Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji przyrody dla klasy VI SP

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8273 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Prezentowany scenariusz lekcji przyrody przeznaczony jest dla uczniów klas VI - tych szkoły podstawowej. Tematycznie obejmuje dział: "Opanowanie lądu przez stawonogi - Osiągniecia ewolucyjne stawonogów".

SCENARIUSZ LEKCJI z PRZYRODY
DLA KLASY VI

Opracowała: Beata Buthenhof - Moszara

DZIAŁ: OPANOWANIE LĄDU PRZEZ STAWONOGI

TEMAT: Osiągnięcia ewolucyjne stawonogów.


CELE KSZTAŁCENIA:

v Poznanie środowiska życia stawonogów
v Uświadomienie, że jest to najliczniejsza i najbardziej zróżnicowana grupa zwierząt
v Zrozumienie roli pojawienia się zmian ewolucyjnych w budowie stawonogów
v Poznanie wspólnych cech budowy stawonogów

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:

v Wymienia środowiska życia stawonogów
v Wskazuje elementy budowy zewnętrznej przedstawicieli stawonogów.
v Porównuje sposoby oddychania stawonogów w zależności od środowiska życia.
v Uzasadnia pojawienie się nowych elementów budowy stawonogów.(głowa, narządy zmysłu, chitynowy pancerz, członowane odnóża)
v Potrafi wymienić przedstawicieli poszczególnych grup stawonogów.

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:

v plansze dydaktyczne
v zdjęcia przedstawicieli stawonogów, albumy "Świat zwierząt" L. Brtek
v naturalne okazy ( wylinki pająków - ptaszników, pancerze kraba, zasuszone okazy chrząszczy)
v model budowy odnóża muchy
v karty pracy, zeszyt ćwiczeń, podręcznik do przyrody wydawnictwa "Żak"




METODY PRACY:
v problemowa z elementami pogadanki

FORMY PRACY:

v praca w grupach



PRZEBIEG LEKCJI:

1. Sprawdzenie obecności.
2. Przypomnienie najważniejszych cech pierścienic.
3. Wstęp - pogadanka - systematyka stawonogów.
4. Postawienie problemu głównego KTÓRE CECHY BUDOWY STAWONOGÓW WPŁYNĘŁY NA ZWIĘKSZENIE ICH AKTYWNOŚCI ZYCIOWEJ.
5. Praca w grupach - rozdanie kart pracy i materiałów źródłowych.(każda grupa otrzymuje podobny zestaw pomocy, tylko gr.II otrzymuje dodatkowo model nogi muchy).
6. Prezentacja wyników przez liderów grup, sformułowanie notatki i zapisanie jej do zeszytu.
7. Odpowiedź na problem główny.
8. Ocena pracy grup.
9. Utrwalenie wiadomości - gra w "Kółko i krzyżyk"
10. Praca domowa - uzupełnienie ćwiczeń str. 218 - 220.



















KARTA PRACY DLA GRUPY I

ZADANIE I
W JAKICH ŚRODOWISKACH ŻYJĄ STAWONOGI?

Znacie wiele gatunków różnych stawonogów obserwujecie je podczas spacerów, więc na podstawie własnych doświadczeń oraz tekstów i zdjęć które macie przed sobą proszę określić środowiska ich życia:

1. Pająk - przedstawiciel pajęczaków żyje ................................................................. .

2. Pszczoła - przedstawiciel owadów żyje .................................................................. .

3. Kraby - przedstawiciele skorupiaków w większości żyją ....................................... .


ZADANIE II

JEŚLI WIECIE JUŻ W JAKIM ŚRODOWISKU ŻYJĄ POSZCZEGÓLNE STAWONOGI
ZASTANÓWCIE SIĘ NAD SPOSOBEM ODDYCHANIA TYCH ZWIERZĄT.

1. Pająk oddycha tlenem ............................................. , za pomocą

.......................................... .

2. Pszczoła oddycha tlenem ......................................... , za pomocą

........................................ .

3. Kraby podobnie jak raki oddychają tlenem .................................................. , za pomocą
........................................................
wskazówka - podręcznik str 136 - pająki i owady, str. 168 raki.




KARTA PRACY DLA GRUPY II

ZADANIE I

CZY TYP ODNÓŻY STAWONOGÓW WPŁYWA NA ICH AKTYWNOŚĆ ŻYCIOWĄ?

1. Przyjrzyj się zdjęciom i rysunkom różnych stawonogów, czy wszystkie zwierzęta mają odnóża kroczne ( przystosowane do przemieszczania się) ?

2. Obejrzyj model odnóża muchy. Zwróć uwagę na to, że poszczególne odcinki są połączone ruchomo. Ruchome połączenie odcinków odnóży jest możliwe dzięki stawom.

v wyjaśnij pochodzenie nazwy STAWONOGI



v na podstawie zdjęć i rysunków podaj ilość odnóży:

RAKA

PAJĄKA

BIEDRONKI

v Odpowiedz na pytanie: Jakie znaczenie dla życia stawonogów mają ich członowane odnóża?



















KARTA PRACY DLA GRUPY III


ZADANIE 1

JAKI WPŁYW NA ŻYCIE STAWONOGÓW MA TWARDA POKRYWA ICH CIAŁA?

Przeczytaj poniższy tekst:

Ciało stawonogów okrywa oskórek zbudowany z twardej substancji o nazwie CHITYNA.
Tworzy on wytrzymały, sztywny pancerz.


v Czy pancerz taki może ochronić ciało stawonoga przed utratą wody w środowisku lądowym?


v Czy tworzy on ochronę przed drapieżnikami?



v Czy sztywny pancerz umożliwia swobodny wzrost młodego stawonoga?
( przeczytaj tekst z podręcznika str. 165/166) - co to jest linienie i wzrost skokowy?




WZROST SKOKOWY TO ...................................................................................




LINIENIE TO ..........................................................................................................









KARTA PRACY DLA GRUPY IV

ZADANIE 1.

Z JAKICH ODCINKÓW SKŁADA SIĘ CIAŁO PRZEDSTAWICIELI POSZCZEGÓLNYCH GRUP STAWONOGÓW?

Obejrzyj zdjęcia i rysunki , zwróć uwagę na podpisy rysunków i podaj części ciała

v RAKA


v OWADA


v PAJĄKA



ZADANIE 2

CZY PODZIAŁ NA TAKIE ODCINKI UŁATWIA IM, CZY UTRUDNIA AKTYWNOŚĆ ŻYCIOWĄ?























KARTA PRACY DLA GRUPY V



JAKIE ZNACZENIE DLA STAWONOGÓW MIAŁO WYTWORZENIE ODCINKA GŁOWOWEGO?

Przyjrzyj się przednim odcinkom ciała raka, pająka, owada i odpowiedz na pytania:

v dlaczego głowa położona jest z przodu?


v jakie narządy zmysłu znajdują się w części głowowej?


v jaka jest rola oczu, czułków?




CZY OBECNOŚĆ ODCINKA GŁOWOWEGO Z NARZĄDAMI ZMYSŁU ZWIĘKSZYŁA AKTYWNOŚĆ ŻYCIOWĄ STAWONOGÓW?





















GRA W KÓŁKO I KRZYŻYK

W grze bierze udział dwoje uczniów. Rysujemy na tablicy planszę do gry w kółko i krzyżyk. Numerujemy wszystkie pola planszy, każdemu numerowi przypisujemy odpowiednie pytanie. Jeśli uczeń nie odpowie na zadane pytanie, szansę na punkt ma przeciwnik, pod warunkiem, że prawidłowo na nie odpowie. W przypadku braku poprawnej odpowiedzi wybieramy ucznia z klasy i niestety, pole to jest już stracone.

1. Jak nazywa się narząd czucia owadów?
2. Jakie odcinki ciała mają owady?
3. Wyjaśnij pochodzenie nazwy STAWONOGI.
4. Wymień grupy zwierząt należących do stawonogów.
5. Co to jest linienie?
6. Ile par odnóży mają owady?
7. Które stawonogi oddychają przy pomocy skrzel?
8. Co to są tchawki?
9. Dlaczego trudno jest nam złapać muchę?


Oceniamy uczestników gry.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie