Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Agresja - jak sobie z nią radzić?



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Lekcja o agresji została przeprowadzona w klasie I, w ramach cyklu godzin wychowawczych: „Pracuję nad swym charakterem”. Bezpośrednią przyczyną były wydarzenia w szkole – przejawy prześladowania uczniów klas I w szkole i poza nią.

Lekcja miała 2 zasadnicze cele:
–        uświadomienie, jak radzić sobie ze swoją agresją;
–        zaznajomienie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach, gdy jesteśmy potencjalną ofiarą agresji.
Czas trwania: 2 godziny
Metody:
–        dyskusja, burza mózgów, odgrywanie ról
 
Przebieg lekcji:
 
1.      Rozmowa nt.: Czym jest agresja?
Wniosek z rozmowy: Agresja to świadoma chęć sprawienia komuś bólu, wyrządzenia szkody, krzywdy psychicznej lub fizycznej.
2.      Zapisanie przez uczniów na jednakowych karteczkach sytuacji, w których zetknęli się z agresją osobiście lub ją widzieli – wypowiedź anonimowa.
3.      Przypięcie karteczek do tablicy.
4.      Odczytanie ich przez prowadzącego.
5.      Wspólna próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: Dlaczego w danej sytuacji jedni reagują agresją a inni potrafią zapanować nad swoimi emocjami?
Wnioski:
  • uczymy się zachowań agresywnych w rodzinie – bicie dzieci, agresja słowna;
  • uczymy się od kolegów – agresja wobec słabszych na boisku, w szkole;
  • widzimy ją stale w telewizji i kinie;
  • uczymy się grając w niektóre gry komputerowe, ze zachowania agresywne przynoszą nam korzyść i są pożądane;
  • nie umiemy reagować na niektóre sytuacje w inny sposób – nie umiemy inaczej wyrazić naszych emocji, rozładować napięcia;
  • alkohol sprzyja agresji.
6.      Rozumienie przyczyn agresji nie oznacza, że ją akceptujemy. Rozumienie jej przyczyn konieczne jest, by zapobiegać agresji.
Poszukajmy sposobów na to, jak radzić sobie z agresją w sobie - burza mózgów (zapisanie na tablicy) Nauczyciel naprowadza, by uczniowie doszli do następujących sposobów:
  • uprawianie sportu, aktywność fizyczna;
  • zastępowanie agresji innymi działaniami, np. przyglądaniem się grom sportowym - kibicowaniem;
  • opowiedzenie komuś o problemie, swojej złości sprawia, że emocje opadają, łatwiej nam zrozumieć co się z nami dzieje;
  • powiedzenie sobie: „Jestem zła/zły” często wystarcza by złagodzić napięcie;
  • „wykrzyczenie” swojej złości w miejscu, gdzie nikt nie słyszy;
  • rozładowanie napięcia na jakimś przedmiocie, np. poduszce, worku treningowym;
  • napisanie listu do osoby, która wywołuje w nas negatywne emocje (bez wysyłania), podarcie tego listu.
7.      Jak zachowywać się w sytuacjach, gdy sami jesteśmy narażeni na agresję ze strony innych? – dyskusja, wspólne szukanie najlepszych rozwiązań. Wnioski zapisujemy na tablicy i w dzienniczkach – na wolnej stronie.
  • strach to coś dobrego, ostrzeżenie, że może stać się coś złego. Tzw. „odwaga” to często oznaka braku wyobraźni lub przeraźliwej obawy przed etykietką tchórza i wyśmianiem przez rówieśników;
  • są ludzie, którzy lubią się bić, a my nie musimy godzić się na rolę worka treningowego – mam prawo powiedzieć: „nie będę się z tobą bić, bez względu na to, co sobie o mnie pomyślisz”;
  • przewidywanie negatywnych skutków niektórych zachowań i unikanie ich – „dmuchanie na zimne” (np.: nie włóczenie się po nocy, chodzenie oświetloną stroną chodnika, omijanie z daleka podejrzanie wyglądających osób, nie reagowanie na drobne zaczepki);
  • unikanie prowokowania agresji u innych, np. swoim strojem, słownictwem;
  • właściwe rozpoznanie sytuacji jako groźnej i zareagowanie na jeden ze sposobów:
-         unikanie jakiejkolwiek wymiany zdań z osobami pod wpływem alkoholu lub narkotyków;
-         unikanie konfrontacji z agresorem twarzą w twarz – przejście na drugą stronę ulicy, na drugi koniec autobusu;
-         ucieczka;
-         telefon na policję;
-         głośne wzywanie pomocy;
-         zmiana postawy ofiary – z potulnej, biernej i uległej (wyzwalającej często atak) – na neutralną lub stanowczą, choćby przez wyprostowaną postawę i kontakt wzrokowy. Zmiana pozycji ze stojącej na siedzącą często uspokaja napastnika.
-         poinformowanie ustne lub pisemne starszych o przejawach dręczenia.
8.      Szukanie odpowiedzi na pytania: Kiedy trzeba walczyć, a kiedy stanowczo nie należy tego robić? Jak rozpoznać sytuację, w której podjęcie walki jest konieczne?
Trzeba walczyć, gdy wyczerpało się inne sposoby, nie możemy uciec, umiemy walczyć, nikt nie może nam pomóc a napastnik zagraża naszemu zdrowiu lub życiu.
Nie należy walczyć, gdy jesteśmy słabi fizycznie, gdy napastników jest wielu.
9.      Inscenizowanie scenek wg pomysłu uczniów, pokazujących formy agresji i sposoby radzenia sobie z nią. Uczniowie dzielą się na grupy. Jedna grupa odgrywa sytuację, w której zachowuje się agresywnie (np. wobec nowego ucznia w szkole, na ulicy pod wpływem alkoholu itp. – tematy scenek można zaczerpnąć z karteczek przyczepionych na tablicy. Pozostałe grupy starają się po kolei tak odegrać scenki, by zmniejszyć agresję lub jej uniknąć.
10.  Podsumowanie lekcji: Czego się dziś nauczyliście, co sobie uświadomiliście – wnioski wyciągają uczniowie.
 
na podstawie książek:
E. Sadowska „Lekcje wychowawcze”
H. Hamer „Oswoić nieśmiałość”
opracowała: Agnieszka Wojtasik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie