Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia śródlekcyjne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 730 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Organizacja pracy umysłowej ucznia w systemie klasowo-lekcyjnym powoduje częste występowanie objawów znużenia i zmęczenia (przecią­żeniem pracą umysłową w pozycji siedzącej). W rezultacie bardzo poważnie obniża się sprawność umysłowa oraz następuje osłabienie funkcji wegetatywnych organizmu. Dziecko przybiera niedbałą pozycję, garbi się, wierci w ławce i praktycznie nie uczestniczy w procesie nauczania (uczenia się). Należy przeciwstawić się tym negatywnym objawom znużenia, sprzyjającym pojawianiu się wad postawy ciała, przez stosowanie ćwiczeń śródlekcyjnych.


Celem tych ćwiczeń jest przede wszystkim:

- przeciwdziałanie negatywnym skutkom znużenia nakładającego się z postępem czasu przesiadywania w ławce szkolnej,

- ożywienie funkcji wegetatywnych, pobudzenie czynności układów krążenia i oddychania, przesunięcie masy krwi z okolic miednicy i kończyn dolnych do okolic niedokrwionych, a przede wszystkim do mięśni szkieletowych i górnej części tułowia i mózgu,

- korygowanie postawy ciała poprzez ruch wszechstronnie angażujący układ kostno-mięśniowy, zwłaszcza rozciąganie przykurczonych w czasie siedzenia mięśni klatki piersiowej i wzmacnianie rozciąg­niętych mięśni grzbietu,

- odciążenie analizatora wzrokowego przez zmianę akomodacji oka ustawionego stale na jedną odległość oczu do zeszytu lub książki,

- kształtowanie trwałego nawyku stosowania aktywnego wypoczynku i regeneracji sił w czasie pracy umysłowej w szkole i w domu.


Wskazówki organizacyjno – metodyczne:

  1. Ćwiczenia śródlekcyjne należy stosować na każdej lekcji w momentach, w których nauczyciel zauważy znużenie i zmęczenie uczniów(spadek percepcji, gwar, oznaki niepokoju lub apatii).
  2. Przerwy przeznaczone na przeprowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych
    powinny trwać od 3 do 4 minut.
  3. Ćwiczenia prowadzi się w klasie przy otwartych oknach, bez
    względu na porę roku.
  4. W doborze ćwiczeń należy wykorzystywać treści zawarte w programie nauczania dla danej klasy.
  5. Zestawy ćwiczeń powinny uwzględniać takie ćwiczenia, które
    uaktywniają narządy ruchu nie uruchamiane wskutek jednostronnej
    i często niewłaściwej pozycji ucznia podczas przedłużonego siedzenia
    w ławce szkolnej.
  6. Zmiany zestawów ćwiczeń należy dokonywać przynajmniej raz
    w tygodniu.
  7. W czasie prowadzenia ćwiczeń należy zwracać uwagę na ustawie­
    nie uczniów i dobór odpowiednich pozycji wyjściowych, by zapewnić
    ćwiczącym bezpieczeństwo i swobodę ruchu.
  8. Najwłaściwszą metodą prowadzenia ćwiczeń śródlekcyjnych jest
    metoda zadaniowa lub zabawowo – naśladowcza.
  9. Muzyka jest elementem ożywiającym, odprężającym i pożądane
    jest stosowanie jej w czasie ćwiczeń.
  10. Zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych powinny być prowadzone
    z uwzględnieniem następujących grup ćwiczeń:
- ćwiczenia szyi,

- ćwiczenia ramion,

- ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach,

- ćwiczenia nóg,

- ćwiczenia oddechowe.

.

Przy doborze ćwiczeń należy pamiętać, że muszą one być łatwe, proste, ale jednocześnie dynamiczne i atrakcyjne. Nie należy obciążać układu nerwowego dziecka ćwiczeniami trudnymi, złożonymi i nowymi. W czasie prowadzenia ćwiczeń zarówno polecenia, jak i objaśnienia powinny być krótkie i zrozumiałe.

Realizując ćwiczenia śródlekcyjne należy zawsze pamiętać, że głów­nym ich celem jest odprężenie psychiczne i fizyczne, a nie podnoszenie sprawności ruchowej. Powinna im towarzyszyć atmosfera radości, swobody oraz gwarancja bezpieczeństwa.


Zestawy ćwiczeń śródlekcyjnych

Zestaw 1
  1. „Młynek". W siadzie, ręce w skurczu pionowym — krążenia ramion w przód, w górę i w tył. (Ruchem kierują łokcie).
  2. W staniu w małym rozkroku, ramiona wzdłuż tułowia, dłoni
    skierowane na zewnątrz — skłon głowy w tył — popatrz na sufit, skłon;
    głowy w przód — popatrz na guzik pod brodą, skłon tułowia w przód — dotknij kolan, a następnie stóp.
  3. W staniu jednonóż, ręce splecione z tyłu — zataczanie kółek stopą
    nogi wzniesionej, na zmianę prawej i lewej.
  4. Z postawy wykrocznej zmiana nóg podskokami.
  5. Zdmuchiwanie z dłoni kulki papieru. Zwrócić uwagę na długi wydech.

Zestaw 2
  1. Co mówi ławka. W siadzie w ławce, przykładanie do pulpitu na
    przemian lewego i prawego ucha.
  2. Malowanie ścian i sufitu. W staniu, wznosy i opusty prawej,
    a następnie lewej ręki — ruchy naśladujące malowanie.
  3. Przekładanie nogi przez splecione ręce. W staniu spleść ręce przed
    sobą i przełożyć nogę ponad rękoma, następnie przełożyć ją z powrotem.
    To samo druga noga.
  4. Skoczki. Podskoki zwarte w miejscu z obrotami w lewo i w prawo.
  5. Głębokie wdechy i wydechy ze świstem wychodzącego powietrza.

Zestaw 4
  1. Siedząc w ławce — skręty głowy w lewo, w prawo oraz skłony
    w przód i w tył.
  2. Rozkrok — skłon tułowia w przód z trzykrotnym, lekkim
    uderzeniem palcami rąk o podłogę, wyprostowanie się i poprawa postawy.
  3. Stojąc w rozkroku — dwa zaznaczenia palcami rąk o uda i dwa
    klaśnięcia nad głową (popatrzeć w górę na ręce).
  4. Po dwóch podskokach obunóż w miejscu pół obrotu w lewo
    i w prawo.
  5. Dmuchanie na gorące mleko. Głęboki wdech nosem i wydech
    ustami.
Zestaw 5
  1. „Zegar". Skłony głowy w prawo, w lewo (tik-tak).
  2. „Zapalanie zapałki". Szybkie wyprostowanie ramion w górę w skos, dłonie
    przesuwają się z boku po tułowiu od bioder w górę, następnie powolne
    opuszczanie ramion bokiem w dół.
  3. „Dzwon". Poprawny siad w ławce z chwytem z tyłu za łokci
  4. opad tułowia w przód, dotknąć klatką piersiową ławki i szybko się
    wyprostować. Skandować: przy opadzie — bim, przy wyproście — bam
  5. „Pajac". W staniu podskoki rozkroczno – zwarte z wymachem
    ramion w bok i w dół.

Uwaga! Ciekawą formę ćwiczeń śródlekcyjnych mogą stanowić ćwicze­nia z elementami współzawodnictwa w rzędach. Warunkiem koniecznym jest przestrzeganie jednakowej liczby dzieci w rzędach.

Danuta Szymańska ®

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie