Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czas gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 892 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu program słowno-muzyczny może być wykorzystany na uroczysty apel z okazji rozpoczęcia roku szkolnego dla klas I gimnazjum.

(Scenariusz na uroczystość szkolną, na ślubowanie kl. I gimnazjum.

Akcja rozgrywa się w czasie przerwy, są to „luźne” rozmowy uczniów, związane z początkiem nowego etapu w ich życiu i w nowej szkole. Uczniowie prezentują różne typy osobowości- społeczności szkolnej.

Spektakl rozpoczyna się fragmentem utworu R. Rynkowskiego „Szczęśliwej drogi już czas”.)

Uczeń 1.: Kilka wersów, może kilka rymów i splot zdarzeń bezładnie skleconych, które kłębią się jak chmura dymów, jak garść muszli na plażę rzuconych.
.: Kilka wersów, mo muszli na pla
Co to jest wiersz?!

To kilka strofek mówiących o Tobie, o nas, o mnie.

Uczeń 2.: Bo poezja jest przecież dla nas, dla ludzi, aby towarzyszyła nam w życiu, na co dzień
.: Bo poezja jest przecie
Na dzień dobry i zły, szczęśliwy i smutny. Poezja zawsze wróży, bo jest w niej prawda zawarta usłyszana od ludzi.

(Dziewczyna ubrana w sukienkę, korale, rękawiczki, kapelusz na głowie, jest bardzo uduchowiona)

Uczeń 3.: „Być albo nie być, oto jest pytanie”.
.: „By albo nie by, oto jest pytanie”.
Uczeń 4.: Jasne, że być, a nie, nie być.
.: Jasne, , a nie, nie by.
Uczeń 5.: Być. Ale kim być?
.: By. Ale kim by?
Uczeń 3.: Jak to? Kim być? Co za pytanie!
.: Jak to? Kim by? Co za pytanie!
„Świat jest teatrem”- jak Szekspir powiedział.

To my aktorami.

A w tym akcie sztuki jesteśmy uczniami.

Uczeń 6.: A o czym jest ta sztuka
.: A o czym jest ta sztuka
Zgadywać muszę wprost na scenie.

Czasami kiepsko przygotowany.

Narzucone tempo akcji znoszę z trudem.

Uczeń 7.: Ten czas, to życie na poczekalni.
.: Ten czas, to
Przedstawienie bez próby.

Nie znam roli, którą gram.

Wiem tylko, że jest moja i nie da się jej wymienić.

Uczeń 8.: Uczeń z plecakiem zakłopotany,
.: Ucze
Ślimaczym krokiem wlecze się do szkoły.

(Uczeń idzie powoli, ciągnie za sobą plecak i recytuje)

Uczeń 9.: Nad białą kratką czają się do skoku litery,
.: Nad bia
Które mogą ułożyć się źle,

Czają się pytania osaczające, przed którymi nie będzie ratunku.
xxx


Uczeń 5.: Podobno miała być- Radość pisania i zapamiętywania- Możność utrwalenia i zdobywania.
.: Podobno mia- Rado pisania i zapami utrwalenia i zdobywania.
Uczeń 10.: Każdego dnia
.: Ka
Wśród szumiących prawd

Najprostsze z pytań dyktuje świat.

Uczeń 5.: Dokąd mam iść ?
.: Dok ?
Uczeń 4.: O co się bić ?
.: O co si ?
Uczeń 6.: Dla kogo warto żyć?
.: Dla kogo warto ?
Uczeń 2.: Jak w każdej grze,
.: Jak w ka
Musimy mieć czasami szczęście, by wiodło się.

W pogoni dnia niejeden raz,

Poznamy życia smak.

(melodia z piosenki „Szczęśliwej drogi już czas” ok. 1 min.

Uczniowie w tym czasie przemieszczają się po scenie

Czytają, zaglądają do swoich plecaków...)

Uczeń 4.: Nie sposób, zaczynając pewien etap w życiu, nie zadumać się nad przeszłością,
.: Nie sposób, zaczynaj si
Nie sposób też nie zerknąć nieśmiało w przyszłość. Ogrom pytań nasuwa mi się uparcie. Są to z pewnością nie tylko moje pytania.

Pozostawiam więc wszystkich z wieloma dręczącymi zagadkami, które w końcu każdy musi rozwiązać sam.

Uczeń 5.: Twą wieczność sekundami
.: Tw sekundami
Pracowite jak zwykle zegary mierzą,

Mijają skrawki życia,

Tik- tak, tik- tak, tik- tak.

A dzieje, dzieją się.

Uczeń 12.: Trojaki jest krok czasu,
.: Trojaki jest krok czasu,
Przyjaciele moi !

Szybko nadciąga przyszłość,

Czas zaś obecny ucieka jak strzała.

Uczeń 11.: Lecz, gdy czas jest utracony, tak jak woda co upłynie.
.: Lecz, gdy czas jest utracony, tak jak woda co up
Już go nigdy nie dościgniesz i na wieki wieków zginie.

Nie odkupisz go skarbami , ani złotem, ni modlitwą

Ni żadnymi wysiłkami, ni nawet wielką bitwą.

Czas tylko dziś posiadamy...

Korzystaj ze sposobności.

Jutro znowu go nie mamy, bo popłynął do wieczności.

Uczeń 5.: I oto jedynie chodzi,
.: I oto jedynie chodzi,
By naprzód wciąż iść śmiało !

Bo zawsze się dochodzi,

Gdzie indziej niż się chciało !

Uczeń 9.: Co ty !
.: Co ty !
Uczeń 1.: Co ty mówisz ?
.: Co ty mówisz ?
Uczeń 5.: Ja... nie rozumiem ! Dlaczego znów chodzę do I klasy ?!
.: Ja... nie rozumiem ! Dlaczego znów chodz
I ciągle nic nie wiem !

Uczeń 3.: Tak najmądrzejszy z filozofów- Sokrates- ustawicznie powtarzał
.: Tak najm
„Wiem, że nic nie wiem”- ale zupełnie z innego powodu.

Uczeń 5.: Uczeń jest tylko uczniem.
.: Ucze
Uczeń 3.: Errare humanum est. Co znaczy ?
.: Errare humanum est. Co znaczy ?
Błądzić jest rzeczą ludzką !

Uczeń 7.: Dlaczego jest tak, że żyjesz chwilą ?
.: Dlaczego jest tak,
I to co widzisz, są to pozory, które Cię mylą,

Dlaczego tak.

Uczeń 1.: Dziękuję, doprawdy dziękuję,
.: Dzi
Na chwilę tu jestem i tylko na chwilę.

Co dalsze przeoczę, a resztę pomylę.

Nie zdążę wszystkiego odróżnić.

Pogubię to wszystko w pośpiechu podróżnym...

Uczeń 9.: Gdyby choć jedną środę przećwiczyć zawczasu,
.: Gdyby cho jednwiczy zawczasu,
Albo choć jeden czwartek jeszcze raz powtórzyć !

A tu, już piątek nadchodzi z nieznanym mi scenariuszem.

Uczeń 3.: Nic dwa razy się nie zdarza
.: Nic dwa razy si
I nie zdarzy.

Z tej przyczyny znodziliśmy się bez wprawy, bez rutyny.

Uczeń 5.: Czemu ty się zła godzino,
.: Czemu ty si
Z niepotrzebnym mieszasz lękiem ?

Uczeń 1.: Jesteś- a więc musisz minąć !?
.: Jeste !?
Uczeń 8.: Miniesz- ale to jest piękne.

Uczeń 2.: Uśmiechnięci i radośni spróbujemy szukać zgody,
.: U zgody,
Choć różnimy się od siebie

Jak dwie krople czystej wody.

Uczeń 8.: Jesteśmy tak różni, że aż podobni.
.: Jeste
Jesteśmy naprawdę.

Uczeń 4.: Jesteśmy wrażliwi
.: Jeste
Na piękno, na przyrodę,

Na zwyczajną ludzką krzywdę.

Uczeń 9.: Bywamy wulgarni i chamscy,
.: Bywamy wulgarni i chamscy,
I nietolerancyjni i bezduszni i podli,

Uczeń 10.: Może dlatego, że tak bardzo jesteśmy ciekawi świata,
.: Mo
Wciąż eksperymentujemy,

Wykonując wiele rzeczy

Za szybko,

Bez właściwego przygotowania,

Bez namysłu,

Bez niczego.

Uczeń 4.: Mamy wieczne pretensje do dorosłych.
.: Mamy wieczne pretensje do doros
Jesteśmy, najgorszą stroną tego świata-

przeklinamy i obrażamy.

Jesteśmy najlepszą stroną tego świata-

tworzymy i będziemy tworzyć !

Uczeń 9.: Tak bardzo ciekawi świata
.: Tak bardzo ciekawi
Wciąż szukamy, szukamy i szukamy.

Uczeń 3.: Jesteś piękne mówię życiu
.: Jeste
Bujniej już nie można było

Bardziej mrówczo i słowniczo- staram się mu przypodobać,

Przypochlebić, patrzeć prosto.

Uczeń 1.: Bo oto budzi się z nocy dzień,
.: Bo oto budzi si
Nieskończenie czyste niebo,

Co było wczoraj ? Odeszło w cień.

Uczeń 4.: Ależ... nie martwmy się, że do mety się przybywa tylko po to, by wyruszyć znowu dalej.
.: Ale znowu dalej.
A tu, gdzie jesteśmy obecnie,

To tylko etap naszej drogi.

Z odrobiną nadziei w zanadrzu można zawsze wyruszyć z przeświadczeniem,

że „każdy wieczór jest zapowiedzią jutrzenki”.

Uczeń 8.: Każdy poranek zapowiada cały dzień,
.: Ka
Który otrzymujemy w darze,

Nie ma w nim nic w nadmiarze i nic za mało,

Nic, co byłoby obojętne

I nic, co byłoby zbyteczne.

Uczeń 10.: Otwórz się na radość, na uśmiech na szczęście,
.: Otwórz si, na u
Otwórz się,

Ukaż swoje umiejętności.

Uczeń 4.: Jesteśmy młodzi, więc śmiało przed siebie.
.: Jeste
Uczeń 9.: Razem, drodzy przyjaciele
.: Razem, drodzy przyjaciele
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele.

Uczeń 5.: Jednością silni, rozumem szałem,
.: Jedno
Razem młodzi przyjaciele !

Uczeń 4.: Choć droga stroma i śliska,
.: Cho droga stroma i
Gwałt niech się gwałtem odciska.

A ze słabością uczymy łamać się za młodu !

Uczeń 5.: Hej ! Ramię do ramienia, wspólnymi łańcuchy !
.: Hej ! Rami
Opaszmy ziemskie koliska !

Zestrzelmy myśli w jedno ognisko

I w jedno ognisko duchy !

Uczeń 12.: Hej ! ramię do ramienia, wspólnymi łańcuchy !
.: Hej ! rami
Uczeń 10.: Hej ! ramię do ramienia
.: Hej ! rami

(wszyscy)

- Hej !



Opracowanie na podstawie tekstów literackich różnych autorów.

Jadwiga Stankiewicz nauczycielka języka polskiego

Gimnazjum nr 3

Stargard Szczecinski

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie