Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sposoby odzwierciedlania natury w sztuce - cykl lekcji plastyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4114 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Cykl lekcji, które realizuję w klasach I gimnazjum zapoznaje uczniów z podstawowymi możliwościami interpretacji świata w dziełach sztuki. Jest to okazja do wykonania prac interpretujących jeden temat, na trzy różne sposoby. Własna działalność jest eksperymentem, a także pozwala na utrwalenie nowych wiadomości.
Autor:
mgr  Joanna Kleinzeller
nauczyciel plastyki
w Zespole Szkół w Straszynie

CYKL LEKCJI PLASTYKI DOTYCZĄCY TEMATU
SPOSOBY ODZWIERCIEDLANIA NATURY W SZTUCE



1.     Czas trwania zajęć: 4 x 45 min.
2.     Temat: 
         I.    Sposoby odzwierciedlania natury w sztuce
         II.   Dłoń – realistyczne ujęcie motywu z natury
         III.  Dłoń – ekspresyjne ujęcie motywu z natury
         IV.  Dłoń – syntetyczne ujęcie motywu z natury
3.     Cele: 
Zapoznanie z podstawowymi możliwościami interpretacji świata w dziełach   sztuki (in­terpretacja realistyczna, ekspresyjna przez deformację i wzmocnienie kontrastów kolo­rystycznych, syntetyczna - upraszczająca formę).

Kształcenie umiejętności analizowania dzieła sztuki ze szczególnym uwzględnieniem jego formy.

Kształcenie umiejętności celowego i planowego działania, i dążenia do osiągnięcia za­mierzonego efektu.

Uwrażliwienie i otwarcie na różnorodne przejawy sztuki.

4.     Środki dydaktyczne: reprodukcje następujących dzieł sztuki

INTERPRETACJA REALISTYCZNA

INTERPRETACJA EKSPRESYJNA
INTERPRETACJA SYNTETYCZNA
·        Pierro della Francesca Adoracja dzieciątka
·        Peter Paul Rubens Adoracja dzieciątka
·       Francisco Goya Rozstrzelanie powstańców madryckich
·       El Greco Laokoon
·        Henri Matisse Ikar
·        Michał Łarionow Wenus

5.     Materiały i narzędzia:
        I.    karty pracy
        II.   papier A3, ołówek;
        III.  papier A4, mazaki, pastele
        IV.  papier A4, kolorowe papiery, klej, nożyczki; płytki gipsowe, noże, rylce
6. Metody pracy oparte na słowie, obserwacji i działaniu (ćwiczenia i próby eksperymentalne).

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. SPOSOBY ODZWIERCIEDLANIA NATURY W SZTUCE.
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć
·   Rozwieszenie reprodukcji malarstwa na tablicy.
·   Zestawienie listy cech, którymi różnią się od siebie przedstawione dzieła.
·   Podział tych cech na te które dotyczą treści, i te które dotyczą formy dzieł.
·   Ustalenie, że wszystkie dzieła interpretują obraz świata, więc podczas zajęć   będziemy analizo­wać głównie formę (w formie dostrzec można najwięcej różnic).
2. Próba wyróżnienia trzech sposobów interpretacji świata w sztuce.
·   Podzielenie reprodukcji na trzy grupy wg sposobu interpretacji obrazu świata i przyporządko­wanie im odpowiadających określeń (interpretacja realistyczna, ekspresyjna, syntetyczna);
·    Podzielenie klasy na trzy grupy. Przydzielenie zadań. Każda grupa ma w sposób jak najdokład­niejszy opisać formę obrazów (jedna grupa - realistycznych, druga - ekspresyjnych, trzecia ­"syntetycznych"). Polecenie może brzmieć: opiszcie je tak, żeby mogła je sobie wyobrazić oso­ba, która ich nie widzi (np. niewidoma).
·     Uporządkowanie spostrzeżeń uczestników pracy w grupach na kartach pracy.

·        Czy artysta stara się pokazać świat zgodnie z prawdą?

·        Czy w obrazie można dostrzec jakieś defor­macje (np. zmianę form, proporcji przedsta­wionych postaci)?
·        Czy w obrazach dostrzec możemy dużo szczegółów?
 
·        Czy kolor odpowiada naturalnym kolorom natury, ludzi, przedmiotów?
·        Czy w obrazie dostrzec możemy silne kon­trasty kolorystyczne, jaskrawość barw?
·        Czy zestaw barw jest bogaty, czy artysta ogranicza wyraźnie ich zestaw?
 
·        Czy artysta stwarza iluzję przestrzeni?
 
·        Jak zachęcilibyście rówieśników do oglądania takich obrazów?
 

3. Zestawienie spostrzeżeń dokonanych przez uczniów w grupach w formie prezentacji i omó­wienia wybranej reprodukcji.

II. DŁOŃ - REALISTYCZNE UJĘCIE MOTYWU Z NATURY.
1.     Utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć, dotyczących realistycznego sposobu interpretacji świata w sztuce.
2.     Przedstawienie tematu zajęć i zadania dla uczniów (wykonanie szkiców swojej dłoni z natury).
3.     Praca twórcza uczniów.
4.     Wystawa i omówienie prac, wybranie tych, które najbardziej odpowiadają realistycznemu wi­zerunkowi dłoni.

III. DŁOŃ - EKSPRESYJNE UJĘCIE MOTYWU Z NATURY.
1.     Utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć, dotyczących ekspresyjnego sposobu interpretacji świata w sztuce.
2.     Przedstawienie tematu zajęć i zadania dla uczniów - wykonanie pracy pokazującej dłoń która mogłaby wywołać w kimś zachwyt, uczucie miłości, grozy, wstrętu (np. dłoń gwiazdy filmo­wej, żebraka, złodzieja, potwora morskiego itp.); podkreślenie formy odpowiednio dobraną kolorystyką, lub poprzez deformację.
3.     Praca twórcza uczniów.
4.     Wystawa i omówienie prac, ze zwróceniem uwagi na te które mają interesującą kolorystykę, bądź zaskakują widza swoją pomysłowością w przedstawieniu tematu (np. interesująca, od­powiadająca tematowi deformacja formy dłoni).

IV. DŁOŃ - SYNTETYCZNE UJĘCIE MOTYWU Z NATURY.
1.     Utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć, dotyczących syntetyzującego sposobu interpreta­cji świata w sztuce.
2.     Przedstawienie tematu zajęć i zadania dla uczniów - wykonanie pracy pokazującej znak dłoni człowieka techniką wycinanki, bądź reliefu lub rytu w płytce gipsowej (forma uproszczona, którą narzuca technika, w wycinance możliwość zastosowania barwy abstrakcyjnej w celu uzyskania interesującego efektu dekoracyjnego).
3.     Praca twórcza uczniów.
4.     Wystawa i omówienie prac, ze zwróceniem uwagi na te które spełniają postawione przed uczestnikami zajęć zadanie.
5.     Podsumowanie cyklu zajęć poprzez zestawienie reprodukcji dzieł sztuki z jednostki lekcyjnej nr I z najlepszymi pracami wykonanymi przez uczniów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie