Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zwiększenie efektywności uczenia się a style uczenia się

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3627 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W codziennej pracy jako nauczyciel języka angielskiego często spotykam się z trudnościami, z jakimi uczniowie borykają się w trakcie uczenia się. Często wynikają one z nieznajomości swego stylu uczenia się czy technik uczenia się. Oto kilka słów jak radzić sobie z tymi trudnościami.

ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI
UCZENIA SIĘ A STYLE UCZENIA SIĘ



Aby czegokolwiek nauczyć się efektywnie musisz to widzieć, słyszeć i czuć.
Tony Stockwell



Relaksacja:
-         muzyka (barokowe largo)
-         oddychanie przeponowe (regularne i rytmiczne)
-         ćwiczenia fizyczne (skoki, ósemki, bazgroły)
-         ćwiczenia umysłowe (ulubiony krajobraz, miłe wspomnienia)

Przerwy co 30-45 minut, gdyż nasz umysł pracuje najefektywniej na początku i na końcu danej jednostki (tzw. efekt początku i efekt końca). Dla regeneracji i odświeżenia umysłu wystarczy 5-10 minut, które możesz przeznaczyć na ćwiczenia oddechowe, relaksujące i energetyzujące.


BARIERY DO USUNIĘCIA:
Nastawienie-hormony stresu blokują przepływ informacji w mózgu,
Eliminacja wewnętrznego krytyka-wizualizacja sukcesu i afirmacja,
Brak motywacji-określenie krótkoterminowych i długoterminowych celów naszych działań. Konieczne jest


WŁAŚCIWOŚCI MÓZGU
-         Mózg składa się z dwóch półkul-lewej (logicznej) i prawej (intuicyjnej i wyobrażeniowej), których harmonijna współpraca warunkuje odniesienie sukcesu. Tradycyjne uczenie opiera się na półkuli lewej, przez co jest ona nadmiernie obciążona.
-         Wszystkie informacje docierają do mózgu za pomocą pięciu zmysłów- wzroku, słuchu, dotyku ( czucia), zapachu i smaku.
-         Mózg nigdy nie jest całkowicie wyłączony. Cały czas emituje delikatne impulsy elektryczne o różnej częstotliwości-fale mózgowe. (Najefektywniejsze są fale ALFA-mózg chłonie wiedzę najlepiej. Jest to stan fizycznego i psychicznego rozluźnienia, tak jak np. po przebudzeniu. Tradycyjne nauczanie odbywa się zazwyczaj za pomocą fal BETA, stanie powiązanym z wszelkiego rodzajami stresami.)


Jednym z zadań szkoły dotyczącym nauczania języka obcego jest stopniowe przygotowanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego. Pomocne w tym będzie uświadomienie sobie, jakie zmysły dominują u danego ucznia oraz rozpoznanie własnego stylu uczenia się, gdyż każdy z nas podświadomie PREFERUJE JEDEN, CZASAMI DWA, RZADZIEJ TRZY KANAŁY SENSORYCZNE, (CZYLI ZMYSŁOWE).
Tak więc można wyłonić różne typy modalne uczniów, np.:
1.     typ kinestetyczny (czuciowcy),
2.     typ słuchowy,
3.     typ werbalny.
Uczniowie z przewagą typu kinestetycznego (kinestetycy/ czuciowcy) najlepiej uczą się i zapamiętują poprzez możliwość ruchu, działania. Uczą się niemal automatycznie podczas wykonywania szkolnych eksperymentów. Łatwo zapamiętują role, figury taneczne, zasady sportowe- wszystko, co angażuje ich w sposób ruchowy. Tacy uczniowie wymagają dużej aktywności, możliwości przełożenia wszystkich nowych informacji i bodźców na aktywne działanie- w ten sposób najefektywniej uczą się i zapamiętują. Dlatego stworzenie im warunków do aktywności ruchowej gwarantuje odniesienie sukcesu.
Jego dewiza: Mam, co do tego dobre odczucia.

Uczniowie z przewagą typu słuchowego ( słuchowcy) szczególnie mocno reagują na bodźce słuchowe: piosenki, rymowanki, teksty do słuchania, historie opowiadane przez nauczyciela, ustne omówienia treści gramatycznych itp. Osoby te najlepiej zapamiętują podczas głośnego powtarzania materiału
Jego dewiza: Ten pomysł brzmi nieźle.

Uczniowie z przewagą typu wzrokowego (wzrokowcy) preferują teksty pisane, chętnie uczą się robiąc notatki, zapisując myśli, sporządzając diagramy i rysunki. Zwracają uwagę na rozmieszczenie tekstu i wytłuszczeniu hasła. Ma szczególną łatwość w zapamiętywaniu map i zdjęć. Mają więcej wyobraźni przestrzennej.
Jego dewiza: Trzeba to zobaczyć, aby w to uwierzyć.

Należy pamiętać, że nie zawsze są to czytelne różnice między typami.
U niektórych uczniów łączą się w różnych proporcjach. Warto zwrócić uwagę, że w gimnazjum te różnice stylów wyraźnie rysują się według etapów rozwoju chłopców i dziewcząt. Chłopcy mają w dominującym stopniu kinetyczne reakcje, podczas gdy u dziewcząt wyraźniej wyodrębniają się inne typy wrażliwości ( wzrokowe, słuchowe).
Zmysł smaku i węchu rzadko dominuje w procesie zdobywania wiedzy i nauki języków obcych, dlatego też nie wyodrębnia się tu kolejnych typów.
Każdy uczeń musi dostosować do siebie odpowiednie metody pracy własnej w oparciu o swój styl. Warto również włączyć i wykorzystywać podczas nauki pozostałe zmysły, aby wykorzystać w pełni potencjał umysłowy drzemiący w każdym z nas. Właściwa stymulacja nieużywanych dotąd w trakcie uczenia się kanałów odbierania i przetwarzania danych zwiększa szybkość i efektywność nabywania wiedzy. Dlatego dobitnym przykładem jest nauka języka obcego w naturalnych warunkach, czyli w kraju gdzie ten język jest rodzimy-tu wszystkie zmysły są zaangażowane-wzrok (czytasz napisy, reklamę, prasę), słuch (słyszysz go wszędzie dookoła rozmawiając, oglądając filmy), smak i węch (jedząc posiłki), dotyk (poznajesz różne tworzywa, rzeczy). Oczywiście nie trzeba od razu wyjeżdżać za granicę, by nauczyć się języka, symulację takich warunków możemy stworzyć sobie na lekcji lub w domu, pracując z magnetofonem, prasą i drugą osobą.

Nauka języka obcego obejmuje trzy sfery:
1.     język (słownictwo, funkcje i sytuacje, sprawności i gramatyka)
2.     wiedzę o kulturze krajów anglojęzycznych, wiadomości o obszarach nauczanego języka, problemy współczesnego świata
3.     autonomia, rozwijanie u uczniów indywidualnych strategii i technik uczenia się (style), słownictwa i umiejętności przedmiotowe


Jak osiągnąć sukces w szkole?

Wielu uczniów zastanawia się, co zrobić, aby szybciej zapamiętywać materiał szkolny, zwiększyć koncentrację, kreatywność, uwolnić się od stresu. Odpowiedź może dać metoda, zwana superuczeniem.
Nowoczesne metody uczenia, zwane również szybkim uczeniem, uczeniem przyspieszonym lub superuczeniem, zostały opracowane w toku wieloletnich badań już od lat 50-tych na wszystkich kontynentach przez niezależne zespoły naukowców. Pozwalają one uwolnić intelektualne możliwości ucznia.

Superuczenie podnosi twoje wyniki gdyż:
-        bazuje na zintegrowanym działaniu i funkcjach obydwu półkul mózgowych( uczenie tradycyjne obciąża nadmiernie tylko jedną, lewą półkulę mózgu, zwaną półkula logiczną)
-        wykorzystuje stan podwyższonej gotowości i chłonności mózgu- gdy mózg emituje fale alfa- w którym następuje kilkakrotny wzrost jakości pracy umysłowej
-        stosuje multisensoryczne kodowanie informacji-uczenie angażuje wszystkie zmysły.
Superuczenie jest to zestaw skutecznych sposobów i narzędzi, które pozwolą na szybkie i efektywne zgłębianie dowolnej dziedziny wiedzy. Opiera się na formule pamięci, która mówi:

PAMIĘĆ = OBRAZ + AKCJA

Aby spełnić ten warunek OBRAZ symbolizujący daną treść musi być niezwykły, niecodzienny, przesadny, dynamiczny-AKCJA, gdyż treści szare i pospolite szybciej wylatują z pamięci, np. zdanie wypowiedziane przez dziennikarza „Człowiek ugryzł psa” zostanie szybciej zapamiętane niż „Pies ugryzł człowieka”. Obraz musi być plastyczny, odczuwany wszystkimi zmysłami- wzrokiem, słuchem, węchem, smakiem i dotykiem.

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, czyli łańcuchowe łączenie wyrazów, nie opiera się wyłącznie na jednej lewej półkuli mózgowej (tak zwanej półkuli logicznej, analitycznej), która jest nadmiernie eksploatowana i przeciążona, jak w tradycyjnej nauce, lecz wykorzystuje również potencjał prawej półkuli, który jest niedoceniany. Tylko zintegrowane działanie obydwu półkul mózgowych zapewni sukces w uczeniu się. Każda informacja musi trafić do lewej półkuli-odbierającej informacje słowne i cyfrowe oraz do półkuli prawej- odbierającej informacje przedstawione obrazowo.

Właściwa organizacja materiału przeznaczonego do nauczenia, ułatwi uczenie się. Należy wyłonić kilka kluczowych, dla danego akapitu, słów-haseł, które będą streszczeniem danego tematu. Następnie przy użyciu ŁMS, zapamiętaj dany ciąg.

Mapy umysłowe –zapis graficzny wszystkich podstawowych pojęć związanych z danym tematem i odchodzące od nich drobniejsze linie z „podpunktami”. Zapamiętywanie map dzieje się samoistnie, ponieważ są one OBRAZOWYM i globalnym (całość na jednej stronie) przedstawieniem materiału. Technika ta zwiększa aktywność uczącego się, jego inicjatywę i zaangażowanie-zamiast biernego powtarzania informacji do zapamiętania. Dzięki temu w zapamiętywanie zaangażowany jest cały mózg, co daje natychmiastowe efekty.
Pierwsza zasada-od całości do szczegółu.
Druga zasada-jak najbardziej obrazowo(symbole, strzałki, różne pismo-drukowane i pisane, kolorowe mazaki i inne znaki graficzne)

Zakładkowa Metoda Zapamiętywania(ZMZ), przeciwieństwie do ŁMS nie wymaga zapamiętania całej sekwencji wydarzeń, oparta jest zapamiętywaniu i odtwarzaniu dowolnych partii materiału w dowolnej kolejności. Polega na tworzeniu stałej bazy zakładek pamięciowych, czyli słów-haków lub słów- wieszaków, cyfry, którym dopasowujesz obrazy na zasadzie podobieństwa (więcej o tej metodzie w „Sukces w szkole” M. Łukaszewicz)


Zakończenie

Poznanie możliwości tkwiących w naszym mózgu oraz własnego stylu ma ogromne znaczenie w podnoszeniu efektywności uczenia się a także w procesie wyrabiania u ucznia samodzielności w uczeniu się i stopniowego świadomego przejmowania odpowiedzialności za swoją naukę. Im więcej uczniowie rozumieją, im bardziej świadomie rozpoznają style uczenia się, tym bliżej są poznania własnego stylu, racjonalnego zarządzania czasem, tym bliżej samodzielnego, autonomicznego uczenia się a tym samym bliżej sukcesu.

BIBLIOGRAFIA:
1.     Sukces w szkole, Monika Łukaszewicz
2.     Uczymy jak się uczyć, Robert Fisher
3.     Jak podwoić skuteczność uczenia się, Geoffrey A. Dudlmy

Małgorzata Makowiecka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie