Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajęcia plastyczne o treści ekologicznej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4744 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jesteśmy producentami śmieci. Tygodniowa zbiórka ich daje wymowny obraz swej wielkości ale i róznobarwności. Wykorzystajmy ten fakt. Zaproponujmy dzieciom nieco inną od tradycyjnej kompozycje wyklejaną właśnie odpadami. Efekty są ciekawe, zabawne ale przede wszystkim kształcące.
„Czy śmieć może być piękny?” – kompozycja barwna w technice wyklejanej.

Cele ogólne:
edukacja przyrodnicza:
wdrażanie do działania na rzecz ochrony środowiska,
zapoznanie z rodzajami zanieczyszczeń,
możliwymi rozwiązaniami,

edukacja plastyczna:
zapoznanie ze zjawiskami sztuki współczesnej wykorzystującymi, jako tworzywo przeróżne materiały (często zniszczone), dziełami, które nie mają nic wspólnego z tradycyjnie pojmowanym malarstwem lub rzeźbą.


Cele szczegółowe:
edukacja przyrodnicza:uczeń:
dostrzega problem zanieczyszczenia środowiska,
rozumie potrzebę jego ochrony,
wskazuje możliwe rozwiązania ekologiczne,

edukacja plastyczna: uczeń:
gromadzi materiały,
tworzy kompozycję z odpadów, dba o estetykę wykonania oraz efekty plastyczne,
ze zrozumieniem uczestniczy w odbiorze dzieł najnowszych.

Metody:
słowne: rozmowa kierowana, objaśnienie, wypowiedzi uczniów,
eksponujące: pokaz, obserwacja, analiza,
ćwiczeniowa: działalność twórcza,
aktywizująca: „burza mózgów”, konkurs plastyczny klas IV.

Formy pracy: praca indywidualna jednolita

Środki dydaktyczne: przykłady dzieł sztuki współczesnej (Akumulacja konewek Armanda Fernandeza, Żelazna kurtyna Christo, Dziedziniec Allana Kaprowa, Władysław Hasior), plansze pomocnicze z określeniami segregacja, recykling, utylizacja

Materiały i przybory: odpady (opakowania po słodyczach, chipsach, skrawki tekstylne, patyczki od lodów, taśma magnetofonowa itp.), karton kolorowy, klej (wikol lub do tapet, ew. biurowy), nożyczki, taśma obustronna.

Czas trwania: 2h lekcyjne.

Przebieg lekcji:

1.Uczniowie przynoszą z domu gromadzone wcześniej materiały (opakowania po słodyczach, guziczki, patyczki po lizakach, lodach itp.). Rozkładają je na ławce.
2. Przyglądając się im określają: Jakiego są one pochodzenia?, Czy były niezbędne? Z czego są wykonane? Jaka jest ich dalsza „droga”? Co możemy zrobić, aby śmieci było mniej?
Podsumowaniem jest wskazanie możliwych rozwiązań dla polepszenia stanu środowiska. Przypięcie plansz do tablicy (segregacja, recykling, utylizacja)
3. Uczniowie oceniają swoje odpady pod względem kolorystycznym, estetycznym. Zastanawiają się, co moglibyśmy z nich zrobić, do jakiego celu wykorzystać.
4. Nauczyciel prezentuje dzieciom kopie współczesnych instalacji utworzonych z przedmiotów codziennego użytku, zdewastowanych, brzydkich.
v Niechlubny śmieć stał się bohaterem dzieł sztuki XX wieku, elementem godnym sal wystawowych.
v Z jakich przedmiotów powstały oglądane instalacje?
v Jaki zamysł artysty mógł sprawić taką „niespodziankę” w rzeźbie?
v Czy odnajdujemy w naszym otoczeniu przedmioty, które chcielibyśmy uwiecznić, ocalić od zapomnienia? Może istnieją przedmioty o ciekawym kształcie lub kolorze?
Nauczyciel podaje uczniom informację o dziełach i ich autorach.
5. Omówienie zadania plastycznego:
v Korzystając ze zgromadzonych materiałów stwórz wyklejankę na dowolny temat.
v Koncepcję możesz zaprezentować w dwóch etapach: I szkic, II obraz bądź ułożyć kompozycję swobodnie bez projektu.
v Zastosuj kolorowy karton, który podkreśli lub stonuje wybraną przez ciebie gamę barw.
v Opakowania możesz ciąć, zginać, miąć, łączyć. Pamiętaj, aby je dokładnie przykleić.
v Skończonej pracy nadaj tytuł adekwatny do przedstawienia.
Dzieci mogą wymieniać się materiałami.
6. Praca twórcza uczniów.
7. Nauczyciel udziela korekty zbiorowej.
młodzież przerywa pracę,
v kilka prac wieszamy na tablicy,
v zwracamy uwagę na równowagę kompozycyjną, staranność wykonania, bogatą formę,
v rozdanie obrazków ich autorom,
v zastosowanie się dzieci do uwag,
v kontynuacja działań.
8. Zakończenie pracy.
9.Ekspozycja i omówienie wyklejanek. Młodzież dzieli się swoimi spostrzeżeniami.
10.Ocena kompozycji.
11.Ogłoszenie konkursu dla klas IV na plakat ekologiczny.
Opracowanie i realizacja: Ewa Konieczny

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie