Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedstawienie profilaktyczne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 30287 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawienie zostało opracowne przy udziale uczniów uczeszczajacych na zajęcia profilaktyczne w Klubie Panda działającym przy SP w Trzepnicy. Inscenizacja może stanowić jeden z elementów programu profialktycznego szkoły. Zachęcam do korzystania. Odpowiem na ewentualne pytania.

SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA PROFILAKTYCZNEGO „POKÓJ”
opracowała mgr Joanna Janocha
MIEJSCE AKCJI Scena składająca się z dwóch części.
CZĘŚĆ PIERWSZA Pokój młodzieżowo – dziecięcy, do którego po kolei wchodzą różne grupy dzieci odrywając scenki. Pokój nie ma jednego właściciela. Za każdym razem jest to pokój innego dziecka, w którym przedstawiana jest inna sytuacja.
CZĘŚĆ DRUGA Na podłodze leży duży plakat, na którym narysowane są dzieci w różnych sytuacjach (gra w piłkę, rozmowa koleżanek, zabawa z psem, spacer z rodzicami, itp.) W rogu plakatu jest kosz, na którym naklejane są kartki z nazwami negatywnych uczuć. Po odegraniu scenek uczniowie podchodzą do niego i naklejają odpowiednie hasła. Następnie siadają i obserwują dalszą część przedstawienia. Gdy wszystkie scenki zostaną odegrane, plakat zostanie podniesiony i zademonstrowany całej publiczności. Jednocześnie dzieci wykonują piosenkę o treści poruszającej problematykę wartości, dotyczącą treści przedstawienia.
Na plakacie pojawiają się hasła(propozycje):
Napisy scenki nr 1, np. współpraca, akceptacja (zawiść - na koszu)
Napisy scenki nr 2, np. wyrozumiałość, aserywność (uzależnienia - na koszu)
Napisy scenki nr 3, np. zaufanie, bezpieczeństwo, troska (żal, smutek- na koszu)
Napisy scenki nr 4, np. nadzieja, przyjaźń, (odrzucenie - na koszu)
Napisy scenki nr 5, np. zgoda, tolerancja, (agresja – na koszu)
DEKORACJA POKOJU Plakaty zespołów i znanych sportowców, maskotki, łóżko polowe przykryte kapą, na nim kolorowa poduszka, mały dywanik, imitacja biurka z książkami i zeszytami, klatka z kanarkiem.
SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA
Konferansjer nr 1.
Witam wszystkich na przedstawieniu przygotowanym przez Klub Panda, który działa przy Szkole Podstawowej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Trzepnicy. Czy zastanawialiście się, z jakimi problemami i trudnościami może się zmagać codziennie dziecko będące w waszym lub podobnym wieku? Pewnie tak! Łatwo jest wymienić tutaj trudności w nauce, kłótnie z koleżanką czy nieporozumienia z rodzicami, którzy znów domagali się porządku w waszym pokoju. Może też wielu z was pomyśli o takich trudnościach jak prześladowanie ze strony kolegów, brak przyjaciół, awantury w domu czy problemy z zagrożeniami, jakie niosą narkotyki czy alkohol. Dzisiaj chcielibyśmy zaprezentować przedstawienie pt. „Pokój”, które przybliży wam trudności i problemy, z jakimi na co dzień mają do czynienia wasi rówieśnicy lub wy sami. Niech to przedstawienie będzie dla was lustrem, w którym niejednokrotnie obejrzycie siebie samych, raz jako tych dobrych a czasami jako tych, którzy sprawiają przykrość innym. Wnioski wyciągnijcie sami...

Scenka 1 „Biedna koleżanka”
(5 osób - Agata, Ewa, Ania, Jolka, Kaśka)
Agata
No, nareszcie skończone! Aniu, bez ciebie nigdy nie zrobiłybyśmy tego zadania z matematyki.
Ewa
Tak Ania jesteś świetna. Słuchajcie, a może wyjdziemy w nagrodę na lody.
Ania
Wiecie, chętnie, ale ja nie mogę.
Agata
No co ty?! Nie daj się prosić!
Ania
Nie, to nie o to chodzi...Wiecie, ja po prostu nie mam pieniędzy. Mój tata, stracił pracę, mama opiekuje się młodszym rodzeństwem; po prostu już od dawna nie dostaję kieszonkowego.
Ewa
To dlatego nie pojedziesz z nami na wycieczkę szkolną... Już teraz rozumiem.
Kaśka (wchodząc do pokoju)
Cześć dziewczyny! Co robicie? Odrobiłyście już zadanie z matmy? Dajcie spisać!
Agata
Właśnie skończyłyśmy!
Kaśka
Anka, gdzie ty masz wieżę? Może puścimy jakiś miuzik?
Jolka (pojawia się w pokoju)
Daj spokój, przecież wiesz, że u niej nie ma takich rarytasów.
Kaśka
No co ty, Anka, i komputera też nie masz? A ja właśnie przyniosłam najnowszą grę Matisa.
Ania
Tata obiecał, że jak znajdzie nową pracę, to na pewno mi kupi. Jolka
No tak, ale pewnie i tak nie najnowszy.
Ewa
Nie jesteście zbyt miłe dla Ani. Dajcie w końcu spokój.
Jolka
O, wielka obrończyni strapionych się znalazła.
Kaśka
Ewka, gdzie ty się ubierasz? W lumpeksie!? (śmiech) Te ciuchy to były modne 20 lat temu. (śmiech)
Jolka
No właśnie! Anka, a ty co masz w szafie? Starą sukienkę babci? (śmiech)
Agata
Wiesz Kaśka, być może Ania nie ma pełnej szafy drogich ciuchów, ale ma prawdziwych przyjaciół, którzy nie kumplują się z nią dlatego, że ma DVD albo najnowszy komputer, ale dlatego, że można jej zaufać, że możemy liczyć na jej pomoc, że zawsze jest gotowa nas wysłuchać.
Ewa
Prawdziwej przyjaźni nie zastąpisz marnym różowym ciuszkiem w błyszczące wzorki.
Konferansjer
Co sadzicie o zachowaniu koleżanek Ani? Czy zauważyliście wokół siebie podobne sytuacje? Jak myślicie, co powinny robić i jak zachowywać się koleżanki Ewa i Agata, by nie sprawiać jej przykrości.

Scenka 2 „Impreza”
(4 osoby - Jaś, Mariusz, Maciek, Tomek)
Jaś
Wiecie co, nudzi mi się.
Mariusz
Mnie też. Może zrobimy imprezę? Maciek, skoczymy po piwo? Ty wyglądasz na starszego i tobie na pewno sprzedadzą.
Maciek
No jasne, nareszcie ktoś tu myśli. Co ty na to Tomek, wypijemy po piwku?
Tomek
No, nie wiem, czy to jest dobry pomysł? Może pograjmy na komputerze albo skoczmy na boisko pograć w piłkę.
Mariusz E...e...e..., to robiliśmy wczoraj. Dzisiaj się zabawmy!!!
Jaś
Jasne! A co, Tomek, cykasz się staruszków? Pójdziemy do parku i nikt nas nie zobaczy. Nie zrzędź, tylko sprawdź, czy nie da się czegoś wyciąć z barku?
Tomek
Wy chyba przesadzacie. Nie będę z wami pił tego piwa.
Mariusz (ironicznie)
No tak. Tomek to taki prawdziwy kumpel. Z nim się można zabawić...
Jaś
Przecież nic złego nie robimy. Każdy w naszym wieku już pije piwo. A ty co? Chcesz się trzymać maminej kiecki? (śmiech)
Tomek
To tobie się tak wydaje, że wszyscy tak robią, bo tylko takich znasz, bo tylko o takich się u nas w szkole gada. Jest multum innych, którzy nie potrzebują piwa, by udawać dorosłego i by się dobrze bawić . To że mówisz, że wszyscy tak robią, wcale nie usprawiedliwia tego, że ty chcesz to zrobić. A poza tym, jacy „wszyscy”, może ci, którzy marnie skończą?
Mariusz
Wiesz co, nie myślałem, że ty taki kumpel jesteś. Spadamy chłopaki.
Konferansjer
A co wy myślicie o tej scence? Czy stać by was było, by przeciwstawić się presji kolegów? A może to wy jesteście tymi, którzy z nudów i z chęci szukania wrażeń i udowadniania sobie dorosłości sięgają po alkohol?

Scenka 3 „Rodzinna kłótnia” (6 osób – mama, tata i czworo dzieci )
(Scenka dotyczy rodziny z problemem alkoholowym, jednak nie ukazujemy tu osoby pijanej, ale pewną sytuację. Ojciec zachowuje się prowokująco, ale jest ładnie ubrany i nie wykazuje objawów upojenia.)
Mama
Jak wam idzie z lekcjami? Już odrobione? Damian, może poczytasz jeszcze lekturę.
Tata (wchodząc do pokoju)
A, tu jesteście! Co? Znowu lekcje nie odrobione! To ja całymi dniami haruję, a wy... Ja się za was w końcu wezmę.
Mama
Idź, połóż się spać. Dzieci jeszcze muszą dokończyć lekcje.
Tata
Lekcje!!! A co one mają więcej do roboty? To twoja wina, że ich tak rozpieszczasz.
Dziecko Buntownik
Nie krzycz na mamę. Zawsze jest tak samo! Ciągle robisz w domu awantury. Obiecałeś wczoraj, że pójdziesz dzisiaj ze mną na mecz, a ty zamiast na mecz poszedłeś spotkać się ze swoimi kolegami. Znów mnie oszukałeś.
Tata
A co mnie obchodzi jakiś mecz. Nic tylko granie w piłkę. Za naukę byś się wziął.
Dziecko Bohater
Tato, nie krzycz już na Grześka. Chodź, nałożę ci kolację.
Tata
O, widzisz, Agnieszka to jest dobre dziecko, zawsze zadba o swojego ojca.
Dziecko Buntownik
Nic się dla Ciebie nie liczy. Nikt nie jest ważny ani mama, ani my.
Dziecko Maskotka
Tato, zobacz, jaki ładny rysunek dla ciebie namalowałam. Pomożesz mi narysować psa? Narysuj mi psa! Ty tak ładnie rysujesz, a ja nie umiem.
Tata
Dobrze córko, narysuję ci takiego psa, co nawet mama nie umie narysować, ale później... teraz tata jest zmęczony.
Mama
Miałeś kupić Agnieszce nowe buty. W czym ona teraz będzie chodzić do szkoły?
Dziecko Bohater
Mamo, nie denerwuj się. Wszystko będzie dobrze. Mam jeszcze sandałki i mogę w nich jeszcze trochę pochodzić.
Tata
Ja w tym domu dłużej nie wytrzymam. Wszyscy o coś mają do mnie pretensje. Człowiek cały dzień ciężko pracuje i nie może się spokojnie napić piwa.
Konferansjer
Przygnębiające, prawda? Może ktoś z was ma kolegów lub koleżanki, dla których takie sceny w domu to codzienność, być może któreś z was żyje w podobnej rodzinie. Jeśli znacie kogoś, kto potrzebuje pomocy lub sami chcielibyście porozmawiać o swoich problemach pamiętajcie, że są ludzie, którzy mogą wam pomóc tak, byście nie musieli bać się życia we własnym domu. Porozmawiajcie o tym z zaufanym nauczycielem, pedagogiem szkolnym lub osobą, którą darzycie zaufaniem. Wasze prośby nie pozostaną bez echa.

Scenka 4 „Nie lubiany kolega” (
3 osoby koledzy Kacper, Adaś i Oskar)
Kacper
Cieszę się, że dzisiaj do mnie przyszliście po tą książkę.
Adaś
No tak tak, Kacper, dzięki za książkę, musimy już lecieć.
Kacper
Nie idźcie jeszcze, poczekajcie chwilę. Mama zrobiła pyszne ciasteczka. Może spróbujecie?
Oskar
No dobrze...możemy zostać na chwilę.
Kacper
Wiecie, bo ja to nie mam z kim pogadać. W klasie nikt nie traktuje mnie jak kumpla.
Adaś
No wiesz, bo ty taki dziwny jesteś. W piłkę nie umiesz grać. Kacper
W piłkę rzadko gram, bo nikt nie chce mnie do drużyny. To kiedy mam się nauczyć grać...?
Oskar
No, nie wiem, może gdybyś miał lepsze oceny i lepiej się uczył, wtedy inni chętniej by się z tobą kolegowali.
Kacper
Wiesz, ja sporo się uczę, ale nie zawsze wszystko wchodzi mi do głowy. A jak się zdenerwuję przy klasie, to już słowa nie umiem wydusić. Ale to jest tak, że Marek ma same gole i jest najlepiej lubiany w klasie, a ja przecież o wiele lepiej się od niego uczę.
Adaś
To nie możesz sam podejść do kolegów w klasie i pogadać? Kacper
Próbowałem, ale zawsze kończy się to tak samo - przezywają mnie albo mi ubliżają. Ciągle słyszę na swój temat docinki i żarty.
Oskar
Wiesz, nie wiedziałem, że ty to tak przeżywasz i że towarzystwo kolegów jest dla ciebie takie ważne. Siedzisz z boku, nie odzywasz się.
Kacper
Wiesz, jak to jest wstać z rana i zastanawiać się jaką przykrość zrobią ci dziś koledzy? Czy wiesz, jak to jest nie mieć nikogo, komu można zaufać? Kto zapyta, co u Ciebie słychać, kto ustawi się z Tobą w parze albo będzie z tobą w grupie, gdy tak trzeba na lekcji.
Adaś
Chyba zaczynam cię rozumieć. Jest mi przykro, jak pokłócę się z kolegą i wiem, co to znaczy nie mieć się do kogo odezwać.
Oskar
Wiesz co, mój kolega z ławki jest teraz przez tydzień chory i nie chodzi do szkoły. Może usiądziesz ze mną przez ten czas w ławce?
Konferansjer
A może w Twojej klasie też jest taki Kacper? Zawsze z boku, sam. Taki, za którym nikt nie przepada, który jest obiektem drwin i ataków albo w ogóle nie jest zauważany. Czy jest, czy go nie ma, to w sumie jedno i to samo. Może taki Kacper tylko czeka, aż ktoś poda mu przyjazną dłoń i choćby powie: „Cześć stary, co słychać”? Czy nie chcecie sprawić, by świat stał się piękny? Dla takiego Kacpra, po takich słowach, na pewno będzie.

Scenka 5 Niezgodne rodzeństwo
(2 osoby)
Osoba 1
Nie będę ciągle za ciebie sprzątać pokoju. Ciągle rozwalasz tu te swoje zabawki. Mam tego dość!
Osoba 2
Nie krzycz na mnie! To jest też mój pokój i mam prawo mieć w nim swoje rzeczy i bawić się zabawkami. Mamo, powiedz Toście, żeby na mnie nie krzyczała.
Osoba 1
Ty jak zwykle najpierw narozrabiasz, a później wołasz mamy.
Osoba 2
Muszę sobie jakoś radzić. Z tobą nie można normalnie porozmawiać, bo ty tylko się ciągle drzesz!
Osoba 1
Twoje zawsze jest na wierzchu. Zawsze możesz więcej niż ja. Ja w kółko słyszę: „Ustąp Sylwii, przecież ona jest młodsza.” I co z tego, że jesteś młodsza. Masz takie same obowiązki jak ja, czyli sprzątanie po sobie pokoju.
Osoba 2
To nie prawda, że mogę więcej niż ty. Ty nie musisz pytać rodziców, czy możesz wyjść. Ubrania masz zawsze nowe, a ja muszę chodzić w tych, z których wyrosłaś.
Osoba 1
Mama zawsze jest po twojej stronie.
Osoba 2
To nie prawda.
Osoba 1(zmiana syt.)
Dlaczego my się ciągle kłócimy?
Osoba 2
Nie wiem. Może nie umiemy z sobą inaczej rozmawiać?...
Osoba 1
Jestem zmęczona ciągłymi kłótniami z tobą. Może zastanowimy się, o co właściwi chodzi.
Osoba 2
Przecież tak naprawdę ja Cię bardzo kocham i chcę, byś była moją najlepszą przyjaciółką, na którą zawsze mogę liczyć. Konferansjer
Obejrzane sytuacje i problemy mogą dotyczyć każdego z was. Jedne z nich kończyły się dobrze, do innych zakończenie spróbujcie dopisać sami. Zastanówcie się, czy może nie jesteście tymi, którzy cenią przyjaciół tylko przez pryzmat pieniędzy i posiadanych rzeczy. A może jest w was mocna i godna naśladowania postawa osoby, która umie odmówić alkoholu i przeciwstawić się presji kolegów? Może w końcu jest wśród was ktoś, kto potrzebuje pomocy, bo jest smutny, bo ma przykrą sytuację rodzinną, a może czuje się samotny i nie ma przyjaciół? Może też jesteś bratem lub siostrą, która ciągle kłóci się ze swoim rodzeństwem i chciałaby w końcu nauczyć się z nimi normalnie rozmawiać? Jeśli udało wam się przejrzeć w tym lustrze, to spróbujcie to przemyśleć i dokonać właściwych zmian i posunięć w swoim życiu.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie