Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czy każdy może zostać strażakiem ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1274 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie pierwszej. Poznanie pracy strazaka. Przyczyny powstawania pozarow ich skutki i sposoby zapobiegania.

Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl. I


mgr Jadwiga Chamera
Ostrowiec Św.

Krąg tematyczny:
Wszyscy wokół pracują.
Temat dnia:
Czy każdy może zostać strażakiem ?


Cel główny:
- Zapoznanie uczniów z przyczynami powstawania pożarów ich skutkami i sposobami zapobiegania.
-Poznanie warunków pracy strażaka.

Cele szczegółowe:
Uczeń
· Potrafi rozpoznać sygnały dźwiękowe
· Umie rozwiązać zagadkę
· Zna pojazdy uprzywilejowane
· Potrafi ze zrozumieniem przeczytać wiersz
· Potrafi odszukać w wierszu podany fragment
· Potrafi wypowiadać się na podany temat
· Potrafi formułować wnioski
· Umie rozwiązywać zadania z treścią
· Umie pracować w grupie
· Wie co może być przyczyną pożaru
· Zna sprzęt do gaszenia pożaru
· Wie czym zajmują się strażacy
· Potrafi opisać roboczy strój strażaka
· Zna i rozpoznaje rzeczowniki i czasowniki
· Potrafi przedstawić improwizację ruchową
· Potrafi wykonać ćwiczenie oddechowe
· Układa puzzle
· Umie kolorować samochód strażacki


MetodySłowna – rozmowa, czytanie wiersza, zagadka
Oglądowa – plansza, obrazki, sylwety, puzzle, kartoniki z wyrazami
Działania praktycznego – zagadka, rozwiązywanie zadań, układanie puzzli, naklejanie malowanie, kolorowanie
Pedagogika zabawy – improwizacje ruchowe, wyklaskiwanka
Projektu – formułowanie wniosków na temat pracy strażaka
Trening twórczości – zajęcia plastyczne
Barometr nastroju – podsumowanie lekcji

FormyZbiorowa jednolita
Indywidualna
Grupowa

Środki dydaktycznePodręcznik „Moja szkoła” s. 67 – 68, obrazki, sylwety, kierownica z dźwiękami, plansza, puzzle do wycięcia, kartoniki z nazwami stroju roboczego strażaka, zagadka, fosforyzowana plansza.

Rodzaje aktywności dziecięcejPolonistyczna, matematyczna, środowiskowa, plastyczna, muzyczna, ruchowa.
Przebieg zajęć
1. Powitanie w kręgu – „wyklaskiwanka”.
Wszyscy są , witam was
Zaczynamy już czas
Jestem ja, jesteś ty
Raz, dwa, trzy.
2. Wysłuchanie zagadek i podanie rozwiązania.
Jest czerwony niczym rak
Ma przed sobą prosty szlak,
Bo gdy głośny sygnał daje,
Stają auta i tramwaje.
(samochód strażacki)

Kto pracuje w hełmie,
Pnie się po drabinie,
Kiedy syczy ogień
I gdy woda płynie.( strażak)
3. Słuchanie dźwięków – co odczuwasz słysząc dźwięk syreny alarmowej.
4. Wyjaśnienie pojęcia: pojazd uprzywilejowany.
5. Czytanie przez dzieci wiersza Cz. Janczarskiego „Strażacy”.

Dom się pali, bucha ogień,
Płynie dymu chmura czarna.
Pędzi, spieszy – na bok, z drogi!-
Straż pożarna.

Szare hełmy kryją czoła
I toporki lśnią ze stali.
Szybciej, szybciej pędźcie, koła!
Już strażacy przyjechali.

Już z sikawek woda tryska,
Syczy żar i gaśnie iskra.
Jak smok groźny dym się wije,
Gdy go strumień wody bije.

Kto ugasił dom, co płonął?
Kto tu zdążył w czas na pomoc?
Dzielna, sprawna i ofiarna –
straż pożarna.

6. Rozmowa na temat pracy strażaków nawiązanie do wiersza, odbytej wycieczki i ilustracji.
7. Czego używamy do gaszenia pożaru – swobodne wypowiedzi.
8. Podkreślenie cech psychofizycznych niezbędnych, do wykonywania zawodu strażaka ( odwaga, dobra sprawność fizyczna, chęć niesienia pomocy innym, umiejętność współpracy z grupą, szybkość w działaniu dobry refleks...)
9. Odszukanie w wierszu wyrazów ukazujących pośpiech w działaniu strażaków( pędzi, spieszy, szybciej).
10. Zabawa improwizowana „Gaszenie pożaru”- ćwiczenia ortofoniczne.
11. Rozwiązywanie zadań z treścią:
Zadanie 1.
Drzewa dostarczają tlenu. Troje dzieci miłośników przyrody, posadziło drzewka przed szkołą. Każde posadziło 3 drzewka. Ile drzewek posadziły dzieci ? Sposób I
3+3+3 = 9
Sposób II
3 x 3 = 9
Zadanie 2.
Dzieci podlewały drzewka. Przyniosły 3 razy po 3 wiaderka wody. Ile wiaderek wody zużyły do podlewania drzewek ?
Sposób I 3+3+3 = 9
Sposób II
3 x 3 = 9
Zadanie 3.
Komendant Straży Pożarnej przyniósł z magazynu 4 pudełka
z hełmami strażackimi. W jednym pudełku było 2 hełmy. Ile było razem wszystkich hełmów ?
Sposób I 2+2+2+2 =8
Sposób II
4 x 2 = 8

998

telefon straży pożarnej



11. Praca w grupach.
Grupa I Wykorzystując ilustrację i kartoniki z nazwami stroju roboczego strażaka - układanie zdań na temat stroju strażaka, który wyjeżdża do pożaru (ubranie ochronne, spodnie, kombinezon, hełm strażacki, buty ochronne, odblaskowe pasy).Zapisanie zdań.

Grupa II Na podstawie zgromadzonych ilustracji odpowiedz, jakiego sprzętu używa się do gaszenia pożaru i jakie mogą być przyczyny powstawania pożarów – wykorzystanie ilustracji ?

Grupa III
Czym jeszcze zajmują się strażacy oprócz gaszenia pożaru – wykorzystanie ilustracji.

12. Prezentacja zadań wykonanych przez grupy
13. Ćwiczenia oddechowe i rozluźniające – strażak odpoczywa po akcji.



14. Ćwiczenie 36/68
Podkreśl rzeczowniki i czasowniki w zdaniach.
Strażak ma na głowie hełm. Nosi ubranie ochronne. Na ubranie naszyte są odblaskowe pasy.
15. Rozmowa na temat najczęstszych przyczyn powstawania pożarów – 998 straż pożarna ich skutkami i sposobami zapobiegania.
16. Omówienie zasad zachowania się w razie pożaru w szkole.
17. Układanie obrazka z elementów – puzzle(wóz strażacki )
wycięcie , ułożenie , naklejenie, kolorowanie.
18. Zadanie pracy domowej.
Polecenie strona 68.
Ułóż i zapisz w zeszycie zdanie z wyrazem hełm
19. Podsumowanie lekcji.
- Czy każdy może zostać strażakiem?
- Jaki powinien być strażak?
- Jakie są przyczyny powstawania pożarów?
- Co należy robić, by pożarów było jak najmniej?
20. Samoocena pracy uczniów: zebranie kart pracy - jak oceniam swoją aktywność w zajęciach, oceń siebie. Narysuj w kółku słoneczko lub słoneczko częściowo zakryte chmurką albo samą chmurkę. Pokoloruj tyle kółek na ile podobały ci się zajęcia.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie