Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Środki społecznego pezekazu wobec wartości moralnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1579 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Telewizja, radio, prasa i Internet stały się nieodłącznym elementem życia każdego z nas. Czy w kontakcie z mediami jesteśmy w stanie kontrolować swoją świadomość, bronić własnego systemu wartości i w efekcie korzystać z dobrodziejstwa informacji?

Ks. Władysław Gudz
nauczyciel religii
Szkoła Podstawowa w Chodywańcach



ŚRODKI SPOŁECZNEGO PRZEKAZU WOBEC WARTOŚCI MORALNYCH


O środkach społecznego przekazu mówi się, że są czwartą władzą. Myślę, że są pierwszą. Wszechpotężną władzę nad ludźmi ma telewizja, radio, prasa a obecnie internet.
Mówi się, że rodzina jest najmniejsza komórką społeczną, warto, więc się zastanowić głębiej nad tym, jak dziś funkcjonują nasze rodziny. Rzeczywiście, rodzina skupia w sobie wiele spraw, które dotyczą ludzkiego życia. W rodzinie człowiek się rodzi. Tu wzrasta i dojrzewa, uczy się podstawowych zadań. Tu rozpoczyna się proces kształtowania charakteru i rozwoju życia duchowego.
Mamy, więc rodzinę, która bazuje na małżeństwie kobiety i mężczyzny. Mamy rodziców, którzy rozpoczynają cykl wychowania dzieci. Na pewnym etapie dołącza do nich szkoła, która ma pomagać w procesie wychowawczym. To wszystko razem jest bardzo potrzebne i godne zauważania.
Ale właściwie w każdym domu mamy jednego lub kilku „gości", którzy przebywają w rodzinie na sposób stały i mają bardzo wyraźny głos. Środki społecznego przekazu wpływają na życie i rozwój członków rodziny.
Chciałabym zwrócić uwagę na to, jak ogromną rolę spełniają w naszych domach media. Według badań, które przeprowadzają socjolodzy interesujący się wpływem mediów na życie rodzin, w Polsce człowiek żyjący średnio 75 lat spędza przed telewizorem 23 łata swojego życia ( odliczają codziennie 8 godzin na sen).Jest to dużo czasu. Jeżeli więc człowiek spędza tak długo czasu przed telewizorem , to z pewnością jest pochłonięty przez telewizję i przez to wszystko, co dostrzega na szklanym ekranie. Dołóżmy do tego słuchanie radia, a także czytanie prasy- i mamy obraz tego, co dzieje się z dzisiejszym człowiekiem.
Ostatnio można zauważyć dominację internetu. Dotyczy to szczególnie łudzi młodych, którzy są zafascynowani nowoczesnymi mediami, pomagającymi nie tylko zdobywać wiedzę, ale także włączającymi w czynne uczestnictwo medialne. Można w ten sposób podejmować dialog, korespondować, wypowiadać swoje opinie i sądy. To jest temat nowy, który, sadząc po tempie rozwoju, w pewnym momencie może nawet wyprzedzić telewizję, gdyż daje możliwość osobistego zaangażowania.
Przechodząc do meritum tematu- roli mediów w rodzinie, chciałabym zaznaczyć jego cel, mianowicie zastanowienie się nad tym, co jest istotne dla prawidłowego rozwoju rodziny chrześcijańskiej , do chrześcijańskiego wychowania dzieci, do przestrzegania wszelkich zjawisk społecznych i moralnych.
Pragnę zwrócić uwagę, że wychowanie religijne, moralne ma bardzo ważne znaczenie dla całego życia człowieka, szczególnie młodego. Nie można go traktować marginalnie, ubocznie. Trzeba wiedzieć, że to ono powoduje, iż inaczej podchodzi się do swoich życiowych obowiązków. Człowiek właściwie wychowywany jest przede wszystkim człowiekiem odpowiedzialnym. To wszystko, oczywiście, ma konsekwentny wpływ na życie rodziny. Tak samo, a nawet chyba jeszcze silniej, wpływa na osobowość człowieka prasa negatywna, która powoduje degradację wartości moralnych. W dzisiejszych czasach chyba najmocniej wpływa na życie rodzinne oglądanie telewizji. Telewizja właściwie rządzi światem, rządzi umysłami, wpływa na formacje polityczne. Im społeczeństwo jest mniej wykształcone, mniej zdaje sobie sprawę, jak może być manipulowane, tym większy wpływ na ludzi ma telewizja. Możemy tu mówić, oczywiście, o różnych programach telewizyjnych, o tzw. różnych kanałach. Telewizja publiczna, która ma zabezpieczać najważniejsze dobra dla obywateli, zwłaszcza, gdy jesteśmy zobowiązani do opłacania abonamentu, ma służyć wszystkim obywatelom i nie może być stronnicza. Widzimy jednak, jaka jest. Wiemy dobrze, że nie ma w nie obiektywizmu, nie spełni tej funkcji korzystnej dla społeczeństwa.
Każda rodzina powinna wykorzystywać to, co ma do dyspozycji. Powinna szukać programów takich, które budują, rozwijają twórczo, pomagają żyć zgodnie z zasadami moralnym, chrześcijańskimi. Jednocześnie trzeba unikać audycji promujących przemoc, brutalizm, seks i wszystko, co niszczy ludzi i rodzinę. Musimy ciągle pamiętać, że telewizja jest niebezpiecznym narzędziem, przekazującym wiele zła, ale i dobro. Umiejmy, zatem dokonywać właściwych wyborów.
Pośród ważnych dla człowieka mediów znajduje się radio, które w Polsce ma ogromne możliwości. Słuchajmy więc w radiu audycji takich, które by pomagały nam wychowywać, formować, informować, budować rodzinę i odpowiadałyby na wiele nurtujących nas spraw.
Dzisiaj nie można nie uwzględnić internetu, który jest obecny w wielu domach i przy którym młodzi spędzają dużo czasu. Do internetu trzeba podchodzić z dużą ostrożnością. Ale jest przed nim duża przyszłość i może ona spełnić dużą rolę, pomagając nam bieżąco orientować się w sytuacji na świecie. To w internecie właśnie świat widać jako globalną wioskę. Do internetu należy dołączyć kasety wideo- to także jest świat wielkich możliwości, które wpływają na to, co człowiek myśli, jak się zachowuje, jak odnajduje siebie w rzeczywistości rodzinnej.
Środki masowego przekazu stosują różnorodne techniki, włącznie z elektronicznym, sfałszowaniem obrazu i dźwięku, aby dla własnych celów zmienić prawdę w jakieś wydarzenie. Środki masowego przekazu są wielka zdobyczą naszej cywilizacji, ale jeśli nie będą służyły powszechnemu dobru, obrócą się przeciw człowiekowi. Z jednej strony - nie wolno im manipulować
faktami, narzucać wizji wydarzeń niezgodnej z prawdą , z drugiej strony- muszą pamiętać o złotym środku, tzn. powinny starać się zawsze o obiektywizm.
Ktoś zapyta: jak odkryć to, co prawdziwe? Jak bronić się przed tym, co fałszywe? Które treści mamy przyjmować, a które odrzucać?. Najogólniej pisząc, nie wolno obrażać własnego rozumu, czyli należy zawsze robić użytek z tego, co wyróżnia nas od wszystkich innych istot stworzonych. Rozum i ludzkie serce, sumienie oświecone wiarą- to podstawowe wyznaczniki, jakimi powinien kierować się człowiek. Ci, którzy innych przeciągnąć na swoją stronę starają się zaciemnić im rozum, zdeformować sumienie. Toczy się dzisiaj prawdziwa wojna o człowieka, o jego duszę. Przejawia się ona głównie w tym, że człowieka próbuje się odciągnąć od wytworów współczesnej kultur}', od kupowania, oglądania brania do ręki, itp.
Jak uświadomić ludziom uśpionym narkotycznym obrazem małego ekranu, że na obraz ten patrzeć trzeba z dużą dozą realizmu i świadomości, że białe nie zawsze jest białe, a czarne właśnie często białe.
Słowo jest podstawowym sposobem kontaktów pomiędzy ludźmi. Nadaje im charakter ludzki, pozwala je pogłębić i uczynić porozumieniem. Co więcej, w odczuciu ludzkim słowo posiada moc twórczą przemieniającą rzeczywistość. Słowem- można wyczarować najbardziej pozytywne przeżycia. Słowem- można także zabić i unicestwić.
Dziś trudniej niż kiedykolwiek uzgodnić wspólnie znaczenie i rozumienie słów. Słów choćby najważniejszych, od których zależy los człowieka i całych społeczeństw. Dla przykładu słowa; miłość, wolność, sprawiedliwość- to dla wielu ludzi znaczą co innego. Konieczna staje się, więc nieufność wobec słów. Tymczasem przekaz informacyjny odbywa się niemal wyłącznie za pomocą słów. Bez słów nie można zdobyć ani wiedzy ani porozumienia. Stosując słowa można otumanić łudzi i zaproponować im, co się chce. Zakodować sposób ich życia, Do najczęściej używanych słów w języku mediów należą tolerancja, postęp, prawa człowieka, pluralizm. Są one analogiczne do wprowadzonych przed laty: walka klas, nowy porządek, naukowy sposób myślenia. A media straszą nimi ludźmi, którzy nie wiedzą, co to oznaczają powtarzają jako własny sposób myślenia.
Czy Polacy, którym media programowo oferują dezinformację słowną, potrafią odczytać jeszcze klasyczne pojęcie słów, wśród których wzrastali? Pojęcia: dobra, zła, honoru, uczciwości? Czy potrafią?.
Czy ktoś sprawdza czy fakty podawane w mediach są prawdziwe? Raczej niewielu. Informacje takie wywołują jednak negatywne emocje. I po to właśnie zostały przygotowane. Jest to typowa manipulacja przy pomocy emocji.
Istnieje dziś moda, czy raczej świadome działanie, które pomniejsza wartości autorytetów i często usuwa je z życia. Dlaczego się tak dzieje? Autorytetem przestają być rodzice, nauczyciele, przywódcy. Przestają istnieć autorytety wysokiej miary i czasu próby. Tymczasem autorytety są zawsze niezbędne w życiu i to na wszystkich poziomach edukacji. Konieczne są też w życiu społecznym i politycznym narodu. Bez autorytetów niemożliwa staje się jakakolwiek odbudowa moralna.
Życie społeczne nie znosi jednak pustki. Na miejsce dawnych autorytetów pojawiają się nowe „gwiazdy" i „ super gwiazdy”. Kreowane są zazwyczaj przez media.
Seks, erotyzm, pornografia – to tematy szczególnie często pojawiające się we wszystkich mediach. „ Luz" – stał się obyczajem lansowanym przez media. Erotyzują życie: okładki pism, filmy, reklamy, muzyka, tańce, ubiory. „ Luz" – w relacjach międzyludzkich, „luz"– w mowie," luz"- w działaniu," luz –na ulicy," „luz"– w szkole. To hasło ma oddziaływać na podświadomość człowieka i być wezwaniem do bycia nowoczesnym i postępowym. Jest, więc sposobem manipulacji człowiekiem. Ciśnie się, więc pytanie na usta: Dokąd prowadzi ta wolność?
Coraz częściej dyskutuje się nad wartościami, nad zasadami, nad strukturami- w imię wolności człowieka.
O dzisiejszym człowieku mówi się, że jest „ homo ludens"– człowiek zabawy, rozrywki. Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z tego, że w kręgu naszej cywilizacji człowiek ma stosunkowo więcej wolnego czasu dziś niż dawniej. Jest to czas, który człowiek w zasadzie przeznacza na rozrywkę. Głód rozrywki wiąże się często z postawą konsumpcyjną. W postawie tej dominuje chęć używania życia, pragnienie wygody i przyjemności bez podejmowania odpowiedzialności. Naprzeciw tym pragnieniom wychodzą media, a szczególnie telewizja. Telewizja posiada najpotężniejszy wpływ na ludzką świadomość, formację intelektualną i moralną.
Głównym przesłaniem telewizji jest wepchnięcie „siłą" polskiego telewidza do Europy i Ameryki. Kim są bohaterowie telewizyjnych programów? Są młodzi i atrakcyjni- bożyszcza mas, przedmiot intensywnych pragnień, marzeń i projekcji psychicznych. Poszukiwacze szalonej rozrywki, którzy w pogoni za nią uzyskują nudę. Największe znaczenie nabrała młodość. Ona jest przedmiotem zazdrości naśladowania ze strony starszych. Mamy do czynienia z naśladowaniem zachowań i ubioru, wszelkiej mody. To telewizja kreuje pewnych ludzi na gwiazdy. Na tym polega manipulacja człowiekiem, że wzorce bohaterów telewizyjnych stanowią projekt na życie. Manipulacja dotyczy całej edukacji człowieka.
Środki społecznego przekazu w swoim przekazie bardzo często działają niszcząco na życie rodzinne przez propagowanie fałszywych wartości i wzorów postępowania, przez zachwalanie fałszywych wizji wierności i uczciwości.
Manipulacja w mediach nie należy do przeszłości. Jest i dziś aktualna i niemal wszechobecna. Zorganizowana jest na wielką skalę strategia kłamstwa i dezinformacji. Kłamstwo sięga po tytuł światopoglądu- religii świata. Uderza w rodzinę, niweczy tradycje, odbiera religię.
Te wszystkie ważniejsze media, o których wspomniałem, rozważamy pod kątem przydatności w rozwoju rodziny. Bo człowiek w domu spędza dużo
czasu, tam się kształtuje jego osobowość, morale. I jeżeli w życiu rodzinnym ma duże oparcie w mediach pozytywnych, które go dobrze wychowują to może wyrosnąć na wspaniałego, uczciwego, oświeconego człowieka,
„ Człowiek w swoich relacjach do masmediów nie może ograniczać się jedynie do ich odbioru lub odrzucenia. Powinien je także poznawać i krytycznie oceniać” (bp Adam Lepa. Lodź 1998 – Pedagogika masmediów).
Bowiem nieprzemyślany i żywiołowy kontakt z mediami uzależnia jednostkę od nich i prowadzi do szkodliwej uległości wobec nie przebierającej w środkach propagandy i hałaśliwej reklamy a także w stosunku do tych działań, które zniekształcają obraz świata,, wartości moralnych i podstawowych.
Po przeanalizowaniu zagadnienia dotyczącego środków masowego przekazu t ich wpływu na wartości moralne nasuwa siej wiele refleksji i pytań.
1. Jakie są skutki wierzenia mediom dla wartości młodego człowieka?
2. Jak uświadomić człowiekowi dystans pomiędzy rzeczywistością a obrazem?
3. Kim są bohaterowie telewizyjnych programów'?
4. Czy telewizja pokazuje polską tradycje i kulturę?
5. Czym edukuje społeczeństwo, a przede wszystkim młodzież i dzieci polska telewizja?
6. Czym karmione są polskie dzieci przez, polską telewizję?
7. Co otrzymują dzieci w zamian za dobranocki: „Bolek i Lolek", Wilk i zając", „ Rumcąjs", gdzie się podział uroczy i łagodny Disney?
8. W jaki stan wiedzy wyposażają człowieka dzisiejsze środki przekazu?
9. Czy w świecie możliwy jest przekaz obiektywny?.
10.Czy gazeta, radio, telewizja, mogą dziś spełniać funkcje językowej edukacji?
11. Co robić, aby uchronić, choć trochę świat komunikacji, który niszczy prawdziwą komunikacje pomiędzy ludźmi?
12. Najistotniejsze jest pytanie, czy dzięki komunikacji masowej poziom życia intelektualnego ulegnie podwyższeniu i jeszcze – gdzie tu jest miejsce na wychowanie młodego człowieka, wpajanie mu właściwych norm moralnych czy etycznych?
W dyskusji na temat środków masowego przekazu i ich wpływu na wartości moralne zawsze będą pojawiały się glosy potępiające i sprzyjające mi, Być może należałoby je starannie wyważyć, aczkolwiek nie da się zaprzeczyć ze odgrywają dominującą role w wychowaniu człowieka i jego późniejszym życiu intelektualnym

Ks. Władysław Gudz

BIBLIOGRAFIA
1. K. Czuba –, Media i władza”, Inicjatywa Wydawnicza << ad astra>> Warszawa 1995
2. Z. G. Grzegorski – „Ja, dziecko i TV”, Poradnik dla rodziców i
wychowawców, Księgarnia św. Wojciecha Poznań 2000
3. .„NIEDZIELA"– tygodnik katolicki nr, 43
artykuły:
Ks. Ireneusz Skubiś – „Wpływ mediów na życie rodziny”, s.14
Czesław Ryszka – „Żyć w prawdzie”, s. 26

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie