Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wszyscy uczniowie umieją czytać ze zrozumieniem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2194 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt przeznaczony jest do realizacji w kl. III. Czas trwania ok. 3 godziny. Celem zajęcia jest wykazanie i sprawdzenie w jakim stopniu dzieci opanowały umiejętność czytania ze zrozumieniempodanych tekstów.

Temat dnia: Na łące

Klasa IIIa

Edukacja: polonistyczna, przyrodnicza, matematyczna, muzyczna, artystyczna.

Cele:
  • uczeń potrafi cicho czytać ze zrozumieniem,
  • uczeń wie, jakie zwierzęta żyją na łące,
  • uczeń rozróżnia podstawowe części mowy,
  • uczeń reaguje na zmiany dynamiki w muzyce,
  • uczeń zna i poprawnie zapisuje nazwy ptaków,
  • uczeń w poprawnej formie wypowiada się ustnie i pisemnie,
  • uczeń rozwiązuje proste zadania tekstowe, dzieli sposobem pisemnym,

Metody:
  • praca z tekstem,
  • elementy dramy,
  • zabawowa,
  • ekspresji muzycznej

Formy pracy:
  • praca indywidualna,
  • praca w grupach dwuosobowych,
  • praca indywidualna zróżnicowana,


Środki dydaktyczne:
karty pracy z tekstem i pytaniami do niego, kaseta, blok techniczny kolorowy, kartki z krzyżówką dotyczącą ptaków, kolorowe brystole, szablony do wykonania żabki, kartki z nazwami zwierząt zamieszkujących łąkę, klej, nożyczki, plansza łąki.

Czas trwania: 3 godziny lekcyjne


Przebieg lekcji:
Muzyka - wprowadzenie w nastrój, słuchanie odgłosów wiosennej przyrody
(uczniowie są zgromadzeni w kręgu) .
Zapoznanie dzieci z tematem zajęć (dokąd zaprowadziła nas ta muzyka, jakie mieliście skojarzenia).
Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu „Wiosna i zwierzęta” - udzielanie odpowiedzi pełnymi zdaniami na pytania znajdujące się pod tekstem.
Zabawa „odgadnij kim jestem?” - uczniowie, którzy już skończyli pracę losują kartki z nazwą zwierzęcia zamieszkującego łąkę i gestem naśladują jego charakterystyczne cechy, tak aby pozostali odgadli o jakie zwierzę chodzi. Objaśnienie pisowni wyeksponowanych na tablicy wyrazów z trudnościami ortograficznymi.
Odczytywanie pytań i odpowiedzi z kartki pacy po ich wcześniejszej zamianie w ławkach
Sprawdzenie ilościowe stopnia zrozumienia tekstu (ilu uczniów na 9 dobrych odpowiedzi, ilu ma 8 dobrych odpowiedzi itp.)
Wyjście grupy na środek sali - nagrodzenie najlepszych brawami.
Zabawa ruchowa z reakcją na zmiany dynamiki utworu. Uczniowie w odpowiednich momentach obrazują ciałem nastrój w muzyce (kołyszą się, dobierają w pary, podnoszą ręce, przemieszczają po sali).
Grupowanie części mowy z rozsypani wyrazowej i umieszczenie na płatkach kwiatów narysowanych w kartach pracy. Zanotowanie jakie części mowy znalazły się na kolejnych kwiatach (uzupełnienie rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami).
Sprawdzanie poprawności wykonanego ćwiczenia przez nauczyciela, a następnie głośnie odczytać przez ucznia.
Uczniowie, którzy wykonali poprawnie i szybko powyższe zadanie otrzymują krzyżówkę ortograficzną z hasłem. Wpisują w kratki nazywy ptaków oraz odczytują utworzone z niektórych liter hasło. Wyrazy do odgadnięcia to: przepiórka, żuraw, sójka, wróbel, kukułka, dudek, jaskółka, sokół i kruk. Hasło utworzone ze wskazanych liter - orzeł.
Piosenka „Wiosna w żółtych kaloszach”
Rozwiązanie zadania tekstowego:
„Na górskiej łące pasło się 489 owiec białych, białych czarnych 3 razy mniej. Ile razem owiec pasło się na górskiej łące?”
Wykonanie „żabek” z brystolu (każdy uczeń otrzymuje szablon).
15. Ewolucja - nauczyciel prosi, by każdy uczeń dokonując samooceny umieścił swoją „żabkę” na „łące i jeziorku” (z brystolu) w miejscu wskazującym na jego stopień zaangażowania podczas zajęć.


Dokonując podsumowania uczniowie sami wyjaśniają dlaczego wybrali takie, a nie inne miejsce.


Materiały wykorzystane na zajęciach


Wiosna i zwierzęta
Wiosenne słonko zaświeciło mocniej i wszystko się zieleni. Rozkwitają kwiaty, Pękają pączki na gałęziach drzew. Mały jeż rozpoczął krzątanie wśród krzaków i spłoszył wygrzewającego się na słońcu węża. Rozbawił tym dwie żaby, które zarechotały głośno. Hałas zaciekawił żółwia błotnego. Wystawił głowę z wnętrz skorupy i wolno pomaszerował na łąkę. Tam od rana panował już wielki ruch. Chrząszcze uwijały się w trzcinach, pszczoły głośno zachwalały swój nektar, większe i mniejsze owady spieszyły we wszystkie strony świata. Ogromny ciemny żuk dostojnie wgramolił się na kamień. Z tej wysokości poczuł się królem łąki. Nareszcie wiosna! Tylko cztery nietoperze nie miały ochoty oglądać słońca. Poczekają do zmroku i wtedy zjedzą ochoczo kolację.

Kto spłoszył wygrzewającego się na słońcu węża?

………………………………………………………………………..

2. Ile żab rozbawił jeż?

………………………………………………………………………..

Co zaciekawiło żółwia błotnego?

………………………………………………………………………..

Gdzie panował wielki ruch?

………………………………………………………………………..

Co działo się na łące?

………………………………………………………………………..

Gdzie wygramolił się żuk?

………………………………………………………………………..

Kim poczuł się żuk?

………………………………………………………………………..

8. Jakie zwierzęta nie miały ochoty oglądać słońca?

………………………………………………………………………..

9. Kiedy nietoperze chcą zjeść kolację?

………………………………………………………………………..


Krzyżówka ortograficzna



Wpisz do krzyżówki nazwy ptaków według podanych haseł:

1. To nie kurka, lecz prze………………

2. Pierwsza wiosna nie czyni.

3. Podrzuca jaja do gniazda.

4. Lepszy ……………… w garści niż gołąb na dachu.

5. Nie może wybrać się za morze.

6. Każdy ……………… ma swój czubek.

7. Wszyscy mu zazdroszczą wzroku.

8. Oświadczył się czapli.

9. ……………… krukowi oka nie wykole.


Wyrazy wykorzystane w zabawie dramowej „zgadnij kim jestem”

ŚLIMAK, TRZMIEL, MRÓWKA, ŻABA, WAŻKA, PSZCZOŁA, BOCIAN, BĄK, JASZCZURKA, CHRZĄSZCZ, JEŻ, ORZEŁ.




Opracowała: mgr Elżbieta Grad
Nauczanie zintegrowane
SP Oleszyce im. Jana PawłaII

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie