Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
„Z wizytą w Narnii” Próbny sprawdzian po klasie VI

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4586 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Próbny sprawdzian po klasie VI „Z wizytą w Narnii” został przygotowany przez nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 151 w Krakowie mgr Anitę Oczko-Cieśla oraz mgr Elżbietę Zawadowicz-Hadro.

PRÓBNY SPRAWDZIAN W SZÓSTEJ KLASIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„Z wizytą w Narnii"


Źródło nr I Przeczytaj uważnie tekst


Raz jeszcze rozejrzał się wokoło i doszedł do wniosku, że to miejsce nie bardzo mu się podoba, wobec czego już postanowił wracać do domu, gdy nagle, gdzieś daleko w lesie, odezwał się dźwięk dzwoneczków. Nasłuchiwał, a dzwonki przybliżały się i przybliżały, aż w końcu zza drzew wyskoczyły sanie zaprzężone w dwa reny.
Reny były wielkości szetlandzkich kucyków, a sierść miały tak białą, że w porównaniu z nimi nawet śnieg wydawał się szary. Ich rozgałęzione rogi były pozłacane i kiedy zalśniło na nich słońce, zapłonęły żywym ogniem. Uprząż była zrobiona ze szkarłatnej skóry i przyozdobiona dzwoneczkami. Na koźle siedział przysadzisty karzeł, który z pewnością nie miałby nawet metra wysokości, gdyby stanął wyprostowany. Ubrany był w kożuch z polarnego niedźwiedzia, a na głowie miał czerwony kaptur z długim, zwisającym nisko pomponem. Obfita broda spływała mu aż na kolana, pełniąc funkcję czegoś w rodzaju pledu chroniącego przed zimnem. Za nim, na podwyższeniu pośrodku sań, siedziała zupełnie inna postać: wysoka pani, bardziej wysoka niż najwyższa kobieta, jaką Edmund kiedykolwiek widział. Pani również była przykryta białym futrem, w prawej ręce trzymała długą, prostą laseczkę, a na głowie miała złotą koronę. Jej twarz była biała - nie zwyczajnie blada, lecz zupełnie biała, jak śnieg lub papier, lub wata cukrowa, tylko wargi płonęły jaskrawą czerwienią. Była to twarz piękna, lecz dumna, zimna i surowa.
/C.S.Lewis Lew, Czarownica i stara szafa/
Zadanie 1
Która z podanych informacji nie pasuje do opisu karła:

a)      miał poniżej metra wzrostu;
b)      ubrany był w kożuch;
c)      miał długą brodę;
d)      na głowie miał złoty kaptur.


Zadanie 2
W podanym fragmencie występują:

a) karzeł, Edmund, dwie kobiety;
b) jedna kobieta i trzech mężczyzn;
c) jedna kobieta, karzeł i chłopiec;
d) Edmund, chłopiec i Edmund.


Zadanie 3
Zwrot wyskoczyły sanie to:

a)      porównanie;
b)      epitet;
c)      wyraz dźwiękonaśladowczy;
d)      ożywienie (animizacja).


Zadanie 4
Opisując Czarownicę (Panią), autor tekstu użył najwięcej:

a) animizacji (ożywień);
b) epitetów;
c) wyrazów dźwiękonaśladowczych;
d) personifikacji (uosobień).


Zadanie 5
Wskaż szereg, w którym wydarzenia wymieniono chronologicznie:
a)      Przyjazd sań. Nasłuchiwanie dzwoneczków. Portret tajemniczej pani. Zauważenie karła.
b)      Nasłuchiwanie dzwoneczków. Zauważenie karła. Przyjazd sań. Portret tajemniczej pani.
c)      Przyjazd sań. Zauważenie karła. Portret tajemniczej pani. Nasłuchiwanie dzwoneczków.
d)      Nasłuchiwanie dzwoneczków. Przyjazd sań. Zauważenie karła. Portret tajemniczej pani.
Zadanie 6
Dzieci sporządzały w szkole słowniczek wyrazów związanych z utworem. W którym szeregu uporządkowano je w sposób alfabetyczny?
a)      bohater, powieść, wątek, akcja, fabuła, wydarzenia;
b)      akcja, bohater, czas, fabuła, fantasy, wątek;
c)      wątek, akcja, fabuła, czas, miejsce;
d)      akcja, czas, miejsce, fantasy, fabuła.
Zadanie 7
Które stwierdzenie najlepiej określa emocje Edmunda opisane w I akapicie tekstu:

a)      strach, zdziwienie, niepokój;
b)      radość, szczęście, zadowolenie;
c)      zdziwienie, niechęć, szczęście;
d)      radość, spokój, zadowolenie.


Zadanie 8
C.S.Lewis (autor powieści) żył w latach 1898-1963, czyli:

a) na przełomie XVIII i XIX wieku;
b) w XVIII wieku;
c) w XIX wieku;
d) na przełomie XIX i XX wieku.


Zadanie 9
Skala narneńskiej mapy wynosi 1 : 1 000 000. Rzeczywista odległość A i B wynosi 140 km. Ile to cm na mapie?
a) 1,4 cm;         b) 28 cm;          c) 14 cm;          d) 4 cm.
 
Zadanie 10
Piotr przeniósł się do Polski. Jeżeli Kraków leży na wysokości 424,8 m n.p.m., a najniższy punkt w Polsce wynosi (–1,8 m) p.p.m., to różnica poziomów wynosi:
a) -423 m;        b) 426,6 m;       c) 423 m;          d) –426,6 m.
 
Zadanie 11
Pojazd Białej Czarownicy na drodze 50 km rozwinął średnią prędkość 100 km/h. Czas w jakim przebył tę drogę wynosi:
a) 60 min;         b) 30 min;         c) 2h;   d) 50 min.
 
Zadanie 12
Jeden metr magicznej taśmy kosztował 14,20 zł. Ile kosztuje 3,5 m tej taśmy?
a) 36,40 zł;        b) 4,06 zł;         c) 49,70 zł;        d) 28,40 zł.
 
Zadanie 13
Na wykresie przedstawiono kurs akcji firmy wydawniczej, zajmującej się sprzedażą Opowieści z Narnii, w miesiącu styczniu. Różnica między wartością największą a najmniejszą wynosi:


a) 20 zł;            b) 14 zł;            c) 30 zł;            d) 4 zł.
Zadanie 14
Pewnego dnia tajemnicza szafa przeniosła Piotra i Edmunda na pustynię Saharę, gdzie temperatura wynosiła +54ºC. W tym samym czasie na północy Finlandii zanotowano temperaturę (-51ºC). Różnica temperatur między tymi punktami kuli ziemskiej wynosiła:
a) -3ºC;            b) 3ºC;              c) -105ºC;         d) 105ºC.
 
Zadanie 15
Odległość między miastami w Narnii wynosi 4,5 km, z czego  drogi prowadzi przez las. Długość odcinka leśnego drogi wynosi:
a) 4 km;           b) 5 km;           c) 1,6 km;         d) 3,6 km.
 
Zadanie 16
Zuzanna ma 24 cukierki. Zjadła już część swoich zapasów. Ile zostało jej cukierków?
a) 12;               b) 6;                 c) 18;               d) 16.
 
Zadanie 17
10 km i 10 m to:
a) 10,5 km;       b) 1,10 km;       c) 10,010 km;               d) 10,10 km.
 
Zadanie 18
Ile metrów kwadratowych tapety trzeba kupić, aby pokryć ścianę sali tronowej w Ker-Paravelu o wymiarach 5,5 m na m:
a) 25 m2           b) 25 m2       c) 25 m2       d) 25 m2
 
Zadanie 19
Piotr zbiera znaczki pocztowe z bohaterami Narnii. Znaczków z lwem Aslanem ma 120, a znaczków z Łucją i Zuzanną o 30 więcej. Ile wszystkich znaczków ma Piotr?
a) 270;             b) 150;             c) 180;             d) 240.
 
Źródło nr II Przeczytaj uważnie tekst.
Tam gdzie wyobraźnia zwycięża nad logiką, a wiara nad rozsądkiem, rozciąga się baśniowa kraina zwana Narnią. Aby ją poznać wystarczy wejść do pewnej szafy.
            Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i stara szafa to historia czworga rodzeństwa, które odnajduje tajemnicze państwo zamieszkałe przez mityczne stworzenia i mówiące ludzkim głosem zwierzęta. Niestety bajkową krainą od stu lat rządzi zła Czarownica, która spowiła Narnię wieczną zimą. Ocalenie mogą przynieść tylko dzieci. Nie będzie to jednak łatwe. Braci i siostry czeka walka nie tylko z potworną armią Czarownicy, lecz również z własnymi słabościami, lękami i wątpliwościami.
             Film, jak przystało na prawdziwą baśń, to jednak nie tylko magia i dziwne stwory, lecz przede wszystkim życiowe prawdy i mądrości. Dzięki przygodom w Narnii, dzieci - zarówno te na ekranie, jak i te przed nim - dowiadują się jak ważne są zaufanie, honor i lojalność. Odkrywają także, że zło i zawiść pokonać może wyłącznie dobro i bezinteresowność.
             Tak jak w latach 80. zachwycała Niekończąca się opowieść, tak współczesnych maluchów zaczarują Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i stara szafa. Dzięki Bastianowi Fantazja nie uległa zagładzie, a czy Łucja, Zuzanna, Edmund i Piotr uratują Narnię?
/Anna Szymala WWW.onet.film.pl /
Zadanie 20
Cechy tekstu świadczą  o tym, że jest on fragmentem:

a)      powieści;
b)      sprawozdania;
c)      dialogu;
d)      recenzji

Zadanie 21
Wypisz 4 rzeczy, które stają się bardzo ważne dla bohaterów filmu Lew, Czarownica i stara szafa.

1. ..........................................
2. ..........................................
3. ..........................................
4. ..........................................

Zadanie 22
Wymień tytuł filmu, który był niezwykle popularny w latach 80-tych.
..........................................
 
Zadanie 23
Co wspólnego ze sobą mają Bastian i Łucja, Zuzanna, Piotr i Edmund?
..........................................
 
Zadanie 24
Gdzie można znaleźć informacje na temat życia i twórczości C.S.Lewis`a. Podaj przynajmniej dwa źródła takich informacji.

1.      ..........................................
2.      ..........................................

Zadanie 25
 
Nazwa witaminy
Zawartość w jednej tabletce
witamina C
35%
witamina B
15%
witamina E
32%
witamina PP
12%
witamina D
6%

Tabela przedstawia zawartość witamin w jednej tabletce zestawu „Narneńskiej witalności”.
Jedna tabletka waży 20 mg. Ile miligramów każdej witaminy jest w jednej tabletce?
 
 
 

 Zadanie 26
Edmund czytał książkę Życie Aslana od godziny 17:45 do 20:20. Ile czasu czytał tę powieść?
..........................................

Odpowiedź: ..........................................
 
 Zadanie 27
Zredaguj zaproszenie dla Łucji, Piotra, Edmunda lub Zuzanny na bal karnawałowy, który zorganizujesz w kawiarni „Królestwo Aslana”.
....................................................................................

Zadanie 15
 Napisz list do koleżanki/kolegi, w którym poinformujesz ją/jego o swoich planach na nadchodzące ferie zimowe i zachęcisz ją/jego do wyjazdu z Tobą.
..........................................
Brudnopis:
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................
..........................................


Klucz odpowiedzi do zadań zamkniętych sprawdzianu "Z wizytą w Narnii"
 
nr zadania

prawidłowa odpowiedź

punktacja


D

(0-1)


C

(0-1)


D

(0-1)


B

(0-1)


D

(0-1)


B

(0-1)


A

(0-1)


D

(0-1)


C

(0-1)


B

(0-1)


B

(0-1)


C

(0-1)


B

(0-1)


D

(0-1)


D

(0-1)


C

(0-1)


C

(0-1)


D

(0-1)


A

(0-1)


D

(0-1)

 
 

Schemat odpowiedzi do zadań otwartych

 

nr zadania

odpowiedź

punktacja

21.

zaufanie, honor, lojalność, dobroć, bezinteresowność

(punkt przyznaje się za podanie 4 rzeczy)

(0-1)

22.

Niekończąca się opowieść

(punkt przyznaje się za poprawną odpowiedź udzieloną pełnym zdaniem, tylko za prawidłową odpowiedź 0,5 pkt.)

(0-1)

23.

są dziećmi, pragną uratować świat, przeżywają przygody, szukają przyjaciół, są bohaterami filmów, występują w baśniowej krainie itp.

(punkt przyznaje się za podanie 2 elementów wspólnych)

(0-1)

24.

Internet, Słownik pisarzy; Encyklopedia PWN itp.

(punkt przyznaje się za podanie dwóch właściwych źródeł)

(0-1)

25.

C; 20·0,35=7

B; 20·0,15=3

E; 20·0,32=6,4

Pp; 20·0,12=2,4

D; 20·0,06=1,2

 
Za poprawny sposób obliczenia każdej witaminy – 0,5 p

Za każdy poprawny wynik – 0,5 p.

 
(0-5)

26.

Obliczenie czasu

20: 20 – 17 :45 = 2 h 35 min

 
 
(0-1)

27

PISZE ZAPROSZENIE

 I zawiera podstawowe informacje : Kto? Kogo? (Łucję, Piotra, Zuzannę lub Edmunda) na co? (bal karnawałowy) kiedy? gdzie? (kawiarnia „Królestwo Aslana”) zaprasza

[punkt przyznaje się za podanie wszystkich dokładnych informacji, czyli daty z godziną i pełnego miejsca, czyli z adresem].

 
 
II Praca zawiera element perswazyjny, zwroty grzecznościowe/ ma odpowiedni układ graficzny (nagłówek, akapit, podpis osoby zapraszającej).

 
 
III Praca poprawna pod względem językowym (dopuszczalny 1 błąd).

 
 
 
IV Praca poprawna pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym (dopuszczalny 1 błąd bez względu na kategorię).

 
KRYTERIUM DLA DYSLEKTYKÓW dotyczy IV kryterium – praca czytelne pomimo błędów graficznych.

 
(0-4)
(0-1)

 
 
 
 
 
 
 
 
(0-1)

 
 
 
 
(0-1)

 
 
 
 
(0-1)

28

PISZE LIST

 
 
I Pisze list zgodny z intencją. Praca zawiera zwrot do adresata, podpis, datę, miejsce.

 
 
II Praca zawiera informacje dotyczące planów nadawcy na nadchodzące ferie.

 
 
 
III Tekst zawiera zwroty grzecznościowe i element zachęty skierowany do adresata dotyczący wspólnego wyjazdu.

 
 
 
IV Tekst ma trójdzielną kompozycję. Praca posiada odpowiedni układ graficzny (akapity, nagłówek, podpis)

 
 
V Praca jest poprawna językowo (dopuszczalne 2 błędy).

 
 
VI Praca poprawna pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym (dopuszczalne 2 błędy).

KRYTERIUM DLA DYSLEKTYKÓW – praca czytelne pomimo błędów graficznych.

 
 
 
(0-6)
 
 
(0-1)

 
 
 
(0-1)

 
 
 
 
(0-1)

 
 
 
 
 
(0-1)

 
 
 
 
(0-1)

 
 
 
(0-1)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie