Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Projekt edukacyjny - Z ekologią na ty

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 18560 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W ostatnich latach dużo mówi się o potrzebie ochrony środowiska naturalnego oraz przedsięwzięciach organizowanych przez różne instytucje lokalne, samorządowe lub wyższego szczebla w tym zakresie. Jednak, jak mówi mądre powiedzenie, sprzątać powinniśmy zacząć od własnego podwórka. Jeśli tego nie zrozumiemy, wszystkie działania mogą nie odnieść spodziewanych efektów, pójdą w niwecz. Ziemia, na której żyjemy, jest jedyna i nie powtarzalna, jest ewenementem w otaczającym nas wszech świecie.

SPRAWOZDANIE Z PROJEKTU EDUKACYJNEGO „Z EKOLOGIĄ NA TY”

     W kwietniu 2006r. zbliżał się obchodzony od wielu lat światowy Dzień Ziemi. Wspólnie z mgr Ewą Michalską uznaliśmy, że jest to doskonały czas na wdrożenie projektu edukacyjnego związanego z ekologią. Ostatnio coraz większą wagę przywiązuje się do problemu ochrony środowiska naturalnego, dlatego zdecydowaliśmy się na przybliżenie tego problemu uczniom naszej szkoły, tym bardziej, iż w naszej miejscowości znajduje się komunalne wysypisko śmieci.

Projekt o nazwie „Z ekologią na ty” został zrealizowany w klasach I – VI szkoły podstawowej w miesiącach III – IV po uzyskaniu aprobaty ze strony Rady Pedagogicznej i Dyrekcji szkoły.

Cele szczegółowe:
  • Uświadomienie uczniom, że mają wpływ na stan środowiska naturalnego w swoim miejscu zamieszkania
  • Podniesienie świadomości ekologicznej
  • Podjęcie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego
  • Wdrażanie nawyków sprzyjających zachowaniom proekologicznym
  • Wpajanie dzieciom potrzeby ochrony środowiska naturalnego
  • Korzystania z różnych źródeł w celu wyszukania informacji na tematy proekologiczne
  • Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony środowiska
  • Poznanie metod walki ze śmieciami i ich segregacja
  • Uświadomienie dzieciom znaczenia pojęcia ekologia
  • Rozwijanie kreatywności dzieci wiejskich
Uczestnicy projektu:
  • uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Szymiszowie: klasy I- VI
Czas trwania projektu:
  • III 2006r – IV 2006r
Miejsce realizacji:
  • Publiczna Szkoła Podstawowa w Szymiszowie
  • wysypisko komunalne
  • stacja uzdatniania wody w Strzelcach Opolskich
  • najbliższa okolica
PLAN REALIZACJI PROJEKTU

Lp. Zadania Odpowiedzialny Termin
1. Przedstawienie projektu dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej Publicznej Szkoły Podstawowej w Szymiszowie mgr J. Bienias mgr E. Michalska Luty 2006r,
2. Podział uczniów na ekozespoły i powierzenie im określonych zadań oraz ogłoszenie konkursów mgr J. Bienias mgr E. Michalska wychowawcy klas Marzec
3. Piesza wycieczka na wysypisko komunalne w Szymiszowie - grupa klasy I – III - grupa klasy IV – VI mgr J. Bienias mgr E. Michalska Marzec
4. Przygotowanie apelu z okazji Dnia Ziemi. Rozstrzygnięcie konkursów mgr J. Bienias mgr E. Michalska Kwiecień
5. Zakup nagród, przygotowanie dyplomów mgr J. Bienias mgr E. Michalska Kwiecień
6. Zorganizowanie wycieczki autokarowej do stacji uzdatniania wody w Strzelcach Opolskich mgr J. Bienias mgr E. Michalska Kwiecień


SPOSOBY REALIZACJI
  1. Przedstawienie projektu dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej Publicznej Szkoły Podstawowej w Szymiszowie
    • referat na Radzie Pedagogicznej
  2. Podział uczniów na ekozespoły i powierzenie im określonych zadań oraz ogłoszenie konkursów
    • Zorganizowanie apelu, na którym poinformowano klasy o naszym projekcie
    • Podzielenie społeczności uczniowskiej na ekozespoły i losowanie zagadnień do opracowania w formie metaplanu
      • Klasa I – „Żywność ekologiczna”
      • Klasa II – „Energia”
      • Klasa III – „Zatrucie środowiska”
      • Klas IV – „Odpady”
      • Klasa V – „Ratujemy rośliny i zwierzęta”
      • Klasa VI – „Woda”
    • ogłoszenie konkursów:
      • „Zabawka ekologiczna” – w kategorii indywidualnej i klasowej
      • „Najładniej ukwiecona klasa”
      • „Konkurs wiedzy ekologicznej”
  3. Piesza wycieczka na wysypisko komunalne w Szymiszowie
    • zapoznanie z zasadami funkcjonowania wysypiska
    • omówienie przez pracownika wysypiska sposobów segregacji śmieci
    • poznanie historii budowy ekologicznego wysypiska zgodnego ze standardami unijnymi
  4. Przygotowanie apelu z okazji Dnia Ziemi. Rozstrzygnięcie konkursów
    • Dekoracja sali
    • Przygotowanie uczniów do występów
      • Klasa II – „Jak ekoludek uratował Ziemię”
      • Klasa V – „Recykling to mi się opłaca”
    • Nauka piosenki ekologicznej pt.
    • Multimedialna prezentacja materiałów o stacji uzdatniania wody w Strzelcach Opolskich
    • Wystawa i prezentacja przygotowanych metaplanów przez poszczególne ekozespoły
    • Przeprowadzenie konkursu wiedzy ekologicznej
      • Przygotowanie zestawu pytań
      • Opracowanie regulaminu konkursu
      • Wybór drużyn z przedstawicielami z każdej z klas
    • Rozstrzygnięcie konkursów na najładniejszą zabawkę ekologiczną w kategorii indywidualnej i klasowej
  5. Zakup nagród
    • pozyskanie sponsora na zakup nagród
    • zaprojektowanie i wydruk dyplomów
  6. Zorganizowanie wycieczki autokarowej do stacji uzdatniania wody w Strzelcach Opolskich
    • wyjazd uczniów do nowoczesnej oczyszczalni ścieków na terenie gminy Strzelce Opolskie
EFEKTY PODJĘTYCH DZIAŁAŃ

      Podczas realizacji projektu uczniowie twórczo współpracowali w grupach podczas wykonywania powierzonych im zadań. Korzystali z różnych źródeł przy wyszukiwaniu informacji na określony temat.

      Aktywnie uczestniczyli w cyklu lekcji poświęconych tematyce ekologicznej. Odwiedzili ekologiczne wysypisko śmieci oraz nowoczesną oczyszczalnię ścieków. Zrozumieli, co to jest ekologia i czym się zajmuje, potrafią podać przykłady zachowań i działań ekologicznych. Przejawiało się to m.in. w oszczędzaniu energii i wody. Można było także dostrzec większy ład i porządek na stanowiskach pracy uczniów, w klasie czy na boisku.

     Ze szczególnym zaangażowaniem uczniowie przystąpili do wiosennej pielęgnacji roślin doniczkowych, klasy w ten sposób zyskały na estetyce. W wielu klasach na parapetach pojawiły się nowe okazy roślin doniczkowych.
Dzieląc się swoimi wiadomościami w czasie tworzenia metaplanów cała społeczność uczniowska pogłębiła swą wiedzę na tematy ekologiczne.
Przekonali się do możliwości powtórnego wykorzystania przeróżnych opakowań jako surowca wtórnego.
      W celu przedstawienia danego zadania uczniowie twórczo rozwiązywali problemy za pomocą różnych technik plastycznych.

      W wyniku przeprowadzonych konkursów nagrody otrzymali:
  • w kategorii indywidualnej „Zabawka ekologiczna”

    I. m - Patrycja Kala z klasy VI (narzędzia ogrodnicze)

    II. m.- Łukasz Kaczmarczyk z klasy II (zabawka)

    III. m.- Zuzanna Kaczmarczyk i Bożena Wyszkowska z klasy V (ufoludek)
  • w kategorii klasowej „Zabawka ekologiczna”

    I. m. – klasa I (Gra planszowa)

    II. m. – klasa III (Gra zręcznościowa)

    III. m. – klasa II (Robot)
EWALUACJA
  • pozytywne zatwierdzenie projektu przez dyrektora szkoły i Radę Pedagogiczną Publicznej Szkoły Podstawowej w Szymiszowie
  • przeprowadzona wśród uczniów analiza wykazała, że 100% uczniów stwierdziło, że chętnie brało udział w tym projekcie, a powierzone im zadania okazały się bardzo interesujące
      Odbyte w ramach projektu wycieczki spotkały się z dużym zainteresowaniem uczniów. Sami uczniowie stwierdzili, że szkoła zyskała na wyglądzie poprzez pięknie ukwiecone klasy. Na podstawie przeprowadzonego konkursu wiedzy ekologicznej można stwierdzić wysoki poziom wiedzy. Chcąc rozstrzygnąć konkurs, trzeba było przeprowadzić dogrywkę.


Zestaw pytań do konkursu wiedzy ekologicznej

W poszczególnych pytaniach wskaż poprawną odpowiedź:
  1. Które z podanych materiałów nadają się do powtórnego wykorzystania?
    1. Szklana butelka
    2. Opakowanie po dezodorantach
    3. Baterie z latarki
  2. Co to jest ogród botaniczny?
    1. Miejsce, w którym żyją rzadkie dzikie zwierzęta
    2. Miejsce, w którym się uprawia rośliny z różnych stron świat
    3. Dziki ogród, którym się nikt nie zajmuje
  3. Jak fabryki zapobiegają zanieczyszczeniu środowiska?
    1. Wpuszczają nieczystości do rzek
    2. Zatrudniają więcej sprzątaczek
    3. Stosują filtry na kominach
  4. Dlaczego liście są zielone?
    1. Bo zawierają zielony barwnik
    2. Bo zielone drzewo wygląda najładniej
    3. Bo soki w drzewie są zielone
  5. Po czym poznaje się wiek drzewa?
    1. Po liczbie słojów
    2. Po wysokości
    3. Po kolorze liści
  6. Które ze zwierząt są ściśle chronione?
    1. Myszy, wróble, koty
    2. Niedźwiedzie, rysie, orły
    3. Krowy, konie, kury
  7. Które z drzew nie jest drzewem iglastym?
    1. Jodła
    2. Modrzew
    3. Świerk
    4. Akacja
  8. W parku narodowym nie wolno:
    1. Zrywać chwastów
    2. Zwiedzać
    3. Spacerować z psem
    4. Głośno krzyczeć
  9. Dlaczego z przebiśniegów nie zrobimy bukietu?
    1. Bo brzydko pachną
    2. Bo bardzo szybko więdną
    3. Bo są pod ochroną
    4. Bo przebiśniegi są bardzo trujące
  10. Zanieczyszczenia Ziemi są spowodowane m.in.:
    1. Spalinami samochodowymi
    2. Wypuszczaniem ścieków do wody
    3. Używaniem dezodorantów
    4. Dymami z fabryk
  11. Na jakim kontynencie żyją kangury?
    1. Europa
    2. Australia
    3. Ameryka Północna
    4. Afryka
  12. Co oznacza słowo ekologia?
    1. Imię żeńskie
    2. Dział medycyny
    3. Ochrona środowiska
    4. To samo, co ekonomia
  13. Czego nie powinien robić wzorowy rolnik?
    1. Orać
    2. Myć traktora w rzece
    3. Wypalać traw
    4. Rozrzucać obornik
  14. Co jest szkodliwe dla organizmu?
    1. Nadmierne opalanie
    2. Picie ponad jednego litra wody dziennie
    3. Jeżdżenie na łyżwach
    4. Palenie jednego papierosa na dzień
  15. W jaki sposób dzieci mogą chronić środowisko?
    1. Zbierając makulaturę
    2. Rzucając śmieci na ulicę
    3. Sadząc drzewa
    4. Pisząc wiersze o przyrodzie
  16. Recykling to:
    1. Słowo, którego nie znam
    2. Przetwarzanie odpadów na nowe, potrzebne przedmioty
    3. Dbałość o czystość wokół siebie
  17. Kupując napoje, wybierasz:
    1. Napój w kartoniku
    2. W plastikowej butelce
    3. W szklanej butelce zwrotnej
  18. Idąc na zakupy:
    1. Zabierasz ze sobą torbę z tkaniny
    2. Siatkę z plastiku
    3. Prosisz w sklepie o plastikową „jednorazówkę”
  19. Odpadki najdłużej zalegające w środowisku to:
    1. Plastikowa butelka
    2. Papier
    3. Skórka od banana
  20. Kto powinien dbać o naszą planetę Ziemię?
    1. Wszyscy ludzie
    2. Tylko ci, co śmiecą
    3. Ministrowie
    4. Władze miasta
  21. Zużyte wody wraz z zanieczyszczeniami to:
    1. Źródła
    2. Dopływy
    3. Ścieki
    4. Wodopoje
  22. Co jest naturalnym filtrem powietrza?
    1. Komin
    2. Oczyszczalnia ścieków
    3. Las
    4. Ekrany przy drogach
  23. Które z odpadów należą do niebezpiecznych?
    1. Stare gazety
    2. Resztki żywności
    3. Resztki farb
    4. Popiół
  24. Twój kolega chce zajrzeć do budki dla ptaków. Co robisz?
    1. Pożyczasz mu drabinę
    2. Pozwalasz mu na krótkie spojrzenie
    3. Tłumaczysz, że nie wolno, bo może wypłoszyć ptaki
  25. Dlaczego hodujemy rośliny doniczkowe?
    1. Są dekoracją mieszkań
    2. Są źródłem czystego powietrza
    3. Oczyszczają powietrze
    4. Są źródłem szkodliwego powietrza
  26. Który napój jest zdrowy i można go pić w dużych ilościach?
    1. Woda
    2. Jogurt
    3. Pepsi
REGULAMIN KONKURSU
  • Pytania i odpowiedzi będą czytane.
  • Na każdą odpowiedź drużyny mają 15 sekund. Po upływie tego czasu kapitan drużyny pokazuje literę z prawidłową odpowiedzią.
  • Liczy się pierwsza odpowiedź.
  • Za każdą prawidłową odpowiedź drużyna dostaje 1 pkt.
  • W niektórych pytaniach można wskazać więcej niż jedną odpowiedź.
  • Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie więcej punktów.
  • W wypadku remisu zostaną zadane dodatkowe pytania otwarte, a odpowiedzi na nie zostaną zapisane na kartkach.
Pytania do dogrywki
  1. Wymień trzy sposoby oszczędzania wody
  2. Jak prawidłowo powinno się opiekować zwierzątkiem domowym, np. kotem? Podaj przykłady
  3. Wyjaśnij pojęcie „zdrowa żywność”.
  4. W jaki sposób ludzie zanieczyszczają środowisko? Podaj przykłady.
Szczegółowe cele edukacyjne – kształcenie i wychowanie:

Uczniowie:
  • Uświadamiają sobie, że mają bezpośredni wpływ na stan środowiska naturalnego w swoim miejscu zamieszkania
  • Podnoszą swą świadomość ekologiczną
  • Podejmują działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego
  • Wdrażają nawyki sprzyjające zachowaniu proekologicznemu
  • Rozumieją potrzebę ochrony środowiska naturalnego
  • Korzystają z różnych źródeł w celu wyszukiwania informacji na tematy ekologiczne
  • Znają podstawowe zasady ochrony środowiska
  • Znają metody walki ze śmieciami
  • Rozumieją znaczenie pojęcia ekologia
  • Rozwijają swą kreatywność
Metody realizacji:
  • Wycieczki na komunalne wysypisko śmieci w Szymiszowie i do stacji uzdatniania wody w Strzelcach Opolskich
  • Wykonanie metaplanów przez ekozespoły
  • Konkursy na: zabawkę ekologiczną, najładniej ukwieconą klasę, konkurs wiedzy ekologicznej
  • Występy artystyczne z okazji Dnia Ziemi
  • Nauka pieśni ekologicznej
  • Pokaz multimedialny o stacji uzdatniania wody
Działania szczegółowe:

      Po zatwierdzeniu projektu przez Radę Pedagogiczną i Dyrektora szkoły w marcu został zorganizowany apel, na którym poinformowano społeczność uczniowską o projekcie. Na apelu podzielono klasy na ekozespoły, które miały wykonać metaplany o określonym zagadnieniu wybranym w drodze losowania:
  • Klasa I – „Żywność ekologiczna”
  • Klasa II – „Energia”
  • Klasa III – „Zatrucie środowiska”
  • Klasa IV – „Odpady”
  • Klasa V – „Ratujmy zwierzęta i rośliny”
  • Klasa VI – „Woda”
      Ogłoszono również konkursy na zabawkę ekologiczną w kategorii indywidualnej i klasowej, najładniej ukwieconą klasę oraz konkurs wiedzy ekologicznej.
      Dnia 28.03.2006r. klasy I – III oraz IV – VI odbyły pieszą wycieczkę na komunalne wysypisko śmieci w Szymiszowie. Tam pracownik wyspiska opowiedział o historii obiektu, jego modernizacji zgodnie z unijnymi wymogami oraz przedstawił sposoby segregacji śmieci na obiekcie. Następnie oprowadził uczniów wzdłuż całego kompleksu i poinformował, jak wysypisko funkcjonuje.
      12 kwietnia z okazji zbliżającego się Dnia Ziemi przeprowadzono okolicznościowy apel. Wcześniej udekorowano salę oraz przygotowano wystawkę metaplanów. Przed apelem odbyła się ich prezentacja, podczas którego przedstawiciele poszczególnych ekozespołów krótko omówili treść każdego z nich, następnie odbył się multimedialny pokaz materiałów o stacji uzdatniania wody w Strzelcach Opolskich.
      Pierwsza cześć apelu była poświęcona występom artystycznym, które przygotowały klasy: II z inscenizacją pt. „Jak ekoludek uratował świat” oraz V z inscenizacją pt. „Recykling – to mi się opłaca”. Po występach odbył się konkurs wiedzy ekologicznej, w który brały udział zespoły złożone z przedstawicieli wszystkich klas. Konkurs przeprowadziły uczennice z klasy VI: Aleksandra Jędrzejczyk i Anna Pawliczek. Zestaw pytań znajduje się w załączniku. Po konkursie wiedzy ekologicznej nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu na najładniejszą zabawkę ekologiczną w kategorii indywidualnej i klasowej. Laureaci konkursu otrzymali pamiątkowe nagrody oraz dyplomy zaprojektowane i wydrukowane przy pomocy komputera.
      30 kwietnia uczniowie naszej szkoły odbyli autokarową wycieczkę do nowoczesnej oczyszczalni ścieków, która znajduje się na terenie gminy Strzelce Opolskie. Na miejscu zapoznali się procesami, jakimi poddawane są ścieki z terenu całej gminy. Pod koniec roku szkolnego rozstrzygnięto konkurs na najładniej ukwieconą klasę.

Opis założonych osiągnięć:

W wyniku wdrożenia projektu uczniowie:
  • Zwiedzili komunalne wysypisko śmieci i stację uzdatniania wody
  • Poznali alternatywne sposoby uzyskiwania energii
  • Poznali oznakowania produktów żywnościowych
  • Poznali zagrożone gatunki zwierząt i roślin
  • Poznali sposoby segregacji odpadów
  • Zrozumieli potrzebę ochrony zasobów wody
  • Uświadomili sobie, że oni sami kształtują środowisko, w którym żyją
  • Docenili zalety zabawek wykonanych z materiałów ekologicznych
Uzyskane efekty:

      Podczas realizacji projektu uczniowie wykazali się swoją kreatywnością przy projektowaniu i wykonaniu metaplanów, wykorzystują różnorakie techniki plastyczne. Wymagało to od nich wyszukiwania wiadomości na określony temat, a tym samym korzystania z różnych źródeł informacji. Możliwość bezpośredniego pobytu na wysypisku śmieci dała im do zrozumienia, jak ważna jest dbałość o ochronę środowiska naturalnego.
      Zrozumieli, że zabawki ekologiczne są zdrowsze i bezpieczniejsze od masowo wyrabianych z tworzyw sztucznych oraz jak ważne jest ponowne wykorzystanie surowców wtórnych. Uświadomili sobie, co to jest ekologia i czym się zajmuje. Już w czasie wykonywania metaplanów można było zaobserwować większy porządek na stanowiskach pracy oraz oszczędne gospodarowanie materiałami.
      Dzieląc się wiedzą potrzebną do wykonania metaplanów, uczniowie pogłębili swe wiadomości na tematy ekologiczne. A przystępując do konkursu na najlepiej ukwieconą klasę, sprawili, że szkoła zyskała na estetyce, gdyż w wielu klasach pojawiły się wspaniałe, kolorowe kwiaty.

opr. mgr Jerzy Bienias

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie