Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 20397 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pogadanka z dziećmi na temat tradycji i zwyczajów Świąt Bożego Narodzenia w ich domach rodzinnych. Wzbogacenie słownictwa uczniów w trakcie pisania przez nich życzeń oraz wypełniania kart pracy

Zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe. Wzbogacanie słownictwa uczniów o zwroty i wyrażenia związane z okresem świąt. Uzupełnianie kart pracy.

PRZEBIEG ZAJĘĆ.

1.Przywitanie przybyłych rodziców przez nauczyciela i dzieci.

2.Wprowadzenie dzieci i gości w nastrój świąteczny słowami:
„Zatrzymajcie się na chwilę w gonitwie codziennych spraw.
Uciszcie Wasze myśli.
Jeśli uda się Wam wsłuchać w ciszę swej duszy ,
To na pewno usłyszycie pukanie do drzwi.
To bóg przynosi Wam swego syna, abyście go przyjęli.
Zapalcie świecę ,usiądźcie przy wigilijnym stole,
Podzielcie się opłatkiem i świętujcie ,świętujcie.

3.Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel na tablicy zawiesza gwiazdki z wyrazami i wyrażeniami. Uczniowie wybierają te , które dotyczą tylko świąt Bożego Narodzenia. Na ich odwrocie znajdują się sylaby tworzące temat dnia: TRADYCJE ŚWIĄTECZNE W NASZYCH DOMACH.

4. Rozpoczyna się wspólna opowieść dzieci i nauczyciela o zwyczajach związanych ze świętami Bożego Narodzenia.

ROZWIĄZANIE ZAGADKI

„Jakiż to dzień świąteczny
całkiem inny niż każdy,
gdy czas kolacji wyznacza
zjawienie się pierwszej gwiazdy.
(wigilia)

N- Słowo wigilia oznacza oczekiwanie . W tym szczególnie uroczystym dniu oczekujemy przyjścia na świat pana Jezusa.

Dz.1- „Jest taka tylko jedna, jedyna,
Co radosnym mrugnięciem Wigilię rozpoczyna.”

N- Gdy na niebie zabłyśnie pierwsza gwiazdka, zasiadamy w rodzinnym gronie do wieczerzy wigilijnej.

Dz.2-„Choinka zielona, z zielonego lasu przyszła tutaj do nas.
Choinka przybrana w słodycze,
Szczęśliwego Nowego Roku wszystkim dzieciom życzy”

N- Trudno sobie wyobrazić dzisiaj święta Bożego Narodzenia bez choinki ozdobionej bombkami, oświetlonej kolorowymi lampkami. A czy wiecie, że choinka i bombki przywędrowały do nas dopiero sto lat temu. W dawnej Polsce wieszano u sufitu gałąź jodły przybraną jabłkami, orzechami, ozdobami ze słomy i kolorowych opłatków. Gałąź jodłowa była symbolem życia i zdrowia .Wnosiła do domu pomyślność i szczęście.

Dz.3- „Jak obrządek stary każe,
Gospodyni siankiem stół zaściela,
Na pamiątkę żłobu Zbawiciela.”

N- Pod obrusem na pamiątkę żłobka, w którym urodził się Pan Jezus, umieszcza się garść siana. Z jego długości i źdźbeł wróżono dawniej przyszłość. Kto wyciągnął zielone , zdrowe i długie źdźbło, miał być zdrowy i szczęśliwy.

Dz.4 – „Gdy opłatkiem się łamiemy, to życzymy bliskim,
Żeby pokój był na ziemi i niósł radość wszystkim.”

Dz.5- Żeby słońce nam świeciło zawsze naokoło,
Żeby ludziom tutaj było dobrze i wesoło.”


N- Dzieląc się opłatkiem, wybaczamy sobie nawzajem wszelkie urazy, znika gniew i wrogość, a pojawia się życzliwość i miłość.

Dz.6- Na talerzu kluski z makiem, karp jak księżyc srebrny.
Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni.”

N.- Wieczerza składa się z 12 potraw, tzn. tylu, ilu było uczniów Pana Jezusa. Przy stole zasiadano według wieku od najstarszego do najmłodszego. Zostawiano zawsze jedno wolne wspólne miejsce dla niespodziewanego gościa. Każdy kto zawitał w tym dniu do domu był sadzany przy stole i częstowany wieczerzą.

Dz. 7- Podobno ta noc jest pokoju nocą,
Zwierzęta ludzkim przemawiają głosem.”

N.- W tym szczególnym dniu ludzie i zwierzęta stanowią jedną, wielką rodzinę. Gospodarze częstują zwierzęta potrawami z wigilijnego stołu. Podobno w noc wigilijną zwierzęta przemawiają ludzkim głosem .Nie należy jednak ich podsłuchiwać, bo to przynosi nieszczęście.

Dz.8- Miasta, wioski zaśnieżone, wszystko białe dookoła.
Na pasterkę biją dzwony, zapraszają do kościoła.

N- Ten piękny, pełen dziwów i czarów dzień kończy się dla wielu pójściem na pasterkę.

Dz.9 –Taka już jest tradycja ,że nucimy ją razem.
Płynie z serca i myśli, pełna wspomnień i marzeń.

-Teraz wy mi powiedzcie , jakie tradycje świąt Bożego Narodzenia zachowały się w waszych domach?.(Tradycja robienie czegoś tak , jak robiła to nasza mama , a wcześniej babcia i prababcia, przekazywanie z pokolenia na pokolenie obyczajów, poglądów, wierzeń).

-Dlaczego należy kontynuować te piękne zwyczaje i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia?
-Kto w naszych domach dba o to, aby nie zanikły? (Przyczyniają się do utrzymywania ciągłości tradycji w rodzinie.)

- Jakie jeszcze inne tradycje zwyczaje świąt Bożego Narodzenia znacie?
(Jasełka- przedstawienia o narodzinach Pana Jezusa, pastorałki, konkurs szopek krakowskich w Krakowie, kolędowanie kolędników, szczęśliwą wróżbą było przybycie do domu w poranek wigilijny młodego zdrowego mężczyzny- wróżyło to domownikom szczęście i powodzenie, natomiast stara kobieta sprowadzić miała kłopoty. Istniał też zakaz pożyczania czegokolwiek obcym i przez obcych , wierzono iż pożyczonej rzeczy będzie w domu brakowało przez cały rok.

5. Indywidualne uzupełnianie przez dzieci tekstu z lukami.

6. Wysłuchanie kolędy „Lulajże Jezuniu”, granej przez ucznia na skrzypcach.

7. Rozmowa z dziećmi na temat „Komu i dlaczego składamy życzenia? Czego najczęściej życzymy naszym najbliższym z okazji świąt Bożego Narodzenia?

8. Zapisywanie na tablicy zwrotów i wyrażeń, które można umieścić na kartkach świątecznych. Zwrócenie uwagi na zwroty grzecznościowe pisane wielką literą.

9. Indywidualne układanie i pisanie życzeń świątecznych.

10. Odczytanie życzeń przez chętnych uczniów.

11. Wręczenie życzeń rodzicom.

12. Zaproszenie dzieci i rodziców do przygotowania klasowej wigilii.

13. Wspólne przygotowanie stołu wigilijnego, zapalenie świec.

14. Nauczycielka zwraca się do wszystkich:
Jest w moim kraju zwyczaj, że w dzień wigilijny ,
Ludzie gniazda wspólnego łamią chleb biblijny,
Najtkliwsze przekazując uczucia w tym chlebie”.

15. Wspólne podzielenie się opłatkiem, składanie życzeń (w tle słychać kolędy).

16. Wspólne biesiadowanie przy wspólnym stole, śpiewanie kolęd.





KARTA PRACY


Indywidualne uzupełnianie przez dzieci tekstu z lukami:


......................................... to święto pokoju. Radujemy się wszyscy z narodzenia Jezusa. .................... to wieczerza przed Bożym Narodzeniem. ............... pod obrusem kładziemy na pamiątkę żłobka. .............................
................................... zostawiamy dla gościa, bliskich, którzy odeszli. .................... jest znakiem miłości, zgody, pokoju i przebaczenia. ........................to zielony symbol życia, nadziei i łask Boga. ......................................był biskupem , opiekował się biednymi, cierpiącymi i chorymi. .................. to pieśni kościelne śpiewane podczas Bożego Narodzenia. .......................to świąteczne piosenki. ............................. to wieczorna msza wigilijna. ..........................to przedstawienie o narodzinach Jezusa.


Wyrazy pomocnicze:

kolędy, Boże Narodzenie, jasełka, pasterka, wolne miejsce przy stole, choinka,

Wigilia, pastorałki, siano, opłatek, święty Mikołaj.



Opracowała:
mgr Lucyna Galla





Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie