Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czego uczy nas - Przypowieść o synu marnotrawnym ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6276 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz dwugodzinnych zajęć języka polskiego dotyczących "Przypowieści o synu marnotrawnym" z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania.

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO PRZEPROWADZONEJ W KLASIE II GIMNAZJUM


Opracowała Ewa Gajda

TEMAT: Czego uczy nas „Przypowieść o synu marnotrawnym”?
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
· poznaje „Przypowieść o synu marnotrawnym”
· czyta tekst przypowieści ze zrozumieniem
· charakteryzuje elementy świata przedstawionego
· rozpoznaje cechy przypowieści
· wyjaśnia znaczenie słowa „marnotrawny”
· rozpoznaje i nazywa przeżycia bohaterów
· rozpoznaje i nazywa cechy bohaterów, zalety i wady
· wciela się w rolę postaci, ukazując jej przeżycia
· ocenia grę kolegów
· zabiera głos w dyskusji
· odczytuje przesłanie przypowieści
· interpretuje obraz
· współpracuje w grupie

METODY I FORMY PRACY:
· praca z tekstem
· ukierunkowana rozmowa
· drama
· dyskusja
· „dywanik pomysłów”
· praca indywidualna i w grupach

POMOCE:
· podręcznik „Świat w słowach i obrazach” W. Bobińskiego lub tekst przypowieści z innego źródła
· reprodukcja obrazu Rembrandta pt. „Powrót syna marnotrawnego”
· karty pracy
· karteczki samoprzylepne i duży arkusz papieru

CZAS: 2 godziny lekcyjne

PRZEBIEG LEKCJI:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

1. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie postaci występujących w tekście, który mieli przeczytać w domu. Pyta, co wiemy o tych postaciach (czy wiemy, jak się nazywali, jak wyglądali, ile mieli lat, gdzie mieszkali itp.). Dlaczego nie mamy informacji na ten temat?
U.: Tekst jest przypowieścią, a więc nie zawiera szczegółowych informacji o postaciach czy miejscu i czasie zdarzenia (uczniowie znają cechy przypowieści z klasy I).

2. N.: Jaki charakter ma przypowieść, co jest jej celem?
U.: Przypowieść ma charakter dydaktyczny, zawiera jakieś pouczenie, ważną myśl.

3. Zapisanie tematu :
Czego uczy nas „Przypowieść o synu marnotrawnym”?

II. CZĘŚĆ GŁÓWNA

A. Praca z tekstem

1. N.: Czyja postać jest wyeksponowana w tytule? Co to znaczy„marnotrawny”? Uczniowie ustalają znaczenie wyrazu, korzystając ze słownika języka polskiego i zapisują (np. w postaci graficznej) na tablicy i w zeszytach.

marnotrawny - rozrzutny, nieoszczędny, lekkomyślnie gospodarujący, szafujący czymś, trwoniący coś

2. Ustalenie przebiegu wydarzeń. Któremu wydarzeniu narrator poświęca najwięcej uwagi? (powrót syna)

3. N.: Za chwilę spróbujecie zainscenizować ten fragment tak, aby wyeksponować uczucia postaci. Proponuję, abyście najpierw w grupach zastanowili się, co przeżywają bohaterowie w momencie powrotu młodszego syna. Uczniowie zostają podzieleni na 6 grup, każda grupa otrzymuje karty pracy i losuje postać, której będzie dotyczyło polecenie (jedną postacią będą się zajmowały dwie grupy). Uczniowie wykonują zadanie 1, pracując z tekstem.

4. Prezentacja wyników pracy grup. Uczniowie zapisują na swoich kartach efekty pracy pozostałych grup.

B. Inscenizacja

1. Nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje przydziału ról.

2. Przygotowanie się „aktorów” do występu:
- wyznaczenie miejsca akcji, ewentualnie zmiana ustawienia stolików,
- wprowadzenie drobnych zmian w tekście (słowa narratora „...co by to miało znaczyć” będzie wypowiadał starszy syn w postaci „Co to ma znaczyć?”,
- zwrócenie uwagi na sposób ukazania uczuć postaci.

3. Nauczyciel prosi uczniów, którzy nie biorą udziału w inscenizacji,
aby uważnie obserwowali występ, zwracając uwagę na to, czy koledzy dobrze odegrali przeżycia postaci.

4. Odegranie scenki.

6. Ocena gry aktorów.
(Jeśli będzie więcej chętnych, scenkę można powtórzyć i porównać grę aktorów).

C. Ocena postaci

1. Uczniowie ponownie dzielą się na 6 grup i wykonują zadanie 2.

2. Prezentacja wyników pracy grup. Uczniowie zapisują na swoich kartach efekty pracy pozostałych grup.
N.: Którą postać możemy ocenić jednoznacznie pozytywnie, a którą negatywnie?
U.: Postacią pozytywną jest ojciec, natomiast nie ma postaci jednoznacznie negatywnej.
(Uczniowie wklejają wypełnione karty pracy do zeszytu).

D. Dyskusja

1. Nauczyciel wyjaśnia, że w dalszej części lekcji odbędzie się dyskusja nieformalna. Prosi o przypomnienie zasad obowiązujących uczestników dyskusji. Uzupełnia wypowiedzi i zwraca uwagę na ważne elementy.

2. Sformułowanie tematu dyskusji – stworzenie sytuacji problemowej:
Czy ojciec postąpił słusznie, najpierw pozwalając synowi odejść z częścią majątku, a potem wybaczając mu? Dlaczego tak postąpił?

3. Dyskusja.

4. Podsumowanie dyskusji.

E. Odczytanie przesłania przypowieści

1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawili swoje propozycje odpowiedzi na pytanie postawione w temacie, zapisując je na karteczkach samoprzylepnych i przyklejając na dużym arkuszu (dywanik pomysłów).

2. Odczytanie, zapis najciekawszych, najtrafniejszych do zeszytu.

3. N.: Jak można jeszcze inaczej odczytać ten tekst, jeśli weźmiemy pod uwagę, że pochodzi z „Biblii”? Kim mogą być postacie z przypowieści?

Zapisanie na tablicy i do zeszytu:
Ojciec - Bóg
Starszy syn – wierny wyznawca
Młodszy syn - nawrócony grzesznik

5. N.: Przypowieści biblijne często były inspiracją dla twórców. Obejrzyjcie reprodukcję obrazu Rembrandta pt. „Powrót syna marnotrawnego” i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: czy jest to tylko ilustracja fragmentu przypowieści, czy ilustracja połączona z interpretacją.

III. ZAKOŃCZENIE
1. Nauczyciel podsumowuje lekcję i ocenia pracę uczniów.

2. Sformułowanie tematu pracy domowej, przypomnienie cech i sposobu zapisania wywiadu prasowego.

Praca domowa:
Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem i zredaguj wywiad prasowy z wybraną postacią z „Przypowieści o synu marnotrawnym”.

KARTA PRACY

Zadanie nr1
Przeczytajcie jeszcze raz uważnie fragment dotyczący powrotu młodszego syna i wypiszcie nazwy uczuć, które towarzyszyły wylosowanej przez was postaci w czasie tego zdarzenia.

nazwy uczuć
młodszy syn
starszy syn
ojciec
lęk
obawa
wstyd
skrucha
żal
gniew
złość
zazdrość
zdziwienie
zaskoczenie
wzruszenie
radość


Zadanie nr2
Spróbujcie scharakteryzować wylosowaną postać, wypisując jak najwięcej cech jej charakteru. Kierujcie się tym, jak postępuje i dlaczego tak czyni. Uwzględnijcie całą przypowieść.
Następnie wśród wypisanych cech wyszukajcie wady i podkreślcie je.

nazwy cech
młodszy syn
starszy syn
ojciec
beztroski
rozrzutny
marnotrawny
lekkomyślny
nieposłuszny
samowolny
nawrócony
skruszony
wierny
oddany
pracowity
posłuszny
zazdrosny
zawistny
kochający
wyrozumiały
mądry
roztropny
miłosierny
dobry
sprawiedliwy
litościwy

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie