Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Europejski Dzień Języków



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Scenariusz przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej. Może być wykorzystany samodzielnie lub jako element apelu z okazji Europejskiego Dnia Języków przypadającym na 26 wrzesień.

Scenariusz apelu z okazji

 
“Europejskiego Dnia Języków”

 
Prowadzący I

 
Witamy wszystkich serdecznie. W imieniu uczniów klas szóstych zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia tego co przygotowaliśmy w związku z przypadającym na dzień 26 września Europejskim Dniem Języków.

  
Prowadzący II

Dzień ten ogłosiła Rada Europy pragnąc zwrócić uwagę na znaczenie nauki języków oraz poprawić świadomość istnienia i szacunek dla wszystkich języków używanych w Europie.

  
Prowadzący I

 
My w związku z tym pragniemy zwrócić uwagę na to, iż większość ludzi uważa, że wszyscy powinni znać jakiś język obcy, jednak w wielu krajach jedynie połowa mieszkańców zna języki obce.

  
Prowadzący II

Europa jest zasobna w języki – istnieje, bowiem ponad 200 języków europejskich oraz wiele innych, używanych przez obywateli pochodzących z innych kontynentów. Musimy pamiętać, że jest to ważne bogactwo, które należy uznać, wykorzystać i chronić.

 
Prowadzący I

 
Wszyscy wiemy, że nauka języków przynosi wiele korzyści zarówno młodym jak i starszym ludziom.

Pamiętaj!

Nigdy nie jesteś zbyt stary, by uczyć się języków i korzystać z możliwości jakie otwiera przed tobą ich znajomość.


Prowadzący II

Pamiętaj!

Uczenie się języków innych ludzi pomaga nam się wzajemnie zrozumieć i przekroczyć granice kulturowe.  
Prowadzący I

 
Tematem przewodnim Europejskiego Dnia Języków 2002 r. jest uczenie się języków przez całe życie. Zróbmy wszystko, aby tak było, aby nauka języków towarzyszyła nam teraz i potem.

  
Prowadzący II

Uczenie się języków oznacza naukę w każdym okresie życia, zarówno w ramach systemu szkolnego jak i poza nim. Zawsze możemy doskonalić swoje umiejętności lub rozpocząć naukę nowego języka.

 
Prowadzący I

 
Możemy uczyć się:

       
    • słuchając ulubionych piosenek zagranicznych wykonawców,
       
    • czytając literaturę w oryginale,
       
    • czytając czasopisma obcojęzyczne.
 
Świetnym sposobem dla nas uczniów jest nauka przez zabawę. Więc bawmy się wspólnie oglądając nasz krótki program artystyczny, w którym pragniemy przybliżyć kraje (nie tylko europejskie), gdzie ludzie używają języków, których my uczymy się w naszej szkole.

              
PROGRAM KLASY VI “C” – Język rosyjski.

  
Uczeń I

 
Czy wiecie, że:

 
       
    • język rosyjski jest jednym z sześciu oficjalnych języków Organizacji Narodów Zjednoczonych.
 
       
    • język rosyjski, ma wśród języków słowiańskich największą liczbę użytkowników. Posługuje się nim około 145 milionów ludzi w Rosji i innych krajach byłego Związku Radzieckiego.
  
       
    • podstawowe zasady ortografii i gramatyki języka rosyjskiego są w wielu przypadkach bardzo zbliżone do tych, które obowiązują w języku polskim.
 
       
    • jako alfabet obowiązuje tzw. grażdanka – pismo wprowadzone na początku XVIII w. na polecenie cara Piotra I.
  
Uczeń II

 
Posłuchajmy jak w tym języku brzmi krótki wierszyk o dziewczynce, której nie podobała się buzia z piegami.

 (inscenizacja wiersza pt. “У меня веснушки” А. Бартс.)   
Uczeń III

 
A teraz przygotujcie się na wyprawę do największego państwa świata – Rosji.

Rosja zajmuje niemal 1/3 wszystkich lądów. Jest prawie 55 razy większa od Polski. Rozpościera się na dwóch kontynentach. Na zachód od gór Ural jest częścią Europy, na wschód od tych gór jest częścią Azji.

 (uczniowie prezentują rzeczy i symbole charakterystyczne dla Rosji)      
Uczeń IV

 
Jeśli Rosja to:

 samowar – czy wiecie, co to samowar? (uczeń wskazuje na stolik z ekspozycją)  
To duży metalowy czajnik, służący do parzenia herbaty, którą Rosjanie piją z cytryną i konfiturami.

  
Uczeń V

 
Z Rosji pochodzi kawior – czy wiecie, co to kawior?

 
To solone jaja ryby zwanej jesiotrem. Ludzie za ten przysmak płacą majątek, jedna łyżeczka kosztuje 30,00 zł.

  
Uczeń I

 
Warto również wiedzieć, że transsyberyjska kolej to 9 440 km żelaznej drogi z Moskwy do Władywostoku, co czyni ją najdłuższą koleją na świecie.

  
Uczeń II

 Czy wiecie, że na Syberii temperatura spada do – 70 0C, a codzienny strój Sybiraków, czyli mieszkańców Syberii wygląda następująco (inscenizacja wiersza pt..)(uczniowie prezentują rzeczy i symbole charakterystyczne dla Rosji)(inscenizacja wiersza pt..)(uczniowie prezentują rzeczy i symbole charakterystyczne dla Rosji)(prezentacja uczniów w strojach ).   Uczeń III  
Czy wiecie, kto to był car?

Czy wiecie, kto to był ?
(na scenie uczeń przebrany za cara z tabliczką w ręku “Iwan Groźny”)

 
Carami zwani byli rosyjscy monarchowie. Słynęli z bogactwa, ale też i okrucieństwa. Jeden z nich zwany był nawet Iwanem Groźnym.

     
Uczeń IV (w stroju niedźwiedzia)

 
Zapamiętajcie, że symbolem Rosji jest potężny niedźwiedź brunatny. Żyje ich tam ponad 100 tyś.. Na pierwszy rzut oka to rozkoszne misie, ale bywają bardzo niebezpieczne.

  Uczeń V  
Warto również wspomnieć o pierwszych ludziach, którzy polecieli w kosmos. Byli to Rosjanie: Jurij Gagarin i Walentyna Tierieszkowa.

Warto również wspomnieć o pierwszych ludziach, którzy polecieli w kosmos. Byli to Rosjanie:   Uczeń I  
Nie możemy zapomnieć o wielkich Rosjanach:

Nie możemy zapomnieć o wielkich Rosjanach:
       
    • poetach, pisarzach – Dostojewskim, Czechowie, Puszkinie.
       
    • szachistach – Karpowie i Kasparowie (wskazuje na stolik, gdzie dwaj uczniowie rozgrywają partię szachów).
       
    • kompozytorach – wśród nich Piotrze Czajkowskim i jego “Jeziorze Łabędzim” (do fragmentu “Jezioro Łabędzie” chłopcy wykonują taniec)
Zapamiętajcie, że symbolem Rosji jest potężny Żyje ich tam ponad 100 tyś.. Na pierwszy rzut oka to rozkoszne misie, ale bywają bardzo niebezpieczne. Warto również wspomnieć o pierwszych ludziach, którzy polecieli w kosmos. Byli to Rosjanie: Nie możemy zapomnieć o wielkich Rosjanach:   Uczeń II  
Pożegnajmy Rosję bardzo optymistyczną piosenką, którą na pewno wszyscy znają – zaśpiewanie piosenki “Zawsze niech będzie słońce”.

Pożegnajmy Rosję bardzo optymistyczną piosenką, którą na pewno wszyscy znają – zaśpiewanie piosenki “Zawsze niech będzie słońce”.        
       
PROGRAM KLASY VI “A” – Język angielski.

  
Uczeń I

 
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że język angielski stał się uniwersalnym językiem świata. Czy wiecie, że:

 
       
    • wśród wszystkich języków świata, angielski ma najwięcej słów,
 
       
    • językiem angielskim wraz z jego amerykańska odmiana posługuje się ponad 350 milionów ludzi na całym świecie.
  
Uczeń II

 
Wszyscy posługujemy się angielskimi słowami, które bardzo mocno zakorzeniły się w języku polskim, np. na pytanie:

 
       
    • Co słychać? Jak się masz?
często słyszymy:

       
    • OK.!
 
Jemy hamburgery, chipsy, pijemy colę w Mc Donald’s, a zakupy robimy w supermarkecie.

 Słuchamy CD, MTV, oglądamy newsy na BBC czy CNN. Teraz posłuchajmy wspólnie “Alfabetowego rapu” (rap w wykonaniu grupy uczniów).   
Uczeń III

 
Do krajów, w których angielski jest językiem urzędowym należą: Stany Zjednoczone, Australia, Kanada, Indie, Irlandia, Malezja, Singapur, Sri Lanka, RPA i oczywiście ojczyzna tego języka Wielka Brytania.

  
Uczeń IV

 
Jeśli Wielka Brytania to:

 (uczeń wymienia kraje i stolice wchodzące w skład Wielkiej Brytanii pokazując je na mapie)   
       
    • Szkocja z Edynburgiem,
 
       
    • Walia z Cardiffem,
 
       
    • Irlandia Północna i jej stolica Belfast,
 
       
    • Anglia z Londynem.
  
Uczeń V

 
Jeśli Londyn to:

 
       
    • Buckingham Palace, gdzie mieści się rezydencja Królowej Elżbiety , gdzie mieści się rezydencja Królowej Elżbiety
 
       
    • rzeka Tamiza, gdzie przebiega Tower Bridge, most który jest wizytówką miasta,
 
       
    • piętrowe autobusy, jeżdżące po lewej stronie jezdni, z których można podziwiać panoramę nowoczesnego Londynu,
 
       
    • Heathrow – największe lotnisko w Europie.– największe lotnisko w Europie.
  
Uczeń I

 W Londynie oprócz nowoczesnych budowli turyści mogą zobaczyć dawną stolicę, gdzie wśród mgły i dorożek przechadzali się niegdyś panowie w cylindrach spotykając się w “Gentelman’s Club” na umówioną herbatkę o godz. 17:00 i stąd słynne “five o’clock”. Przestępcy zaś drżeli przed słynnym detektywem Sherlockiem Holmsem z powieści Arthura Conan Doyle’a. (na scenę wchodzi trzech uczniów przebranych w stroje z epoki rozpoczynając krótki dialog w języku angielskim)  
       
    • Good morning, Sir!
       
    • How are you today?
       
    • ..............
 
Uczeń II

 Patrząc na współczesną Anglię nie sposób zapomnieć o angielskiej lidze piłki nożnej, najsłynniejszych drużynach i ich gwiazdach (na scenę wychodzą chłopcy ubrani w koszulki sportowe z nazwiskami angielskich piłkarzy, prezentując tabliczki z nazwami klubów piłkarskich).    Uczeń III  
Wszyscy na pewno znamy angielskie gwiazdy muzyki: “Spice Girls”, czy najsłynniejszy boysband świata rodem z Liverpoolu, czyli “The Beatles”.

 
Pożegnajmy Anglię piosenką pt. “Mr Postman” – “Listonosz”, w której dziewczyna z niecierpliwością oczekuje na list od ukochanego.


opracowała Magdalena Chrabąszcz wraz z grupą uczniów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie