Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W świecie mitów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1916 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Mitologia to najpiękniejszy wytwór ludzkiej wyobraźni. Jest zbiorem nieśmiertelnych tematów, motywów, symboli bez których i dziś sztuka nie umie
się obejść i wciąż do nich powraca.

Lekcja 1

Temat: Czym jest mit?

Przebieg lekcji:
  1. Dwóch uczniów prowadzi między sobą wcześniej przygotowany dialog:
    • Czy wiesz, że strusie, gdy boją się chowają głowę w piasek?
    • Tak, słyszałem o tym, ale to fałsz. Ludzie od dawna o tym mówią, ale to przecież mit. Strusie tylko wyciągają szyję i kładą ją na ziemi.
    • Ale gdyby tak nie było, to, po co mieliby tak mówić?
    • Rzeczywiście jest to bardzo rozpowszechnione, tym niemniej jednak jest to mit.
    • Ja jednak myślę, że jest w tym trochę prawdy.
  2. Jakie znaczenie słowa wynika z tej rozmowy? Uczniowie próbują sformułować wstępną definicję mitu.
  3. Wspólne przypomnienie mitów poznanych w klasach młodszych, np. Demeter i Kora, Syzyf, Dedal i Ikar oraz krótkie ich omówienie.
  4. Uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy i otrzymują teksty
    I. frag. wstępu do "Mitologii" J. Parandowskiego II.frag. książki "Mitologia starożytnej grecji" P. Mrówczyńskiego
    Po zapoznaniu się z tekstami próbują odpowiedzieć na pytania:
    • Czym jest mit?
    • Jakie były przyczyny jego powstania?
    • Jaki był cel ich powstania?
  5. Próby sformułowania własnej definicji mitu, np. Mit to opowieść o bogach i bóstwach. Także o tym jak powstał świat, człowiek, zwierzęta i obyczaje.
    Mity opisują również wierzenia danej społeczności.
  6. Zapisanie na tablicy najtrafniej sformułowanej definicji.
  7. Konfrontacja własnej definicji z definicją słownikową.
  8. Podanie tematu lekcji i zapisanie go na tablicy.
  9. Praca w grupach. Uczniowie uzupełniają tabelki korzystając z własnej wiedzy.
    Tematyka mitu Tytuł mitu
    I. Historie o bogach i bóstwach
    II.Opowieści o powstaniu świata, wyjaśniające różne zjawiska przyrodnicze
    III.Historie znanych rodów
    IV. Losy jednostek, które miały wpływ na kształtowanie świata
  10. Relacja z wykonanych zadań.
  11. Prezentacja planszy porządkującej tematykę mitów i zapoznanie z nią uczniów. Dopisanie do schematu tytułów mitów.
  12. Zadanie i omówienie pracy domowej. Napisz streszczenie dowolnego mitu, który nie należy do kultury greckiej i zaklasyfikuj go zgodnie z podanym schematem.
Zadanie dla chętnych: Czy biblijna opowieść o stworzeniu człowieka jest mitem?
Uzasadnij swój pogląd.

Lekcja 2

Temat: Czy Prometeusz zasługuje na miano dobroczyńcy ludzkości?

Przebieg lekcji:

Jeżeli uczniowie przeczytali biblijną opowieść o stworzeniu człowieka lekcja może zacząc się od omówienia pracy domowej i rozmowy o tym, jaki był człowiek, jak radził sobie i czy miał sprzymierzeńców?
Można dodatkowo pokazać reprodukcję obrazu np. M. Anioła"Stworzenie człowieka" lub P.P. Rubensa "Adam i Ewa w raju". Jeśli uczniowie nie przeczytali "Księgi rodzaju" lekcję możemy zacząć tak:
  1. Uczniowie otrzymują tekst z mitem "Prometeusz"wg. J. Parandowskiego i zapoznają się z nim.
  2. Po przeczytaniu wybrani uczniowie opowiadają własnymi slowami treść mitu, próbująć jednocześnie wyrazić opinię na temat tego, że Prometeusz jest uważany za najpiękniejszą postać mitologii greckiej.
  3. Rozwiązanie rebusu, który jest odpowiedzią na pytanie: Jak nazywa się człowiek, który pomaga innym?(Dobroczyńca).
  4. wyszukiwanie w słownikach wyrazów bliskoznacznych- synonimów wyrazu dobroczyńca.
  5. Dyskusja na temat: Czy Prometeusz zasługuje na miano dobroczyńcy ludzkości?(prowokacja do prezentacji różnych postaw)
    DARY PROMETEUSZA
    Korzyści dla ludzkości Negatywne konsekwencje
  6. Podsumowanie i zapisanie wniosków w tabeli:
  7. Omówienie i zadanie pracy domowej. Czy postać Prometeusz pojawia się w kulturze wieków późniejszych? Sprawdź co mówi na ten temat, np. słownik Wł. Kopalińskiego lub inne źródła
Anna Tatarata

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie