Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Opracowanie lektury Dziecię elfów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 24212 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Podczas pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym dużo czasu poświęcam na opracowywanie lektur. Przygotowuję własne, ciekawe scenariusze zajęć wzbogacone o różnorodne metody i formy pracy. Do scenariuszy konstruuję karty pracy własnego pomysłu. Dzięki temu zajęcia są interesujące i uczniowie chętnie biorą w nich udział, a co za tym idzie - dużo czytają.

KONSPEKT ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH – KLASA II.

Temat: Słuchanie wzorowego czytania baśni H. Ch. Andersena "Dziecię elfów".
Wyodrębnianie zdarzeń i ocena postaci występujących w baśni.
Swobodne wielozdaniowe wypowiedzi na temat baśni.
Zabawa w teatr - inscenizowanie baśni w oparciu o scenariusz z podręcznika.
Rozwiązywanie nietypowych zadań z treścią.

Materiały i środki dydaktyczne:
  • Egzemplarze lektury
  • Portret pisarza
  • Różne wydania baśni H. Ch. Andersena
  • Podręcznik "Ja, Ty – My" część 4
  • Indywidualne karty pracy dla uczniów
Umiejętności, postawy i przekonania uczniów:
  • zna treść baśni i jej twórcę,
  • potrafi uważnie słuchać czytany utwór
  • umie wyodrębnić kolejne przygody bohaterki,
  • potrafi ustalić kolejność zdarzeń,
  • stosuje dłuższą wypowiedź na podstawie tekstu literackiego,
  • umie sformułować zdania oceniające postępowanie bohaterów,
  • jest wrażliwy na krzywdę innych i wykazuje chęć niesienia pomocy potrzebującym,
  • zna cechy i warunki życia niektórych zwierząt,
  • umie odróżnić cechy pozytywne i negatywne,
  • potrafi wypowiedzieć się na temat poznanej baśni,
  • umie pracować twórczo,
  • czyta z podziałem na role,
  • prezentuje swoje umiejętności i zdolności,
  • umie wyrażać własne myśli, uczucia gestem i ruchem,
  • potrafi wczuć się w rolę aktora,
  • ma poczucie rytmu,
  • wykonuje obliczenia,
  • czyta tekst matematyczny ze zrozumieniem,
  • rozwiązuje zadania tekstowe.
Sytuacje dydaktyczne:
  1. Rozwiązanie plątaninki literowej ( hasło: Hans Chrystian Andersen ).
  2. Informacje o Andersenie – nauczyciel przedstawia dzieciom sylwetkę autora baśni i podkreśla jego zasługi jako pisarza dla dzieci ( pokazanie portretu pisarza ). Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na to, że twórczość Andersena jako bajkopisarza znana jest na całym świecie. Podkreślić należy, iż bohaterami baśni są dzieci, a także rośliny, zwierzęta czy różne przedmioty. Baśnie są napisane pięknym językiem i uczą, że dobro zawsze zwycięża zło. Uwypuklić należy fakt, że Andersen sam miał trudne i smutne dzieciństwo, dlatego swoimi baśniami chciał uszczęśliwić wszystkie dzieci, sprawić im radość.
  3. Gra dramatyczna.
    Dzieci ilustrują ruchem rąk i ciała, gestem, mimiką sytuacje opowiadane przez nauczyciela, a związane z baśnią "Dziecię elfów" np.:
    • Jesteś malutkim kwiatuszkiem, który budzi się do życia. Pomalutku rozwija się, swoją główkę odwraca do słońca, rozchyla płatki. Kwiat rośnie i rośnie, jest coraz większy i piękniejszy.
    • Obok kwiatuszka na łące pojawiła się mała żabka, która wysoko i daleko skacze. Za nią skacze jej mama – gruba i ciężka ropucha. Żaby skaczą do jeziora i pływają bardzo zwinnie.
    • Nad jezioro nadlatuje ptak. To jaskółka. Fruwa bardzo nisko, potem wyżej, jeszcze wyżej. Zatacza koła, frunie w prawo i w lewo. Jest już zmęczona, przysiada na gałęzi.
    • Teraz stajesz się dziewczynką, którą zaczarowała zła wróżka. Zaczynasz zmniejszać się, malejesz coraz bardziej i zmieniasz się w maleńką, maciupeńką dziewczyneczkę.
    Po zakończeniu zabawy nauczyciel pyta dzieci jakie postaci występowały w opowiadaniu. Zapisanie na tablicy nazw prezentowanych przez uczniów postaci: piękny kwiat, żaba, jaskółka, maleńka dziewczynka. Nauczyciel pyta uczniów z jaką baśnią te postaci im się kojarzą. Ustalenie, że jest to "Dziecię elfów".
  4. Zapisanie w zeszycie metryczki książki ( imię i nazwisko autora, tytuł utworu, nazwisko Ilustratora ) na podstawie egzemplarzy lektur rozdanych dzieciom.
  5. Słuchanie nagrania lub wzorowego czytania baśni . Wyjaśnienie niezrozumiałych słów i tytułu utworu.
  6. Zapoznanie się z odczuciami dzieci po wysłuchaniu tekstu baśni. Posłużenie się pytaniami pomocniczymi:
    • Czy treść baśni była interesująca?
    • Co wam się najbardziej podobało?
    • Co was zasmuciło?
  7. Rozpoznawanie i zapisywanie nazw postaci z baśni, ukrytych w zagadkach i rebusach. Uzupełnienie zapisu o inne postaci z baśni / Odrobinka, ropucha, chrząszcz, rybki, motylek, mysz polna, jaskółka, kret, król elfów, kobieta, czarownica/. Podział postaci na: fantastyczne i realne
  8. Odczytanie fragmentu tekstu opisującego wygląd Odrobinki, obejrzenie ilustracji przedstawiającej Odrobinkę – próby ustnego opisywania Odrobinki.
  9. Przedstawianie za pomocą różnych technik plastycznych wydarzeń z baśni. Ułożenie ilustracji w odpowiedniej kolejności i nadawanie tytułów – zapis planu wydarzeń w zeszytach.
  10. Dokonywanie obliczeń i rozwiązywanie zadań z treścią związanych z przygodami Odrobinki.
  11. Wyszukiwanie fragmentów tekstu charakteryzujących poszczególne postaci. Określanie cech postaci w oparciu o wyrażenia zapisane na tablicy:
    • Odrobinka – śliczna, delikatna, maleńka, biedna, delikatna, pomagająca innym, posłuszna.
    • ropucha – brzydka, mokra, duża, stara, zła, odrażająca.
    • chrabąszcz – wielki, nie mający swojego zdania.
    • polna mysz – wymagająca, przemądrzała, mająca swoje zdanie, nie licząca się z innymi.
    • kret – zarozumiały, ważny, samolubny, nie dbający o innych.
    • jaskółka – dobra, zraniona, biedna, pomocna, umiejąca się odwdzięczyć.
  12. Przypomnienie słownictwa związanego z "teatrem": sztuka, przedstawienie, akt, autor, artysta, scena, widownia, kurtyna, sufler, scenariusz, rekwizyt.
  13. Podanie zasad pięknego czytania:
    • czytamy głośno i wyraźnie,
    • stosujemy zmianę tempa czytania,
    • stosujemy zmianę siły i tonu głosu,
    • stosujemy pauzy gramatyczne i logiczne.
  14. Wzorowe odczytanie przez nauczyciela scenariusza inscenizacji / ćw. nr 4 str. 114 / przy jednoczesnym śledzeniu tekstu przez uczniów.
  15. Przydzielenie ról. Czytanie tekstu przez uczniów pod kontrolą nauczyciela.
  16. Próby inscenizowania tekstu wg pomysłu uczniów.
  17. Zadanie domowe: Wymyśl inne, fantastyczne przygody Calineczki.
Poniżej podaję przykładowe zadania z treścią do wykorzystania podczas zajęć.
Idąc po łące Calineczka widziała dużo pięknych kwiatów. Rosło tam:
  • w 3 rzędach po 5 maków,
  • w 7 rzędach po 4 rumianki,
  • w 5 rzędach po 6 chabrów.
Nieopodal nad stawem zobaczyła jeszcze 12 kaczeńcy. Ile kwiatów razem widziała Calineczka?
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................

Odp:.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................

Biegnąc ciemnymi korytarzami pod ziemią Calineczka pokonała długą drogę. Pierwszym korytarzem biegła 20 minut, drugim o 15 minut dłużej, a trzecim o 10 minut krócej niż drugim. Ile minut Calineczka biegła drugim korytarzem? Ile minut biegła korytarzem trzecim? Ile czasu Calineczka spędziła pod ziemią?
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................

Magdalena Szymska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie