Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dbajmy o nasze środowisko

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 921 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusze przeznaczone są dla uczniów szkoły podstawowej. Mogą być wykorzystane samodzielnie lub jako elementy apelu z okazji np. Święta Ziemi.


SCENARIUSZ EKOLOGICZNY

Na scenie przyciemnione światło, dekoracja symbolizująca jezioro, las, trochę puszek, papierów. Dwoje uczniów wchodzi rozglądając się niepewnie, po chwili pochylają się nad mapą i zastygają w bezruchu. Ponura , tajemnicza muzyka.

Narrator (wchodzi , staje z przodu sceny ,czytając Mickiewicza)

Jakiż to chłopiec piękny i młody?

Jaka to obok dziewica?

Brzegami sinej Świtezi wody

Idą przy świetle księżyca.

Ona mu z kosza daje maliny,

A on jej kwiatki do wianka...

Stop! Zaraz, zaraz! Jakie kwiatki, jakie maliny?! To chyba nie ta bajka. Wprawdzie jest chłopak i jest dziewczyna (chociaż to trochę dziwne), ale sina toń jeziora? To nad czym błądzi ta para wody raczej nie przypomina. Posłuchajmy o czym rozmawiają te zabłąkane dusze.



Chłopak i dziewczyna ożywają

Dziewczyna: No nareszcie doszliśmy nad....jezioro?

Chłopak: Myślisz? To coś raczej jeziora nie przypomina, sprawdź na mapie, czy to na pewno tu.

Dziewczyna: Tak, to to miejsce nam biolożka wyznaczyła do badań.

Chłopak: No to bierzmy próbkę i chodźmy stąd.

Dziewczyna: A miejsce w pobliżu fabryki?

Chłopak: Nie, chodźmy stąd, bo ten zapach nas zabije!

Dziewczyna: Gdybym nie znała pani od biologii, pomyślałabym, że wysłała nas tu, żeby się nas pozbyć raz na zawsze.

Chłopak: Spójrz, coś się dzieje z jeziorem!

Dziewczyna: Faktycznie, woda się burzy i wzdyma.



Narrator:

Burzy się wzdyma, pękają tonie

O niesłychane zjawiska

Ponad srebrzyste Świtezi tonie

Dziewicza piękność wytryska



Pojawiają się kolejno nimfy

Nimfa I

Chłopcze mój piękny, chłopcze mój młody

(Zanuci czule dziewica)

Po co wokoło Świtezi wody

Błądzisz przy świetle księżyca.



Nimfa II

Daj się namówić czułym wyrazem

Porzuć wzdychania i żale

Do mnie tu, do mnie, tu będziem razem

Po wodnym pląsać krysztale.



Nimfa III

Czy zechcesz niby jaskółka chybka

Oblicze tylko wód muskać?

Czy zdrów jak rybka, wesół jak rybka

Cały dzień ze mną się pluskać.



Chłopak: Co to jest? Czy ty widzisz to samo co ja?

Dziewczyna: No, zaprasza cię do kąpieli.

Chłopak: W tym czymś? Tu od stu lat nie było rybek, a zdrowie to tu można raczej stracić niż zyskać. Spójrz jak one wyglądają, chyba nie wiedzą co to mydło. Lubię dziewczyny żyjące zgodnie z naturą, ale one chyba przesadziły.

Dziewczyna: Daj im spokój, każdy żyje jak chce, jeśli one wybrały taki styl życia, to już nie nasza sprawa. Bierzmy próbki i chodźmy stąd.



Nimfa I

Zaczekajcie. Już tak długo nie udało nam się nikogo zwabić w głębiny jeziora. Kiedyś nad brzegami Świtezi spotykały się zakochane pary, dzieci pluskały się w jeziorze, ale bezmyślni ludzie wpuścili ścieki do wody i dlatego tak wyglądamy.



Dziewczyna: Pomóżmy im.

Chłopak: Dobrze, zawołajmy koleżanki i kolegów z klasy, bo sami nie damy rady, oni mają odlotowe pomysły.

Dziewczyna (do nimf) : Słuchajcie, niedługo wrócimy. Na pewno da się coś z tym waszym jeziorem zrobić.



Nimfa II : Może rzeczywiście coś zrobią?

Nimfa III: Ludzie nam pomóc?

Nimfa II: Dlaczego nie?!

Nimfa III: Przecież to właśnie oni zanieczyścili nasze jezioro. Przez nich przyroda jest zagrożona.

Nimfa I: Przestańcie się kłócić, wierzę w to, że nam pomogą i znowu będą tu przychodzić zakochane pary.



Dziewczyna: Oto ludzie, którzy nam pomogą.

Uczeń I : Uprzątniemy teren wokół Świtezi.

Uczeń II: Próbki wody zaniesiemy do dyrektora fabryki, niech zobaczy co jego zakład robi z jeziorem.

Uczeń III: Ja napiszę artykuł do pisma ekologicznego i lokalnej gazety

Uczeń IV: Namówimy też rodziców, żeby nam pomogli

Uczeń V: Będziemy tak długo uświadamiać ludziom konieczność ochrony środowiska, aż zrozumieją, jak ważny to problem. Zobaczcie, przygotowałem nawet hasła.

Uczeń I :Zorganizujmy więc pikietę.



Uczniowie biorą do rąk hasła, trzymają w rekach kwiaty wykrzykują głośno hasła

np.: Czysta woda zdrowia doda. Dbajmy o jeziora. Woda źródłem życia . Chcemy czystej ziemi. Pomóżmy Świtezi.

Pojawiają się głosy ptaków, jasne światło rozświetla scenę



Nimfa I: Spójrzcie, wyglądamy juz znacznie lepiej.

Nimfa II: Ci uczniowie naprawdę mogą nam pomóc.

Nimfa III: Świteź znowu będzie urocza jak dawniej.



Uczeń dziennikarz ustawia wszystkich do zdjęcia i robi zdjęcie do gazetki.



Narrator (wychodzi na przód sceny)

Ktokolwiek będziesz w Nowogródzkiej stronie

Do Płużyn ciemnego boru

Wjechawszy, pomnij zatrzymać swe konie

Byś się przypatrzył jezioru.



Świteź tam jasne rozprzestrzenia łona,

W wielkiego kształcie obwodu,

Gęstą po bokach puszczą oczerniona,

A gładka jak szyba lodu.

Ale to już inna bajka.



W scenariuszu wykorzystano fragmenty ballad Adama Mickiewicza „Świtezianka „ i „Świteź”

Nagrania muzyki relaksacyjnej „Kosmos” i głosy ptaków





SCENARIUSZ EKOLOGICZNY

„Krasnoludki tego za ciebie nie zrobią”



I.

Pusta scena, przyciemniona. Na scenie tapczan /krzesła/ za nimi ukryte krasnoludki.

Z taśmy rozmowa matki z synem lub córką.



- Aniu, znowu puszki po coli wrzuciłaś do worka z odpadkami, gazetę też można było odłożyć na makulaturę.

- Mamo, nie nudź!

- Kochanie, jeśli ty nie zadbasz o środowisko, to kto? Przecież krasnoludki tego za ciebie nie zrobią! Aha, gdy będziesz wychodziła z domu, nie zapomnij zgasić światła i podlej kwiaty.

II.

Światła punktowe. Krasnoludki wystawiają głowy, ziewając, przeciągając się. Pojawia się pierwszy krasnal, następnie kolejne /każdy inaczej, inaczej innym tempie/.Wychodzą zza mebli i ustawiają się z przodu sceny

  1. Krasnoludki? Czy ktoś powiedział krasnoludki?

  2. No tak, znowu zostawiają wszystko na naszej głowie.

  3. Dokręć wodę.

  4. Posegreguj śmieci.

  5. Wyłącz zbędne światło

  1. Zadbaj o kwiaty.

4. Jakbyśmy nie mieli wystarczająco dużo pracy w lesie i na łące.

Scena rozjaśnia się.

5. No bo kto przekona drzewa, aby nie obrażały się i filtrowały powietrze?

3. Kto przekona ptaki, żeby jednak wracały do Polski z ciepłych krajów?

1. Kto doradzi rybom, jak przetrwać w zanieczyszczonej wodzie?

2. Słyszycie jak cicho w domu?

3. Ania i jej mama wyszły z domu, a tu woda kapie z kranu, światło w przedpokoju się świeci, no i jeszcze te śmieci.

4. No pracusie, do roboty!



III.

Krasnoludki wykonują ruchy odpowiadające wykonywanym czynnościom. Kolejno włączają się pozostałe krasnale. Ruch zespołowy dostosowany do tempa skandowanych wyrazów wykonywany przez czterech krasnali. Piąty robi coś na uboczu.



  1. Dokręć wodę.

  2. Wyłącz światło.

  3. Sprzątnij śmieci.

  4. Wyrzuć puszki do odpowiedniego pojemnika.



Dokręć, wyłącz, sprzątnij, wyrzuć /3x/



IV.

Piąty krasnal wchodzi energicznie, wymachuje gazetami, pozostałe otaczają go, każdy dostaje gazetę, chwilę czyta cicho, potem wykrzykują tytuły artykułów lub odczytują fragmenty:

- W Niemczech oczyszczono rzekę Ren, znowu wróciły do niej ryby.

- W Szwecji już wszyscy segregują odpady.

- Australia. Kilka milionów ludzi wzięło udział w sprzątaniu świata.

- Holendrzy, by ratować środowisko trzy razy w miesiącu jeżdżą do pracy na rowerach.

5. Cały świat dba o Ziemię!

1. No tak, na całym świecie ludzie zaangażowali się w ochronę środowiska, a tu co, wszystko na naszej głowie.

Odkładają gazety, wyciągają odpowiednio oznaczone kolorami lub symbolami kubły / worki/

  1. Kto posprząta te butelki

  2. Plastik

  3. Szkło

  4. Makulaturę

  1. Puszki



Wszyscy: Krasnoludki.

  1. Tak dłużej być nie może.

  2. Ogłośmy strajk

  3. Zbuntujmy się

  1. Zorganizujmy pikietę.

  2. Koniec z wyzyskiem krasnoludków



Odkładają w widocznym miejscu kubły, wyjmują zza tapczanu pikiety, ustawiają się i chodzą w kółko wykrzykując swoje hasła

- Tylko ty możesz pomóc Ziemi

Wszyscy: Tylko ty możesz pomóc ziemi.

- Czyste wody warunkiem życia.

Wszyscy:…

- Śmieci mniej, Ziemi lżej.

Wszyscy:…

- Żądasz czystości zachowaj ją sam

1. Dlaczego?

Skończywszy wygłaszać hasła, krasnoludki odwracają pikiety tworząc napis i odczytując go : bo

KRASNOLUDKI TEGO ZA CIEBIE NIE ZROBIĄ



Krasnale rozchodzą się na dwie strony, między nimi pojawia się Ziemia jest szara, smutna zaśmiecona

  1. O spójrzcie

  2. Kto to?

  3. To Ziemia

  4. Ale jaka zmęczona i smutna

  5. Nie możemy jej tak zostawić

  1. Pokażmy wszystkim jak jej pomóc

Biorą kubły zabierają z Ziemi i segregują: szkło, makulaturę, plastik

W tym czasie jeden z krasnali recytuje



Do całej Ziemi szczęśliwej,

Jak wielka i bogata



Do wszystkiego, co wolne i żywe

Na wszystkich krańcach świata



Do drzew w lesie

Do ptaków nad polem

Do ludzi i zwierząt

I skał

I do słońca

Które z nieba niesie

Jak snopy żyta

Pęki życiodajnych strzał



Do wszystkich wołam:

Ziemię macie tylko jedną

Ziemię piękną

Ziemię cierpliwą

Ziemię jedyną

Nikt jej nie powtórzy



Ziemia wychodzi do przodu, powtarza ostatnią zwrotkę. Krasnoludki zdejmują z niej szary płaszcz. Stoi piękna, promienna.





W scenariuszu wykorzystałam wiersz , którego autora nie znam.


Autor: Joanna Janas SP8 Ruda Śląska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie