Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Cztery pory roku w kolorach, muzyce i mowie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7625 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcie dla rodziców. wykorzystano wiele ciekawych metod. Dzieci utrwaliły cechy pór roku, doskonaliły umiejętnośc czytania.

Temat: Cztery pory roku w kolorach, muzyce i mowie.

Formy: - zajęcia zorganizowane z całą grupą
- zajęcia w zespołach
- praca samodzielna dzieci przy stolikach
Metody: słowna, oglądowa, czynna
- słowna: inscenizacja wiersza, rymowanka, rozmowa, słowne polecenia
- oglądowa: ilustracje, stroje
- czynna: zabawy ilustrowane ruchem, zadania stawiane dziecku do wykonania
Cel ogólny: utrwalenie charakterystycznych cech pór roku, doskonalenie umiejętności czytania, umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

Cele szczegółowe:
dziecko:
- podejmie czynności w zespołach, w których będzie respektowało zasady przyjęte na czas pracy
- rozwiąże zadanie podane w formie rebusów
- wysłucha wiersza, posłuży się w mowie określeniami, które oddadzą uroki pór roku
- doświadczy wrażeń emocjonalnych wywołanych pięknem utworów literackich, muzycznych
- zaprezentuje własne umiejętności w zakresie czytania: znajomość liter, znajomość pojęć zdanie, wyraz, sylaba, litera
- użyje w zabawie słów grzecznościowych, pożądanych w społecznym zachowaniu
- udoskonali umiejętność czytania
- ustawi się w układzie rytmicznym 1 do 1, lub 1 do 2
- próbuje ustalić, ile dodała lub odjęła „matematyczna maszyna”
- radzi sobie w sytuacjach trudnych (zadania okienkowe)
- dodaje i odejmuje na zbiorach zastępczych i w pamięci
- umie wyrazić myśl i uczucia zawarte w utworach muzycznych A. Vivaldiego „Cztery pory roku”


Pomoce:
Stroje w 4 kolorach dla pór roku, rebus, kolorowe kartony, instrumenty, litery, wyrazy, zdania, obrazy – wiosna, lato, jesień, zima, maszyna matematyczna, wiatrak, tacki, papierowe gwiazdki, kartki z działaniami matematycznymi, ołówki, emblematy bałwanków, sopelków, gwiazdek, kartony z rytmem, książeczki, obrazki, napisy, płyta CD, magnetofon


Przebieg zajęcia:
1. Rebus graficzno-literowy wprowadzający w problem o haśle: „Cztery pory roku w kolorach, muzyce i mowie”
- spróbujcie odczytać rebus, a dowiecie się jaki będzie temat naszych zajęć
- odczytanie rebusu przez dzieci
2. Inscenizacja „Cztery pory roku” A. Kuhn – Cichockiej w wykonaniu nauczycielki.

Jestem zima w sukni białej
Sypię śniegiem na świat cały
A malutkie te dziewczynki
To córeczki me śnieżynki
One tańczą i śpiewają
Ziemię puszkiem otulają.

Spłynęły lody rzeką
Słoneczko wyżej świeci
Minęła zima,
Cieszą się dzieci

Moja sukienka – łąka zielona
A mój pomocnik wesoły wiatr
Zaraz czar się tu wielki dokona
Zbudzi się ze snu cały świat.

Słoneczko grzeje wciąż mocniej
Zaraz się lato rozpocznie.

Mam dla wszystkich złote plaże
Chłód jeziora, w lesie cień
Krótkie noce pod namiotem
I słoneczny długi dzień
A dla dzieci jakie masz atrakcje
Dla dzieci – wakacje!

Już coraz dłuższe noce
Już dojrzewają owoce
I ktoś maluje liście czerwono i złociście
Jestem wielkim czarodziejem
Wszystko przemalować muszę
Grzybom sprawie kapelusze
Słonko świeci gdy się śmieję
Kiedy płaczę, to deszcz leje.

3. Rozmowa
- jaki mamy teraz rok?
- ile jest pór roku?
- wymień cztery pory roku zaczynając od obecnej
- w jakie kolory ubierają się pory roku?
- przypnijcie na tablicy kolorowe kartony, odszukajcie nazwy pór roku i odpowiednio przyporządkujcie:
-zielony: wiosna
-biały: zima
-żółty: lato
-czerwony: jesień
4. Zabawa dydaktyczno – muzyczna „Cztery pory roku”
W czterech rogach sali wyznaczone krainy wiosny, lata, jesieni i zimy. Wspólne ustalenie czynności dla danej pory roku, np.
- wiosna – zrywanie kwiatów
- lato – kąpiel w morzu
- jesień – spacer pod parasolami
- zima – lepienie kul
Do każdej pory roku dobrane instrumenty, np. trójkąt, tamburyn, grzechotka, flet. Czworo dzieci bierze instrumenty i staje obok nauczycielki. Pozostałe dzieci stoją na środku sali i mówią tekst:

Wiosna, lato, jesień, zima
Krążą dookoła
Zgadnij, jaka pora roku
Do zabawy woła.
Nauczycielka dyskretnie wskazuje któremuś z czwórki dzieci, aby zagrało na instrumencie. Wszyscy słuchają, jaka pora roku gra i biegną do jej krainy. Bawią się tak długo, jak długo będzie grał instrument. Po jego umilknięciu wracają na środek sali.
5. Zabawa dydaktyczna „Znamy te litery” – uzupełnianie wyrazów literami lub sylabami i odczytanie zdań na tablicy.
Np. Wios-a jes- zie--na.
W zim-e pa-- -nieg.
W l-cie ma-y wa—cje.
Je-ienią -ady się rumi-nią.

6. Zabawa przy muzyce A. Vivaldiego – rozpoznawanie fragmentów utworów z cyklu „Cztery pory roku”: „Wiosna”, „Lato”, „Jesień”, „Zima”. Ukazanie ruchem charakterystycznych cech pór roku.
Wiosna CD nr 1- rosną kwiaty, lecą motyle, świeci słońce, lecą pszczoły
Lato CD nr 6 – biegają, turlają się, podskakują
Jesień CD nr 9 – zrywają jabłka, idą do szkoły, kopią ziemniaki, liście spadają
Zima CD nr 11 - śnieżynki
Przypomnienie kto jest wykonawcą utworów (orkiestra symfoniczna)
7. „Mini zabawa w teatr”
Dzieci dzielą się na cztery zespoły i siadają w czterech częściach sali, losują zadanie, odczytują je, zastanawiają się jak przedstawić to pantomimą by koledzy odgadli hasło.
- Prezentacja przed kolegami, zadaniem nauczycielki jest czuwanie by dzieci pokazywały każdy wyraz oddzielnie i czekały do momentu, aż zespół oglądający dobierze właściwe określenie (zadania do prezentacji)
Np. Lecą ptaki, rosną kwiaty.
Pada śnieg, lepimy bałwana.
Pływamy i opalamy się
Zrywamy i jemy owoce.
8. Zabawa z maszyną matematyczną
- Pani Zima przyniosła nam maszynę matematyczną. Ma ona dwa programy: jeden na dodawanie, drugi na odejmowanie. Bawimy się tak:
- W tajemnicy nastawiam maszynę na jeden z programów. Waszym zadaniem jest ustalenie co robi maszyna: dodaje, czy odejmuje, ile dodaje, oraz ile odejmuje.
- Możecie to zrobić w taki sposób: każdy z was weźmie tackę z taką liczbą śniegowych gwiazdek, jaką wam powiem. Wsuwamy tackę do maszyny i z tej strony (pokaz) przechodzi przed maszyną (pokazuje) i wyjmuje tackę z przeciwnej strony (pokaz). Potem trzeba odejść od maszyny, policzyć gwiazdki i zastanowić się, co zrobiła maszyna.
- Włóżcie na tacki 2 gwiazdki i ustawcie się w rzędzie do maszyny, tam gdzie można wkładać tacki. Uruchamiam maszynę. Kto wyciągnie swoją tackę odchodzi i liczy.
Gdy wszystkie dzieci odejdą od maszyny, nauczycielka pyta:
- co zrobiła maszyna?
Dzieci wiedzą, że dodała bo na tackach jest więcej gwiazdek
- ile maszyna dodała?
Bawimy się dalej. Teraz inaczej zaprogramuje maszynę… ustawcie się rzędem i zaczynamy.
Maszyna rusza. Dzieci wkładają tacki z 5 gwiazdkami do maszyny. Maszyna dokłada po 1 gwiazdce. Dzieci wyjmują tacki i liczą.
-co zrobiła maszyna?
- było 5 gwiazdek, jest 6, ile dodała maszyna?
Zmieniamy program maszyny. Na tackach macie 6 gwiazdek, pokażcie na palcach i zapamiętajcie. Maszyna rusza (zabiera 3 gwiazdki), wyjmujemy i liczymy…
-co zrobiła maszyna? (odejmowanie).
Zapisanie działań na tablicy:
2+ = 5
5+ = 6
6 - = 4
6- = 5
Teraz zapiszemy działania matematyczne na kartkach – praca przy stolikach
2 + ? = 5
5 + ? = 6
6 - ? = 3
6 - ? = 4
9. Zabawa „Naszyjnik dla pani zimy”
Dzieci wybierają emblemat bałwanka, albo sopelka, bądź gwiazdkę, przypinają do ubrania.
Dzieci ustawiają się 3 kołach (bałwanki, sopelki, gwiazdki)
Zrobimy naszyjniki dla pani zimy według wzoru, który wam pokażę na kartce.
Np. 1 bałwanek, 1 gwiazdka (kto nie mógł stanąć w naszyjniku?)
2 bałwanki, 1 gwiazdka, 1 sopelek
1 sopelek, 1 gwiazdka (kto nie mógł stanąć w naszyjniku?)
1 sopelek, 2 gwiazdki, 1 bałwanek
2 sopelki, 1 bałwanek (kto nie mógł stanąć w naszyjniku?)
10. Zabawa dydaktyczna „Zakupy za grzeczne słowa”
Dzieci szukają książeczki opatrzonej swoim imieniem, która składa się z trzech lub czterech kartek z obrazkami i napisami. W napisach brakuje liter, sylab, lub w zdaniu całego wyrazu. Brakujące elementy można kupić u nauczycielki za grzeczne słowa (jakie?) np. poproszę o literę, lub sylabę, czy wyraz. N przygotowuje również kartki i mazak, ponieważ zamówienia mogą być nie zawsze prawidłowe.
11. Zakończenie zajęcia.
- O czym dzisiaj rozmawialiśmy? (pory roku)
- Odczytajmy jeszcze raz rebus, będący tematem naszego zajęcia
- jak myślicie czy pory roku można przedstawić w kolorach i jakie one są?
- w muzyce, w mowie?


mgr Renata Bokało

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie