Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z PRZ

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2116 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Beata Zawadzka
nauczyciel kształcenia specjalnego
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO


Okres stażu – 2 lata 9 miesięcy


Rozpoczynając staż na nauczyciela dyplomowanego i opracowując plan rozwoju zawodowego zakładałam, że będzie to dla mnie okres doskonalenia swojego warsztatu i metod pracy, a tym samym wzbogacanie wiedzy i umiejętności.
Staż rozpoczęłam 01 września 2003 roku jako nauczyciel nauczania zintegrowanego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie. Placówka ta została zlikwidowana z dniem 31 sierpnia 2004 roku. Od 01 września 2004 roku kontynuuję pracę nauczyciela nauczania zintegrowanego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim.







Staż, który podjęłam ubiegając się o awans na nauczyciela dyplomowanego, nie zmienił diametralnie stylu mojej pracy ani aktywności zawodowej. Postrzegając swoją rolę jako wspieranie ucznia w rozwoju, od początku pracy w zawodzie nauczyciela starałam się doskonalić siebie i swój warsztat pracy dla dobra uczniów i szkoły.
Pomimo tylu lat pracy w zawodzie, ciągle uczę się czegoś nowego. Każdego roku odkrywam nowe rozwiązania, stosuję ciekawsze metody i pomysły. Celem wszystkich moich działań w ramach pracy zawodowej od samego początku był i jest wszechstronny rozwój dzieci, przygotowanie ich do dalszej nauki, dążenie do ukształtowania wiedzy i wartości, postaw i motywacji, potrzeb i nawyków oraz umiejętności i sprawności, stwarzanie warunków do ich samoistnej działalności.


W pracy z uczniami stawiam na działania praktyczne, dlatego też bardzo starannie organizuję i przygotowuję się do imprez szkolnych oraz innych form, które w sposób praktyczny przybliżają dzieciom wiedzę o otaczającym świecie. Preferuję rozwijanie aktywności twórczej dzieci zachęcając ich do uczestnictwa w życiu szkoły, w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
Stworzony plan rozwoju miał w swym założeniu stanowić kontynuację realizowanych wcześniej zadań dydaktyczno – wychowawczych, a jednocześnie miał być podstawą do podejmowania nowych działa, w ramach pełnionych obowiązków służbowych. Nie powstawał na zapotrzebowanie awansu. Zapisałam w nim działania, które i tak bym wykonała, bo wynikają one z potrzeb szkoły, uczniów i moich. Realizacja ich miała w efekcie dać mi wzrost różnorakich umiejętności i doświadczeń, wzbogacić o nową wiedzę merytoryczną i pedagogiczną, podnieść jakość pracy szkoły. Innymi słowy miała przynieść korzyści zarówno mnie, jak i rodzicom i dzieciom, które były mimowolnie uczestnikami jego realizacji.
Okres stażu to tylko niewielki odcinek mojej pracy pedagogicznej, który przysporzył mi wiele osobistych i zawodowych osiągnięć oraz sukcesów Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela dyplomowanego stała się dla mnie wyzwaniem, a jednocześnie okazją do zweryfikowania opinii, jakim jestem pedagogiem i wychowawcą. Myślę, że to, co zrobiłam przyczyniło się do wzrostu jakości mojej pracy oraz jeszcze lepszego funkcjonowania szkoły.
Sprawozdanie z realizacji zadań PRZ przedstawione jest zgodnie z wymaganiami na stopień nauczyciela dyplomowanego, zawartymi w Rozporządzeniu MEN z dnia 01.12.2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. nr 260, poz. 2593). Stanowi ono okazję do podsumowania podjętych działań i jest próbą udokumentowania tego wszystkiego, co składa się na codzienną pracę nauczyciela.
















Lp.

Zadania

Ocena realizacji zaplanowanych działań

Efekty


1.

Poznanie procedury awansu zawodowego i wstępna ocena własnych umiejętności oraz dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.

1. Zapoznałam się z aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty i działalności szkoły. Zapoznałam się i przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego, związanego z procedurą awansu zawodowego nauczyciela.

2. Zapoznałam się z wymogami stawianymi nauczycielom ubiegającym się o kolejny stopień awansu zawodowego i konsultowałam się z innymi nauczycielami ubiegającymi się o awans zawodowy.

3. Podjęłam decyzję o rozpoczęciu stażu składając wniosek do dyrektora szkoły i opracowałam plan rozwoju zawodowego.

4. Na bieżąco realizowałam postawione przed sobą zadania.

5. Celem usystematyzowania wiedzy wzięłam udział w szkoleniu „Zmiany w awansie zawodowym nauczyciela” (czerwiec 2005r.).


Poznałam wymagania niezbędne do uzyskania stopnia awansu na nauczyciela dyplomowanego oraz sposobu dokumentowana dorobku zawodowego.

Poszerzyłam wiedzę dotyczącą aspektów prawnych systemu awansu zawodowego.



2.

Samokształcenie.

1. Na bieżąco śledzę i analizuję informacje pedagogiczne w czasopismach, biuletynach. Studiuję
literaturę pedagogiczną, wykorzystując propozycje metodyczne.




2. Brałam udział w szkoleniach:
- „Projekt Podstawy Programowej Edukacji Elementarnej – zadania i obszary edukacyjne” (październik 2003r.)
- „Organizacja i przeprowadzanie sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego" (grudzień 2003r.)
- „Samoocena pracy nauczyciela” (kwiecień 2004r.)
-„.Szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów sprawdzianu w sześcioletniej szkole podstawowej”, zorganizowane w ramach projektu UE „Przygotowanie nauczycieli do przeprowadzania egzaminów zewnętrznych” (grudzień 2005r.)


Wzbogaciłam swoją bazę dydaktyczną o materiały szkoleniowe.

Literatura pomogła mi w opracowaniu własnych materiałów do pracy.



Poznałam akty prawne regulujące system egzaminów zewnętrznych.
Zdobyłam umiejętność sprawdzania, punktowania i oceniania zadań w zespole egzaminatorów.
Potrafię doskonalić warsztat pracy.

3.

Aktywny udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej.

W ramach szkolenia Rady Pedagogicznej ukończyłam:
- szkolenie nt. „Twórczość wokalna dzieci
inspirowana pedagogiką Celestyna Freineta” (październik 2003r.)
- szkolenie nt. „Tworzenie akompaniamentu z wykorzystaniem instrumentów ORFA do piosenek kl. I-III z podręcznika „Wesoła szkoła” (październik 2003r.)
- kurs doskonalący „Ewaluacja szkolnego systemu oceniania”(czerwiec 2004r.)
- szkolenie nt. „Aktywizujące metody nauczania” (listopad 2004r.)
- kurs doskonalący „Metody wspierające proces
wychowania i uczenia się”(grudzień 2004r.)
-szkolenie nt. „Agresja wśród dzieci i młodzieży” (listopad 2004r.)
- szkolenie nt. „Algorytmy postępowania w sytuacji zagrożenia. Obrona przed agresją”. (listopad 2004r.)


-kurs doskonalący „Pomiar dydaktyczny” (grudzień 2004r.)
- szkolenie nt. „Zmiany w awansie zawodowym nauczyciela” (marzec 2005r.)
- szkolenie nt. „Planowanie wynikowe” (czerwiec 2005r.)
- szkolenie nt. „Wykorzystanie zabaw w dydaktyce” (październik 2005r.)
- szkolenie nt. „Emisja i higiena głosu” (maj 2006r.)


Poszerzyłam wiedzę i umiejętności zawodowe niezbędne w codziennej pracy z uczniami.

Wzbogaciłam warsztat pracy.

Podniosłam własny poziom pracy.

Uatrakcyjniłam zajęcia lekcyjne.

4.

Korzystanie z technologii komputerowej w pracy pedagogicznej.

1.Posiadając umiejętność posługiwania się technologią komputerową opracowałam i przygotowywałam:
- testy sprawdzające wiedzę i umiejętności uczniów
- scenariusze zajęć, imprez szkolnych
- referaty
- materiały szkoleniowe na rady pedagogiczne
- pomoce dydaktyczne na lekcje i imprezy szkolne
- artykuły do lokalnej prasy
- ankiety i arkusze ewakuacyjne
- plany pracy
- dokumentację własnego stażu.

2. Korzystałam z programów edukacyjnych w pracy na lekcjach, encyklopedii multimedialnych.

3. Wykorzystywałam internet do zdobycia potrzebnych informacji z działań pedagogicznych (pedagogiczne strony internetowe, fora internetowe)

4. Opublikowałam na stronie internetowej www.literka.pl referat nt. „Elementy muzykoterapii w pracy z dziećmi”


(marzec 2005r.) oraz na stronie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Nowym Dworze Gdańskim www.oswndg.pl program własny koła teatralnego (luty 2006r.).

Zwiększyłam efektywność i
sprawność mojej pracy
dydaktycznej, a tym samym
podniosła się jakość pracy szkoły.

Dzięki znajomości technologii komputerowej wzbogaciłam swój warsztat pracy.

Uatrakcyjniłam zajęcia z dziećmi.

Zgromadziłam ciekawe opracowania z zakresu pedagogiki, psychologii.

Przygotowywałam potrzebne mi do pracy materiały.

5.

Wymiana doświadczeń.

1. Przeprowadziłam:
- lekcję otwartą w klasie II „Jaką drogę przebywają listy?” dla nauczycieli ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Junoszynie (maj 2004r.)
- zajęcia otwarte „Mobilna Rekreacja Muzyczna” dla uczestników zespołu samokształceniowego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gd. (marzec 2005)

2. Udostępniałam swoje plany pracy, scenariusze zajęć, pomoce dydaktyczne, literaturę nauczycielom pracującym ze mną oraz nauczycielom ze szkół masowych mających w swoich klasach uczniów niepełnosprawnych umysłowo.

3. Uczestniczyłam w warsztatach metodycznych przygotowanych przez nauczycieli Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Junoszynie w ramach ścieżki edukacyjnej prozdrowotnej i regionalnej:
-„Bursztyn – klejnot Bałtyku” (styczeń 2004r.)
-„Produkcja i spożycie żywności ekologicznej” (marzec 2004r.)
-„Akupresura i masaż klasyczny – propagowanie naturalnych metod leczenia” (marzec 2004r.)
-„Warsztaty ceramiczne” (kwiecień 2004r.)


4. Obserwowałam zajęcia otwarte:
- przeprowadzone w klasie IV przez nauczycielkę Specjalnego Ośrodka szkolno-Wychowawczego w Junoszynie p.Marię Bożek. Tematem zajęć było „Dodawanie pisemne-zabawa w sklepy” (kwiecień 2004r.)
- przeprowadzone Metodą Dobrego Startu przez nauczycielkę Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Nowym Dworze Gdańskim p.Annę Michalik, w ramach zespołu samokształceniowego (kwiecień 2005r.)
- „Oddziaływania odblokowujące napięcia emocjonalne i przeżycia towarzyszące kontaktom interpersonalnym oraz
doskonalenie koncentracji uwagi” przeprowadzone przez nauczycielkę Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Nowym Dworze Gdańskim p.Katarzynę Materek, w ramach zespołu samokształceniowego (maj 2005r.)

5. Wysłuchałam referatów na spotkaniach zespołu samokształceniowego „Nauczanie Zintegrowane” w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim na temat:
- „Trudności w opanowaniu techniki pisania-propozycje ćwiczeń usprawniających grafomotorykę” (listopad 2004r.)
- „Terapia pedagogiczna a niepowodzenia edukacyjne” (grudzień 2004r.)
- „Wykorzystanie Metody Dobrego Startu w rozwijaniu funkcji percepcyjno-motorycznych w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie” (kwiecień 2005r.)
- „Rola pedagogiki zabawy w kształtowaniu twórczej postawy dziecka” (czerwiec 2005r.)



6. Zapoznałam członków zespołu samokształceniowego „Nauczanie Zintegrowane” w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim z programem własnym „Koło Żywego Słowa” (styczeń 2006r.).


Wzbogaciłam warsztat pracy
innych nauczycieli.
Niektóre elementy scenariusza zostały wykorzystany przez koleżanki.
Moje materiały i wskazówki ułatwiły pracę nauczycielkom ze szkół masowych.
Warsztat mojej pracy uległ znacznemu wzbogaceniu poprzez zdobyte materiały szkoleniowe i materiały do wykorzystania na zajęciach z dziećmi.
Wykorzystałam niektóre pomysły koleżanek i pomoce dydaktyczne na swoich zajęciach.





Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami oraz wzajemna pomoc przyczyniła się do rozwinięcia pozytywnych stosunków
Systematycznie podnoszę jakość własnej pracy, a tym samym jakość pracy placówki.

6.

Współpraca z rodzicami.

1. Angażowałam Rodziców w życie klasy i szkoły, którzy pomagali mi:
- w przygotowywaniu rekwizytów do występów
- sprawowaniu opieki nad uczniami podczas wyjazdów i imprez szkolnych
- przygotowaniu pożegnania klasy VI
- przygotowania „Pasowania na Pierwszoklasistę”
- opiece nad dziećmi podczas wycieczek
2. Przeprowadziłam wywiady środowiskowe, do których opracowałam kwestionariusz wywiadu.
3. Przygotowałam plan pracy z rodzicami, wg którego:- przeprowadziłam pogadankę nt.„Co daje systematyczność ucznia i jak w tym mogą pomóc rodzice? (marzec 2004r.)
- wygłosiłam referat nt.„Postawa rodziców wobec dziecka-kształtowanie wzajemnych relacji” podczas spotkania z rodzicami (grudzień 2005r.) - przeprowadziłam pogadankę nt. zjawiska agresji w szkole podstawowej (maj 2006r.)

Rodzice zaczęli brać czynny udział w życiu szkoły, klasy.
Dokładnie zapoznałam się z warunkami bytowymi dziecka i sytuacją rodzinną.

Zmniejszyła się absencja uczniów na zajęciach. Wielu rodziców zaczęło systematycznie kontaktować się ze szkołą.


Rodzice stali się bardziej otwarci wobec nauczycieli, nakłaniali do angażowania się w życie szkoły innych rodziców, zmienił się pogląd rodziców (nie zawsze przychylny) wobec poczynań Szkoły.

7.

Uczestnictwo w realizacji
edukacyjnych,


wychowawczych i opiekuńczych zadań ogólnoszkolnych.

1. Systematycznie przygotowywałam uczniów do różnych
przedsięwzięć szkolnych w obu placówkach.


Moi uczniowie z obu placówek wzięli czynny udział w:
- Dniu KEN
- Andrzejkach
- spotkaniach opłatkowych
- zabawach choinkowych
- Dniu Kobiet
- powitaniu Wiosny
- śniadaniu wielkanocnym
- Dniu Matki
- zebraniach Rodziców
- festynach majowych z okazji Dni Oświaty Kultury Książki i Prasy
- Dniu Dziecka
- ogólnopolskiej akcji Sprzątanie Świata - ogólnopolskiej akcji Obserwator Wybrzeża (2003/2004)- konkursach plastycznych „Zima w naszej klasie”, „Święta Bożego Narodzenia w naszej klasie”, „Wiosna w naszej klasie” (r.szk. 2004/2005)
- prezentacjach wokalnych „Od przedszkola do Opola” (r.szk. 2005/2006)
- Światowym Dniu Misia (listopad 2005r.)
- konkursie matematycznym „Umiem liczyć” (r.szk. 2005/2006)
- konkursie plastycznym „Jesień wokół nas” i „Rower moich marzeń” (r.szk. 2005/ 2006r.)

2. Byłam odpowiedzialna za przygotowanie i przeprowadzenie okolicznościowych imprez szkolnych:
- Andrzejki w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie (listopad 2003r.) oraz w Specjalnym Ośrodku


Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (listopad 2004r.)
- powitanie wiosny w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie (marzec 2004r.)- Dzień Dziecka w obu placówkach (cały okres stażu)
- Pasowanie na pierwszoklasistę w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (luty 2006r.) - akademie z okazji święta 11 listopada w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (listopad 2004r. i 2005r.) - akademie z okazji świąt majowych 1-3 Maja w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (maj 2004r. i 2005r.)
3. Współuczestniczyłam w przygotowaniu i przeprowadzeniu imprez szkolnych: - Dzień Nauczyciela w obu placówkach (cały okres stażu) - śniadanie wielkanocne w obu placówkach (cały okres stażu.) - Dzień Kobiet w obu placówkach (cały okres stażu) - festyn z okazji Dni Oświaty Książki Kultury i Prasy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie (maj 2004r.) - Pożegnanie kl.VI w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie (czerwiec 2004r.) - zakończenie roku szkolnego w obu placówkach(cały okres stażu) - Światowy Dzień Misia w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (listopad 2005r.)

- spotkanie opłatkowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (r.szk. 2004/2005, 2005/2006)
4. Byłam opiekunem podczas kilkudniowych wycieczek szkolnych do Zakopanego (grudzień 2003r.) i na Kaszuby (maj 2004r.) oraz grupy uczniów biorących udział w Festynie Piłkarskim Olimpiad Specjalnych Polska w Warszawie w ramach Europejskiego Tygodnia Piłki Nożnej Olimpiad Specjalnych (maj 2005r.).

5. Przez cały okres stażu systematycznie prowadziłam imprezy klasowe w obu placówkach: - Andrzejki - Mikołajki - powitanie wiosny



Dzieci miały możliwość realizowania się w twórczym działaniu.

Uczniowie podczas konkursów, quizów utrwalali informacje na dany temat.

Aktywne współuczestnictwo własne oraz innych nauczycieli w przygotowywanie imprez pozwoliło na spójne oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze i pomagało kształtować wszechstronny rozwój ucznia
Stworzona została atmosfera akceptacji i tolerancji,


Prowadzone imprezy szkolne i
klasowe bardziej zintegrowały klasę.



Poznałam lepiej spontaniczność i otwartość dzieci.

Przygotowałam wiele ciekawych scenariuszy, opracowań inscenizacji, które posłużyły innym nauczycielom.


Uczniowie znają siebie i swoje możliwości.




8.

Współorganizowanie działań integrujących szkołę ze środowiskiem.

1. Przygotowałam uczniów do pozaszkolnych konkursów plastycznych: - wojewódzki konkurs „W wesołym miasteczku” zorganizowany przez Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego w Gdańsku (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Junoszynie-r.szk. 2003/2004) - powiatowe konkursy „Tak widzę Żuławy”, „Szopki bożonarodzeniowe” zorganizowane przez Żuławski Ośrodek Kultury (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Junoszynie-r.szk. 2003/2004) - gminny konkurs „Zabytki w Gminie Stegna” zorganizowany przez Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stegnie (Specjalny

Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Junoszynie-r.szk. 2003/2004) - cykl konkursów „Cztery pory roku na Żuławach” zorganizowany przez Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stegnie (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Junoszynie-r.szk. 2003/2004) - gminny konkurs „Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony”, zorganizowany przez Gminną Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Stegnie (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Junoszynie-r.szk. 2003/2004) - „Żywioły przyrody” zorganizowany przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pelplinie (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Nowym Dworze Gdańskim-r.szk. 2004/2005) - „Przegląd Twórczości Artystycznej Dzieci i Młodzieży” zorganizowany przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Gdyni (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Nowym Dworze Gdańskim-r.szk. 2004/2005).
2. Moi uczniowie wzięli udział w: - gminnym kiermaszu ozdób bożonarodzeniowych, zorganizowanym przez Gminny Ośrodek Kultury w Stegnie ((Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Junoszynie-grudzień 2003r.)
- występach w Domu Pomocy Społecznej „MORS” w Stegnie z okazji Dnia Babci i Dziadka ((Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Junoszynie-styczeń 2004r., Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Nowym Dworze Gdańskim-styczeń 2005r., 2006r.).

- Wojewódzkim Konkursie Recytatorskim „Słoń Trąbalski na Wyspach Bergamutach” zorganizowanym przez Stowarzyszenie na Rzecz Szkolnictwa Specjalnego w Tczewie, gdzie zajęli I miejsce ((Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Junoszynie-maj 2004r.) - powiatowym przeglądzie teatralnym zorganizowanym przez Żuławski Ośrodek Kultury w Nowym Dworze Gdańskim (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Nowym Dworze Gdańskim-maj 2006r.)
3. Wyjeżdżałam z uczniami ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Junoszynie do masowej szkoły podstawowej w Jantarze na występy tamtejszych uczniów (r.szk. 2003/2004).
4. Będąc nauczycielem Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Nowym Dworze Gdańskim, razem z koleżanką, w porozumieniu z wychowawczynią kl.III szkoły podstawowej w Stegnie opracowałyśmy Plan współpracy, wg którego organizowałyśmy systematyczne spotkania dzieci z obu placówek (r.szk. 2005/2006).

Przeprowadzone konkursy umożliwiły uczniom poznanie nowych i utrwalenie znanych im już treści programowych, zaspokoiły potrzebę osiągnięcia
sukcesu i pozytywnego prezentowania siebie, wyzwalały inicjatywę, pomysłowość dzieci.

Poprzez przygotowanie i udział w konkursach pozaszkolnych
promowałam szkołę na zewnątrz.
Integracja dzieci niepełnosprawnych z pełnosprawnymi umożliwia im lepszy rozwój społeczny, emocjonalny.Prowadzenie działań na rzecz wyrównywania szans osób niepełnosprawnych.



9

Uczestnictwo w pracach organów szkoły, związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.

1. Współtworzyłam Program Wychowawczy Szkoły – misja i wizja szkoły w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie (wrzesień 2003r.).

2. Współtworzyłam WDN, organizowałam spotkania zespołu opracowującego WDN w obu placówkach (wrzesień 2003/2004, wrzesień 2004/2005r.)


3. Byłam członkiem zespołu komisji ZFŚS w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie (r.szk 2003/2004).
4. Współtworzyłam ankietę dla uczniów, dotyczącą zachowań ryzykownych, w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie (r.szk. 2003/2004).
5. Opracowałam arkusz ewaluacyjny dla rodziców, dotyczący współpracy z rodzicami, w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie (r.szk. 2003/2004).
6. Współtworzyłam Pięcioletni Plan Rozwoju Placówki w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (poza planem rozwoju-wrzesień 2004r.).

7. Byłam członkiem szkolnego zespołu nadzorującego sprawdzian w klasie VI i egzamin gimnazjalny w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (poza planem rozwoju-r.szk. 2004/2005, 2005/2006).
8. Brałam udział w sprawdzaniu próbnych sprawdzianów kl.VI w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (poza planem rozwoju-r.szk. 2004/2005, 2005/2006).
9. Prowadzę działalność w strukturach ZNP- jestem członkiem ogniska ZNP w placówce w Nowym Dworze Gdańskim (poza planem rozwoju-r.szk. 2004/2005, 2005/2006).

Podczas tworzenia dokumentacji szkolnej powstało wiele ciekawych propozycji ze strony nauczycieli.

Podniosła się świadomość nauczycieli dotycząca stałego zdobywania wiedzy i nowych umiejętności.


Poznałam rolę i zadania ZFŚS związane z pomocą socjalną.


Zwiększyło się zainteresowanie problematyką wychowania w szkole

Poznałam rolę i zadania szkoły związane z przekazywaniem informacji o sprawdzianie, przygotowaniem do sprawdzianu i przekazywaniem wyników.














Poznałam rolę i zadania ZNP.
Wystosowaliśmy wniosek do Starostwa dotyczący redukcji etatów w placówce.


10.

Współpraca ze strukturami
samorządowymi.

1. Współpracowałam z Domem Pomocy Społecznej „MORS” w Stegnie. Spotkania naszych wychowanków z różnych okazji np. Dzień Dziadka, Dzień Babci, uwrażliwiając w ten sposób dzieci na potrzeby ludzi starszych (cały okres stażu).

2. Aktywnie współpracowałam z Gminnym Ośrodkiem Sportu Turystyki i Rekreacji w Stegnie uczestnicząc z dziećmi w organizowanych imprezach (Specjalny Osrodek Szkolno-Wychowawczy w Junoszynie-r.szk. 2003/2004).

3. Nawiązałam ścisłą współpracę z Żuławskim Ośrodkiem Kultury przygotowując uczniów do konkursów plastycznych, regionalnych oraz uczestnicząc w organizowanych imprezach (cały okres stażu).

4. Szukałam dodatkowych rozwiązań problemów wychowawczych i społecznych poprzez współpracę z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w Nowym Dworze Gd. (cały okres stażu).
Współpraca ta była szczególnie konieczna podczas mojej pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie, gdyż w placówce nie było pedagoga szkolnego.

5. Współpracowałam z Powiatową Komendą Policji w Nowym
Dworze Gd. współorganizując spotkania z pracownikami
Policji dotyczące bezpieczeństwa dziecka na ulicy, zachowań ryzykownych (cały okres stażu).

6. Nawiązałam współpracę ze szkołami masowymi w Jantarze, Stegnie i Drewnicy przygotowując naszych wychowanków i uczestnicząc w organizowanych konkursach plastycznych,

organizując wyjazdy na przedstawienia teatralne tamtejszych uczniów, wymieniając z nauczycielami tamtejszych szkół doświadczenia zawodowe (cały okres stażu).

7. Współpracowałam z redakcją „Tygodnik Żuławski” zamieszczając w nim artykuły z wydarzeń szkolnych (cały okres stażu).

8. Będąc nauczycielem Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Junoszynie w sposób ciągły współpracowałam z Proboszczem Parafii Rzymsko-Katolickiej w Jantarze. Współpraca dotyczyła
współorganizowania imprez szkolnych i uroczystości religijnych w naszej szkole oraz pomocy materialnej dla najbardziej potrzebujących wychowanków (poza planem rozwoju-r.szk. 2003/2004).

9. Będąc nauczycielem Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Junoszynie współpracowałam z Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Stegnie, przygotowując uczniów do udziału w konkursach plastycznych (poza planem rozwoju-r.szk. 2003/2004).

10. Współpracowałam z Fundacją Dzieci Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych WRÓĆ w Jantarze (poza planem rozwoju-cały okres stażu).


Pełnosprawni uczą się tolerancji, akceptacji drugiego człowieka, odpowiedzialności.
Prowadzone działania wyrównywały szanse osób niepełnosprawnych.

Pełnosprawni uczą się tolerancji, akceptacji drugiego człowieka, odpowiedzialności.

Dzięki współpracy z Poradnią na bieżąco były wykonywane badania pedagogiczno-psychologiczne dzieci i rozmowy pracowników Poradni z rodzicami.
Moi uczniowie lepiej przyswajali wiadomości poprzez wycieczki.

Nastąpiła pełna integracja uczniów niepełnosprawnych z dziećmi ze szkoły podstawowej w Jantarze i Stegnie.


Poprzez artykuły w gazecie lokalnej szkoła była promowana w środowisku lokalnym.
Dzięki pomocy ks.Marka Mierzwy odbyły się ciekawe imprezy z okazji powitania wiosny, dzieci były wspomagane w zaopatrywanie przyborów szkolnych, szkolna Wigilia i Wielkanoc, klasowe Mikołajki wzbogacone były słodkościami, opłatkiem.
Uczniowie w ciekawy sposób spędzały Dzień Dziecka, miały możliwość bezpośredniego kontaktu z egzotycznymi zwierzętami, hipoterapii.


Działania szkoły były promowane w środowisku.

11.

Promocja swojej wiedzy.

1. Razem z koleżankami z pracy zorganizowałam i przeprowadziłam trzy spotkania nauczycieli z podstawowych


szkół masowych w Stegnie, Jantarze i Drewnicy, mających w swoich klasach uczniów niepełnosprawnych umysłowo, z nauczycielami Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Junoszynie (wrzesień 2003r., luty 2004r., czerwiec 2004r.)

2. Przygotowałam i przeprowadziłam dla nauczycieli
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Junoszynie oraz nauczycieli z masowych szkół podstawowych warsztaty metodyczne na temat „Muzykoterapia w wychowaniu i edukacji dzieci” (maj 2004r.).

3. Przygotowałam i przeprowadziłam na radzie pedagogicznej krótkie szkolenie, dla nauczycieli Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Junoszynie, na temat „Samoocena pracy nauczyciela” (maj 2004r.).

4. W trakcie stażu opublikowałam:
- scenariusz zajęć dla kl.II „Choinka dla mieszkańców lasu” w Zeszytach Metodycznych wydawanych przez Pilski Ośrodek Dokształcania Nauczycieli (marzec 2004r.)
- pracę dyplomową „Dziecko niepełnosprawne w integracji z rówieśnikami w szkole masowej” w Wojewódzkiej Bibliotece Pedagogicznej w Nowym Dworze Gd. (listopad 2004r.)
- na stronach internetowych
Program własny Koła Żywego Słowa (luty 2006r.) oraz referat pt. „Elementy muzykoterapii w pracy z dziećmi” (marzec 2005r.)

5. Na kierunku: Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna i przedszkolna w Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-


Ekonomicznej wygłosiłam referat na temat „W jaki sposób rodzice powinni wpływać na podstawowe funkcje rozwojowe dziecka i jaki wpływ mają te funkcje na rozwój dziecka?” (kwiecień 2004r.).

6. Podczas stażu zaprezentowałam referaty:
- „Elementy muzykoterapii w pracy z dziećmi” dla nauczycieli zespołu samokształceniowego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (marzec 2005r.)
- „Co to jest WDN i jak go tworzyć?” na spotkaniach zespołu opracowującego WDN w obu placówkach (r.szk. 2003/2004, 2004/2005)
- „Drama jako metoda nauczania i wychowania” przedstawiony na spotkaniu zespołu samokształceniowego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczego w Nowym Dworze Gdańskim (styczeń 2005r.)
- „Praca technikami Freineta w kształceniu zintegrowanym szkoły specjalnej” przedstawiony na spotkaniu zespołu samokształceniowego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczego w Nowym Dworze Gdańskim (marzec 2006r.)


Opracowane przeze mnie materiały (plany pracy, scenariusze zajęć,


pomoce dydaktyczne itp.) były wykorzystane przez współpracujących ze mną nauczycieli oraz nauczycieli oraz ze szkół masowych.

Wzbogaciłam bazę dydaktyczną szkoły o materiały szkoleniowe.


Nauczyciele nabyli umiejętność dokonania oceny swojej pracy

Wzbogaciłam warsztat pracy innych nauczycieli.


Możliwość dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi podnosiła jakość pracy szkoły.

12.
































































Podejmowanie dodatkowych zadań.

































































1. W obu placówkach, nieodpłatnie, po swoich godzinach pracy prowadziłam kółko teatralne, do którego opracowałam program własny Koła Żywego Słowa (styczeń 2006r.). W ramach tych zajęć przygotowywałam z dziećmi inscenizacje, montaże słowno-muzyczne na imprezy szkolne i pozaszkolne (cały okres stażu).


2. W obu placówkach prowadziłam kronikę szkolną, ilustrując życie szkoły (cały okres stażu).
3. Zorganizowałam wyjazd uczniów na spektakle teatralne do Żuławskiego Ośrodka Kultury: - „Teatr jednego aktora” (r.szk. 2003/2004) - „Przedstawienie mikołajkowe” (r szk. 2004/2005)
4. W obu placówkach byłam Liderem zespołu opracowującego WDN.
5. Uczestniczyłam w posiedzeniach Komisji ZFŚS, w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Junoszynie, biorąc udział w podejmowaniu decyzji typu:
- zmiany w regulaminie
- przyznawanie zapomóg
- przydział pożyczek

6. Opracowywałam, przeprowadziłam oraz zebrałam wyniki badań ankietowych dotyczących:
- zachowań ryzykownych wśród uczniów
- współpracy placówki z rodzicami.
Na radzie pedagogicznej oraz zebraniu z rodzicami przedstawiłam sprawozdanie z przeprowadzonych badań.

7. Aktywnie uczestniczyłam w pracach zespołu samokształceniowego biorąc udział we wszystkich spotkaniach oraz pełniąc w r.szk. 2005/2006 rolę protokolanta (poza planem rozwoju).

8. Pozyskiwałam sponsorów w celu: - zorganizowania poczęstunku na klasowe imprezy - przygotowania upominków na mikołajki, wielkanocnego zajączka, Dzień Dziecka.
9. Dla uczniów najuboższych organizowałam pomoc w zakresie zaopatrzenia w przybory szkolne, odzież.
10. Uczestniczyłam w zebraniach szkolnego oddziału ZNP, w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim (poza planem rozwoju-r.szk. 2004/2005, 2005/2006).
11. Będąc nauczycielem w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Nowym Dworze Gdańskim współtworzyłam projekt do konkursu „Równać szanse 2005-II Regionalny Konkurs Grantowy” (poza planem rozwoju-wrzesień 2005r.).
12. Opracowałam autorski program dla dziecka niepełnosprawnego w stopniu głębokim, z którym od grudnia 2003 roku prowadzę zajęcia w ramach nauczania indywidualnego. W związku z tym brałam udział w warsztatach i szkoleniach, dotyczących pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w stopniu głębokim, zorganizowanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Nowym Dworze Gdańskim (poza planem rozwoju).

Pomogłam uczniom w zagospodarowaniu czasu wolnego.





Poszerzyłam działania szkoły.
Kroniki szkolne są bogatym dokumentem placówek, służącym także jako pomoc dydaktyczna.

Poszerzyłam swoja wiedzę dotyczącą WDN, którą mogłam przekazać innym nauczycielom.

Opracowany został nowy regulamin. Wiele pracowników otrzymało pomoc socjalną.


Zwiększyła się świadomość nauczycieli i rodziców na temat problemów wychowawczych.




Wzbogaciłam swój warsztat pracy oraz innych nauczycieli.




Klasowe imprezy zostały uatrakcyjnione poprzez poczęstunki i upominki dla uczniów dzięki sponsorom.
Dzieci z najuboższych rodzin zostały wyposażone w przybory szkolne oraz odzież.
Wiem, co należy do obowiązków różnych komisji podczas wyborów nowego przewodniczącego.

Wiem, na czym polega przygotowanie projektu i jak napisać wniosek do projektu.

Poznałam nowe metody pracy.
Poszerzyłam zakres umiejętności pracy z dziećmi o różnej niepełnosprawności.
Wzbogaciłam warsztat pracy innych nauczycieli.

13.

Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.


1. Ukończyłam kurs „Muzykoterapia”, zorganizowany przez Nauczycielski Ośrodek Edukacyjny w Sztumie (listopad 2003r.)

2. Ukończyłam studia podyplomowe na Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej na kierunku Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna (wrzesień 2004r.)

2. Nie ukończyłam zaplanowanego kursu z zakresu „Drama”, ale podczas studiów podyplomowych miałam zajęcia z technik dramowych.


Wzbogaciłam własny warsztat pracy.
Poszerzyłam wiedzę i umiejętności zawodowe.


Systematycznie podnoszę jakość własnej pracy, a tym samym jakość pracy placówki.

14

Rozpoznawanie i rozwiązywanie
problemów edukacyjnych,
wychowawczych lub innych.


Zanalizowałam i opisałam dwa problemy edukacyjne dotyczące:
1. Praca z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo.

2. Organizacja pracy w klasie, do której uczęszcza dziecko niedosłyszące.


Wiem, na czym polega studium przypadku.
Potrafię w formie pisemnej przedstawić, czy udało mi się (bądź nie) rozwiązać problem pedagogiczny.



Wnioski do dalszej pracy

1. Systematycznie będę pogłębiać wiedzę i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia, zdobywanie informacji na pedagogicznych stronach internetowych, studiowanie literatury pedagogicznej.
2. Nadal będę prowadzić społecznie zajęcia pozalekcyjne z kółka teatralnego i postaram się w większym stopniu zaangażować w pracę koła uczniów klas zawodowych.
3. Postaram się nawiązać współpracę z Poradnią Autystyczną w związku z problemem ucznia z mutyzmem wybiórczym w mojej klasie.
4. W dalszym ciągu będę służyła pomocą i radą nauczycielom z podstawowych szkół masowych, mających w swoich klasach uczniów niepełnosprawnych umysłowo.
5. Będę kontynuować integrację ze środowiskiem poprzez udział uczniów w konkursach, spotkania z uczniami szkół masowych, uczestnictwo moich wychowanków w organizowanych imprezach pozaszkolnych.
6. Nadal będę przygotowywała przydzielone mi imprezy szkolne, jak również pomagała koleżankom i kolegom w przygotowywaniu różnych uroczystości.
Czynnie będę uczestniczyć w tworzeniu dokumentacji szkolnej.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie