Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uwaga -sekty

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2498 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

UWAGA!!!
SEKTY

Terroryzm religijny to potencjalnie jedno z większych zagrożeń współczesnego świata. Polska nie jest samotną wyspą i w epoce otwartych granic przenikanie idei i osób będzie postępować. Musimy być na to przygotowani.

Mimo statystycznego spadku popularności praktyk religijnych w świecie Zachodu, tylko nieliczni przedstawiciele nauk odważyli się na sformułowanie wniosku, że można sobie wyobrazić życia człowieka bez religii.

Religia to usystematyzowany zespół przekonań, wierzeń i praktyk dotyczących ponadnaturalnej rzeczywistości oraz jej wpływu na świat, ludzkość, człowieka i jego społeczne zorganizowanie.

Wolność sumienia i swoboda wyznania należą do podstawowych praw człowieka. Główną istotą tych pojęć jest wolność przekonań i praktyk religijnych.

Wolności religijne nie są nieograniczone. Granice tych wolności wyznaczają: bezpieczeństwo publiczne, porządek publiczny, zdrowie, moralność publiczna, władza rodzicielska, podstawowe prawa i wolności innych osób.

Funkcjonaliści traktują religię jako pozytywną siłę w życiu społeczeństwa, ponieważ spełnia ona ważne funkcje społeczne. Religia jest siłą spajającą społeczeństwo, ponieważ zapewnia wspólne przekonania, wartości i normy, na podstawie, których ludzie mogą stworzyć wspólną tożsamość. Religia daje odpowiedzi na fundamentalne pytania o ludzką egzystencję. Podejmuje problem życia i śmierci i wskazuje jak ludzie powinni żyć. Określa sens życia i jako jedyna wyjaśnia, co dzieje się z ludźmi po śmierci. Na przekonaniach religijnych opiera się wiele norm społecznych; moralnych jak i prawnych. W krajach muzułmańskich prawo opiera się na Koranie, a w państwach, których kultura wywodzi się z wpływów chrześcijańskich, podstawę norm społecznych stanowi Dekalog. Wielu ludziom religia zapewnia wsparcie emocjonalne i psychiczne. Jest ona szczególnie potrzebna w okresie kryzysu wywołanego śmiercią bliskiej osoby, bowiem nadaje sens umieraniu i przynosi ulgę bliskim zmarłego.

Według zwolenników teorii konfliktu religia spełnia negatywną rolę jako instytucja społeczna. Jej zadaniem w społeczeństwie jest odwracanie uwagi od problemów i cierpienia w świecie doczesnym, poprzez obiecywanie nagrody w przyszłym życiu

W wielu regionach współczesnego nam świata religia jest powodem konfliktów i podziałów społecznych prowadzących nierzadko do działań zbrojnych. Szczególnie ostro problemy te ujawniają się w społeczeństwach, których członkowie są wyznawcami różnych religii: Irlandia Północna, państwa byłej Jugosławii, Izrael, Somalia...

Religia, tak jak każda instytucja społeczna, ma określoną strukturę organizacyjną.

Rozróżniane są cztery najbardziej powszechne formy organizacji religijnych: kościół, sektę, wyznanie kult.

Sekty
Biorąc pod uwagę aktualną koniunkturę religijną można wyodrębnić za J. Vernette trzy podstawowe grupy: sekty o inspiracji judeochrześcijańskiej, które charakteryzuje powrót do Biblii, grupy o inspiracji orientalnej, które wyrosły z podłoża hinduizmu i buddyzmu, grupy i prądy o charakterze gnostycznym i „mistycznym”.

Wcześniejsze ruchy np. Świadkowie Jehowy, czy mormoni osiągnęły wymiar światowy. Przyjmuje się, że istnieje ok. 300 różnorodnych grup – sekt. Zaliczyć do nich możemy: Świadków Jehowy, ruchy „NEW AGE”, Kościół Adwentystów Dnia Siódmego, mormonów, „Dzieci Boże”, Kriszna (Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kriszny), Zakon Różokrzyżowców, Kościół Scjentologiczny, raelian...Nowych ruchów religijnych nie można rozpatrywać globalnie, bowiem bardzo się różnią. Cechą każdego ruchu religijnego jest specyficzny dla niej typ relacji ze światem zewnętrznym. Wzajemne oddziaływanie na siebie społeczeństwa i sekty jest nieuniknione. W odróżnieniu od Kościołów zatwierdzonych, które zachęcają swych wiernych do angażowania się w dzieło reform społecznych, nowe ruchy religijne deklarują radykalną apolityczność.

Nie można utożsamiać sekt z nowymi ruchami religijnymi. W niektórych grupach występuje element religijności, będący podstawą działań zbiorowości destrukcyjnych. Liderzy takich grup często twierdzą, że są istotami boskimi i posiadają nadprzyrodzoną moc. Wymagają od uczniów i wyznawców bezwzględnego posłuszeństwa. Uzależniają ich od siebie nie tylko w sferze duchowej, ale również w innych dziedzinach życia; poczynając od podejmowania decyzji w sprawach najprostszych np. jakiej pasty do zębów używać a kończąc na sprawach osobistych i intymnych dotyczących utrzymywania stosunków intymnych.

Oprócz sekt wyznaniowych występują sekty psychologiczne, terapeutyczno-uzdrowicielskie, ekonomiczne, a także polityczne. Przybierają one różne formy prawne; są to związki wyznaniowe, stowarzyszenia, fundacje, szkoły językowe oraz wszelkie formy działalności gospodarczej np. gabinety odnowy psychologicznej, kursy pozytywnego myślenia, kształcenia umysłu, poszerzania świadomości, firmy sprzedaży bezpośredniej.



Werbunek
Grupa, przygotowując kandydata na członka, stara się spełnić wszelkie jego oczekiwania. Gwarantuje realizację wymarzonego celu. Dostosowuje stopień stawianych wymagań do poziomu zaangażowania i związania się z sektą. Im jednostka jest bardziej uzależniona od grupy, tym wymagań jest więcej, a ich skala jest wyższa. Uzależnienie dotyczy poziomu psychicznego – poprzez emocjonalne związanie się z grupą, a także psychicznym – w sytuacji, gdy osoba przekazała cały posiadany przez siebie majątek na rzecz grupy, zerwała kontakty z rodziną i bliskimi, jak również dotychczasowym miejscem pracy, nauki i zamieszkania. Nowicjuszowi na początku sekta proponuje bardzo szeroki zakres zachowań akceptowanych. Nie stawia na początku większych wymagań. Dopiero po pewnym czasie rosną wymagania. Krok po kroku indoktrynacja swym zasięgiem obejmuje większość dziedzin życia. Kolejny jego dzień wypełniony jest obowiązkami na rzecz grupy. Bywa że każda godzina jest ściśle zaplanowana. Równolegle z tym następuje przecięcie wersów z rodziną, szkołą, uczelnią, pracą, domem... jest to sytuacja z góry zaplanowana przez sektę. Niektóre sekty tworzą własne zamknięte przed światem ośrodki, klasztory. Dodatkowo wprowadzany jest w grupie subjęzyk – powszechnie niezrozumiały. Jednym z elementów odróżniającym członków sekty od innych może być także odmienny strój, tatuaż symbolika... Brak wolności na którą zgadza się adept, rekompensują korzyści wynikające z życia w kolektywnego życia i bezpieczeństwo jakie zapewnia nowa ideologia.

Stosunek do sekt.

Jedna z opcji reprezentowana głównie przez socjologów, religioznawców... głosi, że większość sekt nie wywiera zniewalającego i destrukcyjnego wpływu na swoich członków. Przeciwne stanowisko reprezentują psycholodzy kliniczni i społeczni, psychiatrzy oraz psychoterapeuci. Zjawiska destrukcyjne sekt nie ograniczają się do grup powszechnie uznanych za kryminalne. Sekty prowadzą często różnego typu techniki psychomanipulacji: werbalne, audialne, wizualne...oddziaływujące na psychikę człowieka, co ma na celu poddanie przedmiotu oddziaływania maksymalnemu wpływowi i kontroli jego procesów myślowych i zachowań. Procesy psychomanipulacyjne ukrywane są najczęściej pod przykrywką działań religijnych, edukacyjnych, zdrowotnych...


Nie ma w zasadzie dziedziny życia, w którą nie ingerowałyby sekty.

Dziedziny życia społecznego i jednostkowego, w których odnajdujemy piętno aktywności sekt, to w szczególności sprawy dotyczące dzieci i młodzieży, wychowania i edukacji.
Sekty usiłują inwestować w sferę edukacyjną i kulturalną na różne sposoby: prowadzą działalność o charakterze humanitarnym, kulturalno-oświatową, organizują kolonie wakacyjne, korepetycje...

Poważnym problemem jaki pojawia się w niektórych sektach, jest wykorzystywanie dzieci czy wręcz znęcanie się nad nimi. Podczas masakry w Jonestown zamordowano niemal trzysta dzieci, które zmuszono do wypicia trucizny. Wśród tych dzieci było wiele sierot wcześniej adoptowanych przez Świątynię Ludu. Jednym z problemów w kontekście zagrożeń dla dzieci są rekrutowani przez sekty nauczyciele. Według badań przeprowadzonych we Francji nauczyciele i lekarze są szczególnym celem sekt. Obecna komercjalizacja metod nauczania powoduje nieustanne próby wprowadzenia metod tzw. nowej pedagogiki. Prezentowana w Zachodniej Europie w 1989r. metoda „Klucz do wieku młodzieńczego” sponsorowana przez Lion’s Clab, okazała się zbiorem technik scjentologicznych.

Kolejną dziedziną życia cieszącą się zainteresowaniem sekt jest prowadzenie działalności gospodarczej, finansowej i w tym także polityki zatrudnienia. Sekty zainteresowane są ingerencją w już istniejące struktury ekonomiczne. Odbywa się to poprzez ulokowanie swych członków na kluczowych stanowiskach danego przedsiębiorstwa. Pracowników firmy można zdobyć werbując ich w trakcie różnych zajęć pozazawodowych np. na kursach językowych, wyjazdach wypoczynkowych, poradnictwie zdrowotnego. Popularne kursy asertywności bywają wykorzystywane przez sekty do zmniejszenia dystansu między pracownikiem a kadrą kierowniczą. Charakter metod tam stosowanych niejednokrotnie ociera się o eksperymenty psychologiczne.


Unia Europejska wobec sekt
Jednym z pierwszych dokumentów międzynarodowych poświęconych sektom jest raport R. Cottrella , który 23marca 1984r. przedstawiony został na posiedzeniu Parlamentu Europejskiego – „Raport dotyczący rozwoju sekt i nowych ruchów religijnych w krajach Unii Europejskiej”. W raporcie zwrócono uwagę na gwałtowny rozwój ruchów nowych religijnych. Jako dowód, że grupy te mogą stanowić realne zagrożenie dla społeczeństwa, autor odwołał się do przypadków masowych samobójstw i zabójstw w Jonestown i Gujanie oraz działalność Kościoła Zjednoczeniowego. Zwrócono uwagę także na stosowanie przez sekty tzw. prania mózgu, oderwania od rodziny, przyjaciół, nieufność do tradycyjnych metod leczenia, degradację osoby ludzkiej... Podkreślano, że mimo małej liczebności grypy te wyrządzają duże szkody poprzez rozpowszechniane przez nie publikacje oraz kursy, mające na celu rozwinięcie zdolności umysłu. W raporcie tym za niebezpieczną uznano działalność takich grup jak: Ruch Rajneesha, Ruch Hare Kryszna...

Raport J. Hunta przedstawiony został na forum Parlamentu Europejskiego 29 listopada 1991r., w który wyrażone zostało zaniepokojenie problematyką związaną z działalnością sekt oraz zalecenie podjęcia odpowiednich działań. 28 lutego 1996 r. parlament Europejski opublikował „Rezolucję w sprawie ruchów kultowych w Europie”. Jest on jednym z najbardziej stanowczych dokumentów organizacji międzynarodowych dotyczących sekt. Według UE sekty mogą stwarzać zagrożenie wynikające z ich międzynarodowego charakteru oraz angażowania się w działalność niedozwoloną lub wręcz przestępczą. Działalność sekt to często pogwałcenie praw człowieka poprzez znęcanie się, wykorzystanie seksualne, niewolnictwo, bezprawne przetrzymywanie, propagowanie ideologii rasistowskich, przemyt broni, narkotyków, oszustwa podatkowe...

Parlament Europejski wezwał kraje członkowskie do zagwarantowania skuteczniejszej działalności władzy sądowniczej i policji do zapobiegania bezprawnej działalności kultowej. Ostatni jak do tej pory raport Rady Europy poświęcony nielegalnej działalności sekt powstał w 1999r. jego autorem jest M. Adrian Natase. Na jej podstawie powstała rekomendacja Zgromadzenia Rady Europy, która wezwała m.in. do powołania i wspierania centrów informacji o sektach, popierania organizacji pomocy dla rodzin – ofiar sekt, wspierania ruchów religijnych popierających tolerancję i dialog. W ramach programów pomocy dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej zalecono podjęcie konkretnych zadań w celu powołania w tych krajach centrów informacji oraz powołanie Europejskiego Obserwatorium o sektach. Problem sekt występuje we wszystkich krajach UE.

Problem sekt w Polsce
Źródła katolickie szacują, że w Polsce istnieje ponad 300 sekt obejmujących swym wpływem kilkadziesiąt tysięcy osób.

Problem sekt w Polsce łączy się nierozerwalnie ze współczesną niezwykle burzliwą historią państwa. Wydarzenia polityczne z roku 1980 czyli powstanie Solidarności nie pozostał bez wpływu na politykę władz wobec nowych ruchów religijnych, które aparat władzy wykorzystywał do walki z kościołem katolickim

Ogółem w okresie od 1949 do 1989 r. zalegalizowano w Polsce 34 kościoły i inne związki wyznaniowe. Sytuacja stała się niebezpieczna , gdy w życie weszła Ustawa z 17 maja 1989 r. Na jej podstawie w latach 1990 – 2002 wydano ogółem 153 decyzje o wpisie do rejestru kościołów ( 49 wniosków otrzymało decyzję odmowną). Łatwość w rejestracji nowych grup wyznaniowych wynikała z bardzo liberalnego prawa, które wymagało zaledwie złożenia deklaracji. Deklaracja taka winna zawierać informacje na temat doktryny wyznania, listę co najmniej 15 członków, adres siedziby, statut. W tym czasie zalegalizowano w Polsce działalność kontrowersyjną organizację Sun Myung Moona, której założyciela w USA o nielegalny handel bronią i oszustwa podatkowe. Niejasne przepisy sprawiły, że wielu nieuczciwych ludzi podszywało się pod działalność religijną. Sytuacja zaczęła się zmieniać dopiero po aferze z Kościołem Zjednoczonych Chrześcian, którego założycielem był Z. Szczesiul. Pomysł założenia kościoła i zarobienia dużych pieniędzy przyszedł mu do głowy w więzieniu. Działalność rozpoczął od odraczania poborowych od służby wojskowej. W tym celu założył tylko na papierze „seminarium”, po to aby „alumnom” wydawać odpowiednie zaświadczenia, za które pobierana była określona kwota pieniędzy. Kościół ten był także przykrywką do nielegalnego sprowadzania do kraju towarów niby przeznaczonych na działalność chrytatywną.

Aktualnie obowiązująca Ustawa uchwalona została 26 czerwca 1998r. Według tego przepisu za związek wyznaniowy uznawana jest wspólnota religijna zakładana w celu wyznawania i szerzenia wiary religijną, posiadającą własny ustrój, doktrynę i obrzędy kultowe. Przepis ten umożliwia odmowę rejestracji grupom terapeutycznym, parapsychologicznym, uzdrowicielskim, które podszywają się pod działalność religijną. Podpisy członków grup wyznaniowych w składanej deklaracji muszą być obecnie potwierdzone notarialnie. Nałożono także obowiązek przedstawiania informacji o dotychczasowych formach życia religijnego, co oznacza, że zarejestrowane mogą być jedynie ukształtowane już związki wyznaniowe, posiadające już pewną historię. Rozszerzono także zakres informacji zawartych w statucie o zasad nabywania i utraty członkostwa, informacji o duchownych, informacji o duchownych... Tak sformułowane prawo daje organowi rejestrowemu większy zakres przesłanek uprawniających do wydania decyzji odmownej. Bardzo ważna zmiana przepisów polega także na tym, że w razie stwierdzenia prawomocnym wyrokiem sprzeczność działalności grupy wyznaniowej z prawem mogą być one wykreślone z rejestru. Po czterech latach obowiązywania nowych przepisów sytuacja z legalizacją grup wyznaniowych uległa diametralnej zmianie. Poprzednio rocznie wpływało średnio 20-30 wniosków o rejestrację, to po zmianie przepisów w ciągu dwóch lat wpłynęło ok. 10 wniosków. W 1997 r. rząd podjął decyzję o utworzeniu Międzyresortowego Zespołu do spaw Nowych Ruchów Religijnych, który w 2000 r. przedstawił raport na ten temat. Zarządzeniem nr 15 z dnia 16 marca 2001 r. prezes Rady Ministrów powołał w miejsce istniejącego wcześniej Międzyresortowy Zespół do spraw Grup Psychomanipulacyjnych jako swój organ opiniotwórczy. Celem jego działalności było opracowanie analiz i opinii na temat zjawisk związanych z grupami psychomanipulacyjnymi w Polsce, diagnoza i analiza istniejących z ich strony zagrożeń oraz ich wpływu na jednostkę, rodzinę i społeczeństwo. Niestety jednostka ta została zlikwidowana.

W jaki sposób sekty religijne przekraczają granice norm społecznych, prawnych, obyczajowych...?

Część sekt nie kryje swych ambicji zawładnięcia światem.

W tym celu sekty kierują swych zaufanych ludzi do struktur politycznych, gospodarczych, naukowych, a także do mediów, aby przejmować nad nimi kontrolę.

-Sekty satanistyczne naruszają porządek społeczny poprzez profanowanie cmentarzy

-inne sekty szkodzą zdrowiu swych członków, poprzez stosowanie niezbilansowanej diety, głodówek oczyszczających nie konsultowanych z lekarzem...

- często sekty naruszają prawa rodzicielskie poprzez agitację prowadzoną w placówkach oświatowo-wychowawczych. Często umożliwiają to fasadowe instytucje, stowarzyszenia, kluby, kursy... bez wiedzy i woli opiekunów prawnych.

-sekty wielokrotnie uniemożliwiają swobodną ocenę zaproponowanej religii, stosując takie techniki jak bombardowanie miłością, wprowadzanie w błąd, hipnozę, presję grupy, odebranie prywatności, pozbawianie snu, uzależnienie finansowe, wzmacnianie poczucie winy ...

Do najtragiczniejszych przejawów działalności sekt należy zaliczyć następujące wydarzenia:

- 18 listopada 1978 w Jonestown w Gujanie ponad 900 członków Świątyni Ludu Jima Jonesa popełniło zbiorowe samobójstwo

- 9 września 1987 r. w okolicach Seulu w Korei Południowej otruło się 32 wyznawców Pak Soon-Ja

- 19 kwietnia 1993 r. w Stanach Zjednoczonych ponad 80 członków Szczepu Dawidowego zginęło po wysadzeniu w powietrze i podpaleniu farmy Waco w Teksasie podczas szturmu policji i FBI

- 24 grudnia 1995 r. w okolicach Grenoble we Francji znaleziono 16 ciał członków Zakonu Świątyni Słońca

- w marcu 2000 r. w kościele w małym miasteczku Kanungu w Ugandzie 500 wyznawców Ruchu na rzecz Przywrócenia Dziesięciu Bożych Przykazań popełniło zbiorowe samobójstwo śpiewając, modląc się i podpalając budynek

w Polsce jak do tej pory nie odnotowano tak spektakularnych zdarzeń inspirowanych eksterministycznymi doktrynami religijnymi. Nie oznacza to jednak, że takie zagrożenie nie istnieje. Świadczyć o tym może aktywna działalność na terenie naszego kraju ugrupowań znanych ze stosowania przemocy oraz podejrzanych o kwestionowanie zasad ustrojowych i porządku prawnego. Za przykład może posłużyć działalność Bractwa Zakonnego Himawanti i jego przywódcy R. Matuszewskiego. Od kilku lat z niepokojem obserwowana jest aktywność działaczy sekty Aum Najwyższa Prawda. Jej wysłannicy zamieszkali w podwarszawskim Sulejówku w 1996 r. podając się za artystów, tworzących muzykę relaksacyjną i medytacyjną. W rzeczywistości propagowali w Polsce nauki swojego guru Shoko Asahary. Polska jest również penetrowana przez wysłanników Kościoła Scjentologicznego. Sekta ta jest oskarżana o stosowanie terroru psychicznego wobec członków oraz ich bliskich. Coraz bardziej aktywne są w naszym kraju środowiska rasistowskie spod znaku White Power. Niepokój budzą niektóre środowiska muzułmańskie w Polsce, utrzymujące bliskie kontakty z fundamentalistami islamskimi za granicą.

Bractwo Zakonne Himawanti
Według oficjalnych informacji bractwo to jest nieformalną, ponadwyznaniową organizacją duchową o charakterze ekumenicznym, powołaną do rozpowszechniania duchowego Orędzia Laja Jogi. Istnieje w polsce od 1983 r. i jest największą ezoteryczną szkołą duchowego rozwoju opartą na misterium tradycji śiwaickiej jogi i sanathana dharmie – odwiecznej wiedzy wedyjskiej. Na czele tej organizacji stoi Ryszard Matuszewski. Ocenia się, że ma on kilka tysięcy uczniów. W grupie tej są głównie osoby z wyższym wykształceniem: lekarze, terapeuci, nauczyciele. W grudniu 1997 r. w wyniku udowodnionych gróźb zamachów bombowych na obiekty sakralne w Częstochowie, na Jasnej Górze R. Matuszewski został skazany na 1,5 roku więzienia w zawieszeniu na 3 lata. Ostatecznie jednak trafił do więzienia z którego wyszedł w czerwcu 2001 r. jednak już w grudniu tego samego roku rozpoczął bardzo aktywną działalność, prowadząc regularne szkolenia z zakresu Laja Jogi. W maju 2003 r. został ponownie aresztowany za pobicie, podpalenie mieszkania, wysyłanie listów z pogróżkami...

Ruch Raeliański
Ruch Raeliański powstał w 1974 r. we Francji. Jego przywódcą i założycielem jest Claude Vorilhon – dziennikarz sportowy. Twierdzi, że został spłodzony przez kosmitów, tak jak Budda, Jesus, Mahomet. Objawienie otrzymał w 1973 r. kiedy zobaczył statek kosmiczny. Ufoludek przekazał mu, że przybył z odległej krainy, podobnej do Ziemi. Zamieszkują ją ludzie, którzy kiedyś przybyli na Ziemię i stworzyli tu życie i zainicjowali wszystkie religie. Przekazali mu także wiedzę dotyczącą inżynierii genetycznej, umożliwiającej wyprodukowanie w laboratorium życia. Lekarze należący do Raelian ogłosili już światu przyjście na świat 3 ludzkich klonów. Sekta na charakter międzynarodowy, działa w 67 krajach świata i dysponuje pokaźnym majątkiem ( ocenia się, że tylko w samej Francji jej majątek szacuje się na 30 milionów franków). Raelianie pojawili się także w Polsce. Pierwsze spotkanie zorganizowano w hotelu Marriot w 1990 r. Wniosek o zarejestrowanie sekty został rozpatrzony negatywnie. Oczywiście nie oznacza to, że nadal nie działają w kraju jej wyznawcy. Nie można jednak lekceważyć niebezpieczeństw wynikających z działalności przedstawicieli tej sekty. Warto wiedzieć, że w 2000 r. we Francji sąd skazał 49-letniego raelianina za nadużycia seksualne wobec nieletniej. W 2001 r. inny członek tej sekty został skazany za gwałt na 6-letniej dziewczynce. Czterech innych wyznawców sekty skazano za zmuszanie nastolatek do seksu w czasie obozu przebudzania i medytacji.

W związku z aferami pedofilskimi w amerykańskim Kościele Katolickim raelianie przeprowadzają w całej Europie szeroką akcję anypedofilską, którą prowadzi stowarzyszenie Nopedo (Nie dotykaj moich dzieci) . Skierowana jest ona przeciwko Kościołowi Katolickiemu, oczywiście w celu odsunięcia takich samych podejrzeń od sekty.

Kościół Scjentologiczny
Dotychczasowa działalność w różnych częściach świata pozwoliła rządom w wielu krajach uznać to ugrupowanie za jedno z najbardziej agresywnych. Cel scjentologii to tzw. oczyszczanie świata, w wyniku czego wszyscy staniemy się scjentologami. Za duchowego przywódcę idei tej uważa się amerykańskiego pisarza literatury science fiction Laffffayette’a Rona Hubbarda. Jego książka „Dianetyka – nić przewodnia ludzkiego rozumu” położyła podwaliny pod rozwój scjentologicznej ideologii. Szacuje się, że sekta posiada około 700-set centrów ulokowanych 65 krajach świata. Organizacje które skupia sekta są aktywne we wszystkich niemal dziedzinach życia społecznego: gospodarce, polityce, edukacji, wychowaniu... W skład piramidy organizacyjnej sekty wchodzą m.in.

-Celebrity Centers – struktura ta kiruje swą ofertę do artystów i innych osób publicznych, co ma wpływać na zdobycie powszechnego uznania. Należą do niej takie gwiazdy jak: John Travolta i Tom Cruise

-ABLE (Stowarzyszenie na rzecz Lepszego Życia i Edukacji – struktura skierowana głównie dla uczniów i dorosłej młodzieży, przedstawiająca propozycje w dziedzinie kształcenia oraz wychowania

-ZIEL (Centrum Indywidualnego i Efektywnego Uczenia się) – ma na celu zapoznać dzieci i dorosłych z metodą uczenia się i studiowania według metod opracowanych przez ich duchowego przywódcę.

W publicznych deklaracjach sekty kreowana jest ona na swego rodzaju poradnię życiową, w której każdy może odnaleźć drogę do rozwiązania swojej indywidualnej sytuacji życiowej. Najbardziej charakterystyczną metodą rekrutacji jest propozycja bezpłatnego przeprowadzenia testu osobowości –„OCA –Oxford Capacity Analyse”, następnie auditing (wielokrotne powtarzanie opowieści o swych najbardziej bolesnych przeżyciach. Warto tu zaznaczyć, że w świecie naukowym metoda ta została uznana za niebezpieczną, często prowadzącą do depresji, stanów lękowych, załamania nerwowego. Jeszcze inną metodą pozyskiwania nowych członków jest tzw. oczyszczanie Rundown. Program ten polega na połączeniu aktywności fizycznej, spożyciu witamin, specyficznie dobranej żywności i codziennego kilkugodzinnego korzystania z sauny. W efekcie użytkownik wprowadzony jest w stan w którym doznaje halucynacji.

Działalność scjentologii zauważalna jest wyraźnie w sferze edukacji.

Oferta dziecięca obejmuje zarówno auditing jak i metodę tzw. objaśniania słów.

W roku 1997 we Francji sekta zorganizowała narodową kampanię na rzecz walki z analfabetyzmem, co pozwoliło jej wejść w posiadanie 5 szkół prywatnych i kontrolę nad instytucjami zajmującymi się dokształcaniem. Sekta zajęła się także organizowaniem wypoczynku letniego dla dzieci. Scjentologia jest także jedną z najbardziej wpływowych organizacji zajmujących się kształceniem zawodowym. Szkolenia przez nią organizowane oparte są na teorii i metodach L. R. Hubbarda; są to różnego typu kursy i staże za które pobierane są bardzo wysokie opłaty.

W Polsce oficjalnie nikt nie przyznaje się do należenia do tej sekty, co nie oznacza, że nie ma tu ona grona swoich zwolenników. Scjentologiczne kursy organizowane były m.in. w Poznaniu (Pierwsze Seminarium Dianetyczne) 1999r., prowadzona jest sprzedaż publikacji sekty, działają strony internetowe.

Poznać ukryty mechanizm
Co takiego znajduje człowiek w danej grupie czego nie znajduje w swoim najbliższym otoczeniu, Kościele, w swoim środowisku? Bardzo często zdarza się tak, że niczego nie szukał a to do niego ktoś przyszedł, jawnie agitował pod szkołą czy na ulicy. Porozumienie następuje, bowiem grunt jest podatny, bo wcześniej istniały pewne pragnienia, potrzeba braterstwa, solidnie skonstruowanych i ustalonych koncepcji prawdy i społeczeństwa, dążenia do ideału. Jeśli chcemy stworzyć skuteczny system pomocy, podstawowym zadaniem jest określenie motywacji. U podłoża bardzo często odnajdujemy skrywany strach, wzmacniany brakiem poczucia bezpieczeństwa. Przynależność do totalitarnej grupy religijnej może być wówczas traktowany jako swoista obrona przed tą paniką w stosunku do życia. Neofita często znajduje w takiej grupie solidną strukturę, gdzie inni myślą za niego, gdzie ma pewność, że należy do garstki wybranych. Silne wewnątrzorganizacyjne zespolenie grupy i niepowtarzalność jej tez daje adeptowi poczucie nowej, stymulującej siły.

Droga powrotu
Zrozumienie problemów jest konieczne, jeśli chcemy aby dialog był autentyczny. Pomoc w korekcie obranej drogi jest możliwa jedynie wówczas, kiedy dotrzemy do wnętrza ukrytego mechanizmu wewnętrznego. Jeśli postępujemy odwrotnie, jeśli poprzez kłótnie i wymówki doprowadzamy do napiętych stosunków ryzykujemy utratą więzi. Przesłanie dziecku znajdującemu się w sekcie wiadomości o rodzinie, wysłanie mu rysunku czy zdjęcia młodszej siostry zdziałać może bardzo wiele. Więź ta pomaga przygarnąć osobę, która opuszcza sektę, która bardzo często jest osamotniona i czuje się zagubiona. Najważniejszym czynnikiem przemian jest nasza własna gotowość, by zmienić samego siebie zamiast domagać się tego wyłącznie od drugiej strony.

Program profilaktyczny
Jakie podjąć kroki, kiedy mamy podstawy do podejrzeń, że ktoś z naszych bliskich należy do grupy niebezpiecznej?

1. Gromadzić wszystkie możliwe informacje o danej grupie.

2. Jeśli bliska osoba znikła zgłosić ten fakt na policję.

3. Skontaktować się z adwokatem w sprawie zabezpieczenia majątku.

4. Zachowywać wszystkie zaświadczenia lekarskie i recepty, które można zdobyć przed i po wstąpieniu do sekty.

5. Włączyć się w działalność któregoś z Towarzystw Obrony, by uzyskać dostęp do informacji i dodatkową pomoc.


W Rejestrze kościołów i innych Związków Wyznaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Departamentu Wyznań znajdujemy 151 zarejestrowanych kościołów.

Polskie ośrodki pomocy, informacji o sektach i nowych ruchach religijnych:
22 ośrodki pomocy i tu m.in. wg danych z 1998r
Poznań:
Dominikańskie Centrum Informacji o Sektach i Nowych Ruchach Religijnych, ul. Kościuszki 99, 61-716 Poznań, tel. (0-61)533-366

Ruch Pomocy Rodzinom Poszkodowany, przez Sekty, ul. Pollaka 13, 61-716 Poznań, tel. (0-61)821-78-91



Bibliografia:

- N. Goodman – „Wstęp do socjologii” , Poznań 1997

- G. Mikrut, K. Wiktor – „Sekty za zamkniętymi drzwiami” , Kraków 2004

- K. Olechnicki, P. Załęcki – „Słownik socjologiczny”, Toruń 1998

- G. Rowiński – „W niewoli sekt”, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2001

- H. Smith – „Religie świata” , Warszawa 1994

- P. Sztompka. - „Socjologia”, Kraków 2003

- A. Tokarczyk – „Religie współczesnego świata” , Warszawa 1978

- J. Wach – „Socjologia religii” , Warszawa 1961

- Z. J. Zdybicka – „Religia i religioznawstwo” , Lublin 1988

- J. Vernette – „Sekty” , Warszawa 1998

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beata Witek

nauczyciel

mgr filologii polskiej

Szkoła Podstawowa w Wylatowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie