprawdza czy wszystkie wagony są prawidłowo ustawione. „Pociąg" jedzie, a dzieci śpiewają piosenkę „Jedzie pociąg z daleka..." i pokazują na mapie miasto do którego zawiezie ich pociąg na wakacje.
  13. Zadanie domowe „Kwadrat magiczny"
    Ułóż tak liczby, aby suma w każdym rzędzie wynosiła 600.
  14. Podumowanie.Ewaluacja.
    Każde z dzieci dostaje „wakacyjne słoneczka". Narysujcie na nich buzie-jak czuliście się na zajęciach?
Lekcje opracowała Dorota Kopera
hospitował Arkadiusz Durda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie