Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Życie i twórczość Jana Kochanowskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5979 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Autor : mgr Blanka Barańska

Przedstawiam Państwu propozycję przeprowadzenia konkursu literackiego, która może być wykorzystana celem organizacji podobnych działań oświatowych na skalę powiatu, szkolną lub jako konkurs klasowy. Pytania konkursowe przygotowane przez nas mogą także posłużyć jako pomoc na lekcji podsumowującej życie i twórczość Jana Kochanowskiego.

Opisywany poniżej konkurs odbył się dnia 1 grudnia 2004 roku w zabytkowych murach Muzeum Urbańczyka w Chrzanowie a został przygotowany przez nauczycieli Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Chrzanowie: mgr Blankę Barańską, mgr Katarzynę Bochenek, mgr Barbarę Jarską. Całe przedsięwzięcie odbyło się pod patronatem Starostwa Powiatowego w Chrzanowie celem włączenia się w tworzenie życia kulturalnego miasta. Zamiarem organizatorek konkursu było także włączenie młodzieży naszej szkoły w działalność pozalekcyjną, by pokazać jej aktywne i kulturalne formy spędzania wolnego czasu oraz przełamać pewien stereotypu szkoły dla dorosłych jako biernej i nudnej.


Poniżej dołączam:

1. Regulamin konkursu rozesłany do szkół średnich.

2. Proponowana bibliografia i karta zgłoszenia.

3. Opis przebiegu konkursu.

4. Pytania konkursowe.

5. Wzory podziękowań dla współorganizatorów, członków jury i samych uczestników konkursu.

6. Potwierdzenie odbioru nagród przez uczestników konkursu.




.






.






Powiatowy Konkurs
o życiu i twórczości Jana Kochanowskiego
w 420 rocznicę śmierci poety

Patronat: Starostwo Powiatowe w Chrzanowie

Organizator: Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych
w Chrzanowie przy współpracy z Muzeum w Chrzanowie

Cel konkursu: wzbogacenie wiedzy o życiu i twórczości Jan Kochanowskiego, wzbudzenie zainteresowania sylwetką twórcy, określanego mianem największej indywidualności Słowiańszczyzny

Regulamin konkursu

1. Konkurs wiedzy o życiu i twórczości Mikołaja Reja przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych powiatu chrzanowskiego.
2. Zakres wymaganego materiału obejmuje wiedzę dotyczącą życia oraz twórczościJ an Kochanowskiego .
3. Eliminacje powiatowe odbędą się w dniu 1 grudnia 2004 r. o godz. 15.00
w Muzeum Domu Urbańczyka w Chrzanowie
4. Uczestnicy konkursu zostaną wyłonieni w wewnątrzszkolnych eliminacjach, których formę określi dana szkoła.
5. W etapie finałowym każdą szkołę reprezentuje zespół konkursowy (3-osobowa grupa).
Zespół konkursowy wyłania kapitana drużyny, który koordynuje pracę swojego zespołu i udziela odpowiedzi Komisji Konkursowej.
6. Zespoły konkursowe będą odpowiadać na pytania oraz zmagać się z zadaniami dotyczącymi życia i twórczości Jana Kochanowskiego. Komisja będzie oceniać umijętność kojarzenia faktów z życia i twórczości poety, pomysłowość oraz umiejętność pracy w zespole.
7. Rozstrzygnięcia konkursu dokona jury powołane przez organizatorów konkursu. 8. Na uczestników konkursu czekają ciekawe nagrody.
9. Zgłoszenia zespołów konkursowych należy przesłać do 22 listopada 2004 r. na adres:
Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dorosłych w Chrzanowie, ul. Piłsudskiego 14 z dopiskiem „Jan Kochanowski”.

Bliższe informacje można uzyskać pod numerem szkoły (623-41-62) prosząc organizatorki konkursu: mgr Blankę Barańską, mgr Katarzynę Bochenek i mgr Barbarę Jarską.





Bibliografia

Literatura podstawowa:


  1. Jan Kochanowski, Fraszki, oprac.W. Pelc, Wrocław 1991, BN I
  2. Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich, oprac. T.Ulewicz, Wrocław 1962 i wydania następne, BN I,3
  3. Jan Kochanowski, Pieśbi, oprac. Szczerbicka-ślęk, Wrpcław 1969 i wydania następne BN I, 100
  4. Jan Kochanowski, Psałterz Dawidów, oprac. J.Ziomek, Wrocław 1960, BN I 174
  5. Jan Kochanowski, Treny, oprac. J.Pelc, Wrocław 1969 i wydania następne BN I, 1
  6. Jan Kochanowski, dzieła polskie, oprac, J.Krzyżanowski, Warszawa 1969


Warsztat pomocniczy:


1. J.Ziomek, Renesans, Warszawa 1973 i wydania następne
2. J.Ziomek, literatura odrodzenia, Warszawa 1978 i wydania następne
3. Słownik literatury staropolskiej, red. T.Michałowska, Warszawa 1990
4. Z.Szmydtowa, Jan Kochanowski, Warszawa 1979
5. I.Chrzanowski, Historia literatury niepodległej Polski, Warszawa 1930 i wydania następne
6. W.Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985 i wydania następne
7. J.Sokolski, Świat Jana Kochanowskiego, Wrocław 2000
8. J.Krzyżanowski, Dzieje literatury polskiej, Warszawa 1969




Karta zgłoszeniowa


Imię i nazwisko uczestników konkursu:
1.
2.
3.

Nazwa i adres szkoły



Imię i nazwisko nauczyciela przygotowującego zespół konkursowy:



W konkursie wzięły udział trzyosobowe drużyny reprezentujące swoją szkołę. Każda z drużyn siedząc przy osobnych stolikach otrzymała koperty z pytaniami konkursowymi, które otwierała na polecenie osoby prowadzącej konkurs. Pytania były głośno odczytywane a każda z drużyn w ustalonym czasie odpowiadała na pytanie pisemnie. Kapitan odczytywał odpowiedzi a przysłuchująca się uczestnikom konkursu jury oceniało odpowiedź.

Wśród pytań merytorycznych znalazły się konkurencje polegające m. in. Na:

· wyrecytowaniu fraszki, której tekst został rozdany i polecony do zapamiętania w wyznaczonym czasie,

· rozpoznaniu tytułu fraszki w zabawie w kalambury,

· samodzielnym zredagowaniu fraszki – rak – odwołującej się tematycznie do muzealnej wystawy.

W przerwie między kolejnymi etapami konkursu jury podliczało punkty a uczestnicy oglądali przygotowany przez młodzież szkoły dla dorosłych program artystyczny.




ETAP I KONKURSU
Fraszki
* W którym roku ukazał się pierwodruk całego tomu Fraszek?

Odp.: W roku 1584.


* Autorem pierwszych polskich fraszek przed Kochanowskim był...?

Odp.: Mikołaj Rej – Figliki.


* Co oznaczał termin „fraszka” w języku włoskim?

Odp.: Dosłownie z j.włoskiego „frasca” to gałązka pokryta liśćmi, ale też rzeczy małej wagi, osoba niepoważna, językowe drobiazgi, kawały i drobiazgi, świecidełka.


* W jednej z fraszek Jan z Czarnolasu opisuje zabawną sytuację, jaka przydarzyła się szlachcicowi o nazwisku Kozioł. Kto ze współczesnych poecie i gdzie opisuje to samo zdarzenie?

Odp.: Łukasz Górnicki w Dworzaninie polskim.


* W jakiej fraszce Kochanowski zawarł słowa:

„Fraszki to wszystko cokolwiek myślemy,

Fraszki to wszystko cokolwiek czyniemy;”

Odp.: We fraszce O żywocie ludzkim.


* Ile jest ksiąg fraszek?

Odp.: Są trzy ksiegi.


* Jaki wspólny motyw łączy fraszki: Na dom w Czarnolesie, Do Pana, Modlitwa o deszcz?

Odp.: Jest to motyw modlitwy.


* Jakie środowisko najczęściej prezentuje we fraszkach Jan Kochanowski?

Odp.: Środowisko dworskie.


* Do jakiej postaci rzeczywistej nawiązuje Jan z Czarnolasu we fraszce O doktorze Hiszpanie?
Odp.: Do Piotra Roizjusza, profesora prawa rzymskiego.


Podaj tytuł znanej fraszki Jana Kochanowskiego, której bohaterem jest dworzanin, prawnik i poeta, spolonizowany cudzoziemiec, Piotr Roizjusz. Poeta pisze o nim takimi słowami:

„Nasz dobry doktor spać się od nas bierze
ani chce z nami doczekać wieczerze”.
Odp.: („O doktorze Hiszpanie”)


* Jaki rodzaj humoru występuje we fraszkach Jana Kochanowskiego?

Odp.: Humor słowny i sytuacyjny.


* Jaką rolę odegrał J. Kochanowski w przeniesieniu formy fraszki do literatury polskiej?

Odp.: Był jej twórcą i modyfikatorem w literaturze polskiej.


* Kochanowski był miłośnikiem przyrody, życia na wsi. Jakie drzewo unieśmiertelnił w swej twórczości?

Odp.: Lipę!


* Którą z fraszek możemy określić jako autobiograficzna???

Odp.: Fraszkę Do gór i lasów z Księgi III, bowiem poeta przedstawia tam kolejne etapy swojego życia.


* We fraszce Ku Muzom poeta prosi, by jego „rymy” nie zginęły wraz z nim. Do twórczości jakiego poety nawiązują te słowa?

Odp.: Do twórczości Horacego i jego „pomnika trwalszego niż ze spiżu”.


* „Marionetkami są bowiem ludzie w większości wypadków i rzadko kiedy tylko mają coś wspólnego z prawdą.” (Platon) Które utwory Jana z Czarnolasu nawiązują do tej myśli?

Odp.: Dwie fraszki o tytule O żywocie ludzkim, gdzie człowiek ukazany jest jako marionetka, kukiełka poruszana czyjąś ręką. Ludzie zabiegają o dobra doczesne, a zabiegi te dostarczają Bogu widowiska karnawałowego, „mięsopustu”.


* Jak zinterpretować można w świetle twórczości Kochanowskiego starożytną maksymę „Człowiek boże igrzysko”?

Odp.: Człowiek jest tylko marionetką, aktorem w teatrze świata. Jego starania o zdobycie dóbr doczesnych w rzeczywistości przypominają jarmarczne widowisko. Są bowiem one daremne i w oczach Boga, w perspektywie wieczności śmieszne.

W fraszkach Jana Kochanowskiego oprócz dowcipu i żartu znajdziemy także filozoficzną refleksję, zadumę nad ludzkim losem. Po przeczytaniu fraszki „O żywocie ludzkim” odpowiedz, do kogo zostają przyrównani ludzie i w jakim znaczeniu pojawia się w tekście słowo „fraszka’. (załącznik1)

Odp.: ludzie zostają przyrównani do marionetek, kukiełek, lalek

Słowo ‘fraszka’ jest użyte w znaczeniu drobnostki, błahostki, mało ważnej rzeczy


Wiemy, że Jan Kochanowski za swojego antycznego Mistrza uznawał Horacego. Odpowiedz, jaki motyw podejmowany wcześniej przez wymienionego poetę, kontynuuje Jan Kochanowski. Rozpoznaj motyw korzystając z cytatu.

Proszę, niech ze mną za raz me rymy nie giną,
Ale kiedy ja umrę, ony niechaj słyną”.
Jan Kochanowski. „Ku Muzom”.

Odp. :motyw non omnis moriar – nie wszystek umrę, exegi monumentum?)




Pieśni
* Echa jakiej filozofii można odnaleźć w słowach pieśni:

„Lecz na szczęście wszelakie serce ma być jednakie; bo z nas Fortuna w żywe oczy szydzi: to da, to weźmie, jako się jej widzi”

Odp.: Stoicyzm


* „Cieszy mię ten rym : „Polak mądr po szkodzie”;

Lecz jesli prawda i z tego nas zbodzie,

Nową przypowieść Polak sam kupi,

Że i przed szkodą i po szkodzie głupi.”

Z jakiego utworu pochodzi ten cytat?

Odp.: Z pieśni O spustoszeniu Podola.


* Do jakiego innego utworu nawiązuje Jan Kochanowski w pieśni Oko śmiertelne Boga nie widziało?

Odp.: Do pieśni Czego chcesz od nas, Panie.

* „Tak to matki nam podały,

Samy także z drugich miały,
Że na dzień świętego Jana

Zawżdy sobótka palana.”

Podaj tytuł utworu, z którego pochodzi cytat.

Odp.: Pieśń świętojańska o sobótce, Panna I


* Którą z pieśni czarnoleskiego poety poleciłbyś jako szczególną lekturę dla Twojego rówieśnika?


* Jaką wizję Boga przedstawia poeta w hymnie Czego chcesz od nas, Panie?

Odp.: Jest to Bóg- artysta, hafciarz, Stwórca całego świata.


* Do jakiego przysłowia nawiązuje Jan Kochanowski słowami pieśni:

„Tak Fortuna niech kona: raczy li łaskawie,

Raczy li też inaczej – my siedziem w jej prawie.

U Fortuny to snadnie,

Że kto stojąc upadnie.”

Odp.: Jest to nawiązanie do przysłowia „Fortuna kołem się toczy”.


* Która Panna w Pieśni świętojańskiej o sobótce zaczyna swą pieśń od słów:

„Wsi spokojna, wsi wesoła,

Który głos twej chwale zdoła?”

Odp.: Panna 12.


* Która z pieśni zyskała sobie miano manifestu humanistycznego światopoglądu religijnego?

Odp.: Pieśń Czego chcesz od nas, Panie.


* Kto zanotował wiadomość o pierwszym utworze Kochanowskiego napisanym w języku polskim i jaki to utwór?

Odp.: Wzmiankę tę uczynił Jan Szczęsny Herburt, a utwór ten to Hymn, czyli Czego chcesz od nas , Panie.



* Jak należy rozumieć pojęcie cnoty, pojawiające się często w utworach Mistrza z Czarnolasu?

Odp.: Cnotą nazywano pozytywne wartości moralne, których respektowanie uszlachetniało człowieka; budzące podziw przymioty umysłu


* Czym charakteryzuje się filozofia przedstawiona przez Jana z Czarnolasu w słowach pieśni:

„Dziś bądź wesół, dziś użyj biesiady,

o przyszłym dniu niechaj próznej rady.”

Odp.: Filozofia ta to epikureizm. Charakteryzuje się ona dążeniem do życia radosnego, szczęśliwego, do unikania wszelkich zmartwień.


* „Śpiewa słowik na topoli

A w sercu go przedsię boli
Dawna krzywda. Mocny Boże,

Iż z człowieka ptak być może!”

Słowa te wypowiada Panna 9. Do jakiego utworu i do jakiej historii one nawiązują?

Odp.: Do Przemian Owidiusza, a opisują historię Filomeli i jej siostry Prokne, której mężem był Tereusz. Zgwałcił on Filomelę i odciął jej język, aby nikomu o tym nie mogła powiedzieć. Ta została jednak zamieniona w słowika.


* „Sobie śpiewam a Muzom. Bo kto jest na ziemi,

Co by serce ucieszyć chciał pieśniami memi?”

Jaki obraz poety wyłania się z tych słów?

Odp.: Jest to obraz poety pełnego zwątpienia i osamotnienia, lecz jednocześnie dumnego ze swej twórczości.



Podmiot liryczny Pieśni IX deklaruje: „Chwalę szczęście stateczne”. Odpowiedz, do którego z systemów filozoficznych jest odwołują się te słowa.

Odp. : filozofia stoicka


Jan Kochanowski był poetą, który troszcząc się o losy kraju, odważnie krytykował wady polskiej szlachty. Podaj numer lub tytuł pieśni, która kończy się pełną gorzkiej ironii przestrogą:


„Cieszy mnie ten rym: ”Polak mądr po
szkodzie”
Lecz jeśli prawda i z tego nas zbodzie,
Nową przypowieść Polak sobie kupi,
Że i przed szkodą i po szkodzie głupi”.

Odp. : Pieśń V lub Pieśń o spustoszeniu Podola)



Treny
* „Takie są dusze ludzkie, jakim światłem sam Ojciec Jowisz oświecił żyzne ziemie.” (Owidiusz).

Tym dystychem Kochanowski opatrzył cykl swoich utworów. Co to za utwory i komu są one poświecone?

Odp.: Są to Treny i poświecone są one Urszulce Kochanowskiej


* Cykl trenów kończy się konsolacją: „Ludzkie przygody ludzki los”. Wyjaśnij, co oznacza ten termin.

Odp.: Konsolacja = pocieszenie (XIX Sen)


* Jaką datę podaje Kochanowski w Trenach jako datę śmierci córki?

Odp.: Nie podaje żadnej daty.


* Swą zmarła córkę Kochanowski porównuje do wielu rzeczy. Widzi w niej młody pęd oliwki, słowiczka. Porównuję Urszulkę również do pewnej poetki. Do kogo? Skąd to porównanie się wzięło?

Odp.: Do greckiej poetki Safony. Mała Urszulka według Kochanowskiego wykazywała już talent literacki, układała samodzielnie wierszyki i piosenki. Miała po nim dziedziczyć jego talent.


Zacytuj pierwszy wers słynnego trenu VI, w którym Jan Kochanowski określa zmarłą Urszulkę imieniem poetki greckiej.

Odp. : „Ucieszna moja śpiewaczko, Safo słowieńska! (...)”


* „Czasie, pożądanej ojcze niepamięci!

W co ani rozum, ani trafią święci,
Zgój smutne serce, a ten żal surowy

Wybij mi z głowy!”

W czym zbolały po stracie córki ojciec widzi jedyne lekarstwo na swój ból i cierpienie??

Odp.: Może liczyć na to, że nowe doznania i upływający czas stłumią ów ból.


Kto pociesza Kochanowskiego po stracie córki w Trenie XIX?

Odp.: Jest to zmarła matka poety, pojawiająca się w jego śnie.


Komu poświęcone jest epitafium zamieszczone na końcu Trenów?

Odp.: Córce Kochanowskiego Hannie, która zmarła niedługo po Urszulce.


Kiedy ukazało się drukowane wydanie Trenów?

Odp.: W roku 1580.


Jakie utwory żałobne odnaleźć można w twórczości Jana Kochanowskiego?

Odp.: Są to treny, epicedia, epitafia, pamiątki.


Jakie związki istnieją miedzy Trenami Kochanowskiego a twórczością Petrarki?

Odp.: Petrarka również napisał cykl utworów poświeconych swojej ukochanej, przedwcześnie zmarłej Laurze, tzw. Canzoniere. Między trenami a cyklem Petrarki istnieją podobieństwa w kompozycji oraz niektórych fragmentów, np. modlitwa do Stwórcy.


Który tren wzbudził najwięcej kontrowersji wśród literaturoznawców?

Odp. Tren XIX.

Jaki stosunek do stoicyzmu przejawia Kochanowski w Trenach?

Odp. Poeta wątpi w tę filozofię.


Jednym z walorów artystycznych „Trenów” Jana Kochanowskiego jest obecność w nich motywów mitologicznych. Wymień przynajmniej 3 postacie mitologiczne pojawiające się w tym cyklu.

Odp.: (Niobe, Persefona, Pluton, Orfeusz)


Kto jest głównym bohaterem Trenów?
Odp.: Jest nim sam Kochanowski, który opisuje swoją rozpacz po śmierci córki.

Kto pierwszy przeprowadził historycznoliteracką analizę Trenów?

Odp.: Maciej Kazimierz Sarbiewski.

Który tren z małymi modyfikacjami znalazł się w śpiewnikach religijnych?

Odp.: Tren XVII

W trenie II Kochanowski zawarł pełne gorzkiego wyrzutu słowa: „O prawo krzywdy pełne!” Jakie to prawo miał autor na myśli?

Odp.: Chodzi o prawo śmierci, które przedwcześnie zgasiło młode życie, czym naruszyło naturalny, rozumny porządek, że to dzieci opłakują rodziców, a nie na odwrót.


Treny Jana Kochanowskiego wywarły ogromny wpływ na kolejne pokolenia pisarzy polskich. Wiele było nawiązań do żałobnego cyklu. Podaj nazwisko poety, który napisał wiersz zatytułowany Urszula Kochanowska.

Odp.: Bolesław Leśmian.

Odprawa posłów greckich

* Kto zwrócił się z prośbą do poety o uświetnienie zaślubin przedstawieniem teatralnym? Co to za sztuka?

Odp.: Jan Zamoyski na swój ślub z Krystyną Radziwiłłówną. Utwór to Odprawa posłów greckich.

* Z jakiego utworu J. Kochanowskiego pochodzą słowa:

„O białoskrzydła morska pławaczko

wychowanico Idy wysokiej..”

Odp.: Z Odprawy posłów greckich.


* Z jakim środowiskiem wiąże się rodowód Odprawy posłów greckich i dlaczego?

Odp.: Ze środowiskiem dworskim, ponieważ w ówczesnych czasach na dworze panowała swoista atmosfera kulturalna, kwitło życie literackie elitarnego środowiska humanistów, istniały sprzyjające warunki dla pisarzy, artystów.


* Gdzie odegrano sztukę J. Kochanowskiego?

Odp.: Najprawdopodobniej w ujazdowskim dworze, pałacu królowej Anny.


* Jaki wiersz wprowadził Kochanowski do Odprawy posłów greckich?

Odp.: Wiersz biały.


Jedną z tragicznych postaci w Odprawie posłów greckich jest Kasandra, córka króla Priama, uznawana za obłąkaną. Posiada ona dar jasnowidzenia. Na czym polega tragizm wieszczki i jej przepowiedni?

Odp.: Nikt nie wierzy w to, co ona przepowiada.


Jak inaczej nazywa się Aleksander, bohater Odprawy posłów greckich?

Odp.: To Parys.


Kto wypowiada słowa:
„O nierządne królestwo i zginienia bliskie,

Gdzie ani prawa ważą, ani sprawiedliwość”

Odp.: Słowa te wypowiada Ulisses.


Jak zachowuje się Helena w utworze?

Odp.: Jest przerażona zaistniałą sytuacją, czuje się winna, ale i pokornie pozwala sobą kierować.


Rządy jakiego króla oddał Kochanowski w sposobie rządzenia króla Priama?

Odp.: Rządy króla Zygmunta Augusta, który rządził państwem w oparciu o Izbę i zdanie większości.



ETAP II KONKURSU

Podaj imię i nazwisko mecenasów Jana Kochanowskiego (przynajmniej dwóch).

Odp.: Filip Padniewski, Jan Firlej, Piotr Myszkowski.


Podaj nazwę miejscowości, w której spoczywają prochy Jana Kochanowskiego.

Odp.: Zwoleń.


Co oznacza łacińskie określenie poeta doctus stosowane wobec osoby Jana Kochanowskiego?

Odp.: Poeta uczony, wykształcony


Jan Kochanowski zmarł nagle na atak serca 22 sierpnia 1584 roku w Lublinie dokąd udawał się na sejm. Podaj osobisty powód, dla którego poeta zamierzał stawić się przed królem i dochodzić sprawiedliwości.

Odp.: Szwagier Kochanowskiego Jakub Podlodowski, został zabity w drodze do Turcji.


Po ucieczce z kraju Henryka Walezego polska szlachta ponownie zebrała się na polu pod Warszawą, by wybrać kolejnego elekcyjnego króla. Dnia 25 listopada 1575 roku Jan Kochanowski zabrał głos, o czym wspomina Świętosław Orzelski słowami:

„Mowa ta Kochanowskiego, człeka niegłupiego, zdawała się nieodpowiednią jego wziętości, jednak przez uszanowanie dla osoby poety wysłuchano ją powolnym uchem”.
Podaj powód, dla którego z pewnym zażenowaniem Orzelski wspomina wystąpienia Jana Kochanowskiego.

Odp.: (Kochanowski w swoim wystąpieniu przeciwstawił się zamiarowi obioru Polaka, proponując na królewski tron potomka jednej z ościennych dynastii, co obudziło sprzeciw wśród zebranych;

„(...)obrać najmłodszego syna cesarskiego albo w. Księcia moskiewskiego, żeby od młodu przywykł słuchać senatu, jako młode źrzebie, które biegły jeździec zawczasu ujeżdża.”).


W którym roku ukazał się pierwodruk całego tomu Fraszek?

Odp.: W roku 1584.


Którą z fraszek możemy określić jako autobiograficzna?

Odp.: Fraszkę Do gór i lasów z Księgi III, bowiem poeta przedstawia tam kolejne etapy swojego życia.



Jaka historia i gdzie opisana stała się inspiracją utworu Kochanowskiego pt. Zuzanna?

Odp. : Historia cnotliwej Zuzanny, fałszywie oskarżonej przez dwu lubieżnych starców i uratowanej od śmierci przez proroka Daniela. Historia ta pochodzi ze Starego Testamentu.


Która drukarnia wydawała utwory Kochanowskiego za jego życia?

Odp. :Drukarnia Łazarzowa czyli drukarnia Jana Januszowskiego.


Patrząc na załączone reprodukcje, odpowiedz, który z mitologicznych motywów jest najczęściej przywoływanym w Pieśniach, by snuć refleksję nad sensem ludzkich działań.

Odp.: Motyw Fortuny.


Kto jest autorem obrazu pt. Kochanowski nad zmarłą Urszulką ?

Odp.: Jan Matejko.

* Komu Jan Kochanowski dedykował Psałterz Dawidowy?

Odp.: Biskupowi Piotrowi Myszkowskiemu.


* Rekwizyt – SZACHY

Z jakim utworem J. Kochanowskiego kojarzysz ten rekwizyt?

Odp.: Szachy.

* Kochanowski naśladując Grę w szachy Marka Vidy wprowadził mnóstwo własnych pomysłów. Kto w oryginale, a kto w parafrazie rozgrywa partię szachów, o co grają przeciwnicy?

Odp.: U marka Vidy – Apollon i Merkury grają o różdżkę czarodziejską,

u Kochanowskiego – książęta polscy Fiedor i Borzuj o rękę królewny.


* Kogo przedstawia nagrobek w katedrze wawelskiej, na którym umieszczono dwa łacińskie epitafia autorstwa Jana Kochanowskiego?

Odp.: Biskupa krakowskiego Filipa Padniewskiego


* Jaką część Starego Testamentu przełożył na język polski J. Kochanowski i jak zatytułował przekład?

Odp.: Kochanowski przełożył psalmy i nadał im tytuł Psałterz Dawidowy.


* Kto jest autorem słów:

„Zbudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu

strzelający nad ogrom królewskich piramid..”

Jak można owe słowa odnieść do twórczości Kochanowskiego?

Odp.: Słowa te pochodzą z pieśni Horacego. Kochanowski nawiązywał do tego twórcy pisząc pieśni, ale także pragnąc, by i jego twórczość przetrwała długo, nie została zapomniana, co było dlań bardzo ważne. Ponadto Horacy był dla niego wzorem artystycznej etyki.



* Podaj tytuł pierwszego utworu drukiem w języku polskim Jana Kochanowskiego.

Odp.: Był to utwór O śmierci Jana Tarnowskiego (1561).


* Na kanwie jakiej historii i gdzie opowiedzianej powstał utwór Zuzanna?

Odp.: Na podstawie historii cnotliwej Zuzanny, fałszywie oskarżonej przez dwu lubieżnych starców i uratowanej od śmierci przez proroka Daniela. Historia ta pochodzi ze Starego Testamentu.


* Która drukarnia wydawała utwory Kochanowskiego za jego życia?

Odp.: Drukarnia Łazarzowa, drukarnia Jana Januszowskiego.


Patrząc na załączone reprodukcje, odpowiedz, który z mitologicznych motywów jest najczęściej przywoływanym w „Pieśniach”, by snuć refleksję nad sensem ludzkich działań

(załącznik 1)

Odp.: motyw Fortuny


Podaj tytuł utworu napisanego przez poetę po 19 lipca 1569 roku czyli po hołdzie złożonym przez księcia Albrechta II Zygmuntowi Augustowi w Lublinie. Utwór ten głosił potęgę Rzeczpospolitej rozciągającej zwierzchność nad Prusami i wzywał do jedności w chwili dziejowej, gdy ważyły się losy polsko-litewskiej unii.

Odp.: „Proporzec”










Podziękowanie


dla Pani
za zachęcenie młodzieży do udziału
w Powiatowym Konkursie „Życie i twórczość Jana Kochanowskiego w 420-tą rocznicę śmierci poety”
oraz
za owocną opiekę dydaktyczną

Organizatorzy:
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Chrzanowie
Wydział Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej Starostwa Powiatowego w Chrzanowie





Chrzanów 1 grudnia 2004 r.



Dyplom



dla .......................

za udział w Powiatowym Konkursie
„Życie i twórczość Jana Kochanowskiego w 420-tą rocznicę śmierci poety” zorganizowanym przez Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Chrzanowie
dnia 1 grudnia 2004 roku
w Muzeum w Chrzanowie
im. I.i M.Mazarakich Oddział
„Dom Urbańczyka”



Chrzanów 1 grudnia 2004 r.

Dyplom



dla .......................

za zajęcie I miejsca
w Powiatowym Konkursie
„Życie i twórczość Jana Kochanowskiego w 420-tą rocznicę śmierci poety” zorganizowanym przez Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Chrzanowie
dnia 1 grudnia 2004 roku
w Muzeum w Chrzanowie
im. I.i M.Mazarakich Oddział
„Dom Urbańczyka”

Chrzanów 1 grudnia 2004 r.




Podziękowanie

dla Pani

za pracę w Jury
Powiatowego Konkursu „Życie i twórczość
Jana Kochanowskiego w 420-tą rocznicę śmierci poety”, który odbył się 1 grudnia 2004 roku w Muzeum w Chrzanowie im. I.i M.Mazarakich Oddział „Dom Urbańczyka”


Organizatorzy:
Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Chrzanowie
Wydział Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej Starostwa Powiatowego w Chrzanowie





Chrzanów 1 grudnia 2004 r.
Potwierdzenie odbioru nagrody książkowej w Powiatowym Konkursie „Życie i twórczość Jana Kochanowskiego w 420-tą rocznicę śmierci poety”

przeprowadzonego dnia 01 grudnia 2004 roku


Lp.
Nazwa szkoły
Imię i nazwisko odbierającego nagrodę

Podpis


I Liceum Ogólnokształcące imienia Marii Skłodowskiej Curi w Trzebini


1.



2.



3.





Zespół Szkól Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini


4.



5.



6.





Zespół Szkół w Libiążu


7.



8.



9.





Powiatowe Centrum Edukacyjne w Chrzanowie


10.



11.



12.





Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Chrzanowie


13.



14.



15.





Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Chrzanowie


16.



17.



18.




Nagroda dla szkoły wygranej drużyny












Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie