Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie twórczości Marii Konopnickiej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2567 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jednym z elementów współdziałających z całym środowiskiem wychowującym jest książka. Budzenie  motywacji czytelniczych, przygotowanie dziecka do tego, aby w przyszłości stało sie czytelnikiem dojrzałym, zdolnym świadomie wybierać i  oceniać wartość dzieła literackiego, rozwijać określone gusty i zainteresowania literackie, obcować z tekstem literackim w sposób samodzielny i twórczy to podstawowy cel stawiany nauczycielom przedszkola w dziedzinie wychowania literackiego.


 Literatura dziecięca, będąca bogatym źródłem wiedzy, jest ważnym elementem wychowania młodego człowieka przez sztukę. O ile twórczość Marii Konopnickiej adresowana do czytelnika dorosłego, straciła dziś wiele ze swej aktualności i ekspresji, o tyle literatura dla dzieci jest nadal żywa, poczytna i wielokrotnie wznawiana. Była rewelacją w epoce pozytywizmu, zdobyła wielką, nadal trwającą popularność.

     Małe dziecko nie potrafi jeszcze czytać, ale ilustrowana książka wzbudza jego zaciekawienie. Już dwulatek sięga po książkę i wśród barwnych plam z radością rozpoznaje rzeczy mu znane, wskazuje na nie i próbuje je określić. Stopniowo książka, w której dominującą rolę odgrywa ilustracja, pomaga utrwalić i uporządkować pierwsze spostrzeżenia. Dziecko, pozostawione samo z książką, traktuje ją jako przedmiot do zabawy manipulacyjnej. Zaczyna jednak dostrzegać, że w ilustracjach są ciekawe, interesujące elementy. Zaczyna przy pomocy dorosłych nadawać im nazwy. Słucha opowiadań na ich temat. W kontakcie z książką zaczyna coraz większą rolę odgrywać tekst.

     Pracując z dziećmi trzyletnimi, należy liczyć się z dużą wrażliwością ich układu nerwowego. Bardzo ważna jest tu spokojna , życzliwa atmosfera. Takie małe dziecko tylko na chwilę potrafi skupić uwagę, dlatego tak ważne jest , aby utwory dla niego przeznaczone były proste i zrozumiałe. Bowiem myślenie u trzylatka wchodzi dopiero w fazę konkretno - wyobrażeniową.

     Z bogatej twórczości M. Konopnickiej, nauczycielki mogą wykorzystać wiersz „Jabłonka”, który składa się tylko z dwóch zwrotek i dzieci trzyletnie są w stanie go zrozumieć. Należy jednak pamiętać, iż poetka żyła w odległych nam czasach i jej język nie zawsze bywa zrozumiały. Na przykład słowa i zwroty otrącać, odziała kwieciem, bławaty należy dzieciom wyjaśnić. Bardzo pomocne są duże ilustracje i sylwety do utworów. Dziecko od razu chce zobaczyć o czym czyta, lub opowiada nauczycielka.

     Już trzy i czterolatki mogą odgrywać gestem, ruchem czy słowem pewne fragmenty utworu - charakterystyczne wymachy rąk naśladujące wiatr w wierszu „Śnieżyca”, „Wiatr”, podskoki koników w utworze „Sanna”, susy żabki czy zajączka, brodzenie bociana po łące i klekot w wierszu „Bocian”, bzykanie pszczół, kukanie kukułki itp. Nauczycielka może przygotować różne zabawy inscenizacyjne do utworów M. Konopnickiej, wykorzystywać je odpowiednio do tematyki w danym tygodniu, czy w związku z porą roku, jakimś świętem (Boże Narodzenie, Nowy Rok).

     Dziecko czteroletnie w porównaniu z trzyletnim lepiej się orientuje w otoczeniu. Dzieci w tym wieku, mając zwiększoną potrzebę ruchu i działania, dążą coraz aktywniej do poznawania środowiska, w którym żyją. Dziecko coraz częściej zadaje pytania, mówi o swoich przeżyciach, zasób jego słów wzbogaca się. Czterolatki z uwagą śledzą akcję krótkich opowiadań, słuchają łatwych wierszy, np.„Ogródek”, „Jabłoneczka”, „Zmarzlak”, „Zła zima”. Dziecko coraz lepiej wykorzystuje zdobywane informacje i umiejętności , żywiej reaguje na piękno opisywanej przyrody przez M. Konopnicką.Już czterolatkom bardzo podoba się wiersz „Jesienią”. Ten krótki utwór posiada niewyszukaną formę i zrozumiałe słownictwo, zawiera też wiele zdrobnień. Autorka przedstawia w nim barwny , plastyczny obrazek, opisując sady, które w porze jesieni bujnie owocują. Ten wierszyk można recytować z podziałem na role, przygotować jego małą inscenizację.

     W okresie zimowym, przedświątecznym, spośród wierszy zamieszczonych w cyklu „Co słonko widziało” nauczycielki mogą wybrać utwór „Choinka w lesie”, oraz „Zmarzlak”, czy „Rzeka”. W wierszach M. Konopnickiej pojawiają się ptaki, zwierzęta, pszczoły, muchy, mrówki, np. „Nasza czarna jaskółeczka”, „Muchy Samochwały”, „Przy mrowisku”.Utwory te dostarczają licznych przykładów wychowawczych. Płynie z nich głęboka mądrość. Dzieci uczą się szacunku dla innych ludzi, przypominają o posłuszeństwie, pilności, pracowitości i sumienności.

     Charakterystyczne dla pięciolatków jest upodobanie do znanych już tekstów. Dzieci same powtarzają sobie , opowiadają fragmenty książek, wierszy, mają swych ulubionych bohaterów i potrafią wskazać tych , których nie lubią. Nauczycielka realizując treści programowe w pracy dydaktyczno - wychowawczej z grupą dzieci sześcioletnich, może wielokrotnie i w różnorodny sposób wykorzystywać utwory M. Konopnickiej z cyklu „Co słonko widziało”. Zawierają one treści programowe, takie jak: budzenie poczucia przynależności narodowej, poszanowanie dla odrębności narodowych, rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwem naszego kraju ( „Jak Wisła szła do morza”, „Nasze kwiaty”, „Pojedziemy w cudny kraj”).

     Znanym wierszem posiadającym bogatą treść i walory wychowawcze jest „Stefek Burczymucha”. Natomiast utwór „O Janku Wędrowniczku” jest pełen zabawnych przygód. Jednym z najsłynniejszych utworów M. Konopnickiej jest „Na jagody” często wykorzystywany z okazji Dnia Matki. Na uwagę zasługują również „Szkolne przygody Pimpusia Sadełko”, przesycone humorem i bardzo lubiane przez dzieci.

     Z powyższego wynika , że twórczość Marii Konopnickiej jest bogatym źródłem wiedzy o człowieku i otaczającym go świecie. Ową wiedzę można wykorzystać w bardzo szerokim zakresie w pracy wychowawczo - dydaktycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym.

     Polska pisarka epoki pozytywizmu była jednocześnie matką kilkorga dzieci, stąd też lepiej niż ktokolwiek inny rozumiała ich troski i problemy, opowiadając o nich z prawdziwą niekłamaną szczerością.

mgr Cecylia Lisowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie