Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola środowiska rodzinnego w kształtowaniu języka dzieci z uszkodzonym słuchem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1898 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Celem tej pracy jest uzmysłowienie i podkreślenie roli rodziców w wychowaniu dzieci z uszkodzonym słuchem. Staram się zwrócić uwagę na odpowiedzialność, jaka spoczywa na rodzinie, która dba o rozwój psychiczny swoich dzieci i stara się, aby praca rewalidacyjna przebiegała sprawnie.
Rola środowiska rodzinnego w kształtowaniu języka dzieci z uszkodzonym słuchem.
W życiu każdego dziecka istotną rolę odgrywają rodzice. To oni stają się jego najbliższymi opiekunami, przewodnikami po świecie wartości i pierwszymi nauczycielami mowy. Już w łonie matki dziecko zapoznaje się z jej głosem, oswaja z nim oraz przyzwyczaja do słuchania mowy. Trwałość pamięci spostrzeżeń słuchowych okresu prenatalnego potwierdza choćby fakt, że dziecko już po urodzeniu reaguje na głos rodzicielki, rozpoznaje go i uspokaja się, gdy go słyszy. Obserwując ich twarze, sposób artykulacji, samo zaczyna ich naśladować, wchodząc najpierw w etap głużenia, a następnie zaczyna gaworzyć. To rodzice pomagają dziecku w uczeniu się wyrazów, wzbogacają zasób jego słownictwa, prostują pomyłki językowe i poprawiają składnię. Stanowią oni dla dziecka wzorzec do naśladowania, motywują je do ćwiczeń, kształtują jego osobowość, wpływają na rozwój intelektualny.

Nikt nie zaprzeczy, że jeszcze większa odpowiedzialność za tę ,,pierwszą edukację” spoczywa na rodzicach dzieci niedosłyszących lub głuchych. Ich zadania są trudniejsze. Praca z nimi wymaga bowiem większego wysiłku i poświęcenia znacznie więcej czasu na różnego rodzaju ćwiczenia. Oczywiście rodzice nie pozostają osamotnieni w pracy z dzieckiem niedosłyszącym. Istnieje mnóstwo instytucji powołanych właśnie do udzielania im rad i pomocy. Ich cele są analogiczne do tych przyświecających rodzicom: pragną zapewnić prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy osobom niesłyszącym. Wysiłek lekarzy, pedagogów, logopedów, psychologów i wielu innych specjalistów zajmujących się nimi, jest skierowany przede wszystkim na jak najszybsze rozpoznanie uszkodzenia, jego stopnia, profilaktykę i pracę rewalidacyjną. Sygnalizują konieczność jak najrychlejszego podjęcia się pracy z dzieckiem niesłyszącym jako podstawowy warunek jej powodzenia. Przypominają, że wczesna i prawidłowa diagnoza i w następstwie tego odpowiednio zaplanowana i realizowana praca rewalidacyjna może zapobiec opóźnieniom rozwojowym. Ostrzegają rodziców, że pierwsze lata życia dziecka mają ogromny wpływ na jego rozwój psychofizyczny. Wszak już w początkowych miesiącach życia tworzą się podstawy języka. Niemowlę, jak wspomniałam, reaguje na intonacje i modulacje głosem. Dziecko niejako nieświadomie uczy się mowy, przyswaja sobie dźwięki z otoczenia. Dziecko niesłyszące reaguje natomiast na bodźce wzrokowe i dotykowe. Ono także głuży, ale nie przechodzi w etap gaworzenia. Brak doznań słuchowych hamuje wokalizację. Jeśli dziecko przez celowe wychowanie i trening słuchowy nie będzie stymulowane do naśladowania mowy otoczenia, to szybko zamilknie i w wieku 7 lat stanie się dzieckiem głuchoniemym. Tę świadomość powinni mieć rodzice dzieci niesłyszących. Aby temu zapobiec, rodzice muszą próbować kierowania uwagę dzieci na twarze mówiących i wyrabiać u nich nawyk naśladowania ruchów artykulacyjnych. To jedno z głównych zadań rodziców.

Podkreślam znaczącą rolę środowiska rodzinnego w życiu głuchych dzieci. Rodzice muszą stworzyć dziecku odpowiednie warunki rozwoju, zapewnić o swojej miłości, dać poczucie bezpieczeństwa i przede wszystkim akceptacji. Muszą odrzucić wstyd, który odczuwają, gdy informują innych, że ich dziecko ma wadę słuchu. Dziecko, które nie odczuwa aprobaty i czuje się odrzucone, może zrazić się szybko i zrezygnować z ćwiczeń. Musi być chwalone, wiedzieć, że rodzice są z niego dumni i zadowoleni z postępów, jakie czyni. Błysk radości w oku matki staje się dlań najcenniejszą nagrodą, która zmotywuje go do dalszej pracy. Krytyczne uwagi i grymas na twarzy rodzica sprawi dziecku przykrość i może stać się przyczyną unikania ćwiczeń, z którymi dziecko gorzej sobie radzić. Rodzic powinien zdawać sobie sprawę z tego, że dziecko liczy się z jego opinią, więc nieodpowiednią uwagą może je urazić. Rodzic powinien także wyposażyć się w cierpliwość, serdeczność i rozwagę. Musi uważać, aby nie okazać dziecku swojego zniecierpliwienia, ale zachęcać je do ponownych prób wykonania zadania, które jemu wydaje się łatwe, zaś dziecku bardzo skomplikowane.

W postępowaniu z dzieckiem istotne jest przyjęcie przez rodziców odpowiedniej postawy. Muszą zadawać sobie sprawę z tego, że przesadna opieka, uleganie kaprysom oraz wyręczanie dziecka we wszystkich czynnościach wyrządzą mu wielką krzywdę - ograniczą jego samodzielność, sprawią, że stanie się bezradne i będzie mieć poczucie własnej bezsilności. Rodzice nie powinni izolować dziecka, ale pozwolić na kontakty z rówieśnikami. Nie można pozwolić, by dziecko miało poczucie, iż rodzice się go wstydzą i pragną ukryć przed innymi. Trzeba jedna pamiętać, że nadmierna swoboda, zaniedbywanie, stawianie nadmiernych wymagań dziecku też je zniechęci do pracy. Należy zatem przyjąć taką postawę, która zagwarantuje dziecku prawidłowy rozwój i zapewni sukces pracy rewalidacyjnej. Rodzice i dzieci muszą ze sobą współpracować, aby go osiągnąć. Rodzina powinna zapewnić dziecku wsparcie oraz poczucie pewności siebie. Ich odczuwanie pobudzi je do działania.

Rodzice wiedzą, jaki charakter ma mieć praca z dzieckiem niesłyszącym. Mają do dyspozycji surdologopedów, którzy chętnie udzielają im porad i wskazówek. Rodzice mogą uczestniczyć w zajęciach przez nich prowadzonych i w taki sposób ćwiczyć potem w domu. Surdologopedzi kładą nacisk na systematyczność pracy. Każdą sytuację, zdarzenie można wykorzystać jako trening słuchowy: przywoływać z pamięci wrażenia akustyczne, rozwijać zainteresowania, pobudzać wrażliwość dziecka. Mają dostęp także do fachowej literatury, filmów, programów telewizyjnych, które są propozycją ciekawych ćwiczeń z dzieckiem. Skorzystanie z nich pomoże mu czuwać i wpływać na przebieg rozwoju dziecka. Rodzice powinni również postarać się, aby ćwiczenia były atrakcyjne dla dziecka i stały się też znakomitą zabawą. Wiedzą, że należy mówić do dziecka, otaczać różnymi dźwiękami, pomagać je rozróżniać, prowadzić rozmowy z nim, otoczyć czułą opieką i zapewniać o swojej miłości. Nie jest to łatwe. Rozżaleni rodzice muszą pogodzić się z faktem, że ich dziecko jest głuche lub dotknięte niedosłuchem. Wymaga to czasu. Przechodząc przez kolejne fazy: szoku, pełne determinacji próby szukania pomocy u specjalistów, pogodzenie się z sytuacją i w końcu podejmują pracę rewalidacyjną.

Rodzice są w pewnym sensie przewodnikami swoich głuchych dzieci w świecie dzieci słyszących. Starają się pomóc im zaadaptować się w tym środowisku i pomagać przezwyciężać trudności, jakie dzieci napotykają. Powinni nabrać przekonania, iż potrafią pomóc dziecku, że jemu ta pomoc jest niezbędna. Obserwacja dziecka pomoże im skutecznie pracować z pociechą, a wiara w powodzenie rehabilitacji stanie się gwarancją jej sukcesu.


BIBLIOGRAFIA:

1) Y.Csanyi, Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, Warszawa 1994.

2) U. Eckert, Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej, Warszawa 1982.

3) M. Góralówna, Potrzeby małego dziecka głuchego, Warszawa 1885.
4) M. Góralówna, B. Hołyńska, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, Warszawa 1993.

Autor: Joanna Domeradzka-Kowalkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie