Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rośnij zdrowo

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2334 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program z gimnastyki korekcyjnej "ROŚNIJ ZDROWO" wykorzystywany w przedszkolu podczas zajęć w zerówce 

AUTOR
GRAŻYNA CHOWAŃSKA


I. Wstęp.
 
1. Struktura i charakterystyka programu.
 
Program napisany został z myślą o dzieciach sześcioletnich z wadami postawy.

Przyjęte w nim założenia, cele, zasady, metody i formy realizacji mają na uwadze harmonijny rozwój psychofizyczny i psychomotoryczny dziecka poprzez uaktywnienie jego układów: oddechowo – krążeniowego, nerwowego, kostno – stawowego i więzadłowo – mięśniowego.

Wszechstronność ćwiczeń i dokładność ich wykonywania mają zapobiec wadom postawy i mają działanie korekcyjne, a ukierunkowane działania psychofizyczne hamują i niwelują istniejące już odchylenia od normy.

Treści poszczególnych zajęć  powinny być dostosowane do możliwości dziecka i warunków, jakie posiada przedszkole.

Udział i akceptacja rodziny w tym trudnym przedsięwzięciu będą dodatkowym czynnikiem mobilizującym i aktywizującym dziecko do podjęcia dodatkowego wysiłku w trosce o swoje zdrowie.

Ważnym aspektem realizacji programu jest również postawa nauczyciela jako głównego organizatora i animatora rozwoju ucznia. W związku z koniecznością rzetelnej pomocy dzieciom ważne jest wczesne postawienie diagnozy.

 
 
 
 
 
 
2. Główne założenia programu
-         Program adresowany jest do dziecka 6 letniego i nauczyciela.

-         Przedstawia różne ćwiczenia kształtujące, gry i zabawy.

-         Uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka i umożliwia osiąganie sukcesu.

-         Wprowadza przyjemną i przyjazną atmosferę.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
II. Cele.
1.     Prowadzenie wnikliwej obserwacji dziecka objętego korektą postawy i stawianie diagnozy poziomu sprawności fizycznej.

2.     Korygowanie już istniejących wad ciała i przeciwdziałanie utrwalaniu i pogłębianiu się ich.

3.     Wzmocnienie osłabionych grup mięśniowych, a rozciągnięcie skróconych.

4.     Wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała.

5.     Zapewnienie dzieciom warunków do pełnego odprężenia psychicznego poprzez stworzenie klimatu spokoju, życzliwości i bezpieczeństwa.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
III. Zasady, metody i formy stosowane w gimnastyce korekcyjno – kompensacyjnej
 
A. Zasady stosowane w gimnastyce korekcyjnej.
1.     Zasada dokładności – dokładność w wykonywaniu ćwiczeń.

2.     Zasada indywidualizacji – dostosowanie ćwiczeń do możliwości psychofizycznych dziecka.

3.     Zasada powolnego stopniowania trudności – przechodzenie od ćwiczenia łatwego do ćwiczenia trudnego, od ćwiczenia prostego do ćwiczenia złożonego.

4.     Zasada utrwalania – powtarzanie tych samych ćwiczeń tak długo, aż doprowadzi się do nawyku prawidłowej postawy.

5.     Zasada świadomego i aktywnego udziału zarówno dzieci jak i rodzica – czynny udział w zajęciach.

6.     Zasada systematyczności i trwałości – praca powinna odbywać się krok po kroku, praca powinna być stała i systematyczna.

B. Najodpowiedniejsze dla tej grupy wiekowej metody pracy.
-         Metoda zabawowo – naśladowcza polega na naśladowaniu ruchów zwierząt, roślin, pracy dorosłych itp.

-         Metoda zabawowo – klasyczna polega na prowadzeniu zajęć poprzez gry i zabawy ruchowe dobrane według odpowiednich zasad i dostosowane do określonej wady.

-         Metoda bezpośredniej celowości ruchu polega na wykonywaniu przez dziecko szeregu postawionych zadań stanowiących dla niego bezpośredni, zrozumiały i zwykle atrakcyjny cel, (np. ustawienie się w szeregu według długości włosów od najdłuższych do najkrótszych i przyjęcie pozycji skorygowanej w siadzie skrzyżnym).

-         Metoda opowieści ruchowej polega na naśladowaniu ruchami czynności występujących w bajce. Opowiadanie musi odpowiadać zamierzonemu rodzajowi ruchu, który ma być przez dzieci naśladowany.

-         Metoda naśladowcza – ścisła polega na ścisłym odtwarzaniu demonstrowanego wzorca ruchowego. Każde ćwiczenie jest tu ściśle określone i ma tylko jedno rozwiązanie.

Formy prowadzenia zajęć.
-         Forma frontalna polega na takiej organizacji zajęć, podczas której dzieci w tym samym czasie wykonują to samo ćwiczenie, a prowadzący mając ich w polu widzenia, kieruje nimi. Forma ta wymaga skupienia i koncentracji. Prowadzi się nią tylko ćwiczenia ogólnorozwojowe z dużą ilością środków dydaktycznych.

-         Forma zajęć w zespołach polega na tym, że ćwiczenia odbywają się w kilku grupach, przy czym dzieci każdego zespołu realizują odrębne zadania.

-         Forma zajęć indywidualnych występuje wtedy, gdy dzieci wykonują zadanie ruchowe samodzielnie i każdy ćwiczący ma do opanowania swój program ćwiczeń.

-         Forma ćwiczeń ze współćwiczącym jest jedną z form intensyfikacji zajęć oraz zwiększenia ich atrakcyjności i efektywności. Ćwiczący dzięki wzajemnej współpracy kształtują odpowiednią – poprawną formę ruchu, wdrażają się do wzajemnej ochrony i pomocy w czasie ćwiczeń, rozwijają poczucie odpowiedzialności za siebie i partnera.

-         Forma stacyjno – obwodowa występuje wtedy, gdy dzieci ćwiczą na stanowiskach zwanych stacjami, pojedynczo lub w małych grupach, mają do wykonania określoną liczbę powtórzeń lub określony czas ćwiczenia i dokonują zmiany poszczególnych stacji. Jej celem jest doskonalenia ruchu, wzmocnienie siły i wytrzymałości mięśni posturalnych.

 
IV. Treści programowe z przykładami ćwiczeń praktycznych.
1.    Ćwiczenia ogólnorozwojowe
·        Dążenie do prawidłowego i harmonijnego rozwoju dziecka

·        Zwiększenie wydolności fizycznej

·        Wyeliminowanie ewentualnych kompleksów fizycznych i psychicznych

·        Podniesienie ogólnej wydolności i sprawności

2.    Ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała
·        Uświadomienie dziecku i rodzicom rodzaju wad i wyjaśnienie ujemnych skutków jego trwania

·        Nauka przyjmowania prawidłowej postawy ciała we wszystkich pozycjach oraz w trakcie wykonywania różnych czynności

·        Kształtowanie przyjmowania prawidłowej postawy ciała za pomocą czucia głębokiego oraz uzyskania wytrzymałości posturalnej, czyli zdolności do długotrwałego utrzymania postawy skorygowanej przy równoczesnym zwalczaniu wszelkich nawyków nieprawidłowych

·        Egzekwowanie poprawności postawy odcinkowo i całościowo przy pomocy lustra i współćwiczącego

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

o       pw. – stanie przed lustrem. Samokontrola postawy, głowa i szyja wyciągnięta w górę, barki opuszczone i cofnięte, łopatki i pośladki ściągnięte, brzuch wciągnięty

o       pw. – stanie, laska na plecach pod łokciami

ruch – marsz z laską na plecach

o       pw. – leżenie przodem, RR w górze

ruch – przechodzenie z leżenia przodem do leżenia tyłem

o       pw. – stanie przodem do ściany, RR wzdłuż tułowia

ruch – RR bokiem w górę, założenie rąk na karku i utrzymanie tej pozycji

o        pw. – stanie tyłem do ściany

ruch z zamkniętymi oczami krok w przód – utrzymanie prawidłowej postawy ciała i otwarcie oczu

o       pw. – stanie przodem do ściany

ruch – z zamkniętymi oczami krok w tył i utrzymanie prawidłowej postawy ciała – otwarcie oczu i kontrola postawy

3.     Ćwiczenia oddechowe
·       Polepszenie wentylacji płuc

·       Uruchomienie i wzmocnienie klatki piersiowej

·       Poprawienie rytmu oddechowego

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

o       pw. – siad skrzyżny, w jednej dłoni szarfa

ruch – wdech nosem, a następnie silne dmuchnięcie na szarfę

o       pw. – pozycja średnia Klappa, przed głową leży piłeczka pingpongowa

ruch – wdech nosem, a następnie silne dmuchnięcie w piłeczkę tak, aby potoczyła się jak najdalej

o       pw. – klęk przodem do stołu. Na stole stoi miska z wodą. Po wodzie pływają zabawki.

ruch – wdech nosem, a następnie dmuchanie w zabawki, tak aby poruszały się po wodzie

o       pw. – stanie, w dłoniach nad głową trzymane piórko

ruch –silne dmuchnięcie w piórko, tak, aby szybowało jak najdłużej w powietrzu

o       pw. – klęk przodem do stołu. Na stole stoi naczynie z wodą. W wodzie zanurzona rurka.

ruch – wdmuchiwanie powietrza do wody przez rurkę

o       pw. – siad skrzyżny, w dłoniach balonik

ruch – nadmuchiwanie balonika

o       pw. – siad skrzyżny, w dłoniach trzymana oburącz laska

ruch – wdech nosem, z uniesieniem rąk z laską w górę, a następnie wydech ustami, z opuszczeniem laski na uda

o       pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze

ruch – wdech nosem z przeniesieniem rąk z piłką w górę, a następnie wydech ustami z przeniesieniem rąk z piłką do pozycji wyjściowej

o       pw. – leżenie tyłem, RR wzdłuż tułowia, woreczek na brzuchu

ruch – wdech, wydech z syczeniem

o       pw. – siad na ławeczce, RR wzdłuż tułowia

ruch – wdech z uniesieniem RR przodem w górę, wydech z równoczesnym skłonem tułowia w przód  

4. Ćwiczenia specjalne – korygujące określoną wadę
Plecy okrągłe
·        Wzmacnianie mięśni prostownika grzbietu, mięśni karku, mięśni ściągających łopatki, mięśni pośladkowych i mięśni kulszowo – goleniowych

·        Rozciągnięcie mięśni klatki piersiowej, zwiększające jej ruchomość

·        Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych „Powódź”, „Ślimak”, „Wypędzanie kur z ogródka”, „Samochody”, „Wyścig raków z woreczkami”

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

o       pw. – pozycja niska Klappa, RR wyciągnięte w przód w skos, współćwiczący w klęku przodem do partnera trzyma dłonie na wysokości szczytu kifozy piersiowej partnera

ruch – współćwiczący naciska na plecy partnera, spychając w dół

o       pw. – dwaj ćwiczący w siadzie prostym, zwróceni plecami do siebie, RR wyprostowane, w górze, podane partnerowi

ruch – jeden z ćwiczących wykonuje opad tułowia w przód, ciągnąc partnera na swoją stronę, współćwiczący nie oporuje

o       pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR wyprostowane, wyciągnięte przed siebie, głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę, pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany kocyk

ruch – wymach raz prawą, raz lewą ręką w górę

o       pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR leżą na podłodze wzdłuż tułowia, głowa uniesiona i wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę, pod brzuchem w okolicach pępka zrolowany kocyk

ruch – uniesienie rąk z klaśnięciem w dłonie jak najwyżej nad biodrami

o       pw. – klęk podparty

ruch – wymachy raz PR, raz LR przodem w górę

o       pw. – klęk podparty

ruch – wymachy raz PR, raz LR bokiem w górę

o       pw. – siad ugięty, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie, RR w pozycji „skrzydełek”

ruch – odrzuty rąk w tył

o       pw. – siad ugięty, RR wyprostowane w dół, dłonie złączone z tyłu za biodrami

ruch – unoszenie wyprostowanych i złączonych rąk

o       pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR wyprostowane i wyciągnięte w bok, w jednej dłoni woreczek

ruch – przeniesienie wyprostowanych rak w tył i przełożenie woreczka z ręki do ręki nad biodrami

o       pw. – siad ugięty, RR wyprostowane i wyciągnięte w górę, laska trzymana oburącz za końce

ruch – odrzuty rąk z laską w tył

o       pw. – stanie w rozkroku, opad tułowia w przód, RR wyprostowane i wyciągnięte przed siebie, laska trzymana oburącz za końce

ruch – skręt tułowia z dotknięciem końcem laski podłogi

o       pw. – dwaj ćwiczący w siadzie ugiętym tyłem do siebie w odległości ok. 50 cm, jeden z ćwiczących trzyma w dłoniach piłkę

ruch – równoczesne uniesienie wyprostowanych RR z przekazaniem piłki nad głową partnerowi

o       pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR wyciągnięte w przód, w dłoni jednej ręki piłka

ruch – przetaczanie piłki po podłodze z ręki do ręki

o       pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR ugięte trzymają przed głową krążek, na krążku leży piłeczka pingpongowa

ruch – uniesienie rąk nad podłogą i utrzymanie piłeczki na krążku

o       pw. – leżenie tyłem na ławeczce, RR za głową trzymają brzegi ławeczki

ruch – podciąganie kolan do klatki piersiowej i wyprost NN bez dotykania ławeczki

Plecy wklęsłe
·        Przywrócenie prawidłowych stosunków anatomicznych w obrębie stawu biodrowego

·        Wyrobienie odpowiedniej siły mięśni osłabionych: mięśni brzucha, mięśni pośladkowych, mięśni kulszowo – goleniowych, mięśni ściągających łopatki

·        Rozciągnięcie mięśni przykurczonych: mięśni prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego

·        Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych „Pastowanie podłogi”, „Jazda na rowerze”, „Taśmociąg”

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

o       pw. – leżenie tyłem, jedna noga wyprostowana leży na podłodze, druga noga ugięta, RR trzymają kolano nogi ugiętej

ruch – przyciąganie rękoma kolana nogi ugiętej do klatki piersiowej

o       pw. – pozycja niska Klappa, jedna noga wyprostowana

ruch – wymach nogą wyprostowaną w górę

o       pw. – klęk podparty, jedna noga wyprostowana

ruch – przejście do pozycji niskiej Klappa bez odrywania rąk od podłogi z maksymalnym wyciągnięciem jednej nogi w tył

o       pw. – stanie, RR wyprostowane i wyciągnięte w górę

ruch – skłon tułowia w przód

o       pw. – siad prosty, RR wyprostowane i wyciągnięte w górę

ruch – skłon tułowia w przód

o       pw. – siad skulny, RR trzymają podudzie

ruch – przetoczenie na plecy i powrót do siadu skulnego

o       pw. – stanie w rozkroku, w dłoniach piłka

ruch – skłon tułowia w przód z wyrzutem piłki za siebie w górę

o       pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, między stopami trzymana piłka, RR wyprostowane leżą na podłodze przy głowie

ruch – przejście do leżenia przewrotnego z włożeniem piłki w dłonie

o       pw. – stanie na czworakach, NN wyprostowane, dłonie oparte na kocyku

ruch – marsz na czworakach bez uginania NN, RR oparte na kocyku ślizgają się po podłodze w przód

o       pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze, RR w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze

ruch – wyprost obu nóg w stawach kolanowych i uniesienie ich do pionu

o       pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze, RR wyciągnięte w stronę kolan

ruch – uniesienie głowy i barków nad podłogą z dotknięciem dłońmi do kolan

o       pw. – siad ugięty, laska trzymana oburącz przed sobą

ruch – uniesienie NN i przeniesienie ich nad laską w przód bez dotykania jej nogami

o       pw. – leżenie tyłem, NN wyprostowane i złączone, uniesienie do pionu, RR wyciągnięte w bok leżą na podłodze, współćwiczący klęczy przy nogach kolegi trzymając dłoń na jego nogach w okolicy kostek

ruch – współćwiczący spycha nogi kolegi w bok, ćwiczący oporuje

o       pw. – dwaj ćwiczący w leżeniu tyłem, RR w pozycji „skrzydełek”, NN uniesione nad podłogą, stopy oparte o stopy partnera

ruch – nie odrywając od stóp partnera wykonywanie nogami kółek, jak  przy pedałowaniu na rowerze

o       pw. – siad klęczny, RR w pozycji „skrzydełek”

ruch – przejście do klęku prostego

o       pw. – leżenie przodem, RR pod czołem

ruch – naprzemianstronne unoszenie prostych NN w górę

Plecy okrągło – wklęsłe
·        Zwiększenie ruchomości kręgosłupa w poszczególnych odcinkach

·        Rozciągnięcie skróconych mięśni w obrębie klatki piersiowej – mięśni piersiowych większych i mniejszych, w obrębie miednicy i lędźwi – mięśni prostowników grzbietu odcinka lędźwiowego oraz zginaczy stawu biodrowego

·        Wzmocnienie mięśni rozciągniętych, tj. mięśni grzbietu odcinka piersiowego i karku, mięśni brzucha – prostych i skośnych oraz prostowników stawu biodrowego

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

W programie korekcji tej wady znajdują zastosowanie ćwiczenia omówione przy korekcji pleców okrągłych i wklęsłych

Skolioza i podstawa skoliotyczna (asymetria ramion i łopatek)
·        Wyrównanie skrzywienia
·        Usunięcie przykurczów wiązadeł mięśni zwłaszcza w obrębie grzbietu i miednicy
·        Zrównoważenie sił układu mięśniowego
·        Elongacja kręgosłupa w różnych pozycjach niskich i wysokich
·        Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych: „Smażenie naleśników”, „Usypianie lalki”, „Pająk i muchy”, „Wichura”, „Reagowanie na sygnały”, „Czaty na czworakach”, ‘Murarz i cegły”, „Słonko świeci, deszczyk pada”
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

o       pw. – leżenie przodem, RR w bok, w dłoniach woreczki, przed głową w odległości wyciągniętych rąk stoi kręgiel

ruch – przeniesienie rąk nad podłogą w przód z uderzeniem woreczkiem w woreczek za kręglem

o       pw. – siad skrzyżny, RR w pozycji „skrzydełek”

ruch – energiczny wyrzut rąk w górę z wytrzymaniem maksymalnie wyciągniętych rąk w górze

o       pw. – stanie we wspięciu na palce pod liną, RR wyprostowane i wyciągnięte w górę, dłonie dotykają liny

ruch – marsz wzdłuż liny bez odrywania od niej dłoni

o       pw. – siad skrzyżny, RR wyciągnięte w górę, współćwiczący stoi za kolegą trzymając ręce wyciągnięte w przód i dłonie kilka cm nad dłońmi współćwiczącego

ruch – maksymalne wyciągniecie rąk w górę, z dotknięciem palcami do dłoni współćwiczącego

o       pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR wyciągnięte jak najdalej w przód

ruch – równoczesne uniesienie jednej ręki i przeciwnej nogi nad podłogą

o       pw.- leżenie przodem, NN wyprostowane, RR ugięte, w dłoniach trzymana oburącz laska, przed laską na podłodze leży piłka

ruch – odepchnięcie laską piłki

o       pw. – stanie w postawie skorygowanej przed ławeczką, na głowie ćwiczącego znajduje się woreczek

ruch – przejście po ławeczce wzdłuż z zachowaniem postawy skorygowanej

o       pw. – stanie w rozkroku o NN prostych

ruch – toczenie piłki po podłodze ósemką między stopami

o       pw. – leżenie przodem, RR na głowie, łokcie szeroko

ruch – unoszenie głowy, oporowanie rękoma

o       pw. – leżenie tyłem, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej, RR wyprostowane przy głowie

ruch – dociskanie kolan do brzucha

o       pw. – leżenie tyłem, NN ugięte w kolanach, całe stopy oparte na podłożu, RR oparte dłońmi na czole, łokcie szeroko

ruch – podnoszenie stóp lekko nad podłoże z jednoczesnym unoszeniem głowy – ręce oporują

o       pw. – siad rozkroczny, NN zgięte

ruch – wznos rąk w górę, daleki skłon w przód i powrót do pw.

o       pw. – klęk prosty, RR wyciągnięte w przód

ruch – siad prawym pośladkiem na lewej pięcie i odwrotnie

o       pw. – siad klęczny w postawie skorygowanej

ruch – rytmiczne skręty głowy oraz skłony w przód, w bok i w tył

o       pw. – klęk, piłka trzymana rękami na wysokości klatki piersiowej

ruch – wyrzut piłki do współćwiczącego połączony z opadem w przód

Klatka piersiowa lejkowata
·        Dążenie do zwiększenia ruchomości w stawach barkowych
·        Wzmocnienie mięśni grzbietu, mięśni brzucha i mięśni obręczy kończyny górnej
·         Ćwiczenia rozprężające klatkę piersiową
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

o       pw. – siad klęczny, RR wzdłuż tułowia

ruch – krążenie rąk przodem w górę (4x) następnie opad tułowia do pozycji „ukłon japoński”

o       pw. – siad klęczny, klęk przed ławeczką

ruch – „ukłon japoński” z oparciem rąk o ławkę

o       pw. – leżenie tyłem na ławeczce, NN ugięte, w rękach piłka oparta o klatkę piersiową

ruch – przeniesienie piłki prostymi RR za głowę

o       pw. – siad klęczny, RR wzdłuż tułowia, chwyt laski oburącz

ruch – odrzut RR w górę

o       pw. – siad klęczny podparty

ruch – odrzut lewego ramienia w górę w skos

o       pw. – siad prosty podparty

ruch – uniesienie bioder w górę – wdech, opuszczenie bioder z równoczesnym wydechem

o       pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, RR wzdłuż tułowia, na klatce piersiowej woreczek

ruch – unoszenie RR w tył za głowę – wdech, powrót do pw. – wydech

o       pw. – stanie, klatkę piersiową opasać szarfą na wysokości ½ mostka

ruch – zaciągniecie szarfy – wydech, wdech z dowolnym oporem

Klatka piersiowa kurza
·        Dążenie do zwiększenia ruchomości w stawach barkowych i kręgosłupa
·        Wzmocnienie mięśni grzbietu i pozostałych mięśni posturalnych
·        Rozciągnięcie boków klatki piersiowej oraz dolnych łuków żeber PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

o       pw. – leżenie przodem, RR w bok,

ruch – próba dotknięcia ugiętą w stawach kolanowym i biodrowym NL do PR

o       pw. – leżenie tyłem, RR wzdłuż tułowia

ruch – RR w górę w tył z wdechem, opuszczenie RR do pw. z wydechem

o       pw. – klęk rozkroczny jednonóż, druga noga odstawiona w bok

ruch – skłon T w kierunku nogi odstawnej z pogłębianiem

o       pw. – leżenie na boku z wałkiem pod klatką piersiową, kończyna dolna bliższa podłoża ugięta w stawie kolanowym, druga prosta, jedno ramie pod głową, drugie wzdłuż T

ruch – wznos ramienia w górę – wdech, opuszczenie ramienia w dół – wydech

 
Płaskostopie
·        Wyrobienie nawyku prawidłowego stawiania stóp w chodzie i w biegu
·         Wyrobienie nawyku poprawnego trzymania się w staniu i siedzeniu
·        Ćwiczenia analityczne – wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe: mięśnie strzałkowe, piszczelowy tylni, długie i krótkie zginacze palców w odciążeniu
·        Ćwiczenia syntetyczne – aktywizujące wszystkie mięśnie stopy i podudzia
·        Ćwiczenia chwytne – aktywizujące głównie zginacze podeszwowe palców stóp
·        Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych: „Toczenie piłki po ścianie”, „Toczenie piłki stopami”, „ Postaw laskę na podłodze”, „Przeciąganie laski w parach”, „Chód gąsienicy”, „Przerzuć woreczek nad liną”, „Sadzenie ziemniaków”, „Odkurzacz”, „Składanie koperty”, „Robienie na drutach”, „Zabawa kotka z piłeczką”, „Pranie bielizny”, „Wieszanie bielizny”
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ

o       pw. – siad prosty, RR w pozycji „skrzydełek”, w dłoniach skakanka zaczepiona pod palcami stóp

ruch – maksymalne zgięcie grzbietowe stóp wspomagane przyciąganiem skakanki do siebie

o       pw. – siad ugięty, dłonie oparte na podłodze z tyłu, przed stopami leży woreczek

ruch – chwyt woreczka palcami jednej stopy i wyrzut w górę

o       pw. – siad na krześle, przed stopami znajduje się woreczek lub inne drobne przedmioty, a dalej obręcz

ruch – chwyt woreczka lub innych drobnych przedmiotów palcami jednej stopy i rzut do obręczy

o       pw. – siad na krześle, przed krzesłem na podłodze leży skakanka

ruch – chwyt końców skakanki palcami stóp, uniesienie jej nad podłogą i próba zawiązania na skakance węzła

o       pw. – siad na krześle, przed krzesłem leży szarfa

ruch – chwyt szarfy palcami stóp, uniesienie nóg z szarfą nad podłogą i wykonywanie stopami ruchów jak podczas prania bielizny

o       pw. – siad na krześle, przed krzesłem na podłodze leży obręcz, a w niej kasztany

ruch – chwytanie kasztanów palcami stóp i przenoszenie ich poza obręcz

o       pw. – siad ugięty, RR oparte z tyłu, przed stopami leży obręcz

ruch – chwyt obręczy palcami stóp i ustawienie jej pionowo

o       pw. – siad na krześle, przed krzesłem na podłodze leży rozłożony kocyk

ruch – chwytanie brzegów kocyka palcami stóp, ułożenie z kocyka koperty

o       pw. – siad na krześle, przed krzesłem leży duża skarpeta

ruch – chwyt skarpety palcami jednej stopy i założenie jej na druga stopę

o       pw. – siad na krześle, przed krzesłem leży karta i ołówek

ruch – chwyt palcami jednej stopy ołówka i rysowanie nim na kartce,

druga stopa przytrzymuje kartkę

o       pw. – siad na krześle, na podłodze leżą dwa ołówki

ruch – chwyt ołówków palcami stóp, uniesienie nóg nad podłogą i wykonywanie stopami ruchów, jak przy robieniu swetra na drutach

o       pw. – siad na krześle, przed krzesłem leży gazeta

ruch – chwytanie gazety palcami stóp i darcie jej na jak najmniejsze kawałki, a następnie zbieranie palcami stóp i podawanie do rąk

o       pw. – siad ugięty, na podłodze leżą szarfy, między dwoma krzesłami rozciągnięty sznurek

ruch – chwytanie szarf palcami stóp i zawieszanie ich na sznurku

o       pw. – siad ugięty, przed stopami leży maskotka

ruch – chwyt maskotki palcami prawej stopy, próba podrzucenia maskotki do góry i chwyt rękoma

o       pw. – stanie, przed dzieckiem porozrzucane klocki i pudełko

ruch – chwytanie palcami stopy klocków i wkładanie do pudełka

o       pw. – siad prosty, NN proste, chwyt palcami stopy ołówka uwiązanego na gumie

ruch – uginanie nogi w kolanie i naciągnięcie gumy

 
 
 
 
 
 
 
 
V. Przewidywane efekty programu.
Dziecko:
-                     potrafi prawidłowo ułożyć ciało w pozycjach niskich względem określonego punktu odniesienia,

-                     zna pozycje wyjściowe stosowane w gimnastyce: leżenie przodem, tyłem, siad prosty, skrzyżny, rozkroczny, klęk prosty, podparty,

-                     zna kierunki: prawo, lewo, w górę, w dół,

-                     wie jak korygować sylwetkę przy stoliczku, w stołówce przy posiłkach i w domu,

-                     reaguje na proste komendy ( sygnał dźwiękowy, zmianę koloru, uniesienie lub opuszczenie ręki),

-                     potrafi zachować i korygować sylwetkę w trakcie zabaw kształtujących,

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
VI. Załączniki.
1.    Test na mięśnie brzucha.
Pozycja wyjściowa – leżenie tyłem, głowa na podłożu, RR wzdłuż tułowia, stopy spoczywają na podwyższeniu pod kątem 45 stopni, kolana wyprostowane, stopy obciągnięte.

Ruch – na sygnał oderwanie stóp od podwyższenia na wysokość 10 cm

Efekt – liczymy stoperem czas wytrzymałości ( sekundowo – minutowy)

Opuszczenie NN na podwyższenie kończy próbę.

W trakcie wykonywania testu dziecko oddycha prawidłowo.

 
2.    Test na mięśnie grzbietu
Pozycja wyjściowa – leżenie przodem na dwóch ławeczkach. Jedna ławeczka na wysokości bioder, druga na wysokości przedramion, głowa między wyciągniętymi ramionami, wzrok skierowany w podłogę.

Ruch – na sygnał oderwanie rąk od ławeczki na wysokość 10 cm

Efekt – liczymy czas wytrzymania.

W trakcie wykonywania testu dziecko oddycha prawidłowo.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3.    Zalecenia domowe.
Plecy okrągłe
-                     słuchanie muzyki w pozycji leżącej na plecach z ramionami odwiedzionymi w bok i ugiętymi w stawach łokciowych, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanach,

-                     oglądanie programu telewizyjnego z laseczką trzymaną na plecach 10 – 15 minut,

-                     w czasie siedzenia należy mieć dobre podparcie na odcinek lędźwiowy i dolny piersiowy.

Plecy wklęsłe
-                     leżenie codziennie 5 – 10 minut na plecach na twardym podłożu RR splecione na karku, łokcie na podłożu, NN ugięte w stawach kolanowych,

-                     przybieranie często pozycji klęcznych,

-                     jazda na rowerze,

-                     jazda na nartach,

-                     ruch na świeżym powietrzu.

Boczne skrzywienie kręgosłupa
-                     pływanie zwłaszcza stylem klasycznym,

-                     jazda na nartach,

-                     jazda na rowerze,

-                     zabawa na czworakach,

-                     dużo ruchu na świeżym powietrzu,

-                     umiarkowany bieg.

Płaskostopie
-                     ćwiczenie na boso,

-                     zbieranie stopami z podłogi drobnych przedmiotów: klocków, kulek, szmatek, papierków itp.

 
4.    Wykaz środków dydaktycznych wykorzystywanych w realizacji programu.
A Przybory typowe:
-                     piłki gumowe,

-                     krążki,

-                     kocyki,

-                     piłeczki pingpongowe,

-                     skakanki,

-                     obręcze różnej wielkości,

-                     szarfy,

-                     laski gimnastyczne,

-                     ławeczki,

-                     woreczki,

-                     kręgle,

B Przybory nietypowe:
-                     plastykowe butelki napełnione piaskiem,

-                     kartony po sokach,

-                     pudełeczka od zapałek,

-                     rurki po ręcznikach papierowych,

-                     gazety,

-                     sznurek,

-                     guma,

-                     balony,

-                     pluszowe małe maskotki,

-                     kasztany i szyszki,

-                     ptasie pióra.

 
 
5.    Objaśnienia skrótów.
RR – ramiona

PR – prawa ręka

LR – lewa ręka

NN – nogi

PN – prawa noga

LN – lewa noga

T – tułów

pw. – pozycja wyjściowa

mm – mięśnie

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bibliografia

1.      Bondarowicz M. Owczarek S. – Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Warszawa WSiP 1999

2.      Drabnik A. Szajna K. Raszkiewicz W. Szewc W. – Gimnastyka, Bydgoszcz 1998

3.      Jaworski J. – Projekt podstaw programowych wychowania prozdrowotnego i perspektywy ich wdrażania w zreformowanym ustroju szkolnym „Lider” 1998 nr 12

4.      Kasperczyk T. – Wady postawy ciała, Kraków 1998

5.      Owczarek S. – Atlas ćwiczeń korekcyjnych

6.      Romanowska A. – Gimnastyka korekcyjno kompensacyjna, Płock 2000 

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie