Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dzielniki i wielokrotności



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Przedstawiam Państwu scenariusz lekcji matematyki w klasie 4 na temat: Dzielniki i wielokrotnośc. Zawiera on arkusz hospitacji oraz zadania przygotowane do druku do wykorzystania na lekcję pokazową.

Arkusz hospitacji



Nauczyciel: Wojtasik Sławomir.

Klasa: 4. Data

Temat lekcji: Dzielniki i wielokrotności – podsumowanie wiadomości.

Cele lekcji


Poziom taksonomiczny
Kategoria celu
Wiadomości:


Uczeń:

- zdefiniuje pojęcia: dzielnik, wielokrotność, NWD, NWW, liczba
pierwsza, liczba złożona

- zna i rozumie cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100

- poda przykłady liczb pierwszych i złożonych

- sprawdzi i uzasadni, że podana liczba jest podzielna przez 2, 3, 4, 5, 9,
10, 100

- poda kilka wielokrotności dowolnej liczby naturalnej







A


B

A
B


A
Umiejętności:


Uczeń:

- utworzy liczbę dwu lub trzycyfrowa podzielną przez 2, 3, 4, 5, 9,
10, 100 spełniającą określone kryteria

- wyznaczy zbiór dzielników zadanej liczby naturalnej

- zastosuje własności liczb naturalnych w zadaniach o treści praktycznej







C



C


C


Metody:

- słowna – pogadanka

- praktyczna – ćwiczenia dotyczące utrwalenia i zastosowania teorii




Środki dydaktyczne:

Zeszyt ćwiczeń, podręcznik, kartki z zadaniami, kupony totolotka







Formy:

Indywidualna, w grupach czteroosobowych, zbiorowa z całą klasą





Indywidualizacja ( praca z uczniem słabym i zdolnym )

Zadawanie elementarnych zadań dla ucznia z trudnościami a trudniejszych dla uczniów zdolnych.




Tok lekcji:


  1. Organizacja klasy
  2. Kontrola pracy domowej
  3. Rozwinięcie tematu lekcyjnego
Ø ustne powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji dotyczących:

§ podania cech podzielności liczb naturalnych

§ wykorzystania przez ucznia tych cech do konstrukcji liczby dwu lub trzycyfrowej podzielnej przez daną liczbę

§ uzasadnienia czy wskazana liczba jest podzielna przez daną liczbę

§ sprawnego wykonywania działań w pamięci

§ podania dzielników i wielokrotności liczby naturalnej

§ Obliczania NWD i NWW


Ø rozwiązanie zadania tekstowego o treści praktycznej na zastosowanie obliczania NWD i NWW

Ø praca w grupach czteroosobowych:

· rozwiązywanie zadań sprawdzających wiadomości i umiejętności określone w arkuszu

· prezentacja i punktacja rozwiązań

· ocena pracy grupy

  1. Podsumowanie i ocena pracy uczniów
  2. Zadanie pracy domowej i zakończenia lekcji



Samoocena nauczyciela:









Literatura: W.Nowak – Konserwatorium z dydaktyki matematyki

Scenariusze lekcji matematyki z internetu








Zadania dla zespołów 4-ro osobowych


Zadanie 1. Czy liczby zapisane w tabeli SA podzielne przez 2? Pod każdą liczbą wpisz literę T jeśli tak, lub N jeśli nie.

3824
6543
752
9451
580







Zadanie 2. Czy liczby zapisane w tabeli są podzielne przez 5? Pod każdą liczbą wpisz + jeśli tak, lub jeśli nie.

3285
4673
2500
675
4872







Zadanie 3. Czy liczby zapisane w tabeli są podzielne przez 10? Pod każdą liczbą wpisz cyfrę 1 jeśli tak, lub 0 jeśli nie.

6785
2840
821
4800
10







Zadanie 4. Czy liczby zapisane w tabeli są podzielne przez 3? Pod każdą liczbą wpisz X jeśli tak, lub zostaw puste miejsce jeśli nie.

6321
3425
1333
882
2121







Zadanie 5. Czy liczby zapisane w tabeli są podzielne przez 4? Pod każdą liczbą wpisz TAK lub NIE.

6314
2724
916
15792
4242








TABELA WYNIKÓW

Zadanie 1
Zadanie 2
Zadanie 3
Zadanie 4
Zadanie 5






Zadanie 6. Obok każdej liczby dopisz taką cyfrę, aby nowo powstała liczba była podzielna przez 9.



3456 210 1381



Zadanie 7. Otocz czerwonym okręgiem liczby, które są wielokrotnościami liczby 6.

36 66 70 26 15 54 120 48

Zadanie 8. Wypisz wszystkie dzielniki liczby 24.






Zadanie 9. Z podanych liczb wybierz najmniejszą wspólną wielokrotność
liczb 12 i 8 i wpisz do trójkąta.

8 28 48 12 24 80



dorysuj figury



Zadanie 10. Z podanych liczb wybierz największy wspólny dzielnik liczb 18 i 30 i wpisz do koła.

8 12 6 24 4 40


dorysuj figury



TABELA WYNIKÓW

Zadanie 6
Zadanie 7
Zadanie 8
Zadanie 9
Zadanie 10





Zadanie tekstowe

Adam, Marek i Paweł należą do Ochotniczej Straży Pożarnej. W tym miesiącu wszyscy rozpoczęli dyżur w tym samym dniu, ale następne dyżury Adama wypadają co 3 dni, Marka co 4 dni, a Pawła co 5 dni.
1. Najwcześniej za ile dni Adam i Marek będą pracować razem?
2. Za ile dni cała trójka będzie pracować razem?



Zadanie podsumowujące – praca indywidualna

Wypełnij kupon totolotka skreślając w każdym kwadracie po 5 liczb odpowiednio:
1) w pierwszym kwadracie liczby podzielne przez 5
2) w drugim kwadracie liczby podzielne przez 2
3) w trzecim kwadracie dzielniki liczby 30
4) w czwartym kwadracie wielokrotności liczby 4
5) w piątym kwadracie liczby pierwsze
6) w szóstym kwadracie liczby parzyste podzielne przez 3

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie