Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz przedstawienia ortograficznego dla klas I-IV

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6390 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu scenariusz przedstawienia ortograficznego, który przygotowała klasa III dla uczniów klas I-VI. W pracy poszukuję "sposobów na ortografię", aby łatwiej było poznać zasady ortograficzne i wyjaśnić pisownię wyrazów. Stąd mój pomysł na przedstawienie.

SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA ORTOGRAFICZNEGO DLA KLAS I-VI


0pracowała i przygotowała: Bożena Lewandowska

nauczycielka Szkoły Podstawowej w Kwiecewie



CELE: - zna poznane zasady ortograficzne

- potrafi wyjaśnić pisownię poznanych wyrazów

- chętnie występuje publicznie

- umie współdziałać w zespole


MIEJSCE: sala gimnastyczna.


Narrator:
Moi drodzy, moi mili,

czy wiecie, co nasza ortografia głosi?

Każdy z was ma się już nie mylić!

Posłuchajcie- klasa trzecia o to prosi.

Czy znacie te zagadki? W jakich wyrazach

piszemy ó i u ?

(Wybrani uczniowie po wypowiedzeniu zagadki pokazują odpowiednią ilustrację z wyraźnym podpisem.)


Uczeń I :
Ma gruby brzuszek i ogonek mały.

Będzie z niego pewnie barszczyk doskonały.

(burak)


Uczeń II:
Pszczółki do mnie zaglądają,

gdyż swój domek tutaj mają.

(ul)


Uczeń III:
Bywa pąsowa, biała, różowa,

a mówią o niej „kwiatów królowa”.

(róża)


Uczeń IV:
Ulepiła nad oknem swego gniazdka połowę,

a już wola, wesoło, że mieszkanie gotowe.

(jaskółka)


Uczeń V:
Rude to zwierzątko w dziupli ma mieszkanie.

Orzeszki zajada na obiad i na śniadanie.

(wiewiórka)


Uczeń VI:
Sroga zima, sroga, śniegiem drogi ściele.

Kto ćwierka za oknem?

Szary nasz…….

(wróbelek)


Uczeń VII:
Choć ma pancerz, wcale nie wojuje.

Choć ma cztery nogi, wolno spaceruje.

(żółw)

(Uczniowie pokazują ilustracje lub przyczepiają je na tablicy tak, aby dzieci z widowni cały czas je widziały.)

Narrator:
A może lepiej zapamiętać, jak napisać:

jaskółka, żółw, róża, gdy usłyszycie i skojarzycie, że:


Uczeń I :
Przez ó piszcie jaskółka wszak w locie kręci

kółka.


Uczeń II:
Żółw? No, jasne jak słońce.

To o z kreską chodzące.


Uczeń III:
Róża? Przypatrz się różom.

Płatków jak o ma dużo.


Narrator:
Bardzo dobrze, mądrzy uczniowie, ale czy

inne wyrazy można tak ciekawie skojarzyć?


Uczeń IV:
Tak, posłuchajcie i popatrzcie jeszcze.


Uczeń V:
: Mózg- pisząc, myśli o głowie.

Jej kształt wszystko ci powie.


Uczeń VI:
Ogórek- spójrz, gdy rwiesz go, to

spłaszczone o z kreską.


Uczeń VII:
Rózgę wstaw w wodę wiosną,

o, o, o -bazie rosną.


Uczeń VIII:
A, góra! Widzę w górze

kiełkujące o duże.



Uczeń IX:
Zwój płótna z boków zobaczysz,

jak o ma końce oba.


Uczeń X:
Końce powrósła połącz.

Spójrz: wyszło piękne koło.


Narrator:
Popatrzcie teraz na Tosię. Co ona robi?

(Tosia ruchem rąk i całego ciała pokazuje, że coś maluje, rysuje itd.)

Narrator:
Kiedy Tosia coś rachuje, przepisuje czy

maluje, mądry Plastuś obserwuje i wciąż

coś jej podszeptuje.


Plastuś:
Droga Tosiu, pisz bezbłędnie! I pamiętaj

o tym, że gdy mamy-uje, ono nigdy się

nie kreskuje.

(Plastuś wiesza na tablicy wszystkie wyrazy z końcówką-uje)

Narrator:
Nasza Tosia ma także wiele problemów.

Nie wie, jak napisać: drzewo, krzak, wrzos.

Rz czy ż? A wy wiecie?

(Narrator pokazuje ilustracje: drzewa, krzaku, wrzosu.)


Tosia:
Wiem! Wiem! Są spółgłoski-b, ch, d, k, p, g, j, w, t,

które wiedzą o tym, że po nich pisze się rz.

(Tosia pokazuje te spółgłoski, później wiesza pod ilustracjami: drzewa, krzaku, wrzosu poprawne podpisy z zaznaczonym rz i daną spółgłoską.)

Plastuś:
Temu, kto ma utrapienie,

z tą pisownią ż- rz, proponuję dla

ćwiczenia wierszyk, gdzie jest samo ż:

Żółte żabki żałośliwie żalą się żółwiowi,

że żółtodzioby żuraw z Żywca zamiast żyta, żaby żre.

(Uczeń wiesza na tablicy wiersz napisany wielkimi literami.)


Wróżka:
Jestem wróżką ze Srebrnych Wzgórz.

Kiedy pisać samo h, zapamiętać trzeba już.

Kłopotliwe samo h dość szczególną własność ma.

Lubi hałaśliwe słowa: huk, harmider, hałasować,

heca, hej, hop, hura, hola, horda, hejnał, hulać,

hasać, halo, hop, wataha. W tych wyrazach się

nie wahaj.

(Wróżka pokazuje napisy wymienionych wyrazów z h.)

Narrator:
Wszyscy nas uczyli, jak się pisze niektóre słowa z rz, ó

czy h. Ale to nie wszystko, moi mili.

Ortografia to nie rzecz, która leży w kącie gdzieś.

Trzeba ćwiczyć i pamiętać. Jej reguły wszystkie

znać! Wtedy każdy mądry będzie!



Piosenka:
Nieraz już przebyłam drogę Zanim obywatel Chopin

od grudnia do stycznia zasiadł do pianina, to mu

A nadziwić się nie mogę piękniej niż w Europie

jaka moja mowa śliczna. polskie chrząszcze

brzmiały w trzcinach.


Czasem uczą się polskiego Chociaż tańczy ładne tańce

Anglicy i Szwedzi, ale nic nasza młodzież cała.

nie pojmują z tego-co w tej w średniowiecznym gospodarstwie

mowie siedzi. dzięcielina pała.


Ref. Ucz, ucz, ucz, ucz się

polskiego na łatwe i na

trudne dni.

Cóż, cóż, cóż, cóż w tym jest

złego, co złego to nie my,

co złego to nie my.




Literatura:

W. Gawdzik: „Ortografia i gramatyka na wesoło”,

J. Malendowicz: „Nauczanie ortografii w klasach I-IV.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie