Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wyruszamy z misją

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2457 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Poniższy scenariusz zajęć przeznaczony jest do realizacji w nauczaniu zintegrowanym. Wykorzystałam w nim multimedialną grę dla dzieci " Chcę, aby na moim niebie było słońce " wydaną przez Studio VOX-media oraz wprowadziłam elementy obsługi programu Microsoft Word. Zajęcia dotyczą tematyki ekologicznej, poprzez zabawę i wiele metod aktywizujących dzieci zapoznają się z róznymi formami zachowań proekologicznych i uczą się wrażliwości na problemy środowiska.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERA W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM

Nauczyciel prowadzący : Irena Gałach
Data zajęć: 14 .VI . 2006
Czas trwania zajęć: 2 godziny lekcyjne
Temat : Wyruszamy z misją „ Na ratunek Ekolandii”.



Cele :
  • Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska .
  • Ukazywanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka
  • Kształtowanie współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
  • Kształtowanie rozumienia i świadomości tego , że człowiek jest integralną środowiska, a niszcząc je – niszczy siebie
  • Zachęcanie do proekologicznych zachowań
  • Zapoznanie ze sposobami likwidowania ujemnych skutków integracji człowieka w świat przyrody
  • Rozwijanie logicznego myślenia i spostrzegawczości
  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania poleceń
  • Utrwalanie wiadomości dotyczących rodzajów zdań
  • Wdrażanie do samokontroli wykonywanych zadań
  • Kształtowanie odpowiedzialności za własną pracę
  • Zachęcanie do wykorzystywania komputera w nauce , poprzez przyjazny i zrozumiały sposób komunikacji między programem multimedialnym i dzieckiem
  • Zapoznanie z obsługą gry multimedialnej dla dzieci „ Chcę , aby na moim niebie było słońce”
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się programem „ Microsoft Word” w zakresie pisania i rysowania .

Umiejętności kluczowe ucznia :
  • Rozumie potrzebę ochrony przyrody , szanowania planety w celu utrzymania warunków do życia roślinom , zwierzętom i ludziom
  • Próbuje ocenić skutki zupełnej degradacji środowiska przyrodniczego
  • Potrafi ocenić skutki niewłaściwych zachowań ludzi , proponuje ich modyfikacje
  • Zna sposoby ochrony przyrody ; podaje przykłady konkretnych działań
  • Odpowiada na pytania dotyczące sposobów ochrony środowiska przyrodniczego na podstawie wysłuchanych tekstów i wiadomości zdobytych podczas pracy z grą multimedialną „ Chcę , aby na moim niebie było słońce”
  • Odważnie i twórczo odgrywa różne scenki , wczuwa się w rolę
  • Układa poprawnie zdanie z rozsypanki wyrazowej
  • Pisze w programie Microsoft Word zdania rozkazujące o ochronie przyrody ; stosuje poprawnie pisownię „ nie” z czasownikami
  • Poprawnie stosuje klawisze Shift , Alt, Backspace , Delete, Enter
  • Potrafi dodać napisane zdania do wybranego kształtu i pokolorować elementy wykonanego rysunku z użyciem prawego przycisku myszy ( opcja Autokształt)
  • Zna zasady „ poruszania się” po grze multimedialnej „ Chcę , aby na moim niebie było słońce’.

Metody :
  • programowane : z użyciem komputera,
  • aktywizujące : gry dydaktyczne , giełda pomysłów , techniki manualno - plastyczne
  • praktyczne : pokaz , ćwiczenia przedmiotowe,
  • podające : pogadanka , opis , objaśnienie i wyjaśnienie .
Formy pracy :
  • zbiorowa jednolita , zbiorowa zróżnicowana, indywidualna , praca w grupach .
Środki dydaktyczne : gra multimedialna dla dzieci „ Chcę , aby na moim niebie było słońce”, duży arkusz szarego papieru do burzy mózgów , marker , trzy arkusze szarego papieru z wykresem kołowym do pracy w grupach : „ Woda to życie” , „ Słońce to życie” , „ Powietrze to życie” , rozsypanka wyrazowa : Czyste powietrze , ziemia i woda , to nasza przyszłość , dyskietki do pisania i rysowania z gotowymi kształtami znaków do uzupełniania dla uczniów .

Przebieg zajęć :

I. Wprowadzenie w tematykę zajęć .

  1. Powitanie uczniów . Podanie tematu zajęć . Poinformowanie o możliwości zdobycia dyplomu „ Przyjaciel Ziemi”.
  2. „ Burza mózgów „ – uczniowie zapisują na kartkach skojarzenia z wyrazem „ przyroda” i przyklejają je na arkuszu szarego papieru .
  3. Pogrupowanie karteczek w zbiory : zwierzęta , rośliny , ludzie . Próba sformułowania odpowiedzi na pytanie „ Co to jest przyroda?”
  4. Udzielenie odpowiedzi na pytanie „ Co potrzebne jest ludziom , zwierzętom i roślinom do życia ?” ( woda , światło , powietrze , jedzenie , itp. )
  5. Próba przedstawienia scenariusza do sytuacji :
    • Na Ziemi zabrakło słońca.
    • Na Ziemi zabrakło czystego powietrza.
    • Na Ziemi zabrakło czystej wody. ( Praca w grupach)
II. Ratowanie Ekolandii – wyspy zaczarowanej przez złego czarownika Śmieciownika z gry multimedialnej „ Chcę , aby na moim niebie świeciło słońce” .

  1. Wysłuchanie wstępu do gry , z której uczniowie dowiadują się , że będą pomagać ratować Ekolandię , piękną wyspę , strzeżona przez słońce , którą zanieczyścił zły czarownik Śmieciownik. Zadaniem ich jest uwolnić słońce uwięzione przez złego czarownika . Aby tego dokonać uczniowie muszą wykonać wiele zadań .
  2. Wykonywanie zadań w kolejności umieszczonej na mapie gry. ( Niewykonanie jakiegoś zadania blokuje przejście do następnego etapu gry )
    Uczniowie muszą :
    • pozbierać śmieci i posegregować je do odpowiednich pojemników ,
    • oczyścić zanieczyszczoną wodę – zakręcić zwór od rury odprowadzającej ścieki do rzeki , wyłowić śmieci i zbudować z tych elementów oczyszczalnię ścieków ,
    • oczyścić powietrze , zatykając kominy odprowadzające dymy i założyć filtry na wyloty kominowe ,
    • zbudować karmniki i paśniki dla leśnych zwierząt ,
    • pokolorować rysunek ( zadanie nie musi być wykonane , aby dotrzeć do uwięzionego słońca)
  3. Etap końcowy gry – uwolnienie słońca przy pomocy „ nagród” zdobytych podczas wykonywania zadań . Uczniowie obserwują jak brudna i smutna Śmieciolandia znów zamienia się w piękną Ekolandię.
  4. Zaśpiewanie piosenki „ Chcę , aby na moim niebie było słońce”.
  5. Zamknięcie gry multimedialnej.
  6. Układanie haseł o ochronie przyrody z wykorzystaniem programu Microsoft Word.
Uczniowie otrzymują gotowe kontury emblematów ( koła , kwadraty , trójkąty , prostokąty – nagranie na dyskietce) . Przy pomocy opcji „Autokształ” i prawego przycisku myszy wpisują na nie hasła i wykonują symbole rysunkowe zgodne z tematyką haseł .


III. Zakończenie zajęć .

  1. Ewaluacja zajęć – prezentacja haseł przez dzieci .
  2. Zapisanie haseł na dyskietkach , wyjęcie dyskietek ze stacji dysków .
  3. Wspólne ułożenie na tablicy zdania z rozsypanki wyrazowej – Czyste powietrze , ziemia i woda to nasza przyszłość.
  4. Kliknięcie ikony zamykającej pracę komputera .
  5. Wyłączenie komputerów z sieci .
  6. Uporządkowanie sali po zajęciach .


Opracowanie: Irena Gałach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie