Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10185 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przesyłam świeże sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego, pisane według sfer i bardzo szczegółowo. Niektóre fragmenty można nawet wykorzystać do opisów i sprawozdań w dokumentacji wymagań kwalifikacyjnych.
Danuta Dycht – Konopka nauczycielka kształcenia zintegrowanego

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego

Okres stażu: 2 lata 9 miesięcy

Szkoła Podstawowa Nr 9 w Łomży

Wstęp

     Jestem nauczycielką kształcenia zintegrowanego z 14-letnim stażem pracy pedagogicznej. W 1999 roku rozpoczęłam pracę w Szkole Podstawowej Nr 9 w Łomży. Po uzyskaniu stopnia nauczyciela mianowanego otrzymałam zgodę dyrekcji na rozpoczęcie z dniem 1 września 2003 roku stażu na nauczyciela dyplomowanego.

     Mając świadomość zmian zaistniałych w związku z reformą oświaty, przed rozpoczęciem roku szkolnego 2003/2004, a następnie we wrześniu 2003 roku, starałam się zapoznać z procedurą związaną z uzyskaniem kolejnego stopnia awansu zawodowego. Chcąc przygotować się do sporządzenia planu rozwoju zawodowego korzystałam z takich dokumentów jak Karta Nauczyciela oraz rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Efektem tego było przygotowanie planu rozwoju zawodowego w zakresie sfer: organizacyjnej, osobistej, dydaktycznej i opiekuńczo – wychowawczej. Poniższe sprawozdanie jest opisem moich działań w poszczególnych sferach.

Sfera organizacyjna
  1. W ramach poznania procedury awansu zawodowego: Dokonałam analizy przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego.
    Zapoznałam się z:
    • Kartą Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku wraz z nowelizacjami;
    • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;
    • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;
    • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;
    • Wykazem aktów prawnych, z którymi powinien zapoznać się nauczyciel w okresie stażu- www.profesor.pl - portal edukacyjny.
          Dodatkowo zaczęłam tworzyć swą własną biblioteczkę tekstów aktów prawnych dotyczących awansu (w formie tradycyjnej i multimedialnej). Ponadto korzystałam ze wskazówek zamieszczanych przez portale internetowe poświęcone awansowi przy tworzeniu planu rozwoju zawodowego, sprawozdania, prezentacji dorobku i układu teczki. Brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, poruszających kwestie awansu zawodowego i jego aktualizacji oraz uaktualniałam swoją wiedzę na temat awansu korzystając z edukacyjnych portali internetowych oraz fachowych czasopism.
  2. W dalszym ciągu poznawałam zasady organizacji i funkcjonowania placówki poprzez analizę przepisów związanych z jej funkcjonowaniem, dokumentacji szkoły: Statutu, Szkolnego Programu Wychowawczego, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Program Rozwoju Szkoły, Planu Mierzenia Jakości Pracy Szkoły i Szkolnego Programu Profilaktyki.
  3. Brałam aktywny udział w realizacji priorytetowych zadań szkoły. Uczestniczyłam w działaniach organów placówki wynikających z jej podstawowych funkcji. Głównym założeniem mojej pracy było doskonalenie własne oraz podwyższanie jakości pracy szkoły. Jednym z priorytetów szkoły jest aktywna współpraca z rodzicami. Organizowałam wycieczki i liczne imprezy okolicznościowe z udziałem rodziców, mobilizowałam do uczestnictwa w ważnych wydarzeniach, starałam się pomóc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Wspólnie z nimi włączyliśmy się do modernizowania klasopracowni. Uczestniczyłam aktywnie w pracach rady pedagogicznej. Brałam udział we wszystkich Szkoleniowych Posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
    Dwukrotnie wspólnie z koleżankami przygotowywałam i prowadziłam szkolenia Rady Pedagogicznej :
    • 13 listopada 2003 r.- „Działania wspomagające program profilaktyczny w szkole. Strategie profilaktyczne i ich skuteczność.”
    • 25 listopada 2004r. - „Potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów. Sposoby diagnozowania osiągnięć edukacyjnych dzieci”.
    W listopadzie 2004 r. byłam współorganizatorem szkolnej akademii z okazji Święta Niepodległości. Do moich zadań należało przygotowanie scenariusza uroczystości, udział w wykonaniu dekoracji oraz przygotowanie swoich uczniów do występu.

         Byłam również członkiem komisji przeprowadzających eliminacje do konkursów międzyszkolnych i współorganizatorem etapu szkolnego. Były to:
    • Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Woda, bezpieczeństwo, ja” ( I 2005 r.)
    • Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Łomży „ Łomża – moja mała Ojczyzna” ( II 2005 r.)
    • Międzyszkolny Konkurs Muzyczny „Mini playback show” ( III 2005 r.)
          Przez cały okres stażu aktywnie uczestniczyłam w pracach zespołu samokształceniowego. Przez ostatnie dwa lata pełniłam funkcję przewodniczącej zespołu. Do moich zadań należało m.in. opracowywanie planu działań zespołu, sprawozdań z ich realizacji, koordynacja działań związanych z organizacją konkursów, uroczystości, spotkań.

          W ramach pracy w zespole samokształceniowym podejmowałam również wiele innych działań:
    • Przygotowanie inscenizacji dla klas drugich p.t. „Pożegnanie jesieni” ( XII 2003r.);
    • Przygotowanie apelu na koniec klasy drugiej na temat bezpieczeństwa podczas wakacji ( VI 2004r.);
    • Organizacja uroczystości z okazji „Pożegnania klas trzecich” i spotkania z nowymi wychowawcami ( 20 VI 2005r.);
    • Współudział w organizacji Ślubowania klas pierwszych (5 X 2005r.);
    • Organizacja spotkań z policjantem ( I 2004r., VI 2005r., IX 2005r.);
    • Współudział w organizacji Dnia Wiosny ( 18 III 2005 r., 20 III 2006r.);
    • Organizacja apelu dla klas pierwszych p.t. „Podróże po Europie” ( V 2006r.);
    • Koordynacja działań podjętych przez klasy trzecie w ramach akcji „Zachowaj trzeźwy umysł” (17 V 2005 r.);
    • Opracowywanie i przekazywanie materiałów szkoleniowych;
    • Prowadzenie i obserwacja zajęć otwartych.
  4. W czasie odbywania stażu kontynuowałam współpracę ze strukturami pozaszkolnymi:
    • Komendą Miejską Policji – organizowanie spotkań z policjantami na temat bezpieczeństwa dzieci na drodze, w czasie ferii zimowych i wakacji;
    • Państwową Strażą Pożarną – organizowanie spotkania ze strażakiem, udział w organizacji szkolnych eliminacji ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Woda, bezpieczeństwo, ja” ( I 2005 r.);
    • Miejską Biblioteką Publiczną – udział w akcji „Czytajmy razem” (V 2004), udział w konkursach:
      • recytatorskim „Wierszyki łamiące języki” (V 2006r.) ,
      • plastycznym „Bajkowy świat Jana Brzechwy” ( V 2006r.)
    • Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli – korzystanie z doradztwa metodycznego, udział w szkoleniach, kursach, warsztatach;
    • Spółdzielnią Mieszkaniową „Perspektywa” – udział w akcji „Sprzątanie świata” ( IX 2003, 2004 r.); poznanie sytuacji materialnej uczniów i wytypowanie ich do upominków fundowanych przez spółdzielnię ( XII 2005r.);
    • Muzeum Północno – Mazowieckim w Łomży – uczniowie brali udział w wystawach, lekcjach muzealnych, spotkaniach z Mikołajem;
    • Agencją Artystyczną „MAT” z Olsztyna – udział uczniów w edukacji muzycznej, konkursach wiedzy o muzyce, konkursach wokalnych;
    • Teatrem Lalki i Aktora w Łomży – uczestnictwo uczniów w przedstawieniach oraz edukacji teatralnej;
    • Miejskim Domem Kultury – Domem Środowisk Twórczych w Łomży:
      • udział w konkursie recytatorskim „Baje, bajki, bajeczki…” ( IV 2005, 2006r.),
      • wojewódzkim konkursie plastycznym „Sposób na życie. Bezpieczna, szczęśliwa rodzina” ( I 2006r.),
      • międzyszkolnym konkursie plastycznym „Śnieżna kraina” (XII 2004r.);
    • Firmą „Gaspol” – udział w konkursie plastycznym „W moim domu bezpiecznie gotujemy na gazie ” oraz „Wielkim Szkolnym Pikniku” zorganizowanym przez tę firmę ( VI, IX 2004 r.);
    • Publicznym Gimnazjum Nr 8 w Łomży – udział w konkursie plastycznym „Opowiadam mój świat” ( V 2006r.);
    • Ośrodkiem dla Uchodźców z Czeczenii – przygotowanie paczki z zabawkami dla dzieci przebywających w ośrodku ( XII 2005r.).
  5. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju przebiegało u mnie w sposób ciągły, przez cały okres stażu poprzez gromadzenie dokumentów potwierdzających wypełniane zaplanowanych przeze mnie zadań. Dokumentami tymi były: zaświadczenia, świadectwa, dyplomy, podziękowania, scenariusze zajęć, referaty, sprawozdania, pomoce dydaktyczne itd. Na podstawie zgromadzonych materiałów i dokumentów opracowałam sprawozdanie z realizacji zaplanowanych wcześniej działań oraz zadań nie ujętych w planie rozwoju zawodowego, a wynikających z bieżących potrzeb i inicjatyw szkolnych i środowiska lokalnego.
Sfera osobista
  1. Rozpoczynając staż dokonałam oceny własnych możliwości i posiadanych kompetencji. Uznałam, że okres ten pozwoli mi na realizację zamierzonych zadań oraz dalsze poszerzanie wiedzy i umiejętności. Dzięki uczestnictwu w pracach zespołu samokształceniowego miałam możliwość korzystania z doświadczeń innych nauczycieli i współpracy z nimi oraz pogłębienia umiejętności organizatorskich pełniąc funkcję przewodniczącej zespołu.
          Uczestniczyłam we wszystkich szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz starałam się nabywać nowe umiejętności przydatne do pełnienia dodatkowych funkcji i wykonywania dodatkowych zadań. W tym celu ukończyłam szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych i wykonywałam obowiązki egzaminatora w 2005 r.
          W celu pogłębiania wiedzy i doskonalenia posiadanych umiejętności zawodowych brałam udział w różnych formach doskonalenia zawodowego:
    • „Przygotowanie projektów edukacyjnych” ( V 2006r.);
    • „Rola muzyki w nauczaniu zintegrowanym” ( III 2006r.);
    • „Konstruowanie programu autorskiego na przykładzie edukacji prozdrowotnej” ( V 2005r.);
    • „Jak wspierać uczniów w pokonywaniu trudności w zachowaniu” ( II 2005r.);
    • Szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych (XII 2004r.);
    • -Kurs kierowników placówek wypoczynku dzieci i młodzieży oraz kierowników wycieczek szkolnych ( V 2004r.);
    • „Komputerowe opowieści – pakiet edukacyjny dla młodszych klas szkoły podstawowej” (V 2004r.);
    • „Wykorzystanie gier i zabaw w edukacji matematycznej” ( V 2004r.);
    • „Specyficzne trudności w nauce, ich rozpoznawanie i korygowanie” ( I 2004r.).
    Uczestniczyłam również w konferencjach metodycznych organizowanych przez WSiP: „Diagnozowanie możliwości i osiągnięć matematycznych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej” (10 XII 2005r.), „Stanąć za dzieckiem” (4 IV 2006 r.) oraz szkoleniach organizowanych przez doradcę metodycznego Panią Iwonę Borawską.
  2. Samokształcenie to także element podniesienia jakości swojej pracy. W tym celu:
    • studiowałam wybrane pozycje literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej;
    • korzystałam z publikacji i materiałów z w/w. dziedzin, dostępnych na portalach internetowych przeznaczonych dla nauczycieli;
    • czytałam czasopisma fachowe: „Życie szkoły”, „Nauczanie początkowe”.
  3. W trakcie odbywania stażu rozwijałam swoje umiejętności interpersonalne poprzez czynny udział w radach pedagogicznych, współpracę z innymi nauczycielami, współpracę z rodzicami jak również samymi dziećmi. Tego typu kontakty pomagają dokonać samooceny i doskonalić osobowość nauczyciela, a co za tym idzie podwyższają poziom pracy. Korzystałam również z literatury fachowej dotyczącej umiejętności interpersonalnych (np. C. J. Christopher „Nauczyciel – Rodzic. Skuteczne porozumiewanie się.”, J. C. Barryman „Psychologia moje hobby”).
  4. Starałam się dobrze wypełniać powierzone zadania. Wielkiej satysfakcji dostarczała mi współpraca z nauczycielkami kształcenia zintegrowanego. Dzieliłam się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem poprzez udostępnianie kart pracy, sprawdzianów, testów, scenariuszy lekcji i imprez okolicznościowych oraz referatów i opracowań:
    • „Diagnoza i postępowanie z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo” (3 I 2006r.)
    • „Techniki efektywnego uczenia się” ( 6 I 2005 r.)
    • „Potrzeby psychiczne uczniów w młodszym wieku szkolnym” ( 28 IV 2005r.)
         W dniu 6 VI 2005 r. przeprowadziłam zajęcia otwarte w klasie III c na temat „I ty możesz być czarodziejem”. W niekonwencjonalny sposób prowadzone zajęcia z wykorzystaniem rekwizytów, słownictwa i muzyki nawiązującej do filmu „Harry Potter i kamień filozoficzny” wywarły wrażenie zarówno na uczniach, jak i obecnych nauczycielach.
          Udostępnianie własnych pomysłów i scenariuszy zajęć, dokonywanie wspólnego omówienia odbytych zajęć umożliwiało szeroką wymianę wzajemnych doświadczeń i poszukiwanie nowych rozwiązań. W mojej pracy miałam także okazję służyć pomocą studentom przygotowujących się do pracy w szkole. Trzykrotnie prowadziłam zajęcia dla praktykantów:
    • „Zabawy i gry ruchowe z elementami biegu, skoku i czworakowania” ( 3 XII 2003r. w kl. II c)
    • „W krainie lodu” ( 19 II 2004 r. w kl. II c)
    • „Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 bez przekroczenia progu dziesiątkowego.”( 9 III 2006r. w kl. I c)
    Służyłam im pomocą w postaci konsultacji, udzielania wskazówek, omawiania prowadzonych przez nich zajęć.
Sfera dydaktyczna
  1. W okresie stażu analizowałam na bieżąco działania wpływające na doskonalenie własnego warsztatu pracy, jak też podnoszenie jakości pracy szkoły. W celu dokonania obiektywnej oceny własnych działań nieodzownym warunkiem jest obserwacja i analiza możliwości ucznia oraz jego postępów. Dlatego też przeprowadziłam diagnozę uczniów wstępujących do klasy pierwszej. Wykorzystałam w tym celu opracowany wspólnie z koleżankami podczas warsztatów „Arkusz badania dojrzałości szkolnej ucznia wstępującego do klasy pierwszej”.
         Aby poznać możliwości uczniów w zakresie umiejętności matematycznych, dokonałam diagnozy uczniów klasy pierwszej pod względem operacyjnego rozumowania. Badania diagnostyczne pozwoliły mi na wstępną ocenę możliwości uczniów, dostrzeżenie trudności, a tym samym udzielenie pomocy poprzez zindywidualizowanie pracy ucznia, kierowanie na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i włączenie do zespołu korekcyjno – kompensacyjnego. W trakcie roku szkolnego sprawdzałam postępy uczniów w czytaniu (test J.Konopnickiego) i tempie pisania (test E. Grzegorzewskiej). Dokonywałam oceny poszczególnych umiejętności na bieżąco w dzienniku zajęć ( zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania) oraz w zeszycie obserwacji w formie opisowej. O osiągnięciach uczniów informowałam rodziców sporządzając ocenę opisową, podczas rozmów indywidualnych oraz za pomocą kart informacyjnych. W ramach prac zespołu samokształceniowego wspólnie z koleżankami opracowałyśmy „Sprawdzian kompetencji ucznia klasy III”. Sprawdzian ten został przeprowadzony w pięciu klasach trzecich w maju 2005 r.

          Praca z dziećmi na pierwszym szczeblu edukacji jest bardzo odpowiedzialna, a jednocześnie przynosi dużo satysfakcji i radości. Zadaniem nauczyciela jest kształtowanie małego człowieka na osobę twórczą, wrażliwą i otwartą na potrzeby własne i innych. W każdej klasie znajduje się grupka uczniów, którzy wyróżniają się swoimi uzdolnieniami i zainteresowaniami. Starałam się zawsze tak organizować pracę dydaktyczną, aby maksymalnie rozwinąć tkwiący w nich potencjał twórczy. Już od pierwszej klasy zachęcałam ich do udziału w różnych przedsięwzięciach, gdzie mogły wykazać się swoimi umiejętnościami. Jednym z nich była próba twórczości poetyckiej. Efektem tej pracy było umieszczenie wielu wierszy w szkolnych biuletynach twórczości dziecięcej. Dzieci z powodzeniem uczestniczyły w wielu konkursach. Nasza wspólna działalność często przynosiła sukcesy. Niektóre z nich przyczyniły się do promowania uczniów i szkoły w środowisku lokalnym.
    • Międzyszkolny Konkurs Literacki „I ty możesz zostać poetą”– II miejsce ( IV 2005r.)
    • Międzyszkolny Konkurs Muzyczny „Mini Playback Show” – wyróżnienie ( V 2005r.)
    • Wojewódzki konkurs plastyczny „Sposób na życie. Bezpieczna, szczęśliwa rodzina” – nagroda, wyróżnienie, 5 prac na wystawie pokonkursowej (XII 2005r.),
    • Międzyszkolny konkurs plastyczny „Śnieżna kraina”- wyróżnienie, 4 prace na wystawie pokonkursowej ( XII 2004 r.),
    • Międzyszkolny konkurs plastyczny „Bajkowy świat Jana Brzechwy” – 2 nagrody i wyróżnienie ( V 2006 r.),
    • Międzyszkolny konkurs plastyczny „ Opowiadam mój świat” – 4 nagrody ( V 2006 r.),
    • Finał Konkursu Czytelniczego biblioteki szkolnej „Europa pełna baśni” - III miejsce ( III 2005r.),
    • Szkolne eliminacje Konkursu Czytelniczego klas drugich – II miejsce i udział w finale ( IV 2004r.)
    • Szkolny Konkurs Matematyczny klas drugich – III miejsce ( V 2004 r.) ,
    • Szkolne eliminacje Konkursu Recytatorskiego „Baje, bajki, bajeczki...” - 2 wyrożnienia ( IV 2006 r.)
    • Szkolny Konkurs Wokalny organizowany przez Agencję Artystyczną „MAT” – I miejsce (2005 i 2006r.)
    • Szkolne eliminacje konkursu matematycznego „Cyferka” – V miejsce i udział w finale ( 2005 r.)
    • Szkolny konkurs poetycki „ Ja i mój świat”– III miejsce ( 2006r.)
    • Szkolny konkurs „Superczytelnik” klas III – I miejsce ( 2005 r.)
    • Szkolny konkurs ortograficzny – III miejsce ( 2005r.)
    • Udział dwojga uczniów w Festiwalu Piosenki Dziecięcej ( V 2005 r.)
  2. Szczególną uwagę podczas zajęć z dziećmi poświęcałam uczniom mającym trudności w nauce i zachowaniu i pomagałam w ich przezwyciężaniu. Starałam się zaofiarować uczniom swoją pomoc w postaci dodatkowych, prowadzonych społecznie, zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia te prowadziłam w klasie III c przez osiem miesięcy raz w tygodniu. Jako wychowawca klasy prowadziłam rozmowy z rodzicami dotyczące sposobów pomocy uczniom z trudnościami w nauce i zachowaniu. We wszystkich tych działaniach pomocne okazały się wiadomości zdobyte podczas szkoleń, np.:„Specyficzne trudności w nauce, ich rozpoznawanie i korygowanie” oraz konferencjach metodycznych o podobnej tematyce.

         W swej pracy starałam się rozpoznawać indywidualne potrzeby dzieci poprzez własną obserwację i analizę opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a następnie wdrażać rozwiązania adekwatne do danego problemu edukacyjnego. Stosowałam na zajęciach różnorodne metody i techniki poznane podczas kursów i warsztatów oraz z literatury pedagogicznej.

         Podjęłam się także opracowania autorskiego programu edukacji europejskiej, która w obliczu zmian zaistniałych w naszym kraju stała się tematem powszechnym i koniecznym. Głównym założeniem tego przedsięwzięcia było przybliżenie dzieciom treści europejskich, rozwijanie w nich szacunku i tolerancji wobec innych ludzi. By lepiej przygotować się do tego zadania, wcześniej uczestniczyłam w warsztatach „Konstruowanie programu autorskiego na przykładzie edukacji prozdrowotnej w I etapie kształcenia”.

          Dużą rolę w mojej pracy odgrywa technologia komputerowa, co związane jest z możliwością znacznego ułatwienia sobie pracy oraz dostępu do najświeższych informacji. Wykorzystaniu w mojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej służyły następujące, podejmowane przeze mnie czynności:
    • wszelkie pomoce do prowadzonych zajęć, materiały dodatkowe, scenariusze prowadzonych uroczystości szkolnych i innych zajęć, jak również dokumenty szkolne (sprawozdania, plany pracy, podania, wnioski), karty informacyjne dla rodziców, referaty tworzyłam przy użyciu edytora tekstów MS Word,
    • materiały (ogłoszenia, zaproszenia na uroczystości szkolne i zebrania, artykuły dotyczące porad dla rodziców na temat rozwoju i wychowania dziecka) przygotowywałam przy wykorzystaniu technologii komputerowej,
    • samodzielnie wykonałam dyplomy dla dzieci biorących udział w konkursach,
    • wykorzystywałam na swoich zajęciach scenariusze i materiały dodatkowe, dostępne na ogólno edukacyjnych portalach internetowych takich jak n.p.: www.literka.pl, www.profesor.pl i innych,
    • korzystałam z dostępnych w Internecie, między innymi na w/w stronach, publikacji z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki w celu zastosowania tej wiedzy do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych;
    • śledziłam na bieżąco informacje na stronach Kuratorium Oświaty , ODN czy OKE.
    • wiedzę na temat awansu zawodowego nauczycieli uzyskiwałam korzystając z portali wymienianych powyżej lub serwisów poświęconych wyłącznie kwestiom z nim związanym takich jak np. www.awansnet.republika.pl, www.menis.pl, www.men.waw.pl/oswiata/awans, www.awans.oświata.org.pl, www.interedu.republika.pl.,
    • przepisy i akty prawa oświatowego, w tym te regulujące system awansu, poznawałam i aktualizowałam również poprzez Internet i w/w serwisy,
    • korzystałam również z dotyczących awansu rad ekspertów odpowiadających na pytania użytkowników portali.
  3. Uczestniczyłam w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli. Dało mi to możliwość porównania i zdobycia nowych doświadczeń.. Po każdych takich zajęciach dzieliłam się z danym nauczycielem swoimi spostrzeżeniami i uwagami.
Sfera opiekuńczo – wychowawcza
  1. W oparciu o Program Wychowawczy szkoły oraz plany edukacyjne na poszczególne lata corocznie opracowywałam plany działań wychowawczych dla swojej klasy. Zakładały one przede wszystkim: umiejętność funkcjonowania dziecka w grupie i działania w niej, promowanie zdrowego stylu życia, uczestnictwo w życiu kulturalnym, włączenie do współpracy rodziców.

          Podejmowałam różne działania wspierające integrowanie się grupy ( np. rozmowy w kąciku relaksacyjnym, stwarzanie okazji do niesienia pomocy, codzienne powitania i pożegnania, gry dydaktyczne sprzyjające ujawnianiu wartości, uroczystości klasowe i wycieczki).
  2. Dzięki rozmowom z rodzicami i uczniami, poznawałam sytuację rodzinną wychowanków, ich problemy i potrzeby. Sprzyjało temu analizowanie rysunków dzieci i ich swobodnej twórczości, a także analiza ankiet skierowanych do rodziców.
  3. Jednym z założeń planu wychowawczego była współpraca z rodzicami, która przebiegała w następujący sposób:
    • Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz klasy ( urządzenie klasopracowni, zakup rolet, glazury, materiałów i pomocy na zajęcia );
    • Udział w przygotowaniach uroczystości klasowych oraz opieka w trakcie wycieczek;
    • Pedagogizacja rodziców . Wygłosiłam prelekcje na temat:
      • „ Organizacja pracy domowej ucznia”- 17 XI 2005 r.
      • „Potrzeby psychiczne dzieci w młodszym wieku szkolnym” – 10 I 2005 r.
      • „Symptomy ryzyka dysleksji u dzieci” – 16 IX 2003r.
      • „Porady dla rodziców. Przygotowanie dziecka do nauki czytania” - 17 I 2006 r.( referat opracowany przez Panią H. Domaszewską.
    • Współpraca rodziców w podnoszeniu poziomu nauczania:
      • konsultacje z nauczycielem ( rozmowy okazjonalne, comiesięczne kontakty indywidualne),
      • zebrania klasowe – informowanie o sytuacji dydaktyczno – wychowawczej,
      • zapoznanie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
  4. W trakcie stażu pogłębiałam swoją wiedzę w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów. Uczestniczyłam w szkoleniu „Jak wspierać uczniów w pokonywaniu trudności w zachowaniu” oraz konferencji metodycznej na temat „Duże problemy małych dzieci. Wspomaganie rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka”. Często sięgam do opracowań książkowych i czasopism, tworząc własną biblioteczkę pedagogiczną i psychologiczną. W celu bliższego poznania swoich uczniów, ich problemów i potrzeb stosuję obserwację, rozmowy, techniki socjometryczne.

         Przeprowadziłam ankietę dotyczącą agresji wśród uczniów i dokonałam jej analizy. W celu organizowania pomocy dla uczniów z trudnościami w nauce, zachowaniu lub w trudnej sytuacji materialnej konsultowałam się z pedagogiem szkolnym.

         Bardzo przydatna okazała się wiedza zdobyta podczas kursów i warsztatów w pracy z dziećmi mającymi trudności w sferze emocjonalno - społecznej. W okresie stażu szczególnie trudne okazały się dla mnie dwa takie przypadki. Częste rozmowy z rodzicami, informowanie ich o właściwym postępowaniu wobec dziecka, angażowanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i wspieranie jego pozytywnych działań, wpływały na poprawę sytuacji.
  5. Do moich zadań opiekuńczo – wychowawczych należało również:
    • Organizowanie uroczystości klasowych z okazji: Dnia Matki, Dnia Dziecka, andrzejek, mikołajek, Dnia Chłopaka, Dnia Kobiet. Bardzo często w ich przygotowanie angażowali się rodzice i dzieci. Zawsze uroczyście obchodziliśmy spotkania wigilijne i choinkę noworoczną, na którą przygotowywaliśmy inscenizacje lub konkursy kolęd. Pratekstem do zaakcentowania wychowawczej roli rodziny była impreza „Dzień Rodziny” z udziałem całych rodzin 21 VI 2006 r.
    • Dużą rolę w pracy wychowawczej z uczniami odegrała realizacja programu edukacji europejskiej, którego układ treści ma formę „szlaku wspólnot”- od domu rodzinnego poprzez szkołę, wspólnotę lokalną, narodową do wielkiego „domu” rodziny europejskiej.
    • Organizowanie wycieczek w celu poznawania swojego najbliższego środowiska oraz wycieczek turystyczno – krajoznawczych.
    • W celu kształtowania odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych, dbałości o bezpieczeństwo, wdrażania zasad odpowiedniego zachowania się podczas zabaw, w domu, na drodze, w różnych sytuacjach zagrożenia organizowałam spotkania uczniów z policjantem i ze strażakiem.
    • Zachęcałam uczniów do udziału w pracy na rzecz środowiska lokalnego oraz niesienia pomocy potrzebującym:
      • udział w akcji „Sprzątanie Świata”;
      • zbiórka zabawek dla dzieci z Czeczenii przebywających w Ośrodku dla Uchodźców,
      • udział w zbiórkach pieniędzy organizowanych przez Samorząd Uczniowski lub szkolne koło PCK ( np. ogólnopolska akcja „Góra grosza”, zbiórka pieniędzy dla chorego Adriana, dla dzieci z Białorusi itp.).
Podsumowanie

     W okresie stażu udało mi się wzbogacić swoją wiedzę merytoryczną, zdobyć nowe doświadczenie oraz podjąć różnorodne działania, które zmierzały do wszechstronnego rozwoju powierzonych mi dzieci. Rozwijałam współpracę z nauczycielami i rodzicami oraz nawiązywałam kontakty z innymi szkołami i instytucjami. Starałam się, aby moja praca pozytywnie wpływała na kreowanie wizerunku Szkoły Podstawowej Nr 9 w Łomży.

 Opracowała:

Danuta Dycht - Konopka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie