Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz przedstawienia z okazji Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 Maja



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Scenariusz powstał w celu przygotowania wraz z uczniami gimnazjum przedstawienia z okazji Rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja

Opracowała Violetta Besz

Scenariusz przedstawienia z okazji ROCZNICY UCHWALENIA KONSTYTUCJI 3 MAJA


SCENA I


Narrator:


Wiek XVIII zwany „ wielkim stuleciem” stanowił dla Polski i Polaków okres tragiczny i jednocześnie ogromnie bogaty w postępowe przemiany. Z jednej strony przyniósł utratę niepodległości po dużych jej ograniczeniach już od początku tego wieku, rozkład szlacheckiej Rzeczypospolitej i rozbiory, z drugiej strony pozwolił odrodzić się siłom społecznym i intelektualnym kraju, które formowały nowoczesne państwo i naród. Te dwa ważne zjawiska społeczne: recesji i nowatorstwa, upadku państwa i rozwoju narodu ścierały się ze sobą w tym samym czasie.

Potwierdza to zdanie Stanisława Staszica: „ ... paść może i naród wielki, zniszczeć nie może – tylko nikczemny”.

Badania historyczne dziejów Polski XVIII i XIX wieku zrodziły dwa kierunki poglądów, jeden optymistyczny, drugi pesymistyczny, w którym winę za upadek państwa upatrywano bądź w najazdów, bądź we własnej słabości wynikającej z narodowych przywar. Za podstawę do wysnucia takiego typu poglądów posłużyła literatura epoki.



Osoba I:


R. Hejdenstein w „ Dziejach Polski” napisał:

„ (...) wybieramy królów każdy osobiście, nikt też u nas żadnego rządu nie uznaje, jeżeli mu się sam dobrowolnie nie poddał, a przynajmniej nie głosował, kiedy większość innego króla wybrała”.


Osoba II:

„ Bóg słowem „stań się” stworzył świat ten, aleć y my też słowem „nie pozwalam” Polskę rozwalimy” – wspomina Wespazjan Kochowski w „ Epigramatach Polskich”.


Osoba III:


A w „ Przestrogach dla Polski” Staszica wyczytałem : „ Z samych panów możnowładztwa zguba Polaków. Oni zniszczyli wszystkie uszanowania dla prawa. Oni rządowego posłuszeństwa cierpiąc nie chcąc, bez wykonania zostawili prawo. Oni zupełnie zagubili wyobrażenie sprawiedliwości w umysłach polaków”.


Osoba IV:


U Jędrzeja Kitowicza w „ Opisie obyczajów” znalazłem:

„ Seymiki zaś pospolicie odprawiane tumultem, przemocą i po pijanemu, nie raz zrywającego , a nawet y przeczącego większemu zdaniu na szablach rozniosły, chyba że z dobranemi pomocnikami dopadł do Kancelaryi podpisał Manifest, y nim się za nim z Kola Seymikowego drużyna pijana wysypał, zdażył uciec z mieysca seymiku.

W ten czas dopiero obaczywszy Manifest wszyscy jednostaynie osadzili, że nie można daley seymikować bez zgwałcenia prawa wolnego ‘ nie pozwalam”, które pospolicie nazywano pupilla libertatis – „ źrenica wolności’. A jeżeli kontradycenta doszli , zrąbali lub też na śmierć zabili nim zaniósł manifest, to pupilla libertatis miana być za zdrową y całą, choć szablami pokrayana albo z okiem ze łba wycięta”.

Narrator:


Nic też dziwnego, że rządy w Polsce wyglądały tak jak w bajce Krasickiego pt. „ Młynarz, syn i jego osieł”.




SCENA II



Narrator:


Nie wiem , gdziem ja to czytał, ale mniejsza o to.

Miał jeden młynarz osła; tak zmęczył robotą,

Iż nie wiedząc , co robić,

Wolał przedać niż dobić.

Woła syna wyrostka, co go w domu chował,

I rzecze:



Młynarz:


„ Żeby się nasz osieł nie zmarnował

W długiej drogi przeciągu.

Zaniesiemy go na drągu”.



Narrator:


Dźwiga stary i stęka, chłopiec jeszcze gorzej,

Im szli dalej, im szli sporzej,

Tym srożej trud uciemiężał,

Tym bardziej im osieł ciężał.

Gdy to postrzegli,

Ludzie się zbiegli.

Śmiechy się wzniosły:


Ludzie:


„ Wzdyć to trzy osły!

A ten najmniej, co na drągu”.



Narrator:


Niekontent młynarz z zaciągu,

Rozumu się poradził,

Syna na osła wsadził.

Aż pierwsi , co napotkał, nuż się gniewać o to:


Ludzie:


„ Ty na ośle, niecnoto!

A stary pieszo!”


Narrator:


Więc do kijów gdy się spieszą,

Aby ich złość uniosła,

Zsadził syna, siadł na osła.

Przechodziły dziewczęta, mówi jedna do drugiej:


Dziewczęta:


„ Patrz, biedny chłopiec, jak go do wysługi

Ten stary używa!

Dziecię z pracy omdlewa,

A dziad niemiłosierny

W taki upał niezmierny

Pieszo go iść przymusza”.


Narrator:


To starego gdy wzrusza,

Wsadził chłopca za siebie.

Że dogodził potrzebie,

Jedzie kontent z wynalazku.

Ledwo co wyjechał z lasku,

Znowu krzyk:


Ludzie:


„ Jacy to głupi!

A kto od nich osła kupi/

Podróżą go umęczą,

Ciężarem go zamęczą:

Chyba skórę przedadzą!”


Młynarz:


„ Nieźle oni coś radzą – chociaż i łają”.



Narrator:


Aż znowu mówią przechodnie:


Ludzie:


„ A któż to widział, aby wygodnie

Osieł szedł wolno, a młynarz za nim.

Wybacz bracie, że cię ganim:

Każdy z ciebie śmiać się będzie,

Jak się nie poprawisz w błędzie”.



Młynarz:


„ Nie poprawię – dość przymówek zniosłem,

Chciałem wszystkim dogodzić i w tym byłem osłem.

Odtąd, czy kto pochwali, czy mnie będzie winił,

Nie będę dbał o to, co chcę będę czynił”.



Narrator:


Co rzekł, to się ziściło

I dobrze mu z tym było.







SCENAIII



Osoba I:


Konstytucję 3 Maja ustanowioną przeszło 200 lat temu nazywano „ostatnią wolą konającej ojczyzny”...



Osoba II:


A mimo to dziełem tak nowożytnie odważnym, że było najbardziej postępową

„ Ustawą Rządową” w całej Europie.



Osoba I:


Ten bezkrwawy przewrót ustrojowy dokonany w 1791 r. był w sile odradzającej naród tak płomienny, że mogły z niego czerpać następne pokolenia.



Osoba II:


I ... choć wielkie i szlachetne reformy nie były już w stanie uratować Polski,

Od tamtego, 3 Maja:

- przywrócono wiarę w rząd dobry,

- człowieka wrócono człowiekowi,

- a cały naród ubezpieczono od przemocy wewnętrznej i obcej.



Osoba II:


Nie mylił się Hugo Kołłątaj, gdy przekonywał, że:

- człowiek i jego bezpieczeństwo,

- obywatel i jego szczęśliwość,

- ojczyzna i jej całość – muszą być jedynym prawidłem dążeń naszych!



Chór:


Zgoda Sejmu to sprawiła,

że nam wolność przywróciła.

Wiwat ! Krzyczcie wszystkie stany

Niechaj żyje król kochany!


Taka jest narodu wola

za swych braci i za króla

Obywatel każdy wszędzie

życie swoje łożyć będzie


Osoba III:


...bo wtedy – „ Razem ze stron wiela

Buchnął dźwięk, jakby cała janczarska kapela

Ozwała się z dzwonkami, z zelami, z bębenki.

Brzmi „ Polonez trzeciego Maja” – skoczne dźwięki

Radością oddychają, radością słuch poją.

Dziewki chcą tańczyć, chłopcy w miejscu nie dostoją.

Lecz starców myśli z dźwiękiem w przeszłość się uniosły,

W owe lata szczęśliwe, gdy senat i posły

Po dniu Trzeciego Maja, w ratuszowej sali,

Zgodzonego a narodem króla fetowali.

Gdy przy tańcu śpiewano: Wiwat król kochany!

Wiwat Sejm, wiwat Naród, wiwat wszystkie Stany!...”



Chór:


Rzucajmy kwiat po drodze

tędy przechodzić mają

szczęśliwi narodu wodze

co Nowy Rząd składają.

Weźmy weselne szaty

Dzień to kraju święcony,

jakże ten król nasz bogaty

skarb jego – serc miliony.


Miasto, wioski szczęśliwe

wstawajcie, słońce wschodzi!

Niebo wdało się tkliwie

i ludzi z ludźmi godzi.



Osoba IV:


„ Póki w narodzie myśl swobody żyje

Wola i godność i męstwo człowiecze

Póki sam w ręce nie odda się czyje

I praw się swoich do życia nie zrzecze...


To ani łańcuch, co mu ściskał szyję,

Ani utkwione w jego piersiach miecze,

Ani go przemoc żadna nie zabije

I w noc dziejowej hańby –

nigdy nie zawlecze!”




W przedstawieniu wykorzystano następujące utwory muzyczne:


  1. „ Polonez Trzeciego Maja”,
  2. Pieśń „ Gaude Mater Polonia”,

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie