Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
A co dalej z odpadami?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2516 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Temat ten realizowałam w klasie licealnej o profilu kształtowanie środowiska i LO, mam nadzieję, ze konspekt ten zostanie wykorzystany w pracy dydaktycznej przez kolezanki i kolegów. na niebiesko podano oczekiwane odpowiedzi uczniów.

Scenariusz zajęć: opracowała Agnieszka Michalak-Ochrem


Temat: A co dalej z odpadami?

Cele:

Wiadomości: uczeń zna pojęcia odpady, recykling, surowce wtórne.

Umiejętności: uczeń potrafi segregować odpady ze względu na materiał z którego zostały wykonane, zna grupy odpadów powstających w gospodarstwie domowym.

Postawy: uczeń rozumie konieczność i znaczenie odzyskiwania surowców wtórnych.

Metody: Praca w grupach, mapa mentalna.

Pomoce dydaktyczne: Karta pracy ucznia, pojemniki z odpadami.

Wstęp:

Prowadzący prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia odpady.
[proponowana odpowiedź: odpady to każdy zużyty przedmiot, substancja stała lub ciekła, powstała w wyniku działalności gospodarczej człowieka lub jego bytowania, przeznaczona do usunięcia, jako nieprzydatna do dalszego wykorzystania, nie jest odprowadzana do wody!]

Prowadzący prosi by uczniowie ustalili: jakie zachowania ludzi wpłynęły na wzrost wielkości odpadów w ostatnich latach.
[oczekiwana odpowiedź:
- wzrost dobrobytu a więc artykułów wszelkiego rodzaju,
- produkcja przedmiotów jednorazowych,
- drogie i kłopotliwe naprawy, więc lepiej kupić coś nowego,
- nowe typy i marki, które musi się mieć koniecznie,
- przesada z nadmiarem opakowań, pakuje się
produkty nawet wtedy gdy tego nie wymagają, lecz tylko ze względów reklamowych,
- wzrost domostw z urządzeniami grzewczymi, w których nie można spalać odpadów (piece gazowe, elektryczne)]


Rozwinięcie:


1. Prowadzący prosi o przeanalizowanie polecenia pierwszego z karty pracy. Praca w 3-4 osobowych grupach

    Polecenie 1. Przeanalizuj rysunki i odpowiedz na pytania:

    a). Co człowiek robi ze swoimi odpadami?

    b). Jakie to stwarza problemy?









    Uczniowie uzupełniają mapę.


    należy :
    - znaleźć miejsce
    - ująć metan
    - odizolować wody gruntowe od wysypiska
    - brzydki zapach..

    - problem składowania popiołów


    - zanieczyszcza wody
    - zagrożenie dla zwierząt
    - brudne plaże


    TWORZY WYSYPISKA ŚMIECI
    SPALA
    ZATAPIA W MORZU








    ODPADY








    PRZETWARZA I WYKORZYSTUJE
    NIEBEZPIECZNE ODPADY SKŁADUJE
    ZAKOPUJE

    - zorganizowanie systemu zbierania odpadów
    - pojemniki na segregację
    - musi być odbiorca
    - przetwarzanie


    - pozostają niebezpieczne przez tysiące lat
    - nie wiemy jak się pozbyć niebezpiecznych odpadów


    - trujące związki mogą przenikać do gleby i wód gruntowych
    - wysokie koszty oczyszczania skażonego terenu


    2. Prowadzący rozdaje grupom pojemniki z różnymi odpadami i prosi by uczniowie podzielili je na grupy podobnej kategorii. Zamiast pojemników z odpadami można przygotować kartoniki z nazwami odpowiednich odpadów. Po ustaleniu kategorii odpadów prowadzący prosi, by uczniowie w 3-4 osobowych zespołach zastanowili się jak można wykorzystać wymienione odpady?


    Propozycja odpowiedzi:

    ODPADY

    metale
    papier
    szkło
    odpady organiczne
    opakowania
    plastikowe
    tekstylia
    Wykorzystanie
    przerobić na nowe beczki, puszki i inne przedmioty

    gazety, opakowania, chusteczki higieniczne

    po dezynfekcji można ponownie napełnić lub przetopić i przerobić

    przerobić na kompost

    meble ogrodowe, kosze na śmieci, materiały budowlane i izolacyjne, po przetworzeniu do produkcji dywanów
    z włókien naturalnych
    biowłóknik do rekultywacji składowisk a ze sztucznych geowłókniny do budowy autostrad
    3. Prowadzący zadaje pytania:

      1. Dlaczego warto segregować odpady?
        [łatwiej je powtórnie wykorzystać]

      2. Jak nazywamy odpady, które można powtórnie wykorzystać?
      [surowce wtórne]

    4. Prowadzący prosi o wykonanie polecenia 2 z karty pracy.

      Polecenie 2. Schemat przedstawia sposób zagospodarowania odpadów, w miejsce liter: A,B,C,D,E,F,G wstaw poniższe pojęcia.




      Pojęcia: surowiec, składowanie, odpady, gospodarcze wykorzystanie,

      recykling, produkt, spalanie.

      5. Uczniowie zapisują wnioski i definiują pojęcie recykling:

      - Każdy odpad staje się surowcem z chwilą jego zagospodarowania.

      - RECYKLING to forma utylizacji, odzyskiwanie surowców wtórnych z materiałów odpadowych.


      A jak starczy czasu:

      6. Prowadzący prosi by uczniowie zaplanowali działania, które należy podjąć, by wprowadzić selektywną zbiórkę odpadów na osiedlu.

      [Np: budowanie świadomości ekologicznej przez odpowiednie szkolenia dzieci, młodzieży i dorosłych, lekcje w szkole, konkursy, reklama, dużo pojemników do segregacji odpadów, sprawny odbiór odpadów, kary za nieprzestrzeganie zasad, odpowiednie uregulowania prawne, zachęcenie sprzedawców do sprowadzania produktów w opakowaniach ekologicznych...]


      KARTA PRACY UCZNIA


      1. Przeanalizuj poniższe rysunki i odpowiedz na pytania.

      a) Co człowiek robi ze swoimi odpadami?
      b) Jakie to może stwarzać problemy?











      2. Schemat przedstawia sposób zagospodarowania odpadów. W miejsce liter wstaw poniższe pojęcia: surowiec, składowanie, odpady, gospodarcze wykorzystanie, recykling, produkt, spalanie.




      Scenariusz zajęć: opracowała Agnieszka Michalak-Ochrem

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie