Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 20590 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy drugiej. Przeważają tu treści przyrodnicze związane z ochroną środowiska i matematyczne. Niekonwencjonalny sposób prowadzenia zajęć z użyciem pacynki, liczne łamigłówki i zagadki "leśnego Skrzata" , sprawiają, że uczniowie z zaangażowaniem uczestniczą w pokonywaniu kolejnych etapów matematyczno - przyrodniczej wędrówki.
Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie drugiej.

Opracowała: Danuta Dycht - Konopka

Obszary aktywności: polonistyczna, przyrodnicza, matematyczna, artystyczno – techniczna.

Czas trwania zajęć: 4 godziny.

Blok tematyczny: W lesie.

Temat dnia: Chroń lasy.

Cele ogólne:
  • Doskonalenie umiejętności samodzielnego formułowania wypowiedzi na podany temat;
  • Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko naturalne człowieka;
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Cele szczegółowe:
  • Uczeń zna podstawowe zasady zachowania się w lesie
  • Rozpoznaje zwierzęta i rośliny leśne
  • Dokonuje oceny postępowania bohaterów
  • Potrafi przewidywać skutki złego zachowania w lesie
  • Potrafi wykonywać cztery działania matematyczne na liczbach w zakresie 100’
  • Zna kolejność wykonywania działań
  • Rozwiązuje zadania tekstowe
  • Uzupełnia drzewka
  • Rozumie pojęcia: suma, różnica
  • Dokonuje porównania różnicowego
Metody: rozmowa z pacynką, gry dydaktyczne, praca z tekstem, działalność praktyczna

Formy: indywidualna zróżnicowana i jednolita, zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne: sylwety drzew z działaniami matematycznymi, pacynka, plansza z ilustracją lasu, liczbami i kodem postępowania, koperty z informacjami na temat ekologii, plansze z ukrytymi kopertami, karty pracy, ilustracje zwierząt z działaniami matematycznymi

Przebieg zajęć:
  1. Oglądanie czasopism, ilustracji przedstawiających las.
  2. Wypowiedzi na temat pobytu dzieci w lesie. Rozpoznawanie zwierząt i roślin leśnych.
    • Jakie drzewa i krzewy rosną w lesie?
    • Jakie są zwierzęta?
    • Jak należy się zachowywać przy ich napotkaniu?
  3. Ciche czytanie ze zrozumieniem teksty pt. „Zawiniła butelka”.
  4. Ocena bohaterów opowiadania.
  5. Wymyślanie innego zakończenia.
  6. Układanie haseł w obronie lasów – praca zespołowa.
  7. Uzupełnianie zdań na podstawie ilustracji. Rodzaje rzeczownika.(karta pracy)
  8. Wykonanie projektu plakatu dotyczącego ochrony lasów.
  9. Zabawa : Co to jest?
    N. mówi hasło jednej osobie z grupy. Ta rysuje, a inni odgadują, co to jest. (drzewa, wiewiórka, lis, mrowisko) Ze wszystkich haseł tworzą pojęcie ogólne „las”.
  10. Spotkanie z leśnym skrzatem.
    Rozmowa na temat zachowania się w lesie oraz zwierząt leśnych. Rachunek pamięciowy. Skrzat: - Na pewno chcecie poznać moich leśnych przyjaciół. Aby ich zobaczyć musicie wykonać obliczenia (ilustracje zwierząt ukryte pod działaniami metemat.)
  11. Praca w grupach. Obliczanie działań zapisanych na sylwetkach drzew, układanie wyników od największego do najmniejszego, odwrócenie ich i odczytanie hasła „Chroń lasy”.
    • Skrzat:
      -W jaki sposób chronić lasy, to już wiecie.
      A dlaczego, zaraz się dowiecie.
      Ważne wiadomości dla was mam,
      Tak je w lesie pochowałem,
      Że już wreszcie zapomniałem.
      Krainę liczb wy lepiej rozumiecie,
      Więc mi teraz pomożecie.

      W lesie są liczby, które skrywają wskazówki do dalszej drogi. Jeśli pomożecie mi w liczeniu, to szybko ukryte informacje znajdziemy.
      „Odkryj liczbę, która sumą jest
      Liczb 34 i 26”
      Dzieci obliczają i odkrywają na planszy liczbę, pod którą jest napisane: „Mrówki nie wiedziały, że wiadomość skrywały”.

      U. szukają w Sali „mrowiska”. Jest ono na dużej ilustracji gdzieś na ścianie. W mrowisku ukryta jest koperta z informacją o potrzebie ochrony roślin i zwierząt. Ucz. odczytuje informacje, dobiera hasło, które do niej pasuje.
    • Skrzat:
      Bardzo dużo zwierząt i roślin ginie przez zanieczyszczenie środowiska, budowę dróg wiodących przez las, lekkomyślność ludzi. Na przykład borsuki w Polsce są już rzadkością. Posłuchajcie:
      W moim lesie żyło kiedyś 36 borsuków. Obecnie ich liczba zmniejszyła się o 17. Ile borsuków jest teraz w moim lesie?
      Ucz. czytają cicho zadanie, uzupełniają dane, rozwiązują, piszą odpowiedź.
    • Skrzat: Dowiesz się czegoś ciekawego, jeśli różnicę liczb 83 i 61 odkryjesz kolego.
      Ucz. obliczają w pamięci, odkrywają liczbę, odczytują wskazówkę:
      „Zajączek na zielonej trawie wie, odnaleź go, a dowiesz się.”
      Ucz. wyjmuje informacje ze schowka na dużej tablicy (za zajączkiem) na temat zaśmiecenia lasów. Wyjmuje koperty z pociętymi zadaniami. Dzieci dobierają hasło. Uczniowie w grupach układają zadania, odczytują je głośno. Analiza zadania, uzupełnianie drzewek matemat., zapis działania i odpowiedzi.
    • Skrzat:
      Co to za liczba jest od 54 mniejsza o 6?
      Ucz. odkrywają obliczoną liczbę i czytają informację: „Pszczoły z barci odleciały, wiadomości w drzewie zostały.”
      Ucz. odnajdują ukryte w dziupli informacje (na dużej ilustracji), dobrze czytający uczeń czyta je, a następnie dobierają hasło(rozumienie tekstu, uogólnianie).
      Ucz. czytają cicho zadanie i zauważają brak pytania.
      Układają i piszą pytanie. Analiza zadania, rozwiązanie na drzewku i w jednym zapisie, odpowiedź.
  12. Podsumowanie dnia i samoocena:
    Zabawa „Znawca lasu”, słuchanie odgłosów lasu i odgadywanie ich.
    Skrzat chwali dzieci, pyta, co zapamiętały, co jest najważniejsze. Rozdaje zielone serduszka „Przyjaciel przyrody”.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie