Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć godziny wychowawczej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1671 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kazdy z nas ma do czynienia z takimi sytuacjami, w których nie wie co ma robić. Zaczyna się wtedy zastanawiać, poszukiwać sposobów rozwiązywania, szukać pomocy u innych. Człowiek o wysokim poczuciu własnej wartości podejmuje dobrze przemyślane decyzje i sensownie zachowuje się w sytuacjach konfliktowych. Spróbujemy sie zastanowić- co przezywamy, gdy znajdujemy się w trudnej sytuacji i jak powinniśmy sobie wtedy radzić.

TEMAT: Znajdź właściwe rozwiązanie.



Cele ogólne:
  1. Rozpoznawanie emocji przeżywanych w sytuacjach trudnych.
  2. Uświadomienie mechanizmu konfliktu.
  3. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemem.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
  1. Radzi sobie z emocjami przeżywanymi w trudnych sytuacjach.
  2. Posiada umiejętność radzenia sobie z problemem.
  3. Zna ćwiczenia relaksujące.

Czas trwania zajęć- 45 minut.

Materiały pomocnicze:
- karta pracy dla ucznia „Sylwetka ciała”- załącznik 1

- karta pracy dla ucznia „Trudne sytuacje”- załącznik 2

- „Propozycje radzenia sobie w sytuacjach publicznego wystąpienia”- załącznik 3

- karta pracy dla ucznia „Twoje sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami”- załącznik 4


Sposób realizacji:

1. Wprowadzenie
Spróbujemy się dziś zastanowić- co przeżywamy, gdy znajdujemy się w trudnej sytuacji i jak powinniśmy sobie wtedy radzić.


2. Część właściwa lekcji
a) Ćwiczenie 1. Wyobraźcie sobie taka sytuację, z którą z pewnością już się zetknęliście: „Nauczyciel wzywa cię do tablicy. Akurat tak się zdarzyło, że nie jesteś przygotowany. Idąc do tablicy rozważasz różne możliwości, np.:

Ø Może zadanie będzie łatwe i sobie poradzę.
Ø Jeżeli nie będę umiał to może mi ktoś podpowie.
Pytanie nie jest trudne, ale nie bardzo wiem- co odpowiedzieć. Ten przedmiot jest ważny, zaś moje oceny nie wyglądają najlepiej. Dzisiejsza wpadka może mnie drogo kosztować. Zaczynam dyskretnie spoglądać na koleżanki siedzące w pierwszych ławkach, ale nic do mnie nie dociera. Zaczynam coś mówić, ale nie wiem sam co ja właściwie mówię...”


Teraz siedzisz i wracasz myślami do tamtej sytuacji przy tablicy. Jak wtedy się czułeś? Co się z tobą działo?


A teraz każdy z was otrzyma kartę pracy „Sylwetka człowieka” (załącznik 1), proszę o zaznaczenie kółkiem tych części ciała, których dotyczą odczuwane wówczas przez was emocje.


Przykładowe odpowiedzi uczniów związane z różnymi częściami ciała i emocjami to:

- głowa (szum w głowie, zawroty, pustka w głowie, ciemno przed oczami, pot na czole, głucho w uszach, bladnięcie, czerwienienie się);

- usta, gardło (suchość w ustach, trudności w przełykaniu, załamania głosu);

- klatka piersiowa, serce, płuca (ściskanie, ból, brak powietrza, mocne uderzenia serca, ssanie w żołądku);

- ręce, nogi, całe ciało (drżenia rąk, trzęsienie nóg, pocenie się).


W ten sposób przedstawiliście objawy emocji powstałych na wskutek sytuacji trudnych.


b) Ćwiczenie 2. Teraz rozdam Wam kartki z tekstem (załącznik 2), na kartkach napisane są sytuacje, które dla wielu z nas mogą być sytuacjami trudnymi. Jeżeli ktoś z Was przypomina sobie jakąś inną sytuację trudną, której nie podano na kartce, może je wpisać na końcu.

Sytuacja trudna to taka sytuacja, gdy nie potrafimy sobie z nią natychmiast poradzić, gdy nie mamy gotowej odpowiedzi czy sposobu poradzenia sobie.


Odczytuję sytuacje z kartki, proszę o podniesienie ręki te osoby, które wybrały sytuację pierwszą, potem drugą...


Pytam o inne wypisane przez uczniów sytuacje, przedstawiam wyniki rozpoczynając od najczęstszych wyborów (czytając jeszcze raz sytuacje z karty).


Charakteryzujemy dominujące w grupie trudności według następujących kategorii:

v wystąpienie publiczne (2, 9),

v problemy szkolne (6, 7),

v sprawy domowe (5, 8),

v sprawy koleżeńskie (3, 4),

v problemy osobiste (1).


c) Ćwiczenie 3. Niektóre sytuacje są trudne dla wszystkich, np.: występowanie przed dużym zgromadzeniem ludzi. Nawet dobrzy aktorzy, którzy przecież ciągle występują przed publicznością i wydaje się, że nie mają z tego powodu żadnych problemów- uskarżają się na tremę. Przeżywasz straszny lęk, gdy masz odpowiadać przy tablicy przed całą klasą albo zabrać głos wobec dużej grupy osób.

„W jaki sposób można sobie z ta sytuacją poradzić, jakie rozwiązania są możliwe?”

Proszę o odpowiedzi... następnie pokazuję planszę z propozycjami radzenia sobie (załącznik 3).


d) Ćwiczenie 4. „Twoje sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach”- teraz każdy otrzyma kolejna kartę pracy (załącznik 4)- przeczytaj i wybierz te propozycje, które ty stosujesz.

Proszę o podniesienie ręki celem sprawdzenia, które style radzenia sobie, dominują w grupie. Zwracam uwagę na dwa zasadnicze sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi. Pierwszy- ukierunkowany na rozwiązanie problemu (np. poszukuje informacji, proszę o pomoc), drugi- skoncentrowany na radzeniu sobie z emocjami (np. płacze, złości się)

e) Ćwiczenie 5. „Burza mózgów”- „Skutki nie radzenia sobie”. Ponieważ przeżywanie sytuacji trudnych rozciąga się w czasie. Jeszcze po kilku dniach, a nawet latach mogą wracać pewne wspomnienia, proszę podać jakie mogą być skutki nie rozwiązania sytuacji trudnej.

Uzupełniam wypowiedzi uczniów:

Ø obniżony nastrój,

Ø trudności w skupieniu się,

Ø kłopoty z zaśnięciem,

Ø uraz wobec tej sytuacji,

Ø kształtowanie się poczucia mniejszej wartości,

Ø odczuwanie różnych dolegliwości zdrowotnych (np. ból głowy, nudności).


3. Podsumowanie
Bardzo pomocną formą radzenia sobie w sytuacji trudnej jest relaks, np. ćwiczenia oddechowe. Większy dopływ tlenu do mózgu, ma usprawnić nasze myślenie. Krótki relaks pomaga nam w koncentracji. Proszę o powstanie i wykonanie za mną kilku ćwiczeń oddechowych.

v a więc powoli wdech- brzuch do przodu, teraz napełniamy klatkę piersiową - i powoli wydech;

i jeszcze raz- wdech raz i wydech dwa i wdech raz i wydech dwa.



Literatura pomocnicza:

1. „Znajdź właściwe rozwiązanie” – Program antytytoniowy, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2000

2.„Jak żyć z ludźmi”- Program profilaktyczny, MEN, Warszawa 1988







Opracowała: Anna Jonak




Załącznik 1
KARTA PRACY DLA UCZNIA

SYLWETKA CZŁOWIEKA

Napisz w kółku te części ciała, których dotyczą odczuwane wówczas przez ciebie emocje.


Załącznik 2
KARTA PRACY DLA UCZNIA

TRUDNE SYTUACJE



1) wizyta u dentysty;

2) odpowiadać na pytanie przed całą klasą;

3) pokłócić się z dobrym kolegą czy koleżanką;

4) odmówić czegoś swojemu koledze czy koleżance;

5) sprawić poważną przykrość rodzicom czy innym ludziom;

6) tłumaczyć się nauczycielowi, dlaczego nie odrobiłem lekcji;

7) klasówka z trudnego dla ciebie czy też nie lubianego przedmiotu;

8) tłumaczyć się mamie czy tacie dlaczego dostałem złą ocenę w szkole;

9) przemawiać do dużej grupy osób, na przykład na apelu czy akademii;

10) inna sytuacja. Jaka? .............................................................................
.....................................................................................................................


Przyjrzyj się jeszcze raz podanym sytuacjom, a następnie wybierz trzy, które dla ciebie są najtrudniejsze. Oznacz je kółkiem.




Załącznik 3



PROPOZYCJE RADZENIA SOBIE
W SYTUACJI PUBLICZNEGO WYSTĄPIENIA


o „TRENUJE” NA GŁOS WYPOWIEDŹ STOJĄC PRZED LUSTREM;

o NAGRYWA I WYSŁUCHUJE SWOJEJ WYPOWIEDZI NAGRYWANEJ NA MAGNETOFON;

o MÓWI PRZED SWOJĄ SERDECZNĄ KOLEŻANKĄ, KOLEGĄ;

o WYOBRAŻA SOBIE, ŻE STOI PRZED KLASĄ I MÓWI SWOBODNIE, BEZ LĘKU;

o WMAWIA SOBIE, ŻE JEST DOBRYM MÓWCĄ I ODNOSI SUKCESY;

o INNE SPOSOBY


Załącznik 4

KARTA PRACY DLA UCZNIA

TWOJE SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z TRUDNYMI SYTUACJAMI



„Właśnie dostałeś złą ocenę z ważnej klasówki. Obniży to twoją końcową ocenę z tego przedmiotu. Co robisz w takiej sytuacji? Przeczytaj wszystkie podane propozycje i wybierz z nich te, które stosujesz w takiej czy podobnych sytuacjach? (zaznacz odpowiednią cyfrę)



1) zastanawiam się, jak sobie poradzić z tym problemem;
2) zaczynam się uczyć, żeby poprawić ocenę;
3) płaczę lub złoszczę się;
4) mówię rodzicom, że zostałem niesprawiedliwie oceniony;
5) proszę o pomoc w nauce inną osobę (rodzica, kolegę, nauczyciela);
6) zajmuję się czymś innym, np. idę do kina, gram w piłkę, oglądam TV, spotykam się z kolegą/koleżanką;
7) bardzo się tym przejmuję;
8) nic nie robię, jest mi to obojętne;
9) spodziewam się, że wszystko samo się ułoży;
10) wyciągam z tego wnioski i uczę się czegoś nowego;
11) żalę się innym oczekując zrozumienia i współczucia;
12) wmawiam sobie, że nic się nie stało;
13) przypisuję sobie winę za to, co się stało;
14) godzę się z tym, co się stało;
15) rozmawiam z zaufaną osobą o tym, co się stało i wspólnie szukamy rozwiązania.



Opracowała: Anna Jonak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie