Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowanie młodzieży niepełnosprawnej do pełnienia ról zawodowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1609 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jarosław Studziński
nauczyciel
Zespół Szkół Technicznych
Lipno


Początki integracji przypadają na lata sześćdziesiąte, ale dojrzewanie do przyjęcia nowego sposobu myślenia, a w konsekwencji i działania, odbywało się w poszczególnych krajach w różnym tempie. Najwcześniej zyskała społeczny akces w Stanach Zjednoczonych i w niektórych krajach skandynawskich, głównie w Szwecji. W późniejszym czasie dołączyła Wielka Brytania, Włochy, Niemcy i potem inne kraje. W Polsce nasilenie zainteresowania problemami ludzi niepełnosprawnych dało się zauważyć w latach siedemdziesiątych, ale nie znalazło wówczas szerokiego odbicia w społecznym działaniu. Dopiero w latach dziewięćdziesiątych nastąpiło pozytywne spojrzenie na ten problem i szybkie powstawanie kolejnych placówek: przedszkoli, szkół integracyjnych, szkół z oddziałami integracyjnymi, ośrodków rehabilitacyjnych.

              Przez integrację w szerokim pojęciu rozumiemy zespolenie, scalenie, tworzenie całości z części. Idąc dalej za tą definicją możemy stwierdzić, że integracyjny system kształcenia i wychowania polega na maksymalnym włączeniu dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością do szkół masowych i innych placówek, umożliwiając im - w miarę możliwości - wzrastanie i naukę w gronie zdrowych rówieśników.
Integrując społecznie niepełnosprawnych, stwarzamy im warunki, aby mogły wychowywać się w swojej rodzinie, uczyć się w szkole powszechnej, wzrastać w naturalnym środowisku wśród pełnosprawnych rówieśników i niwelować istniejące między nimi różnice.
           Wyeliminowanie uprzedzeń i postaw odrzucających nastąpi szybciej, jeżeli dzieci i młodzież poznają się, nauczą tolerancji i akceptowania innych. Obcowanie uczniów zdrowych i niepełnosprawnych stanowi szansę dla obu grup, albowiem żaden nauczyciel, bez względu na swoje kompetencje i talent pedagogiczny, nie zastąpi młodemu człowiekowi społecznego otoczenia innych osób. Szczególnie jest to ważne, gdy chodzi o naukę zawodu. Uczeń szkoły zawodowej musi opanować nie tylko pewien zakres wiedzy teoretycznej, ale i szereg czynności praktycznych, manualnych -specyficznych dla danego zawodu, co jest znacznie ułatwione w warunkach szkoły integracyjnej.
            Szkoły integracyjne bądź szkoły masowe z oddziałami integracyjnymi, które opowiadają się za pełną integracją, włączają do klas szkolnych uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Najliczniejszą grupą są niepełnosprawni intelektualnie. Wśród nich znajdują się dzieci z pogranicza upośledzenia oraz z upośledzeniem w stopniu lekkim i umiarkowanym.
Klasy integracyjne muszą uznawać i odpowiadać na zróżnicowane potrzeby swoich uczniów przyjmując różne style i tempa uczenia się oraz gwarantując każdemu odpowiednie wykształcenie, między innymi dzięki właściwemu programowi nauczania i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej.
W ramach klas integracyjnych dzieci i młodzież ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi powinny otrzymywać takie dodatkowe wsparcie, jakiego wymagają w celu zapewnienia skuteczności ich kształcenia. Liczba  uczniów  w  klasie  integracyjnej  powinna  wynosić od  15  do  20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
 Dla potrzeb klas integracyjnych dyrekcja szkoły i organ prowadzący powinni między innymi:
*  zapewnić odpowiednie wyposażenie i oprzyrządowanie stanowiska ucznia,
*  zatrudnić dodatkowych nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym w celu: udzielenia pomocy nauczycielom w zakresie doboru treści programowych i metod nauczania oraz prowadzenia bądź organizowania różnego rodzaju form pomocy psychologicznej i pedagogicznej oraz zajęć rewalidacji indywidualnej (nauczyciele wspomagający)
          Te właśnie wymagania sprawiają, że zasadniczych szkół zawodowych jest w Polsce bardzo mało. Zmniejszanie liczebności klas i zatrudnienie nauczycieli wspomagających podnosi koszty prowadzenia placówek oświatowych, a to jest w sprzeczności z ogólnopolską polityką oszczędności we wszystkich dziedzinach życia społecznego - oświaty w szczególności. Dlatego szkół zawodowych integracyjnych w Polsce praktycznie nie ma. Według informacji Departamentu Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej, Ministerstwa Edukacji i Nauki, w bieżącym roku szkolnym w naszym kraju funkcjonuje szesnaście zawodowych szkół integracyjnych. Są województwa ( np. Kujawsko-pomorskie ), w których nie ma ani jednej takiej szkoły - a nawet klasy integracyjnej uczącej zawodu.
          Liczba szesnastu zawodowych szkół integracyjnych w czterdziestomilionowym państwie położonym w środku Europy skłania do
refleksji. Regulacje prawne mamy na poziomie światowym, ale co sprawia, że nie idzie za tym działanie praktyczne ?
Urzędnicy Ministerstwa Edukacji i Nauki twierdzą, że najwyraźniej nie ma zapotrzebowania na takie szkoły, bo skoro prawo pozwala na ich tworzenie to aby taką szkołę powołać potrzeba tylko inicjatywy dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym i opinii kuratora oświaty.
Być może najbardziej potrzebny jest w tej sprawie głos rodziców potencjalnych uczniów tego typu szkół. Może powinni oni organizować się i na forum publicznym mówić o swoich potrzebach i oczekiwaniach.
Niewątpliwie na ten stan rzeczy ma wpływ niewielka znajomość przepisów prawnych dotyczących oświaty. Dla zwrócenia uwagi społeczeństwa na te sprawy potrzebna jest może jakaś kampania medialna ?

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie