Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Alkohol - czy warto?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1110 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Młodzież w wieku gimnazjalnym często sięga po alkohol. Przyczyny  bywają bardzo różne – chęć zaimponowania innym, zawiedzione uczucie. Naszym zadaniem jako wychowawców jest uświadamianie młodym ludziom zgubnych skutków picia alkoholu i uświadomieniu grożących im konsekwencji. Należy zmusić młodzież do odpowiedzi na pytanie – alkohol – czy warto?
”Alkohol – czy warto?”




Cel ogólny:
  Dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających

  Przekazanie informacji o wpływie alkoholu na organizm człowieka



Cele operacyjne:
Uczeń :

  Podaje czynniki, które sprzyjają uzależnieniu

  Ma świadomość, że alkoholizm to choroba

  Korzysta z podanych informacji

  Dzieli się zdobytą wiedzą z innymi uczniami

  Poprawnie wypowiada się na zadany temat

  Uważnie słucha wypowiedzi innych osób


Metody pracy: pogadanka, elementy dyskusji


Formy pracy: grupowa, indywidualna


Środki dydaktyczne: kartki papieru, flamastry, kolorowe karteczki


Bibliografia :Jerzy Mellibruda „Tajemnice ETOH”



Przebieg lekcji

Faza wstępna
Krótka rozmowa n/t alkoholu, jego obecności w życiu i kulturze Polaków, wynikająca z odpowiedzi uczniów na zadawane przez nauczyciela pytania

- w jakich sytuacjach w życiu Polaków towarzyszy alkohol

- jakie znają rodzaje alkoholu

- jak wygląda i zachowuje się człowiek po spożyciu nadmiernej ilości alkoholu

- dlaczego człowiek tak wygląda i tak się zachowuje

Krótki wykład na temat – co to jest alkohol, jak i dlaczego tak szybko wpływa na organizm człowieka (załącznik 1)


Faza rozwijająca
Coraz więcej młodzieży pije alkohol – uczniowie w 4-osobowych grupach przez 5 min. usiłują odpowiedzieć pisemnie na pytanie ”Dlaczego młodzież pije?”.

 Po upływie tego czasu nauczyciel wysłuchuje ich odpowiedzi i zapisuje je na tablicy, lub arkuszu papieru. Do każdej z tych odpowiedzi zadaje uczniom pytanie - dlaczego?

- np. młodzież pije dla szpanu – dlaczego, komu chcą imponować, czy wam się takie   zachowanie podoba itp.

Po tej dyskusji nauczyciel zadaje pytanie – czy uczniowie wiedzą jak alkohol wpływa na niektóre narządy człowieka (może pokazać na schemacie o jakie narządy mu chodzi lub pokazać plastikowe modele mózgu, serca, wątroby i żołądka oraz jelit) i objaśnia w jaki sposób alkohol je uszkadza (załącznik 2).


Zabawa „prawda-fałsz”

Każdy uczeń ma dwie karteczki – w różnych, kontrastowych kolorach np. różową i niebieską, gdzie różowa oznacza słowo PRAWDA, a niebieska FAŁSZ. Nauczyciel podaje kilka obiegowych opinii na temat wpływu alkoholu na organizm człowieka, a uczniowie podnoszą w górę karteczkę oznaczająca PRAWDA lud FAŁSZ ( aby nie podglądali się wzajemnie można zaproponować aby  po wysłuchaniu pytania zamykali oczy i dopiero na hasło „prawda czy fałsz” podnosili w górę jedną z karteczek).  Po każdym pytaniu nauczyciel podaje prawidłową odpowiedź wraz z uzasadnieniem.(załącznik 3)

Po tej zabawie wspólnie z młodzieżą staramy się wymyślić sposoby przeciwdziałające piciu alkoholu przez młodzież – podają sposoby jak można efektywnie zagospodarować czas, nie pijąc alkoholu



Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie zawarte w temacie „Alkohol – czy warto?’ i oczekuje odpowiedzi wraz z uzasadnieniem. Na zakończenie uczniowie w ramach zabawy odprężającej mogą wymyślić kilka przykładów wierszyków lub fraszek zniechęcających do picia alkoholu




 Małgorzata Wendt


Załącznik 1

      Piwo, wino, wódki , likiery i inne alkohole mają różne smaki, ale mimo różnic w smaku, zapachu i wyglądzie każdy z nich zawiera tę samą  substancję chemiczną – alkohol etylowy o znaku chemicznym C2H5OH. Ta substancja w bardzo krótkim czasie po jej zażyciu może zmienić stan psychiczny człowieka. W czystej postaci jest to bezbarwny płyn o ostrym i piekącym zapachu, który dość szybko się utlenia. Największe stężenie tego alkoholu występuje w spirytusie – 95%, w każdym kuflu piwa alkoholu etylowego jest ok. 5%, w lampce wina 12% i w kieliszku wódki ok. 40%. Znane efekty psychologiczne picia alkoholu tzw. „przyjemne rozluźnienie” jest wywołane chemicznym oddziaływaniem alkoholu na nasz mózg, a konkretnie na te jego miejsca, które sterują naszymi uczuciami.

    Cząsteczki alkoholu nie wymagają trawienia, ponieważ są bardzo małe  i bezpośrednio z przewodu pokarmowego trafiają do krwiobiegu, a dzięki niemu bezpośrednio do mózgu. Tam dzięki specyficznym właściwościom chemicznym wywołują różne reakcje uczuciowe. Alkohol „usypia” działanie mózgu i zaczyna osłabiać ośrodki sterujące niektórymi czynnościami organizmu jak np. koordynacja ruchów, płynność mówienia, jasność myślenia


Załącznik 2

MÓZG – uszkodzenia naczyń krwionośnych prowadzące do wylewów; niszczenie komórek nerwowych w korze mózgowej, co powoduje obniżenie sprawności umysłowej


WĄTROBA – stłuszczenie i stany zapalne, marskość, uszkodzenie regulacji poziomu cukru we krwi


SERCE – arytmia, nadciśnienie, uszkodzenie mięśnia sercowego oraz przeszkody w dojrzewaniu krwinek czerwonych odpowiedzialnych za przenoszenie tlenu


PRZEWÓD POKARMOWY – nieżyty przełyku, owrzodzenia żołądka i dwunastnicy, stany zapalne trzustki



Załącznik 3

Piwo i wino to nie jest prawdziwy alkohol

PRAWDA   FAŁSZ


FAŁSZ – alkohol etylowy jest taki sam jak w wódce, upijanie się piwem trwa dłużej, ale jest bardziej zwodnicze i wciąga wielu konsumentów



Kierowca może się trochę napić

PRAWDA   FAŁSZ


FAŁSZ – nie trzeba być pijanym, by stwarzać zagrożenie na drogach, nawet niewielka ilość alkoholu zmniejsza szybkość reagowania



Alkohol może być dobrym lekarstwem na dolegliwości

PRAWDA   FAŁSZ

FAŁSZ – alkohol działa znieczulająco, dlatego mamy wrażenie, że usunął dolegliwości; nie usuwa on źródła bólu, a jego znieczulające działanie opóźnia interwencję lekarza, co może mieć czasami bardzo groźne skutki

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie