Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dobre wychowanie na codzień

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1698 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Bardzo często w swojej pracy proponuję dzieciom turniej "Dobre wychowanie na codzień". Dzięki któremu dzieci mogą zobaczyć jak wiele potrafią, jak również nauczyć się sztuki właściwego zachowania w różnych sytuacjach. Scenariusz można wykorzystać na lekcji wychowawczej w klasach III - V


Scenariusz: „DOBRE WYCHOWANIE NA CO DZIEŃ” – TURNIEJ

Opracowała: mgr Lucyna Wróbel

      Savoir – vivre, tymi dwoma francuskimi wyrazami o dosłownym znaczeniu „umieć żyć”– nazywa się dziś kodeks obyczajowy, czyli prawidła form towarzyskich obowiązujących w kulturalnym świecie.

      Ktoś może zadać pytanie, czy te formy są rzeczywiście ważne, bo często się słyszy, że znaczenie ma treść, a nie forma. Treść jest niezaprzeczalnie ważna, ale nie można oddzielić jej od formy. Właśnie za pomocą zewnętrznej formy: gestu, słowa – wyraża się treść, przekazuje ją drugiemu człowiekowi. Np. Ukłon jest formą, gestem. Wyrażamy nim szacunek, stuknięcie się w czoło to także forma, ale wyrażająca inną treść. Bez form niemożliwe byłoby w ogóle wzajemne kontaktowanie się ludzi.

      Co zrobić, aby stać się upragnionym, lubianym, kochanym? Dużo i prawie nic jednocześnie. Trzeba mieć życzliwość, liczyć się z nimi i chcieć im to okazać. „Chcieć” jednak nie zawsze znaczy „umieć”.

Uczymy się sztuki towarzyskiego współżycia, uczymy się savoir – vivre’u. Turniej opracowano na podstawie książki M. Ziółkowskiej „Bądź uprzejmy na co dzień i od święta”.

Nie traktujemy tego jako sprawdzianu, ale jak dobrą zabawę i możliwość nauczenia się czegoś.
  1. Rozdajemy kolorowe karteczki z numerami(dzielimy na grupy wg wybranych kolorów). Do poszczególnych zadań, pytań zapraszamy osoby numerami losowo wybranymi,
  2. Losujemy pytania.
  3. Jury może przyznać 2 pkt. za poprawną, pełną odpowiedź, 1 pkt. za odpowiedź niepełną, 0 pkt. za złą odpowiedź.
Środki dydaktyczne
  • serwis obiadowy
  • telefon
  • przygotowane pytania
Formy:
  • praca indywidualna
Metody pracy:
  • konkursy
Cele:
  1. Nauka kulturalnego zachowania w każdej sytuacji.
  2. Wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad.
  3. Wprowadzenie elementu współzawodnictwa, który działa mobilizująco.
Część wstępna
  1. Zapoznanie z celami zajęć.
  2. Podział na grupy.
  3. Wybór Jury
  4. Zapoznanie z zasadami obowiązującymi na turnieju i punktacją.
Część właściwa
  1. Odpowiadanie na wylosowane pytania.
  2. Wykonywanie zadań.
Zakończenie
  1. Podsumowanie zajęć.
  2. Podliczenie punktów.
  3. Rozdanie nagród
Zadania do wykonania:
  1. Nakrycie stołu do obiadu dla czterech osób.
  2. Proszenie do tańca.
  3. Rozmowa telefoniczna.
  4. Przedstawienie koleżanki BABCI, MAMIE
  5. Poproszenie rodziców koleżanki, czy może Kasia iść na urodziny…..
Pytania:
  1. Czy w domu mogę pierwszy usiąść do stołu przy wspólnym niedzielnym obiedzie, czy powinienem czekać, aż usiądą starsi?
Czekać aż usiądą starsi.
  1. Czy będąc u koleżanki po raz pierwszy należy poprosić ją o pokazanie całego mieszkania?

    Poproszenie o to nie należy do dobrego tonu.
  2. Czy idąc odwiedzić chorą koleżankę wypada zabrać ze sobą ręczną robótkę?

    Wypada, jeśli jesteś namiętną dziewiarką lub hafciarką, a odwiedzana koleżanka zna tę twoją cechę.

  3. Przyszedł do mnie kolega i po wymianie kilku słów nie pytając nikogo o zgodę włączył telewizor, żeby obejrzeć mecz. Czy postąpił właściwie? Uzasadnij.

    Kolega postąpił niewłaściwie. Powinien najpierw zapytać, czy będziesz oglądać mecz i ewentualnie poprosić o włączenie telewizora .
  4. Czy wytwory z mięsa mielonego jada się tylko widelcem? Uzasadnij.

    Tak
  5. Jakie potrawy jada się nożem i widelcem?

    Kotlety schabowe, pieczeń, drób.
  6. Co zrobić z chrząstką albo jakąś inną kostką, którą nieopatrznie weźmiemy do ust? Wypluć na talerz, czy raczej zadławić się nią, lecz nie wykonać tego nieestetycznego gestu?

    Wsunąć kostkę językiem na widelec i dyskretnie położyć na brzegu swojego talerza.
  7. Jak poprawnie należy jeść ryby ( widelcem czy nożem i widelcem?)

    Ryby jada się widelcami
  8. Jak należy jeść jajko na miękko?

    Ostrym nożem ściąć czubek jajka ustawionego w kieliszku i z tak otwartej skorupki wybierać zawartość łyżeczką.
  9. Czy dmuchanie na gorące potrawy jest wielkim grzechem? Boże estetyczne nie jest, to wszyscy wiemy?

    Elegancki człowiek nie dmucha, tylko czeka, aż potrawa trochę przestygnie.
  10. Czy wypada przy stole wytrzeć usta własną chusteczką do nosa?

    Nie. Usta wycieramy serwetką bibułkową, za każdym razem świeżą. Zużyte kładziemy po lewej stronie talerza, a po skończeniu jedzenia przenosimy na pusty talerz. Nie wolno zużytych serwetek wrzucać do popielniczki.
  11. Czy żegnając się z gospodarzami po wizycie u nich mówi się „przepraszam”? Uzasadnij.

    Jeśli się coś przeskrobało podczas tych odwiedzin albo się przyszło nie w porę to tak. Jeśli natomiast wszystko było jak trzeba mówimy „dziękuję”. Gospodarz odpowiada także „dziękuję”.
  12. Czy przysiadanie się w kawiarni lub innym lokalu rozrywkowym należy do dobrego tonu?

    Przysiadanie się, a więc narzucanie swego towarzystwa, jest wysoce niewłaściwe.
  13. Czy można jeść w kawiarni przyniesione ze sobą kanapki?

    W lokalach rozrywkowych nie wypada pożywiać się własnymi kanapkami.
  14. Czy kostkę cukru można włożyć do szklanki palcami? Uzasadnij.

    Do tego służą specjalne szczypczyki. Ale jeśli ich nie ma, to można, ale tylko do swojej.
  15. Czy młodzież ma obowiązek ustępowania miejsca w autobusie, w tramwaju? Uzasadnij.

    Ustępowanie miejsca nie jest obowiązkiem, lecz uprzejmością. Ale nie ustąpienie miejsca ludziom starym, zarówno kobiecie jak i mężczyźnie, matce z dzieckiem na ręku, kobiecie w ciąży czy kalece jest wysoce niewłaściwe.
  16. Moja przyjaciółka wysłała do znajomego z pociągu kartkę z pozdrowieniami. Nie zareagował. Czy ma wysłać drugą?

    Nie. Z pewnością się pośpieszyła. Dziewczyna nie powinna ścigać przygodnych znajomych listami.
  17. W jakich godzinach nie należy dzwonić do kogoś.

    Nie należy dzwonić przed godziną 8 rano i po 9 wieczorem.
  18. Czy do kostiumu plażowego pasują korale, klipsy, bransoletka? Uzasadnij.

    Nie. Do kostiumu plażowego wypada nosić tylko okulary przeciwsłoneczne.
  19. Czy wypada zwrócić uwagę nauczycielce, że poleciało jej oczko w pończosze?

    Wypada, ale delikatnie.
  20. Czy dziewczyna może poprosić chłopca do tańca?

    Tak. Ale pamiętaj tylko w jednym wypadku: na hasło wodzireja. Może myślicie, że łamanie tego przepisu jest dowodem nowoczesności, a to tylko narzucanie się, które świadczy o braku wychowania.
  21. Czy w tańcu wypada rozmawiać?

    Owszem, ale w miarę nie za głośno, półgłosem i zawsze uprzejmie.
  22. Czy opowiadanie kawałów podczas tańca i robienie uwag o parach tańczących obok jest kulturalne?

    Robienie uwag o parach tańczących obok i opowiadanie dowcipów jest niedopuszczalne .
  23. Jak uwolnić się od partnerki, by swobodnie poszukać sobie innej do tańca?

    Po skończonym tańcu należy podziękować partnerce i odprowadzić ją na miejsce skąd została poproszona.
  24. Jak poprosisz do tańca pannę, która siedzi w towarzystwie swojej matki?

    Mamie trzeba ukłonić się pięknie i zapytać „ Czy pozwoli pani, że zatańczę Magdą?”
  25. Czy wypada uczyć się tańca dopiero na balu?

    Nie. Naukę tańca należy odbyć wcześniej. Bal może być premierą, lecz nigdy jedną z prób.
  26. Jeśli będę tańczył z dziewczyną trzy kolejne tańce, to czy mam dziękować po każdym tańcu, czy dopiero po całej serii?

    Po każdym należy podziękować i uścisnąć dłoń, a odprowadzić na miejsce po całej serii.
  27. Kiedy używanie obcych wyrazów w rozmowie jest niekulturalne?

    Używanie obcych wyrazów w rozmowie z kimś, kto na pewno nie rozumie jest niegrzecznością.
  28. Czy wypada podarować solenizantowi lub solenizantce chusteczki do nosa?

    Nie. Osoba obdarowana chusteczką do nosa może odczuć to jako przytyk. Chyba, że chusteczka jest wybitnie dekoracyjna, własnoręcznie haftowana, obrobiona koronką.
  29. Czy zapytanie przyszłego solenizanta, co chciałby dostać na imieniny jest nietaktem?

    Nie. Ale otrzymanie niespodzianki daje solenizantowi dodatkową przyjemność.
  30. Czy dawanie parzystej liczby kwiatów jest niewłaściwe?

    Nie. Zwyczaj dawania nieparzystej liczby kwiatów najczęściej trzech jest echem dawnych wierzeń magiczną moc niektórych liczb.
Autor: Lucyna Wróbel
Dom Wczasów Dziecięcych Sidzina

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie